نرخ فرزندآوری با شیوع کرونا در کشور بحرانی‌تر می‌شود

87

1399/3/26

13:44


نرخ فرزندآوری با شیوع کرونا در کشور بحرانی‌تر می‌شود

سلامت نیوز:رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح تاثیر کرونا بر کاهش نرخ جمعیت و فرزند آوری پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،محمدجواد محمودی به خطر کاهش نرخ موالید در کشور و بحرانی‌تر شدن این مساله با شیوع کرونا پرداخت و گفت: پیش‌بینی ما این است که شیوع کرونا در کاهش رشد جمعیت تاثیرگذار است و فرزندآوری را تقلیل می‌دهد.


وی ادامه داد: حتی ممکن است خانواده‌ها و به خصوص مادران ازترس شرایط کرونایی از فرزندآوری اجتناب کنند و از ترس اقدام به سقط جنین کنند.


رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وضعیت نامناسب نرخ رشد جمعیت در کشور خاطرنشان کرد: قبل شیوع کرونا بحث کاهش شدید نرخ رشد جمعیت در کشور مطرح بود، اما شیوع کرونا این مسئله را تشدید کرده است.


وی ادامه داد: در نتیجه اگر بخواهیم بر موئلفه‌های موثر بر تحولات جمعیتی از جمله باروری، مرگ ومیر و مهاجرت به عنوان متغیر وابسته و عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به عنوان متغیر مستقل موثر بر کاهش رشد جمعیت تاثیر بگذاریم، باید یک سیاست جمعیتی مناسب جهت مقابله با این وضعیت داشته باشیم.


محمودی با اشاره به ویژگی‌های سیاست جمعیتی مناسب در کشور خاطرنشان کرد: تهیه کنندگان سیاست‌های جمعیتی باید درک درستی از شکل گیری نیت و قصد بارآوری یک فرد متاهل داشته باشد، چراکه مهمترین بحث در این زمینه، این است که مردان و زنان نیت و قصد باروری‌شان کم شده است.


وی ادامه داد، تاثیر ارزش‌ها و گرایش‌های فردگرایانه موجب می‌شود افراد علایق فردی و شخصی خود را بر داشتن فرزند اولویت ببخشند و عملا فرزندآوری در اولویت‌های آخر آنان باشد.


رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این مساله در طبقات بالا اتفاق می‌افتد و موجب می‌شود که خانواده‌ها علیرغم تمکن مالی تمایلی به داشتن فرزند نداشته باشند.


وی با اشاره به کاهش نرخ باروری در جامعه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عواملی که در کاهش نرخ باوری موثر واقع شده، چرخش فرهنگی در ارزش‌های سنتی خانواده محور به ارزش‌ها و هنجار‌های اخلاقی فردمحور است که چنین وضعیتی را موجب شده است.


محمودی با اشاره به بدتر شدن نرخ رشد جمعیتی در شرایط کرونایی تصریح کرد: همانطور که اشاره کردم ما پیش بینی می‌کنیم که کرونا باعث کاهش فرزندآوری می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم تولد‌هایی که در سال گذشته یک میلیون و صد و نود شش هزار نفر بود امسال به حدود یک میلیون برسد که در واقع نرخ رشد جمعیتی از یک درصد به حدود ۰.۷ درصد می‌رسد.


رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جلسات مستمر این شورا در پیگیری این مساله تصریح کرد: ما در حال پیگیری این مساله هستیم و با توجه به کارگروه مشترکی که با مجلس تشکیل گردید، طرح جامع جمعیت که قبلا از سال ۹۱ در مجلس مطرح بوده، با اصلاحاتی به مجلس ارائه و مجلس یازدهم این طرح را به عنوان اولین دغدغه‌ها اعلام وصول کرده است و امیدواریم که این مساله با نظرات کارشناسی مجلس شورای اسلامی اجرایی شود.


وی با اشاره به جلوگیری از سقط جنین‌های قانونی و ضرورت فرهنگسازی در این زمینه خاطرنشان کرد: بدون شک سیستم آموزش ما نه تنها در این مقوله که برای رشد اقتصادی هم باید تغییر کند و مساله فرزندآوری هم از این مساله مستثنی نیست درنتیجه تمامی آموزش‌ها برای تشویق مردم در این مقوله نیاز به بازنگری دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو