شناخت شخصیت ماکیاولی و بررسی ویژگی های این شخصیت

شناخت شخصیت ماکیاولی و بررسی ویژگی های این شخصیت


منبع: آرگا

175

1399/3/27

00:33


افراد که دارای شخصیت ماکیاولی هستند افرادی دروغ گو، خودخواه، جاه طلب، تفرقه افکن و تخریب گر می باشند که فقط به دنبال رسیدن به اهداف خود می باشند و برای این امر از دیگران استفاده می نمایند.

شناخت شخصیت ماکیاولی و بررسی ویژگی های این شخصیت

آیا تا بحال با افرادی رو به رو شده اید که ارتباط با سایرین را فقط مسیری برای رسیدن به هدف هایشان می دانند و باور اصلی شان بر این موضوع است که «هدف وسیله را توجیه می کند». این افراد خیلی خودخواهانه به دنبال منافع خود هستند. در این مطلب به بررسی این نوع شخصیت می پردازیم.

آشنایی با شخصیت ماکیاولی

در قرن پانزدهم میلادی، سیاستمدار و فیلسوف ایتالیایی به نام نیکولو ماکیاولی در شهریار، کتابش از لازم نبودن اجرای هیچ نوع حکم اخلاقی در سیاست برای رسیدن به قدرت صحبت کرده است و نظریه قدرتگرایانه خویش یعنی ماکیاولیسم را برای اهداف منفعت طلبانه بیان نموده است. بعد از او خیلی از افراد قدرت طلب و سیاسی این موضوع را در پیش گرفتند. پس از گذشت مدت زمانی افراد متخصص در حوزه دسته بندی تیپ های شخصیتی از نام این نظریه پرداز عطر رنسانس الهام گرفتند. متخصصان شخصیت شناسی افرادی را که رگه ها و رفتارهای مثل اشخاص ماکیاولی داشتند را به او نسبت داده و در طبقه بندی مفهومی به آنها شخصیت ماکیاولی گفتند.

افراد دارای شخصیت ماکیاولیست

تعریف دقیق ماکیاولی

متخصصان این شخصیت را اینگونه تعریف می نمایند: افرادی که قدرت طلبی، ابزارگرایی، فریبکاری و تظاهر از خصوصیات اصلی شان است و فقط به دنبال منفعت خود هستند. اگر بتوان به ذهن یک فرد ماکیاولی وارد شد شاید با افکار زیادی از نوع حق به جانبی، دیگر مقصر پنداری، منفی بافی و خود شیفتگی رو به رو شد.

بررسی شخصیت ماکیاولی

ویژگی های این شخصیت

افراد دارای این شخصیت دارای ویژگی های زیر می باشند:

  • جاه طلبی: این گونه افراد به دنبال منافع خود هستند و به جز رسیدن به آروزو های خود به چیز دیگری فکر نمی کنند و همواره به دنبال جاه و مقام هستند.
  • تفرقه افکنی: این افراد با تفرقه انداختن بین دیگران سعی در کنترل اوضاع به نفع خود دارند.

اشخاص ماکیاولیست

  • دورویی: این گونه افراد در ظاهر طوری رفتار می کنند که اعتماد دیگران را جلب نمایند و در پشت صحنه جوری دیگر هستند و به اصطلاح افرادی هستند که از پشت خنجر می زنند.
  • دروغ گویی: دروغ برای این افراد مانند مکانیسمی دفاعی در برابر دنیای بیرون می باشد. این افراد برای رسیدن به مقاصد خود تنها راه را دروغ گویی می دانند.
  • تخریب گری: این افراد، تخریب گر بوده و همیشه می خواهند شرایط را به ضرر سایرین تغییر دهند و برد را برای خودشان و باخت را برای دیگران می دانند.
  • به بردگی گرفتن افراد دیگر: اجازه ی پیشرفت را تا حدی به سایرین خواهند داد که در خدمت شان باشند و در درجه ای پایین تر. افرادی که بالاتر از خودشان باشند را به هر روشی نابود خواهند کرد.

شخصیت افراد ماکیاولی

  • آقا و برده: در نظر این افراد تنها افراد دارای ثروت، قدرت و شهرت قابل احترام می باشند.
  • تحمیق سایرین: این افراد همواره دیگران را بیشعور و احمق دانسته و خود را بالاتر از آنها می دانند و حس برتری کاذب نسبت به سایرین دارند.
  • خشم نرم: افرادی خشمگین و کینه جو هستند که اصلا در ظاهر اینگونه نمی باشند.

دلایل به وجود آمدن این شخصیت

یکی اتز مهمترین دلایل به وجود آمدن این نوع شخصیت ها، محیط اجتماعی افراد است. محیط هایی که افراد در آن به توسری خوردن، گول خوردن و تن دادن به تغییرات عادت کرده باشند باعث به وجود آمدن این شخصیت می شود. همچنین محیط های نا ایمن و محیط های غیر اخلاقی که اباهی گری در آن پایه همه چیز می باشد باعث ایجاد افراد ماکیاولیست می شود و این شخصیت به صورت فرهنگی عمومی در خواهد آمد.

اشخاص ماکیاولی

جلوگیری از پدید آمدن این نوع شخصیت

افراد دارای این شخصیت بیمار بوده و به همین جهت به عنوان ویروسی در جامعه محسوب می شوند و می توانند ویژگی های خود را به سایرین منتقل کنند. وجود این افراد زنگ خطری در جامعه است و بهترین روش برای پیشگیری از به وجود آمدن این شخصیت ها سوق دادن محیط به سمت سالم سازی و ایجاد فضای مناسب که افراد در آن بتوانند بدون دروغ ، پنهان کاری و نیرنگ خود واقعی شان را نشان دهند. همچنین مطمئن باشند که به خاطر یکرنگی و صداقت، تنبیه یا سرزنش نخواهند شد و چیزی را از دست نخواهند داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو