درد واژن در دوران بارداری

منبع: اوما

200

1399/3/27

21:39


درد واژن در دوران بارداری

دوران بارداری دوران بسیار حساسی است که در هر زمانی از آن شاهد عوارض خاصی هستید. در سه ماهه اول بارداری شما مواردی مثل خستگی، تهوع و تکرر ادرار را تجربه می کنید. در سه ماهه دوم بارداری به دلیل افزایش خونرسانی در بدن انرژی بیشتری خواهید داشت و تقریبا در اکثر خانم ها علائم اولیه از بین می رود و این زمان بهترین موقع برای خرید کودک است.

اما در سه ماهه سوم باز هم عوارض ناخوشایندی مانند درد پشت، اسیدی شدن معده، تورم پاها، درد سینه ها و ... به سراغتان می آید که به دلیل وزن اضافه کمی تحمل کردنشان سخت است. یکی دیگر از ناخوشی های آخر بارداری نیز درد واژن است. درد واژن معمولا در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد که به دلیل افزایش فشار در دهانه رحم می باشد. زنانی که درد واژن را قبل از باردار شدن داشتند در زمان بارداری نیز این درد را تجربه می کنند. در این مقاله می خواهیم شما را با دلایل مختلف درد واژن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

دلایل درد واژن در دوران بارداری

در دوران بارداری دلایل مختلفی می توانند باعث درد واژن شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

بزرگ شدن رحم 

در سه ماهه آخر بارداری جنین کاملا بزرگ شده و به فضای بیشتری احتیاج دارد. به همین دلیل رحم کشیده شده و بزرگ می شود. در نتیجه فشار بیشتری به واژن و ماهیچه های اطراف آن وارد می کند و شما احساس درد خواهید داشت.

تغییرات هورمونی

تغییر در ساختار هورمون ها در بارداری باعث خشکی واژن می شود. مخصوصا در هنگام رابطه جنسی در دوران بارداری این خشکی بیشتر باعث ایجاد درد خواهد شد. می توانید با مشورت پزشک از روان کننده های موجود هنگام نزدیکی استفاده کنید تا درد کمتری ایجاد شود. 

کشیده شدن لیگامان ها

در طول پروسه بارداری، لیگامان های حمایت کننده لگن و واژن بیش از حد کشیده می شوند که باعث احساس درد تند و تیزی مانند تیر کشیدن در واژن می شود.

 

7598-3

عفونت ویروسی واژن

اگر شما در واژن و دستگاه تناسلی درد احساس کردید ممکن است بدلیل عفونت ویروسی باشد. در این وضعیت باید به پزشکتان مراجعه کنید. زیرا هر نوع عفونت واژن در بارداری نیاز فوری به درمان دارد. رایج ترین عفونت واژن، عفونت قارچی است که به عنوان کاندیدا شناخته می شود. در طول بارداری، شما مستعد عفونت های مختلفی هستید و تجویز آنتی بیوتیک و کورتیزون معمولا در بارداری انجام نمی شود و به همین دلیل پروسه درمان شما را طولانی تر می کند. اما مهم است که به موقع درمان را انجام دهید تا عفونت به جنین انتقال پیدا نکند. 

نازک شدن دهانه رحم

اگر درد در واژن تیز و شدید باشد و در سه ماهه سوم بارداری رخ دهد، این درد مربوط به نازک شدن دهانه رحم است که چند هفته قبل از زایمان اتفاق می افتد و رحم در حال آمادگی برای باز شدن می باشد.  در این حالت درد واژن، درد نگران کننده ای نیست اما بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اگر این درد بدون هیچ گونه خونریزی به زیر شکم رسید  سریعا به پزشک اطلاع دهید.

اگر درد واژن کم نشد و یا با گذشت زمان بیشتر و شدیدتر شد و همراه با خونریزی بود و درد در ناحیه شکم، شانه ها و گردن نیز ایجاد شد همه این ها از علائم بارداری خارج رحمی هستند. معمولا تشخیص بارداری خارج رحمی از بارداری معمولی سخت است. اما به محض تشخیص، بارداری باید متوقف شود زیرا برای سلامت مادر مضر است و می تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

چگونه درد واژن در بارداری را تسکین دهیم؟

اگر درد واژن معمولی بود و تنها به دلیل نزدیک شدن به زمان زایمان ایجاد شده است در اغلب اوقات درمان خاص و جدی برای آن توصیه نمی شود. در این وضعیت بهتر است یک حمام آب گرم بگیرید تا عضلات شما شل شوند و درد تسکین پیدا کند. اگر درد ناشی از یک عفونت باشد دارو تجویز می شود. توجه داشته باشید در بارداری درست بنشینید، هرگز تا کمر خم نشوید، عضلات خود را کش ندهید و درست بخوابید. این کارها باعث ایجاد درد کمتر در واژن و پشت در سه ماهه آخر بارداری می شود. 

سخن آخر

به دلیل اینکه در دوران بارداری نمی توان از مسکن ها استفاده کرد و عوارض مختلف می توانند بسیار ناخوشایند باشند ممکن است تحملشان کمی سخت باشد و حتی اجازه ندهند که شما به خوبی بخوابید. بهترین کار این است که کارهایی را انجام دهید که هر چه بیشتر به شما انرژی مثبت بدهد و آرامش بیشتری داشته باشید. استرس می تواند دردها را بیشتر کند. بنابراین تا می توانید شاد باشید. مثلا کتاب بخوانید یا موزیک گوش دهید و یا فیلم مورد علاقه تان را ببینید و از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید تا این عوارض به حداقل خود برسند و این سفر را به سلامت به پایان برسانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو