چگونه سبک زندگی خود را تغییر دهیم؟

چگونه سبک زندگی خود را تغییر دهیم؟


منبع: زیبامون

211

1399/3/27

17:34


در این بخش از زیبامون به تمام نکات و متدهایی که برای تغییر سبک زندگی لازم هست اشاره کردیم تا بتونید با استفاده از این نکات، رضایت خاطر بیشتری از زندگی خودتون داشته باشید!

چگونه سبک زندگی خود را تغییر دهیم؟

تغییر و تحول، یکی از بخش‌های ثابت و همیشگی در زندگی ماست و همه ما همیشه با تغییرات کوچک و بزرگی که در زندگی رخ میده، مواجه هستیم و باید متناسب با این تغییرات، سبک زندگی خودمون رو تغییر بدیم تا از این فرصتی که برای زندگی کردن در اختیارمون قرار گرفته بیشترین استفاده رو داشته باشیم و لذت کافی رو ببریم!

مثلا تا چند ماه پیش چه کسی فکر می‌کرد به خاطر شیوع یک ویروس (کرونا)، مجبور باشیم تمام مدت در خانه بمانیم، کسب و کار خودمون رو تعطیل کنیم، مسافرت‌ها و تمام وقایع و اتفاقاتی که نیاز به حضور افراد مختلف هست رو به تعویق بندازیم و مواردی از این دست؟!

بنابراین ما نمی‌تونیم جلوی تغییرات رو بگیریم و هرچه در برابر این تغییرات مقاوت کنیم، زندگی رو برای خودمون سخت‌تر می‌کنیم! در این شرایط لازمه که در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنیم و از این طریق، بهترین بهره‌وری رو از تمام این تغییرات داشته باشیم و تهدیدها رو به یک فرصت، برای خودمون تبدیل کنیم!

در واقع زندگی ما در محاصره تغییرات مختلف هست و این تنها چیزی هست که بیشترین تاثیر رو بر روی زندگی ما داره و لازمه ما هم با ایجاد تحول در سبک زندگی خودمون، با این تغییرات هم سو شده و جریان زندگی رو به مسیری بهتر هدایت کنیم. به همین دلیل لازمه که گاهی اوقات خودمون رو به چالش بکشیم، با روش‌هایی که برای تغییر در سبک زندگی وجود داره آشنا بشیم، زندگی خودمون رو مورد بررسی قرار بدیم و بهترین راه رو برای ادامه زندگی و لذت بردن از آن پیدا کنیم. پس در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با بهترین توصیه‌ها برای تغییر سبک زندگی آشنا بشید.

 

برنامه برای تغییر در سبک زندگی

 

1. معنای واقعی زندگی رو پیدا کنید

بهتون پیشنهاد می‌کنیم حتما زمانی رو برای فکر کردن به این موضوع که چه چیزی برای شما اهمیت داره و چرا مهم هست، در نظر بگیرید. قصد دارید در زندگی به چیزهایی دست پیدا کنید؟ چه رویاهایی در سر دارید؟ چه چیزهایی باعث خوشحالیتون میشه؟ چه اهدافی دارید؟

پیدا کردن معنای زندگی به شما هدف میده و مسیر و جهت مناسب برای چگونه زندگی کردن رو در اختیارتون قرار میده. بنابراین اگر معنای واقعی زندگی رو پیدا نکنید، زندگی شما بدون هدف، بدون مسیر، بدون تمرکز و بدون مدیریت ادامه پیدا میکنه و خوب این موضوع خیلی خوشایند نیست!

پس اولین قدم برای ایجاد تحول در سبک زندگی این هست که اهداف خودتون رو معین کنید و چیزهایی که از زندگی می‌خواهید رو پیدا کنید.

 

2. رویاهای خودتون رو بر روی کاغذ یا دفترچه یادداشت کنید

همه ما وقتی بچه بودیم، تمام مدت در رویا و خیال خود زندگی می‌کردیم و مهارت خوبی در رویا پردازی و تجسم کردن آینده خودمون داشتیم و معتقد بودیم که همه چیز امکان پذیر هست!

هرچه بزرگ‌تر شدیم، توانایی تجسم کردن و رویا پردازی رو هم از دست دادیم و هنگامی که احساس کردیم رسیدن به این رویاها امکان پذیر نیست، دست از رویاپردازی برداشتیم!

یادداشت کردن رویاها یکی از راه‌های خیلی عالی هست که به شما کمک میکنه تا دوباره به رویاهای خود ایمان پیدا کنید! وقتی که شما رویاهای خودتون رو همیشه و به طور مداوم بر روی کاغذ با دفترچه یادداشت بنویسید و ببینید، این رویاها دوباره براتون زنده میشن و هرچه بیشتر به اونها فکر کنید، احتمال واقعی شدن رویاها هم بیشتر میشه و شما دوباره اعتقاد کافی برای دستیابی به رویاهاتون رو پیدا می‌کنید.

پس یادداشت کردن رویاهاتون رو به سبک زندگی جدید خود اضافه کنید و مطمئن باشید تاثیر اون رو در بهتر شدن سبک زندگی خود، خواهید دید.

 

من میتوانم

 

حتما بخوانید: چگونه یک خانم ایده آل و با شخصیت باشیم؟

 

3. اهداف مختلفی رو برای دستیابی به رویاها در نظر بگیرید

وقتی شما بدونید از زندگی واقعی چی می‌خواید و زندگی رویایی خودتون چه جوری هست، باید اقدام کنید و اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدتی رو برای خودتون تعیین کنید تا در مسیر رسیدن به زندگی رویایی خودتون قرار بگیرید.

البته این موضوع رو هم به یاد داشته باشید که ممکنه اهداف شما تغییر کنه. پس در برنامه ریزی برای رسیدن به اهدافتون انعطاف پذیر باشید. زیرا ممکنه تغییرات بزرگ و کوچکی در زندگی ایجاد بشه و لازمه با توجه به این تغییرات مسیر رسیدن به اهداف رو هم تغییر بدید. این قدم‌های کوچک می‌تونن باعث ایجاد تحول در سبک زندگی شما بشن.

 

4. حسرت خوردن و احساس پشیمانی رو فراموش کنید

احساس پشیمانی فقط باعث میشه تا از زندگی عقب بمونید؛ چرا که حسرت خوردن و احساس پشیمانی فقط مخصوص وقایع گذشته هست و اگر تمام وقت خودتون رو صرف فکر کردن به گذشته کنید، زندگی حال و آینده خودتون رو از دست می‌دید.

شما نمی‌تونید کاری که در گذشته انجام دادید یا ندادید رو تغییر بدید، بنابراین فکر کردن به این موضوع رو فراموش کنید. تنها چیزی که در حال حاضر تحت کنترل دارید این هست که چطور روند زندگی فعلی و آینده خودتون رو انتخاب و مدیریت کنید!

برای اینکار از قانون بالون استفاده کنید. حسرت‌ها و پشیمانی‌های گذشته خودتون رو رها کنید تا بهتر اوج بگیرید و برای همیشه با این حسرت‌ها و پشیمانی‌ها خداحافظی کنید. با این کار سبک زندگی شما تغییر قابل ملاحظه‌ای خواهد کرد.

 

5. کارهایی که از انجام آن ترس دارید، رو انجام بدید

قدم بعدی برای ایجاد تغییر و تحول در سبک زندگی، مقابله با ترس‌هایی هست که دارید. به عنوان مثال، سخنرانی و صحبت کردن در یک سالن پرجمعیت ممکنه برای خیلی از افراد سخت و واقعا ترسناک باشه! اما اگر هیچوقت این کار رو انجام ندید، مطمئنا ترس شما از بین نمیره و همیشه از صحبت کردن برای یک جمع واهمه خواهید داشت!

پس بهتره لیستی از کارهایی که براتون سخت هست یا از انجام آن ترس دارید و یا کارهایی که دوست دارید انجام بدید و تا به حال انجام ندادید رو یادداشت کنید و سپس زندگی خودتون رو جوری برنامه ریزی کنید که برخی از این کارها رو انجام بدید. با این ترفند هم با ترس‌هاتون مقابله کردید، هم احساس رضایتمندی بیشتری از زندگی خود خواهید داشت و هم سبک زندگی شما تغییر می‌کنه.

 

تحول در سبک زندگی

 

6. یک زندگی سالم و متعادل رو شروع کنید

سلامتی ما همیشه در یک وضعیت ثابت قرار نداره. وضعیت جسمی، عاطفی و معنوی ما همیشه در حال تغییر هست و تنها چیزی که در کنترل ماست، اینه که چگونه ذهن و بدن خودمون رو تغذیه کنیم.

داشتن یک زندگی سالم و متعادل، مقاومت و انعطاف پذیری ما رو نسبت به تغییرات جسمی افزایش میده و ورزش کردن یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به یک نگرش مثبت و خوش بینانه نسبت به زندگی هست.

بنابراین اگر قصد دارید سبک زندگی خودتون رو تغییر بدید، حتما زمان مناسبی برای ورزش کردن رو در برنامه روزانه خودتون در نظر بگیرید و مطمئن باشید با این کار رضایت خاطر بهتری از خودتون خواهید داشت.

 

7. خودتون رو دوست داشته باشید

تنها کسی که می‌تونه در سبک زندگی شما تغییر ایجاد کنه خود شما هستید! بنابراین لازمه برای ایجاد این تغییرات خودتون رو قبول داشته باشید.

زمان‌هایی در زندگی وجود داره که ممکنه با طرد شدن یا نپذیرفتن یا دوست نداشته شدن توسط دیگران مواجه بشید! در این شرایط باید خودتون بپذیرید که چه کسی هستید و خودتون رو دوست داشته باشید. این کار به شما کمک میکنه تا در زندگی به سمت جلو حرکت کنید.

همیشه کنار گذاشتن و نادیده گرفتن خود، باعث میشه تا به سمت یک زندگی ناخوشایند و نارضایتمندانه سوق داده بشید. بنابراین بهتره که شجاعت پیدا کنید، خودتون رو دوست داشته باشید و از انجام کاری که هیچگونه لذت و رضایتمندی براتون نداره، صرف نظر کنید و نگرانی در رابطه با اینکه دیگران چه فکری می‌کنند و آیا این کار درست هست یا نه، نداشته باشید. اگر در قلب خود احساس رضایت دارید و احساس می‌کنید کاری که قرار هست انجام بدید، درسته، به اون عمل کنید و زندگی خودتون اونطور که باید لذت ببرید. با این کار یک تغییر اساسی در سبک زندگی خود ایجاد خواهید کرد.

 

سبک زندگی جدید

 

حتما بخوانید: چگونه بدن خود را دوست داشته باشیم؟

 

8. در لحظه زندگی کنید

انگیزه تغییر در سبک زندگی ناشی از میل ما به ایجاد خوشبختی بیشتر هست و گاهی اوقات اونقدر مشغول تمرکز و جستجوی خوشبختی خودمون هستیم که ممکنه شادی زندگی واقعی در لحظه رو از دست بدیم.

خوشبختی در نظر بیشتر افراد، ایجاد یک وضعیت بهتر و ایده‌آل تر برای آینده هست نه حال حاضر! مثلا خوردن بستنی در ساحل به همراه یک دوست یا همسر، میتونه لحظه‌ای پر از خوشبختی باشه. قدر دانی کردن روزانه به خاطر تجربه کردن شادی در هر روز، کمک به افراد نیازمند و کارهایی از این دست میتونه شادی و خوشبختی برای شما به همراه داشته باشه. 

بنابراین همیشه در لحظه زندگی کنید و این لحظه‌ها رو از دست ندید و سعی کنید تا شادی و خوشبختی رو با چیزهای کوچک و روزمره هم تجربه کنید. با این تغییر کوچک در سبک زندگی خود احساس رضایتمندی و شادی بیشتری رو تجربه می‌کنید.

 

حتما بخوانید: نشانه های داشتن یک رابطه عاطفی سالم و عاشقانه

 

9. لذت یادگیری رو تجربه کنید

هر بار که چیز جدیدی یاد می گیرد، دانش بیشتری کسب می‌کنید و این دانش بیشتر کمک می‌کنه تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. یادگیری به ما کمک می‌کنه تا در شرایط جدید سازگارتر و انعطاف پذیرتر باشیم. یادگیری باعث میشه تا تفکر خلاق‌تر و نوآورانه‌تری داشته باشیم و با چیزهای ناشناخته راحت‌تر مواجه بشیم.

کتاب خوندن یکی از راه‌های ساده و عالی برای یادگیری هست. پس بهتره برای ایجاد تحول در سبک زندگی خودتون کتاب خوندن رو هرگز متوقف نکنید و لذت یادگیری رو در هر سن و موقعیتی که هستید، تجربه کنید. چراکه یادگیری به زندگی ما معنا میده و باعث میشه تا زندگی ما ارزشمند بشه و تحولی بزرگ در سبک زندگی شما ایجاد می‌کنه.

 

کتاب

 

سخن آخر

فرقی نمی‌کنه در چه سن و سالی هستید، همین که تصمیم گرفتید سبک زندگی خودتون رو تغییر بدید یعنی گام مهمی در بهبود شرایط زندگی خود برداشتید. حالا باید انتخاب کنید که می‌خواهید چگونه سبک زندگی خودتون رو تغییر بدید؟ مطمئنا با استفاده از نکاتی که در بالا اشاره شد، زندگی شما تغییرات چشم‌گیر و موثری خواهد داشت. پس منتظر چی هستی؟ کارهایی که در بالا گفیتم رو از همین الان شروع کن!

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو