کرونا جان می‌گیرد؛ مثل روزهای اول

108

1399/3/27

18:10


کرونا جان می‌گیرد؛ مثل روزهای اول

سلامت نیوز: اگر کرونا و بحرانش نبود، خرداد بهترین ماه سال را برای مردم رقم می‌زد و‌ تعطیلات پی‌درپی آن فرصتی برای گشت‌وگذار در سراسر ایران بود. هم رونق اقتصادی برای شهرهای مقصد گردشگری داشت و هم حال‌وهوایمان را عوض می‌کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، اما این ویروس وارداتی نگذاشت آب خوش از گلوی کسی پایین برود و همین تعطیلات را هم بلای جان بسیاری از شهرهای کشور کرد. به گزارش گروه ایرانشهر، پس از موج گسترده کرونا از ابتدای سالجاری تا اردیبهشت روند ابتلا به کرونا با کاهش همراه و شرایط برای بازگشت تدریجی اوضاع به قبل از شیوع این ویروس فراهم شد. جاده‌ها باز شدند و اصناف هم فعالیت‌هایشان را آغاز کردند.

اما تعطیلات خرداد برای مردم خسته از قرنطینه، اتفاقات تلخی را رقم زد. موج ورود مسافران به شهرهای دیگر انتقال ویروس کرونا را تقویت کرد و حالا آخرین تعطیلات خرداد از فردا آغاز می‌شود و خیلی‌ها بار سفر بسته‌اند. سفری که سلامت بسیاری از مسافران و مردم شهرهای مقصد را تهدید می‌کند.

بنابر آمار موجود در چند روز گذشته علاوه بر افزایش تعداد مبتلایان، رشد بیماران نیازمند بستری و فوت‌شدگان هم صعودی بوده‌ است. میزان مرگ و میر از 52 نفر در هفته‌های گذشته به 113 نفر تا ظهر دیروز رسیده که از افزایش بیش از 100درصدی خبر می‌دهد. به همین دلیل است که کادر درمان باز هم استقبال مردم از تعطیلات را برنمی‌تابد و خواهان ایجاد قرنطینه‌های جدید حداقل با بسته شدن راه‌های بین‌استانی هستند.


مرگ روزانه 8 نفر بر اثر کرونا در آذربایجان شرقی

سید مرتضی احمدپور-آذربایجان شرقی: با گذشت 4ماه از شیوع کرونا درکشور، استان آذربایجان شرقی بار دیگر با افزایش مبتلایان به این ویروس مواجه شده و به همین نسبت تعداد فوتی ها نیز افزایش پیدا کرده است .یکی از مسئولان درمانی استان که مایل نیست نامش فاش شود از اشغال80درصدی تخت‌های ای سی یو مخصوص بیماران کرونایی در استان خبر می‌دهد می‌گوید:

روزانه حدود8 نفر دراستان به علت کرونافوت می‌کنند. این افزایش آمار مرگ و میر تنها به علت رعایت نکردن موارد بهداشتی و سفرهایی است که در تعطیلات انجام شد.همچنین بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تبریز حدود 8 هزار نفر در بخش درمان و بهداشت استان مشغول به کار هستند که از این تعداد10درصد یعنی 800 تا هزار نفر از چهار ماه گذشته ماموریت خدمات دهی به بیماران کرونایی را برعهده گرفته اند. مسئولان درمانی استان تعداد کادر مبتلا به کرونا درماه های اخیر را42نفر اعلام کرده اند که بنا به گفته روزبه رجایی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، این تعداد در روزهای اخیر روند افزایشی محسوسی نداشته است .

ناصر موییدنیا، مدیر بخش کرونای بیمارستان سینای تبریز اما با بیان اینکه آذربایجان شرقی رتبه سوم یا چهارم در زمینه ابتلای کادر درمان به کرونا را داشته، تصریح می‌کند: به علت شفاف نبودن آمار نمی‌توان دراین زمینه باصراحت اعلام نظر کرد اما میزان ابتلای کادر درمان دراستان بالا است.

وی همچنین کمبود لوازم ایمنی مانند ماسک ومواد ضدعفونی کننده را رد می‌کند و می‌گوید: لوازم به اندازه کافی در دسترس هست. مشکل فعلی کمبود لوازم پیشگیری و ضدعفونی نیست، بلکه عدم رعایت شهروندان از نظر استفاده از ماسک است.درحال حاضر علاوه بر بیمارستان امام رضا(ع)درتبریز، بیمارستان سینا نیز پذیرای بیماران کرونایی است.


آمادگی مازندران برای مقابله با موج دوم کرونا

اشکان جهان‌آرای – مازندران: تعطیلی سه روزه‌ای که از فردا آغاز می‌شود در کنار برخی نوسان‌های رو به صعودی بودن آمارهای کرونایی، شرایط نگران‌کننده‌ای را در مازندران ایجاد کرده است. هرچند که آمارها همچنان خبر از باثبات بودن روند شیوع کرونا در مازندران می‌دهند، اما ساده‌انگاری مردم نسبت به کرونا در سراسر استان و همچنین افزایش سفرهای درون‌استانی و حضور میلیونی مسافران طی دو تعطیلات پشت‌سر گذاشته شده و تعطیلات پیش رو احتمال افزایش سرعت شیوع را بیشتر کرده است.

به استناد آخرین آمار منتشر شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل، تا لحظه تنظیم این گزارش 336 نفر در مراکز درمانی مازندران به علت ابتلا به کرونا بستری هستند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: رفت‌وآمدها افزایش یافته و این روند نگرانی ما برای هفته‌های آتی را بیشتر می‌کند.

در صورت استمرار کم‌توجهی وضعیت به روال سابق برمی‌گردد. «حامد روحانی‌زاده» می‌افزاید: به نظر می‌رسد رعایت نکات بهداشتی در جامعه کمرنگ شده اما تأکید ما به مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. وضعیت چندین استان کاملا قرمز است و چند استان با وضعیت زرد داریم. استان‌های زرد و قرمز تفاوت چندانی با هم ندارند و ورود به مرحله بحران با این بی‌توجهی‌ها بعید نیست.

با توجه به وجود احتمال بازگشت مازندران به شرایط بحرانی و زمزمه‌های آغاز پیک دوم در برخی نقاط کشور، برای بسیاری از مردم این پرسش مطرح است که وضعیت مراکز درمانی استان از نظر تجهیزات و نیروی انسانی چگونه است؟ یکی از پرستاران بیمارستانی در غرب مازندران که نخواست نامش فاش شود می‌گوید: وضعیت تجهیزات نسبت به اسفند پارسال خیلی بهتر است و پیش‌بینی‌هایی هم شده تا در صورت بازگشت به وضعیت قبلی غافلگیر نشویم. اما در هر تعطیلات میلیون‌ها مسافر به غرب مازندران می‌آیند و معمولا برای ارائه خدمات با مشکل مواجه می‌شویم.

با توجه به توزیع اعتبار بر اساس سرانه جمعیتی، امکانات درمانی در این منطقه کمتر است. در حالی که جمعیت شناور در غرب استان بسیار زیاد است. به همین دلیل احتمال کمبود امکانات در این منطقه بیشتر از مناطق مرکزی و شرقی استان است.وی می‌افزاید: فعلا از نظر آماری در استان در شرایط تقریبا ثابتی قرار داریم. نگرانی ما برای پاییز و زمستان است که آنفلوآنزا همراه با کرونا شیوع پیدا می‌کند. به همین دلیل تجهیزات اولیه و ضروری در انبارهای مراکز درمانی در حال انبار شدن است. ضمن این که امکانات و تجهیزات مراکز درمانی هم تا حدودی افزایش یافت. اما در مجموع این میزان از بی‌توجهی به کرونا در جامعه نگران‌کننده است.


تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی

سیستان و بلوچستان همچنان در مسیر رسیدن به اوج نخست ابتلا به ویروس کرونا است. سید محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درباره آخرین وضعیت استان می گوید: ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان تخصصی عفونی «بوعلی» محل نگهداری بیماران کرونایی در مرکز سیستان‌ و بلوچستان کامل شده است. میزان مراجعات سرپایی و بستری به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به همین دلیل ساعت کاری واحدهای پاراکلینیکی را هم افزایش داده‌ایم.

هاشمی شهری می افزاید: به دلیل پایین بودن موارد قبلی ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان، هم اکنون در مسیر حرکت به سمت نقطه اوج ابتلا هستیم. تاکنون ایمونوگلوبولین مرتبط با ویروس کرونا فقط در حدود 10 درصد از جمعیت استان مثبت شده و به همین دلیل بیمارستان‌های استان باید خود را برای افزایش مراجعات، افزایش تعداد موارد بستری و افزایش بیماران بدحال آماده کنند.هاشمی شهری ادامه داد: در شرایط فعلی همه گروه‌های سنی و جنسی و همه سطوح اقتصادی، اجتماعی استان در معرض آلودگی و خطر بیمار شدن قرار دارند مگر اینکه بهداشت فردی و فاصله ایمن با دیگران را رعایت کنند.


وضعیت قرمز در هرمزگان

یکی از استان هایی که در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد هرمزگان است که تاکنون 7 هزار و 152 نفر در این استان به کرونا مبتلا شده اند و 101 نفر نیز جان باخته‌اند. فریدون همتی، استاندار هرمزگان با بیان اینکه برگزاری مراسم ختم، عروسی و دورهمی ممنوع است می گوید: 46 تخت مخصوص کووید 19 در استان مهیا شده و 23 تخت جدید نیز در چند روز آینده اضافه می‌شود. راه چاره تعطیلی نیست و باید شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود.

تاکنون بیش از 165 نفر از کادر بهداشت و درمان به این ویروس مبتلا شده‌اند و همچنان هر روز شاهد باز شدن بخش‌های بستری کووید و آی سی یوهای بیشتری در این استان هستیم.محمد تمدن دار، رئیس مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم(ص) بندرعباس در این باره می گوید: متاسفانه آمار افزایشی بیماران بستری با تشخیص کووید19 ما را دچار بحران شدیدی کرده است.

علیرغم اینکه بخش آی.سی.یو جنرال طی ٢روز گذشته به بخش آی.سی.یو کووید تغییر کاربری داده شد، اما همچنان نیاز به افزایش تخت‌های ویژه و تخت‌های بستری پابرجاست.وی برای رفع این نیاز می افزاید: با موافقت رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان قرار شد بخش دیالیز قدیمی این مجتمع با ظرفیت 13 تخت بستری به آی.سی.یو کووید تغییر کاربری دهد تا با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه نشویم.


۳۸۰ بیمار کرونایی بستری در کرمانشاه

فرحناز چراغی- کرمانشاه: مهدی محمدی، رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه با شناسایی ۳۰ مورد جدید مثبت، تعداد مبتلایان به این بیماری در استان کرمانشاه به ۷ هزار و ۹۷۷ نفر رسید، از ثبت ۵ مورد فوتی طی شبانه روز گذشته خبر داد که جمع جانباختگان کرونا در این استان را به ۱۹۳ نفر رساند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز با اشاره به تهیه و تجهیز هزار تخت بستری در برنامه دانشگاه می گوید:

استان کرمانشاه این روزها پیک بیماری را می گذارند. در صورت رعایت نکردن مردم، نیاز به تجهیز تخت و دیگر امکانات برای بستری بیماران بیشتر می شود که تامین این هزینه و بار مالی آن برای استان و دانشگاه سنگین است. وی با اشاره به سیر صعودی این بیماری و بستری بودن ۳۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در استان، بیان می کند: میزان بستری و مرگ و میر نیز در استان سیر صعودی در پیش گرفته است. هر چقدر میزان و تعداد بیماری مبتلایان افزایش پیدا کند به امکانات بستری و شرایط خاصی نیاز است. محمدی از مردم خواست در صورت نداشتن علائم بیماری از مراجعه به مراکز آزمایشگاهی استان پرهیز کنند.


همدان در وضعیت هشدار

فاطمه کاظمی- همدان: تعداد مبتلایان به کرونا در همدان افزایش یافته و‌ ظرفیت بیمارستان سینا به عنوان اصلی‌ترین مرکز پذیرش بیماران مبتلا به کرونا پر شده و اگر شرایط به همین منوال پیش برود و تعداد بیماران بیشتر شود، ممکن است دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینا در تامین تجهیزات نیز دچار مشکل شود.

یک پرستار بیمارستان بعثت درباره وضعیت تجهیزات کادر درمان در مقابله با کرونا توضیح می‌دهد: در حال حاضر شرایط فروردین ماه را داریم، یعنی تجهیزاتی مانند ماسک، دستکش و لباس مخصوص به صورت سهمیه‌بندی‌شده در اختیار کادر درمان قرار می‌گیرد اما نکته مهم این است که حتی حساسیت کادر درمان نیز نسبت به کرونا کاهش یافته و کمتر از قبل از خودشان مراقبت می‌کنند و اصراری به پوشیدن لباس مخصوص یا استفاده از چند لایه ماسک نمی‌بینند.

وی ادامه می‌دهد: با این وجود اگر تعداد بیماران بیشتر از تعداد کنونی شود، به شرایط اسفند برخواهیم گشت که تقریبا هیچ تجهیزاتی نداشتیم. حسن بهرامی، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز با بیان این‌که همدان لب مرز حرکت می‌کند، توضیح می‌دهد: با وجود افزایش آمار مبتلایان به کرونا در همدان در حال حاضر مشکل خاصی در تامین تجهیزات نداریم اما اگر شرایط همین‌طور پیش برود احتمالا در روزهای آینده دچار مشکل خواهیم شد.


بستری دو تا سه بیمار در هر شیفت

فرشته رضایی- رشت: در استان گیلان در چندماه گذشته بیش از ۱۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت شدند و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید می‌کنند که در صورت بی توجهی شهروندان و صنوف مرتبط، ممکن است تعداد بیماران و فوتی ها بیش از قبل شود. آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اعلام اینکه هر روز ۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های گیلان بستری می شوند، بیان می کند: گیلان از نظر امکانات بهداشتی و درمانی مشکل خاصی ندارد و اکنون مراکز بیمارستانی تجهیز هستند.

در بخش تجهیز دستگاه سی تی اسکن و یا بخش آی سی یو هم بیمارستان رازی به عنوان سانتر کرونا تجهیز شده است.با این وجود پرستاران به عنوان خط مقدم مقابله با کرونا از افزایش تعداد بیماران و کاهش امکانات سخن می گویند. یکی از پرستاران بیمارستان پیروز لاهیجان در زمینه تعداد بستری ها توضیح می دهد: پذیرش در بیمارستان ما به نسبت دوران پیک کرونا خیلی کم شده است اما اکنون تعداد مبتلایان بیشتر شده و اغلب هم افراد سالمند هستند.

اغلب سالمندان مشکلات ریه و تنفسی دارند و بیشتر در معرض این بیماری هستند. در یک ماه گذشته هر یک روز، یک تا دو بیمار کرونایی بستری داشتیم ولی اکنون تعداد بیماران کرونا در هر شیفت دو تا سه نفر است. یکی دیگر از پرستاران بیمارستان رازی رشت هم که نخواست نامش بیان شود، می گوید: به ما لباس سرهمی می دهند که واقعا به خاطر گرمای هوا نمی شود آن را پوشید. می گوییم به ما گان بدهید پاسخ می دهند گان موجود نیست. ماسک N95 هم محدود داریم که آن هم مخصوص پرستاران بخش بالینی است. در حالیکه فاصله ما با تخت بیمار یکی دو متر است. دستکش لاتکس هم نایاب شده و این کمبود تجهیزات برای کادر درمان آزار دهنده است.


روند صعودی کرونا در البرز

در استان البرز نیز کرونا روند صعودی را طی می کند و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان ۲۴۲ نفر با علائم قطعی و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های البرز بستری هستند.حسین کریم با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در البرز می گوید: اکنون وضعیت استان در شیوع این ویروس زرد اعلام شده و تنها شهرستان سفید البرز طالقان است.

متاسفانه از ابتدای خرداد تا کنون با افزایش ۲۰ درصدی آمار بستری‌ها مواجه بودیم.رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز اضافه می کند: از ابتدای شروع این بیماری تا کنون ۳۶۸ نفر در استان جان خود را از دست داده اند، به همین دلیل از شهروندان درخواست می شود نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی تفاوت نباشند.


نگرانی از مسافرت به قم

روح‌الله کریمی- قم: شیوع ویروس کرونا در قم گرچه تا حدودی کنترل شده و استان قم در وضعیت زرد است، اما مسئولان بهداشتی استان با توجه به افزایش حجم مسافرت‌ها به شهر قم از احتمال شیوع مجدد این ویروس نگران هستند. در این زمینه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به صراحت اعلام کرد که این مسافرت‌ها موجب می‌شود تا افرادی که ناقل هستند بار دیگر ویروس را در شهر گسترش دهند.در هفته‌های اخیر بستری بیماران مشکوک به کرونا در تعدادی دیگر از بیمارستان‌های قم نشان دهنده تغییر سیاست دانشگاه علوم پزشکی در مقابله با این ویروس است.

اسفندماه سال گذشته پس از فروکش کردن کرونا در قم، فقط بیمارستان کامکار به عنوان مرکز درمانی ویژه پذیرش و بستری بیماران مشکوک به این ویروس اعلام شده بود. اکنون تعدادی از تخت‌ها و ظرفیت سایر بیمارستان‌های دولتی در اختیار بیماران مشکوک به کرونا قرار گرفته تا آمادگی این مراکز برای شرایط حاد احتمالی حفظ شود.اگرچه مسئولان مراکز بهداشتی و درمانی می‌گویند که در زمینه تأمین تجهیزات پزشکی اقدامات خوبی انجام شده و حجمی از تجهیزات حفاظت شخصی در انبارها دپو شده، اما نگرانی جدی از تبعات شیوع همزمان آنفلوآنزا و کرونا در پاییز وجود دارد.


کنترل کرونا در اردبیل

پوپک قاسمی- اردبیل: کرونا این روزها در استان اردبیل وضعیت پایداری دارد با این حال وضعیت استان تاکنون سفید نشده و در شرایط زرد قرار گرفته است.روزبه مقدم معاون نظارت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل می گوید: منحی شروع کرونا در استان اردبیل سیر آرامی داشت و روند نزولی نیز به آرامی طی می شود. همچنین موارد بستری کاهش نسبی دارد.

وی با اشاره به بستری 92 نفر در روز گذشته (دوشنبه 26 خرداد) عنوان می کند: این روزها کرونا در حد علائم قابل درمان سرپایی بروز می کند اما موارد کم منجر به بستری، وضعیت وخیم تری نسبت به قبل دارند. از 3 بیمارستان شهر اردبیل به دلیل کاهش موارد بستری، اکنون فقط بیمارستان امام خمینی(ره) برای مداوای بیماران کرونایی فعال است.


کمبود نیرو و تجهیزات درمانی در مرکزی

مهدیه صالحی- مرکزی: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به ابتلای روزانه 20 تا 30 نفر به ویروس کرونا، از افزایش آمار بیماران بستری در استان خبر می دهد که یکی از دلایل مهم آن بی‌توجهی مردم به رعایت شیوه‌نامه بهداشتی است.سید محمد جمالیان می گوید: در چند روز گذشته در یکی از شهرهای تابعه استان ۴۰ نفر در یک جشن عروسی به ویروس کرونا مبتلا شدند که این مهم نشانه کم‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

وی اظهار می‌کند: قبل از ویروس کرونا و از گذشته دانشگاه علوم پزشکی با کمبود نیروی انسانی مواجه بود و با ورود ویروس کرونا، بخشی از کادر درمانی به صورت 2 شیفت مشغول به کار شدند، بخشی از کمبود نیروی انسانی نیز با حضور داوطلبان جبران و تقریبا کادر درمانی در برخورد با این بیماری مدیریت شد، اما در کل با کمبود پرستار و نیروی انسانی مواجه هستیم.جمالیان می افزاید: در ابتدای ورود ویروس که به شکل ناگهانی بود با کمبود تجهیزات به خصوص مواد ضد عفونی، ماسک، دستکش، لباس مخصوص پزشکان و پرستاران مواجه بودیم که خوشبختانه به مرور زمان و با کمک خیران این مشکلات رفع شد.


از زمان شیوع این بیماری تاکنون توزیع و بازسازی تجهیزات درمانی در بسیاری از استان‌های کشور چشمگیر بوده، اما با بالا رفتن تعداد بیماران نیازمند بستری، بیمارستان‌ها با کمبود تجهیزات و امکانات لوجستیکی رو‌به‌رو خواهند شد. به ویژه این که در همین زمان کنونی هم برخی بیمارستان‌ها در استان‌های قرمز تخت خالی برای پذیرش بیمار جدید ندارند. استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان چند روز است که از وضعیت قرمز خارج نمی‌شوند. از سوی دیگر آمار بیماران بستری در تهران، خراسان رضوی و بوشهر هم رو به افزایش است و این بدان معناست که اعلام نشدن آمارهای استانی به ویژه استان‌های شمالی به منزله بی‌خطر بودن آنها از نظر شیوع کرونا نیست و قطعا بی‌توجهی مردم به افزایش سفرها در آخرین تعطیلات خرداد شیب صعودی بیماری را تندتر خواهد کرد.


طبق آخرین آمار و دانشگاه‌هــای علوم پزشکی 2 هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شداستان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان چند روز است که از وضعیت قرمز خارج نمی‌شوندآخرین تعطیلات خرداد از فردا آغاز می‌شود و خیلی‌ها بار سفر بسته‌اند.سفری که سلامت بسیاری از مسافران و مردم شهرهای مقصد را تهدید می‌کند

مرگ 113 نفر بر اثر کرونا

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته با اعلام آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا، از افزایش تعداد مرگ و میر خبر داد و گفت: تاکنون ۱۸۹ هزار و ۸۷۶ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۸۹۵۰ نفر رسید.وی افزود: براساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی 2 هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

از بین مبتلایان جدید،۸۴۲ نفر مورد بستری و ۱۶۰۷ نفر موارد سرپایی یا در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۸۹۵۰ نفر جان خود را از دست داده اند.سادات لاری بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون ۱۵۰ هزار و ۵۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده اند. ۲۷۶۵ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو