تفاوت علائم آنفولانزا و سرماخوردگی

منبع: اوما

184

1398/4/11

18:40


تفاوت علائم آنفولانزا و سرماخوردگی

مهم است که تفاوت بین علائم آنفلوانزا و سرماخوردگی را بدانید. سرماخوردگی یک بیماری تنفسی خفیف تر نسبت به آنفولانزا است. در حالی که علائم سرماخوردگی فقط چند روز باعث بیماری می شود، علائم آنفولانزا باعث می شوند چند روز تا چند هفته احساس بدی داشته باشید. آنفولانزا همچنین منجر به بیماری های جدی مانند پنومونی و بستری شدن می شود.

علایم رایج سرماخوردگی چیست؟

علائم سرماخوردگی معمولا با گلودرد آغاز می شود که معمولا بعد از یک یا دو روز از بین می رود. نشانه های آبریزش بینی، گرفتگی بینی و سرفه در روزهای چهارم و پنجم دیده می شود. تب در بزرگسالان غیرعادی است اما تب خفیف ممکن است ایجاد شود. در کودکان در هنگام سرماخوردگی تب به احتمال بیشتری رخ می دهد.

با علائم سرماخوردگی، بینی در چند روز اول ترشحات بینی آبداری دارد. بعدها، این ترشحات غلیظ تر و تیره تر می شوند. مخاطی تیره طبیعی است و به این معنا نیست که عفونت باکتریایی مانند عفونت سینوسی دارید.
چندین ویروس مختلف ممکن است باعث ایجاد نشانه های سرماخوردگی شود.

علائم سرماخوردگی چقدر طول می کشد؟

نشانه های سرماخوردگی معمولا حدود یک هفته طول می کشد. در طی سه روز اول که علائم سرماخوردگی را مشاهده می کنید، سرماخوردگی شما مسری است. این به این معنی است که می توانید سرماخوردگی را به دیگران منتقل کنید. اگر علائم سرماخوردگی پس از یک هفته بهبود نیافت، ممکن است عفونت باکتریایی باشد، به این معنی که ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشید.

گاهی اوقات ممکن است علائم سرماخوردگی را با رینیت آلرژیک (تب یونجه) یا عفونت سینوسی اشتباه بگیرید. اگر نشانه های سرماخوردگی به سرعت شروع شود و پس از یک هفته بهبود یابد، معمولا سرماخوردگی است و حساسیت نیست. اگر علائم سرماخوردگی بعد از یک هفته بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید ببینید آیا آلرژی دارید یا سینوزیت ایجاد شده است.

علائم شایع آنفلوانزا چیست؟

نشانه های آنفلوآنزا معمولا از علائم سرماخوردگی بیشتر است و به سرعت می آیند. علائم آن شامل گلودرد، تب، سردرد، درد عضلانی و درد، احتقان و سرفه است. به طور خاص آنفلوانزای خوکی نیز با استفراغ و اسهال همراه است.

بیشتر علائم آنفلوآنزا به تدریج طی دو تا پنج روز بهبود می یابند. یک عارضه معمول آنفلوانزا، پنومونی است، به خصوص در جوانان، سالمندان و افرادی که دچار مشکلات ریه و قلب هستند. اگر مشکل تنگی نفس دارید، بگذارید دکتر بداند. یکی دیگر از نشانه های شایع پنومونی، تب است که پس از گذشت یک یا دو روز از بین می رود.

درست مانند ویروس های سرماخوردگی، ویروس های آنفلوانزا نیز از طریق غشای مخاطی بینی، چشم یا دهان وارد بدن می شوند. هر بار که دست خود را به یکی از این مناطق می زنید، می توانید آن را آلوده کنید. بنابراین به طور مرتب دست های خود را شستشو بدهید.

آیا علائم آنفولانزا است یا سرماخوردگی؟

هنگامی که بیمار هستید از کجا می فهمید علائم آنفلوانزا است یا سرماخوردگی؟ دمای خود را اندازه بگیرید. نشانه های آنفولانزا اغلب مشابه علائم سرماخوردگی هستند همراه با با احتقان بینی، سرفه، درد و ناراحتی. اما سرماخوردگی به ندرت علائم تب بالای 101 درجه دارد. با علائم آنفولانزا احتمال ابتلا به ویروس آنفولانزا در ابتدا وجود دارد. درد بدن و عضلات نیز بیشتر از آنفولانزا است. این جدول می تواند به تعیین اینکه آیا علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارید کمک کند.

 

آنفولانزا

سرماخوردگی

علائم

معمول؛ بالاتر (100-102 درجه فارنهایت؛ گاهی اوقات بالاتر، مخصوصا در کودکان جوان)؛ 3 تا 4 روز طول می کشد

گاهی اوقات، معمولا خفیف

تب

معمول

اغلب

سردرد

معمول، اغلب شدید

خفیف

درد معمول

معمول، دو تا سه هفته طول می کشد

گاهی اوقات

خستگی، ضعف

معمول، در ابتدای بیماری

هرگز

خستگی شدید

گاهی اوقات

معمول

آبریزش بینی

گاهی اوقات

معمول

عطسه

گاهی اوقات

معمول

گلودرد

معمول، می تواند شدید باشد

خفیف تا متوسط

درد قفسه سینه، سرفه

 

بیماری ها با علائم مشابه سرماخوردگی و آنفولانزا

 

سینوزیت، برونشیت، عفونت گوش، پنومونی؛ می تواند تهدید کننده زندگی باشد

گرفتگی سینوس، عفونت خفیف گوش

بیماری ها

دست ها را اغلب بشویید، از تماس نزدیک با کسی که علائم آنفلوانزا دارد جلوگیری کنید، واکسن سالانه آنفولانزا بزنید

شستن مرتب دستها، جلوگیری از تماس نزدیک با فرد سرماخورده

جلوگیری

داروهای ضد گرفتگی، داروهای مسکن و یا کاهش دهنده تب ؛ داروهای ضد سرفه و داروهای سرماخوردگی نباید به بچه های کوچک داده شود؛ داروهای ضد ویروسی تجویزی برای آنفولانزا ممکن است در بعضی موارد داده شود؛ برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان با پزشک خود تماس بگیرید.

ضد گرفتگی بینی، مسکن

درمان

 

معمولا زمان سال نشان میدهد بیماری آنفولانزا است یا سرماخوردگی. فصل آنفلوآنزای استاندارد از پاییز تا بهار سال آینده می باشد.

چه زمانی برای علائم آنفلوانزا یا سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنم؟

 

تفاوت علائم آنفولانزا و سرماخوردگی

اگر در حال حاضر علائم آنفلوآنزا یا سرماخوردگی دارید، اگر علائم شدید است حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

1-  تب پایدار:

تب بیش از سه روز ممکن است نشانه دیگری از عفونت باکتریایی باشد که باید درمان شود.

2- بلع دردناک:

اگرچه گلو درد ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا می تواند باعث ناراحتی ملایم شود، درد شدید می تواند به معنای گلودردی باشد که نیاز به درمان توسط پزشک دارد.

3- سرفه مداوم:

هنگامی که سرفه بعد از دو تا سه هفته برطرف نشود، ممکن است برونشیت باشد که ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد. قطره بینی یا سینوزیت می تواند موجب سرفه مداوم شود. علاوه بر این، آسم یکی دیگر از علل سرفه مداوم است.

4- احتقان مداوم و سردرد:

هنگامی که سرماخوردگی و آلرژی باعث انسداد سینوسها می شوند، می توانند منجر به عفونت سینوسی (سینوزیت) شوند. اگر بعد از یک هفته دچار درد در اطراف چشمها شدید و ترشحات غلیظ بینی داشتید، دچار عفونت باکتریایی شده اید و احتمالا نیاز به آنتی بیوتیک دارید. با این حال اکثر عفونتهای سینوسی به آنتی بیوتیک نیاز ندارند. در بعضی موارد، ممکن است نیاز به کمک اورژانس داشته باشید. در بزرگسالان علائم بحرانی عبارتند از:

در کودکان نشانه های اضافی اضطراری عبارتند از:

  • تنفس دشوار یا تنفس سریع
  •  رنگ پوست کبود
  • عدم نوشیدن مایعات به قدر کافی
  • تحریک پذیری شدید یا ناراحتی
  • علائمی که بهبود می یابند و سپس به طور ناگهانی بدتر می شوند
  •  تب با بثورات

آیا می توانم از علائم آنفلوانزا یا سرماخوردگی جلوگیری کنم؟

مهمترین اقدام پیشگیرنده برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا، شستن دست ها است. شستشوی دست با آب گرم و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه باعث می شود جرم ها از پوست خارج شوند. علاوه بر شستشوی دست برای جلوگیری از نشانه های آنفلوانزا یا سرماخوردگی، می توانید واکسن آنفلوانزا را برای جلوگیری از آنفولانزای فصلی دریافت کنید. داروهای ضد ویروسی نیز ممکن است از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری کنند؛ اگر شما در معرض افرادی که علائم آنفلوآنزا دارند قرار داشته باشید.

Carol DerSarkissian. Flu or Cold Symptoms? www.webmd.com. on November 28, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو