جهانگیری: کسری بودجه نداریم

منبع: برترین ها

62

1399/3/26

16:56


معاون اول رئیس جمهور گفت: در حال حاضر با کسری بودجه مواجه نیستیم، اما شرایط منابع کشور خاص است، شرایط منطقه حساس است و باید نخبگان جامعه و دانشگاهیان به موقع این شرایط را رصد کنند و اینکه چه راهکاری را باید داشته باشیم به اطلاع دولت برسانند.

خبرگزاری فارس: اسحاق جهانگیری صبح امروز در جلسه‌ای با موضوع «دستاوردهای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان خراسان رضوی در مبارزه با کرونا» که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه آینده کشور با دانشگاه رقم می‌خورد، اظهار کرد: تجربه به ما نشان می‌دهد که باید به دانشگاه‌ به عنوان مغز متفکر کشور اعتماد کرد که می‌تواند مشکلات کشور را حل کند؛ به همین دلیل مسائل دانشگاه مسائل ملی است که باید به آن توجه کنیم و آن را حل کنیم.

وی تصریح کرد: دانشگاه نهادی است که فکر می‌کند، نقد می‌کند و راهکار ارائه می‌دهد و مغز متفکر جامعه است؛ نهادی نیست که بتوان به آن دستور داد. زنده و پویاست و با محیط اطراف خود ارتباط دارد، باید از استقلال علمی دانشگاه‌ها حفاظت و حراست کرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به موضوعات مطرح شده از سوی روسای دانشگاه‌ها، اضافه کرد: مشکلات و کمبود‌هایی که دانشگاه‌ها دارند، باید به کمک دولت و وزارت علوم حل شود. باید شرایط طوری باشد که از نظر امکانات فیزیکی و ساختاری متناسب با شأن دانشگاه باشد.

جهانگیری با اشاره به وضع معیشتی مردم، گفت: شرایط کشور از نظر معیشت، بودجه دولت و شرایط ارزی بسیار بحرانی است که از بعد انقلاب تاکنون کمتر با آن مواجه بوده‌ایم؛ در حال حاضر با کسری بودجه مواجه نیستیم، اما شرایط منابع کشور خاص است، شرایط منطقه حساس است و باید نخبگان جامعه و دانشگاهیان به موقع این شرایط را رصد کنند و اینکه چه راهکاری را باید داشته باشیم به اطلاع دولت برسانند.

وی در ادامه یادآور شد: در زمان کرونا از زمان درخواست تا ترخیص کالای مورد نیاز وارداتی ۴۸‌ ساعت بیشتر زمان صرف نشد؛ حال آنکه قبل از کرونا شاید چندین هفته در بنادر معطل ترخیص کالا بودیم. همچنین مردم در زمان کرونا بیشتر کارهایشان را در چند ساعت و در قالب فضای مجازی انجام دادند؛ بدون هیچگونه مراجعه و صرف زمان اضافی. به طور مثال می‌توان به وام‌هایی که به مردم در رابطه با کرونا داده شد و هیچ‌کس به بانک مراجعه نکرد، اشاره کرد. حال اگر کرونا نبود همین افراد شاید ماه‌ها باید در صف انتظار وام می‌بودند.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: پس متوجه می‌شویم بیشتر «نه» ها وجود ندارد و باید کلا از بین برود.

توسعه علمی رمز ایران پیشرفته است

جهانگیری با بیان اینکه جلسه امروز بسیار مهم بود و مطالبی که بیان شد به انسان غرور و نشاط و دلگرمی نسبت به آینده کشور می‌دهد، تاکید کرد: بخش قابل توجهی از این فعالیت‌ها باید به اطلاع مردم برسد چرا که سیاه نمایی رسانه‌های غربی در ذهن افراد اثر می‌گذارد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: مردم باید بدانند که در دانشگاه‌های کشور کارهای مهمی انجام می‌شود و می‌تواند اثر گذار باشد.

وی افزود: بخش علمی کشور هم در دوران قبل از کرونا و هم در دوران کرونا فعالیت‌های خوبی داشته و کارنامه درخشانی دارد که باید با افتخار از آن یاد کرد چرا که در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی قابل ارائه است.

جهانگیری با تاکید بر توسعه کشور و ضرورت به کارگیری جوانان، اظهار کرد: نیروی انسانی مورد نیاز توسعه در داخل کشور فراوان است و با این جوانان فعال و متفکر می‌شود به توسعه کشور فکر کرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: وقتی به توسعه متوازن‌ و پایدار فکر می‌کنیم باید به توسعه علمی هم پرداخته شود. توسعه علمی رمز ایران پیشرفته است.

وی با تاکید بر اینکه اتفاقاتی که امروز بخش کوچکی از آن ارائه شد، نتیجه تصمیماتی است که در گذشته گرفته شد، گفت: ما داریم خشت‌هایی می‌گذاریم و بنایی‌ شکل می‌دهیم که این بنا می‌تواند آینده ایران را تغییر دهد و دانشگاه مبدا این تحولات و پیشرفت‌ها است.

جهانگیری ادامه داد: یکی از دلایلی که تولید علم و تولید فناوری به گفتمان فناوری تبدیل شده این است که این پرچم در بالاترین سطح قرار دارد. ما امروز یک تحرک علمی در کشور می‌بینیم‌ و نمی‌توانیم بگوییم وجهی از کشور را بدون توسعه علمی پیش ببریم.

کرونا تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی خواهد داشت

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: کرونا غیر از سلامت مردم که مسئله اصلی کشور است، تبعات سیاسی اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای دسترسی دولت به منابع مالی‌اش به دلیل تحریم‌ها محدودیت‌هایی ایجاد شد، گفت: با این وجود از همان ابتدای بحران کرونا، دولت برنامه ریزی لازم برای پرداخت تسهیلات با نرخ سود ترجیحی ۱۲درصدی به بنگاه‌های آسیب دیده را اتخاذ کرد.

جهانگیری اضافه کرد: محدودیت بودجه در بسیاری از دستگاه‌ها اثر گذاشته است و معتقد هستم اگر کشوری می‌خواهد به آینده خود توجه کند، باید به دانشگاه خود توجه ویژه‌ای داشته باشد و نیازهای اصلی آنها را تامین کند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ما در این دوره نتوانستیم در زمینه حقوق اساتید دانشگاه‌ها کار خاصی انجام دهیم و دولت باید کاری در حد اعضای هیئت علمی انجام دهد. نظر خود من این بود که در سال ۹۸ این کار انجام‌شود اما متاسفانه به کاهش بودجه رسیدیم.

کرونا نمایش انسجام داخلی قوی در کشور بود

وی با بیان این که شرایط کرونایی نشان داد که توان فرهنگی و انسجام داخلی کشور بسیار قوی است، گفت: کادر درمانی کشور در روزهای نخست کرونا با وجود کمبود تجهیزات حفاظت شخصی با تأسی از فرهنگ ایثارگری و نوع دوستی به صحنه آمدند.

جهانگیری با اشاره به آثار و پیامدهای اقتصادی و فرهنگی شیوع کرونا در همه کشورها و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مردم گفت: شرایط کرونایی نشان داد که توان فرهنگی و انسجام داخلی در کشور بسیار قوی است و همراهی و تعامل مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایجاد فاصله اجتماعی بسیار خوب بود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: کرونا همه ابعاد زندگی انسان از موضوع سلامت تا مسائل اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است اما در کشور ما نقاط مثبت زیادی نیز داشت.

ضرورت توجه به پساکرونا

وی با اشاره به تحت تأثیر قرار گرفتن بخش‌های فرهنگی و آموزشی کشور از شرایط کرونایی تصریح کرد: تقریباً از اسفند ماه سال گذشته همه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد اما خوشبختانه با به کارگیری خلاقیت و ابتکار، ابزارهایی نظیر شبکه شاد برای استفاده دانش آموزان در فضای مجازی ایجاد شد و امروز حدود ۱۳ و نیم میلیون نفر از دانش آموزان عضو این شبکه هستند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه تلاش دولت این بوده که جریان تولید علم و آموزش در کشور تعطیل نشود، گفت: برنامه‌های آموزشی هم در مدارس و هم در دانشگاه‌های کشور با استفاده از فضای مجازی ادامه پیدا کرد به گونه‌ای که برخی اساتید دانشگاه معتقدند که برای برگزاری کلاس‌های فضای مجازی باید میزان بیشتری انرژی برای مطالعه و تدریس صرف کنند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: تمام نخبه‌های دنیا بر روی آثار کرونا بر سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ تاکید دارند و ما باید به تمام آنها فکر کنیم. باید دید آثار کرونا بر روی هر کدام از بخش ها چه میزان است و تبعات آن را پیش‌بینی کرد.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مراکز آموزشی کشور باید برای هر یک از این سناریوها برنامه داشته باشند و در صورت شیوع مجدد کرونا در پاییز، تدابیر لازم را از هم اکنون برای استمرار برنامه‌های آموزشی از طریق فضای مجازی اتخاذ کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو