معیارهای تمایز تابه چدن با سایر ظروف

منبع: فرزند

221

1399/3/27

20:58


معیارهای تمایز تابه چدن با سایر ظروف

در حفظ سلامت غذا عوامل زیادی تاثیر گذار هستند که طبق آموزه های طب سنتی یکی از این عوامل جنس ظرف جهت استفاده در پخت غذا است.

تابه چدن با داشتن ویژگی خای منحصر به فرد یکی از بهترین گزینه های موجود جهت انتخاب است. که در ادامه مطلب با آن بیشتر آشنا می شویم

طب سنتی و ارتباط آن با استفاده از تابه چدن

اگر نگاهی به آموزه های طب سنتی در رابطه با تغذیه و غذای مورد استفاده افراد بیندازیم متوجه این نکته می‌شویم که جنس ظروف مورد استفاده برای پخت غذا یکی از عوامل مهم در تعیین سلامت و کیفیت و طعم غذا، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

یکی از توصیه های مهم طب سنتی استفاده از ظروف آهنی جهت پخت و پز غذا، به علت آزاد کردن یون های آهن، که یکی از عناصر اصلی و ضروری برای سلامت جسم انسان است؛ می باشد. اما یکی از بزرگترین چالش های موجود بر سر راه استفاده از ظروف آهنی برای پخت و پز، زنگ زدگی سریع و خراب شدن زود هنگام این ظروف است.

امروزه برای حل این مشکل از آلیاژی که پایه اصلی آن آهن است و از ترکیب آهن با سیلیسیم با کربن تشکیل شده است و در مقابل خوردگی، حرارت، زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد، به اسم چدن استفاده می‌شود.

تابه چدن و در کل ظروف چدن با آن که رسانای ضعیف گرما هستند ولی حرارت ناشی از شعله را به صورت یکنواخت در کل ظرف پخش می‌کند و طولانی مدت حرارت را پس از برداشته شدن از روی شعله در خود حفظ می‌کند.

استفاده از تابه چدن و قابلمه چدن و به صورت کلی سرویس چدن در آشپزخانه انتخاب مناسبی در جهت حفظ سلامت غذا به شمار می رود. استفاده از تابه چدن برای درست کردن غذا موجب تغییر در طعم آن نمی‌شود بلکه به حفظ مزه و کیفیت مواد غذایی کمک میکند.

چه معیارهایی انتخاب تابه چدن را تبدیل به انتخابی ایده‌آل می‌کند

برای آن که بتوانیم بهترین جنس قابلمه و تابه را برای استفاده در آشپز خانه خود انتخاب کنیم، باید معیارها و ویژگی هایی را مد نظر قرار داده و متناسب آن ها به انتخاب بهترین گزینه بپردازیم.

معیار های انتخاب ظروف آشپزخانه به دو دسته کلی تقسیم می شود. دسته اول عوامل و معیار هایی که به صورت مستقیم با خود ظرف و کارایی آن ارتباط دارد که به آن ها معیار های مستقیم می‌گوییم، دسته دوم عوامل و معیار هایی مربوط به کارایی ظرف نیست که به آن ها معیار های غیر مستقیم می گوییم.

معیارهای مستقیم

اولین ویژگی و معیاری که باید در انتخاب ظروف غذا در نظر بگیریم این است که تابه با قابلمه مورد استفاده برای پخت و نگهداری غذا نباید هیچگونه فعل و انفعالاتی با غذای در حال بخت درون خود داشته باشد و اگر هم فعل و انفعالی صورت می‌پذیرد، باید فعل و انفعال مثبت باشد، یعنی اگر موادی از طرف ظرف به غذای در حال پخت وارد می‌شود جز مواد مضر برای بدن نباشد بلکه جز مواد و عناصر مفید برای سلامتی باشد.

مانند تابه چدن که حداقل فعل و انفعالات ممکن را با مواد غذایی در حال چخت دارد و موجب منتشر شدن عنصر حیاتی آهن در در غذا می‌شود.

دومین معیار در انتخاب ظرف مناسب جهت پخت و پز، باید کیفیت و میزان توزیع حرارت طرف باشد. ظرف مورد استفاده برای پخت و پز غذا باید حرارت حاصل از شعله را به صورت یکنواخت در کل ظرف بخش کند و به این صورت نباشد که در یک قسمت ظرف حرارت زیاد و در قسمت های دیگر حرارت کم باشد.

زیرا در این صورت آن بخش از غذا که در قسمت پر حرارت ظرف قرار دارند خواهند سوخت و سایر بخش های غذا که در قسمت های کم حرارت قرار دارند یا خوب پخته نمی‌شوند و یا خام باقی می مانند. تابه چدن یکی از انواع ظروفی است، که با توجه به خاصیت توزیع حرارت خوب، گزینه خوبی جهت پخت یکنواخت غذا است.

معیار دیگری که باید در انتخاب ظرف برای پخت غذا در نظر گرفت، سهولت نظافت ظرف پس از استفاده از آن جهت تهیه غذا است.

ظروفی که به دلایل مختلف غذای پخته شده به دیواره ها ظرف و کف آن ها می چسبد و به راحتی با استفاده از آب و مواد شوینده تمیز می شود باعث ایجاد سختی برای مصرف کننده شده و همچنین موجب صرف وقت بیشتر و هزینه بیشتر به علت مصرف آب بیشتر برای شستشو میشود و ممکن است لذت طبخ و خوردن یک غذای عالی را تحت شعاع قرار دهد.

چسبیدن غذا در حال پخت به تابه و یا قابلمه به عوامل مختلفی از جمله جنس مواد سازنده آنها و همچنین شکل ظرف، بستگی دارد.

تابه چدن و به صورت کلی استفاده از سرویس چدن، امروزه با استفاده از اندود سرامیک در ترکیبات خود، مانع از چسبیدن غذا به کف و دیواره می‌شود و شستشوی آن را بسیار آسان می‌کند.

معیارهای غیر مستقیم

از جمله معیار های غیر مستقیم در انتخاب ظروف آشپزخانهمی‌توان به مقرون به صرفه بودن خرید ظروف، قابل دسترس بودن نمایندگی ها و مراکز فروش، کیفیت ساخت و اعتبار شرکت سازنده آن، سلیقه اشخاص و بسیاری دیگر از عوامل اشاره کرد.

شرکت نالینو

شرکت نالینو به عنوان یکی از شناخته شده ترین شرکت های فعال در حوزه تولید و عرضه انواع سرویس چدن از جمله ماهیتابه چدنی و قابله های چدن، سابقه درخشانی در ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش به مشتریان عزیز را دارد.

شرکت نالینو با تکیه بر دانش متخصصان داخلی این مرز و بوم با تمام قدرت اقدام به تولید انواع محصولات چدن قابل رقابت در بازار های جهانی کرده است. امید است با حمایت های شما هموطنان عزیز پله های موفقیت را روز به روز با اعتماد به نفسی بالاتر طی کرده و موجب پر آوازه شدن نام کشور عزیزمان ایران در حوزه تولید ظروف چدن در جهان شویم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو