طرز تهیه قورمه سبزی آذری یک خورش خوشمزه با دستور پختی متفاوت

طرز تهیه قورمه سبزی آذری یک خورش خوشمزه با دستور پختی متفاوت


منبع: آرگا

183

1399/3/27

12:11


در این مطلب با آموزش طرز تهیه قورمه سبزی آذری را ارائه داده ایم، این غذا که احتمالا غذای مورد علاقه ی شما نیز می باشد، می تواند انتخابی عالی برای یک وعده غذایی و البته برای مهمانی ها باشد.

طرز تهیه قورمه سبزی آذری یک خورش خوشمزه با دستور پختی متفاوت

قورمه سبزی یکی از غذاهای محبوب ایرانی دارای طعمی خارق العاده است، اصالت این غذا آذری می باشد، این غذا در مناطق مختلف به روش های متفاوت تهیه می گردد، به طور معمول تره، گشنیز؛ جعفری و اسفناج در قورمه سبزی کاربرد دارد، اما آذری ها فقط سبزی جعفری و تره را در خورش قورمه ی خود اضافه می کنند.

قورمه سبزی غذای دوست داشتنی که به معنی واقعی طعم خوب را معنا می بخشد، مگر کسی را می شود پیدا کرد که عاشق طعم لذیذ و خاص قورمه سبزی نباشد، پخت قورمه سبزی آذری کمی تفاوت با خورش قورمه سبزی های دیگر مکان های کشور دارد، اما در نهایت تمام آنها یکی هستند.

طرز تهیه قورمه سبزی آذری خوشمزه و خوش طعم

«قورماق» روشی از سرخ کردن است که در آن روغن استفاده نمی شود، همچنین قورمه به گوشتی می گویند که با چربی خود گوشت تفت داده شده و بدون روغن سرخ می گردد، این نوع از سرخ کردن به گذشته ی آذربایجان بهره گرفته می شد، که مهم ترین آنها قورمه سبزی و شوربای قورمه سبزی می باشد.

آذری ها در سبزی خورش خود فقط از جعفری و تره بهره می برند، اما در دیگر مکان ها علاوه بر تره و جعفری؛ از اسفناج و گشنیز هم استفاده می کنند.

مواد مورد نیاز

  • ۵۰۰ گرم گوشت  خالص گوساله یا گوسفند
  • یک پیمانه  لوبیا چیتی
  • ۵۰۰ گرم سبزی ریز شده (تره و جعفری)
  • ۲ عدد پیاز
  • ۴ عدد لیموی عمانی
  • ۲ قاشق غذاخوری پودر شنبلیله
  • به میزان لازم روغن، فلفل و نمک

طرز پخت قورمه سبزی آذری یک وعده غذایی با ارزش غذایی بالا

طرز تهیه قورمه سبزی آذری

اولین کاری که انجام می دهید، این است که لوبیا را از یک ساعت قبل از شروع به کار بخیسانید، این کار هر زمان که می خواهید غذایی تهیه کنید اگر در مواد مورد نیاز حبوبات وجود دارد؛ ابتدا باید حبوبات لازم را خیس نمایید تا نفخ آن گرفته شود.
سبزی ها را بشویید و خشک نمایید، سپس آن را درون تابه ای بر روی حرارت ملایم(بدون روغن) تفت بدهید، زمان تفت نباید زیاد باشد و همچنین باید به طور پیوسته آن را هم بزنید، اگر سبزی بیشتر از حد معمول تفت داده شود، از ارزش غذایی سبزی کاسته می شود و خورش قورمه ی شما بد رنگ می گردد.

طرز پخت قورمه سبزی آذری با طعمی ایده آل و متفاوت


در مرحله سوم پیازها را هم ریز کرده و در روغن با حرارت ملایم تفت دهید، بعد از طلایی شدن پیازها، گوشت را نیز اضافه نموده و دوباره تفت دهید، آب لوبیا را کشیده و با سبزی ریز شده به گوشت بیافزایید، لیمو عمانی ها را نیز شسته و سوراخ کرده و درون قابلمه بیندازید.

۴ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و شعله ی زیر قابلمه را زیاد نمایید تا بجوشد، پس از به جوش  آمدن حرارت کم کرده و بگذارید با دمای ملایم بجوشد؛ حواستان به آب آن باشد اگر آب خورش کم شد، کمی آب به آن بیافزایید، پس از پخته شدن گوشت و لوبیا زعفران و شنبلیله، نمک را به آن افزوده و زمان دهید تا آماده شود.

طرز تهیه قورمه سبزی آذری با طعمی فوق العاده و خاص

چند نکته طلایی

  • خورش قورمه شما اگر بیشتر بجوشد ظاهر زیبایی پیدا می کند و طعم خوشایندتری هم پیدا می کند؛ اما ارزش غذایی خود را از دست می دهد.
  • در صورت تمایل می توانید زعفران را به کار نبرید؛ اما برای بهتر شدن طعم خورش خوب است از زعفران استفاده نمایید.
  • وجود لیمو عمانی موجب می شود تا گوشت و لوبیا بعد از جوشیدن در غذا از هم نپاشند، پیشنهاد می شود تا از گوشت گوساله در خورش خود بهره ببرید، زیرا مدت پختش با لوبیا یکسان است.
  • نمک را در مرحله پایانی به خورش بیافزایید، زیرا نمک موجب دیر جوشیدن گوشت می گردد.
  • آذری ها به شنبلیله علاقه ندارند، و در خورش خود به کار نمی برند اما شما در صورت تمایل می توانید از خشک شده ی این سبزی بهره ببرید.
  • آذری ها سبزی را کمی بیشتر خرد می کنند، اما هیچگاه ساطوری نمی کنند.
  • به جای لوبیا چیتی می توانید از لوبیا قرمز و یا لوبیا سفید هم بهره ببرید، اما لوبیا چیتی بهتر است.
  • قورمه سبزی با اصالتی آذری، دارای طعم و مزه ای بینظیر می باشد، که طرز تهیه قورمه سبزی آذری تفاوت ناچیزی با روش پخت قورمه سبزی در سایر مناطق دارد.

طرز پخت قورمه سبزی خوش عطر و خوش مزه برای شام

قورمه سبزی یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی با طعمی دوست داشتنی است، عطر خورش قورمه هر کسی را مایل به خوردن می کند، این غذای ایرانی دارای ارزش غذایی بالا و فوق العاده پر انرژی می باشد، که اصالتی آذری دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو