گاز گرفتن نوزاد، آخه چرا؟

منبع: نی نی بان

170

1399/3/27

16:18


گاز گرفتن نوزاد هنگام شیردهی امری عادی است و بسیاری از کودکان این کار را به دلایل مختلفی انجام می دهند که معمول ترین آن ها دندان در آوردن است که در این مواقع نوزادان هر چیزی را بر دهانشان می کنند تا دردشان را کم کنند.
هنگام تغذیه صحیح از شیر مادر، نوزاد خط پایین لثه یا دندانهایش را (اگر هنوز دندان داشته باشد) با زبانش می پوشاند و از گاز گرفتن پستان جلوگیری می کند زیرا این امر به زیر زبان خودش هم آسیب می زند . هنگام چفت شدن درست، نوک پستان در دهان کودک قرار می گیرد و نمی تواند گاز بگیرد اما با این حال اگر یک کودک به درستی به نوک سینه چفت نشود یا زبانش به درستی مورد استفاده قرار نگیرد، می تواند این احساس ایجاد شود که در حال گاز گرفتن نوک پستان است.
با این حال، همانطور که می دانیم هر مشکلی راه حلی دارد . ما باید به روشی که در این بخش گفته شده است اقدامات خاصی را برای پیشگیری از گاز گرفتن نوزادان انجام دهیم و این کار تنها زمانی انجام می شود که شما دانش خود را در مورد شیردهی کامل کنید و سپس می توانید به راحتی گام های پیشگیرانه ای بردارید تا مانع از آسیب زدن به خودتان شوید. 
 
دلایل نوزاد برای گاز گرفتن نوک پستان در زمان شیر خوردن 
دلایل بسیاری وجود دارد که چرا یک کودک در هنگام شیر خوردن پستان مادر را گاز می گیرد . جدا از چفت نشدن مناسب، در اینجا چند دلیل دیگر وجود دارد که برای شما ارائه خوهیم داد : 
 گفته می شود که دندان آوردن می تواند عامل اصلی این مشکل باشد که کودک شما در حین شیرخوردن به دنبال راهی برای تسکین دردش می گردد و در آن زمان این گاز گرفتن نوک پستان مادر است که به او کمک می کند.
 کودکان بزرگ تر به راحتی حواسشان پرت می شود و وقتی به چیزی نگاه کنند، ممکن است فراموش کنند که پستان مادرشان در دهانشان قرار دارد و این می تواند باعث آسیب ناخواسته شود .
 بعضی اوقات نوزادان شیر کافی دریافت نمی کنند و نوک پستان را گاز می گیرند تا مقدار بیشتری بدست بیاورند .
 نوزاد ممکن است ناخواسته وقتی که شیر مادرش را می خورد به خواب برود نوک پستان را گاز بگیرد .
 کودکان به عنوان نشانه محبت گاز می گیرند و ممکن است باعث آسیب ناخواسته ای به نوک پستان مادرشان شوند . 
 
آیا می توانید بعد از دندان در آوردن کودکتان به شیردهی او ادامه دهید ؟
هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید به شیردهی کودک خود در این زمان ادامه دهید و این یک تصور غلط و رایج است که وقتی کودک دندان دارد و شروع به گاز گرفتن می کند، زمان شیردهی او تمام شده است و این فکر لزوماً درست نیست . اگر نوزادتان درست نوک سینه را بگیرد و موقعیت شیردهی درست باش د، نباید هیچ دردی را احساس کنید حتی اگر دندانهایش در آمده باشند . درد گاز گرفتن نوزاد با لثه می تواند به اندازه کودکی که دندان دارد دردناک باشد. 
گاز گرفتن کاری است که بیشتر نوزادان انجام می دهند، به ویژه زمانی که دندان در می آورند که این اتفاق می تواند با کمی پافشاری شما متوقف شود . البته همه کودکان به یک روش واکنش نشان نمی دهند و ممکن است لازم باشد روش های مختلفی را امتحان کنید اما دلسرد نشوید . تمام چیزی که برای متوقف کردن گاز گرفتن های کودکتان لازم است؛ صبر، استقامت و پشت کار می باشد . 
 
چگونه می توان از گاز گرفتن نوزادان تازه متولد شده در طول شیردهی پیشگیری کنیم ؟
این یک سوال رایج است که توسط بسیاری از مادران پرسیده می شود و این چیزی است که به طور طبیعی پیش می آید، به خصوص وقتی که آن ها دندان در می آورند و با این حال مادران می توانند با اتخاذ تدابیر مختلفی از آن جلوگیری کنند.
 نوزاد شما ممکن است وقتی از میک زدن خسته می شود و حوصله اش سر می رود، از شیر خوردن دست می کشد و بنابراین، مراقب نشانه های عدم تمایلش باشید و قبل از شروع گاز گرفتن، شیردادن را تمام کنید.
 مادران باید یاد بگیرند که به فرزند خود طبق روش صحیحی شیر دهند . موقعیت نادرست نوزاد می تواند آن ها را تحریک کند که به نوبه خود می تواند منجر به گاز گرفتن پستان مادرشان شود .
 مراقب باشید هنگام شیر دادن به کودک هیچ گونه حواس پرتی وجود نداشته باشد که در صورت وجود هر گونه عامل حواس پرتی، کودک ممکن است فراموش کند که چه کاری انجام می دهد و دهانشان را ببندد که می تواند دردآور باشد .
 در حالی که شیر می دهید با نوزادتان حرف بزنید تا این را به آن ها بفهمانید که گاز گرفتن کار خوبی نیست و در هنگام شیر دادن آن ها را با خواندن شعر و یا یک داستان درگیر کنید و زمانی که متوجه شدید فک آن ها سفت شده و گاز می گیرند، محکم "نه" بگویید . برای این کار ممکن است مجبور شوید چندین روش را امتحان کنید تا مورد مناسب را پیدا کنید .
 اگر پستان شما مشکل داشته باشد، ممکن است نوزاد در چفت شدن با آن مشکل پیدا کند و بنابراین قبل از این که شیر خوردن را شروع کند ، سعی کنید ابتدا مقداری از شیرتان را بدوشید .
 دندان دراوردن یکی از مشکلاتی است که همه کودکان با آن مواجه هستند و در طول این مدت، لثه کودک می خارد و درد می کند و برای تسکین درد و خارش اش در هنگام شیر خوردن نوک پستان را گاز می گیرد. در چنین مواردی مادر باید لثه کودک را با انگشت تمیزش ماساژ دهد یا قبل و بعد از هر غذا یک اسباب بازی دندانی به او بدهد.
 
پیشگیری از گاز گرفتن نوزاد
 فهمیدن زمانی که نوزادتان شما را گاز می گیرد نیز می تواند به جلوگیری از این موضوع کمک کند . معمولاً کودکان در انتهای شیرخوردنشان زمانی که به اندازه کافی شیر گرفتند و فقط می خواهند بازی کنند، نوک پستان را گاز می گیرند و در نتیجه زمانی که کودک شدت مکش را کاهش می دهد، به آرامی پستان را از دهانش بیرون بیاورید.
 زمانی که نوزادتان گاز می گیرد، فوراً آن ها را به آرامی از پستان تان دور کنید و پایین بگذارید که با این کار، کودک شما متوجه خواهد شد که گاز گرفتن به معنای پایان شیر خوردن است .
بسیاری از مادران دریافتند که رفتار تشویق آمیز با ستایش کافی باعث می شود کودک از گاز گرفتن نا امید شود و این کار را نکند.
 تغذیه نوزادان تنها در زمانی که گرسنه هستند نیز می تواند از گاز گرفتن جلوگیری کند که اگر کودک گرسنه باشد، بیشتر به مکیدن شیر علاقه مند است تا گاز گرفتن.  
 
آیا ممکن است که نوک پستان طی گاز گرفتن های نوزادتان آسیب ببیند ؟
گاز گرفتن نوک پستان توسط نوزاد در زمان شیردهی می تواند ناراحت کننده باشد و همچنین منجر به درد و ناراحتی نیز می شود و این اتفاق معمولاً به نوک پستان آسیب نمی زند اما گاهی اوقات ممکن است که این گاز گرفتن ها شدید و عمیق باشد که در این حالت بهتر است بعد از آسیب و بعد از هر بار شیردهی از یخ استفاده کنید و علاوه بر این ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا استامینوفن (تینول) با شیردهی سازگار است و می تواند در صورت لزوم مصرف شود.
با این حال بهتر است قبل از مصرف دارو با یک پزشک متخصص مشورت کنید و همچنین استفاده از چند قطره عصاره آلوئه ورا تازه می تواند به التیام زخم نیز کمک کند . اگر چه گاز گرفتن کودکان هنگام شیردهی می تواند دردناک و آزار دهنده باشد. نمی توان آن را از بین برد و شما ممکن است تمام مشکلات و درد های مربوط به شیردادن از پستان را تحمل کنید اما نتیجه مطمئناً برای شما و کودکتان مفید خواهد بود چرا که هر چه باشد، شیر مادر غنی از مواد مغذی و آنتی بادی ها است و به سلامت و رشد کودک کمک می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو