دسته بندی : گل و گیاه

محبوبه شب | نگهداری از گل محبوبه شب (NIGHT BLOOMING JASMINE)

گل محبوبه شب دارای عطر خوبی دارد و بخاطر اینکه عطر خوبی دارد معروف می باشد . گل محبوبه شب بسیار زیبل و دوست داشتی می باشد و دارای گل های ریز زرد رنگ می باشد .

بسم الله الرحمن الرحیم 

آموزش نگهداری از گل محبوبه شب (۱)

 

معرفی کوتاه محبوبه شب : 

  • نام انگلیسی : NIGHT BLOOMING JASMINE
  • نام علمی : CESTRUM NOCTURNUM
  • نام فارسی : گل محبوبه شب
  • نام فارسی اصیل : ندارد
  • رنج قیمتی : ۱۰۰۰۰ هزار تومان به بالا
  • خانواده : SOLANACEAE
  • خاستگاه : هندوستان

 

گل محبوبه شب (۱)

 

نکات مهم و جالب در مورد گل محبوبه شب !

  • خانواده گل محبوبه شب بادنجان سانان می باشد که خانواده بسیار مهمی می باشد و طرفدار زیادی را داشته است . این گل را آدم های قدیمی به خوبی میشناسند و با این گل خاطر دارند . گل محبوبه شب داری بوی بسیار خوبی دارد و بسیاری از افراد این گل را به خوبی می شناسند و معروف می باشد .
  • گل محبوبه شب برای کشور هندوستان می باشد و از آن کشور به کشور های دیگر نیز صادر می شود که یکی از آن کشور ها ایران می باشد . درختچه گل محبوبه شب همیشه سبز می باشد و مناطق گرم سیر را بسیار زیاد دوست دارد و در فصل بهار و تابستان وارد بازار می شود و از این گیاه استقبال خوبی را می کنند .
  • اگر از گل محبوبه شب به خوبی نگهدارید ، در تمام طی سال گل می دهد و باعث زیبا تر شدن گلدان می شود . شما می توانید گل محبوبه شب را در باغچه منزل خود بکارید ولی در فصل پاییز و زمستان خشک می شود ولی در فصل بهار و تابستان باز مانند قبل سبز و زیبا می شود . اگر گیاه را در جای بسیار سرد قرار دهید ، امکان دارد که در بهار و تابستان گلی را ندهد . کسانی که در شمال و جنوب ایران زندگی می کنند ، اصلا توصیه نمی شود که از این گیاه در منزل خود نگهداری کنند . و همچنین می توانید در باغچه منزل خود بکارید ولی باید خیلی حواستان به گیاه باشد .
  • این گیاه دارای ریشه های عمودی و اصلی می باشد و برگ های آن ساده و بیضی شکل می باشد و اطراف برگ ها صاف و صیقلی است . سعی کنید برگ های این گیاه را به هیچ عنوان در دست خود له نکنید ، چوت با له کردن آن بوی بسیار بدی ایجاد خواهد شد .

 

گل محبوبه شب (۲)

 

شرایط مناسب رشد گل محبوبه شب :

۱- نور مناسب برای محبوبه شب:

گل محبوبه شب به نور علاقه بسیار زیادی را دارد . اگر می خواهید گیاه را در باغچه منزل خود بکارید ، باید در برابر نور خورشید باشد ولی نباید اشعه خورشید به گیاه بتابد . ولی اگر در گلدان کاشتید ، بهتر است در کنار پنجره جنوبی قرار دهید و نگذارید اشعه خورشید به گیاه بخورد ، زیرا باعث خراب شدن گیاه می شود .

 

۲- آبیاری کافی و مناسب برای محبوبه شب:

باید بین دو آبیاری فاصله باشد و زمانی که خاک گیاه خشک بود اقدام به آبیاری کنید . اگر آبیاری بیش از حد اندازه باشد ، باعث پوسیده شدن ریشه می شود .

 

۳- رطوبت مناسب برای محبوبه شب:

گیاه به آنچنان رطوبت نیاز ندارد ولی اگر رطوبت داشته باشد ، بهتر رشد می کند . می توانید برای رطوبت گل محبوبه شب تشتی را پر آب کرده و در داخل اتاق بگذارید تا بخار کند و این بخار به گیاه بخورد و از این طریق می تواند رطوبت را جذب خودش کند .

 

۴- دمای مناسب برای محبوبه شب:

این گیاه اصلا سرما را دوست ندارد و عاشق گرما و مناطق گرمسیر می باشد و مانند خواهر برادر خود یعنی خیار و کدو می باشد . بهترین دما برای گل محبوبه شب ۲۰ تا ۲۶ درجه سانتی گراد می باشد و اگر دما بیشتر شد باید حتما گیاه را غبار پاشی کنید و. غبار پاشی باید در جایی باشد که نور مستقیم آفتاب نباشد ، زیرا به گیاه آسیب وارد می کند .

 

۵- خاک مناسب برای محبوبه شب:

برای خاک گل محبوبه شب باید از ترکیبی همچون پیت ماس ، کمپوست ، خاک باغچه و خاک اسیدی که باید دمای خاک اسیدی ۶.۵ باشد را مخلوط کرده و در گلدا بریزید . یادتان باشد که زمانی که گلدان را عوض می کنید ، باید خاکش را نیز عوض کنید .

 

۶- تکثیر محبوبه شب:

برای تکثیر گیاه ، حداقل باید روی ساقه ۲ جوانه داشته باشد و باید حدود ۱۰ سانتی متر از گیاه را ببرید . که بعد از بریدن ، باید گیاه را در آب و ماسه بگذارید تا گیاه ریشه بزنید و رشد خوبی را داشته باشد . علاوه بر این کار می توانید گیاه را در آب و ماسه نیز بخابانید .

 

۷- تغذیه مناسب برای محبوبه شب:

گل محبوبه شب دارای گل می باشد و تغذیه که دارای قند می باشد ، می تواند به بیشتر شدن عطر گیاه و بیشتر شدن گل های گیاه ، کمک بسیار زیادی را بکند . و نمی تواند این قند را از خاک دریافت کند . از گل فروشی کود کریستالون صورتی را که مخصوص گلدهی می باشد را تهیه کرده و با آب مخلوط کرده و ماهی ۱ الی ۲ بار به گیاه بدهید تا رشد خوبی را داشته باشد .اگر در فصل زمستان برگ های گیاه به نظر پژمرده و ضعیف می رسند به آن کمی کود بدهید در غیر این صورت کود دهی را متوقف کنید .

 

۸- هرس گل محبوبه شب:

برای هرس گل محبوبه شب باید تمام برگ های خشک ، ضعیف ، زرد شده را بچینید و باید برای هرس گیاه از انتها این کار را انجام دهید و دقت کافی را داشته باشید تا به گیاه آسیب جدی ای وارد نشود .

 

۹- گلدهی گل محبوبه شب:

در مهر ماه باید آبیاری گل محبوبه شب را کم کنید و گلدان را به راه پله و یا در مکانی بگذارید که دمای آن ۱۰ درجه سانتی گراد و یا بیشتر از ۵ درجه سانتی گراد باشد . و نباید نوری به گیاه تابش کند . می توانید گیاه را در انباری و یا راه پله بگذارید . بعد از اینکه گیاه را ۲ ماه در جایی تاریک قرار دادید ، گیاه را آبیاری کرده و جایش را عوض کنید .

 

گل محبوبه شب (۳)

 

نکته مهم در مورد گل محبوبه شب :

اول اینکه گل سمی می باشد که نباید به هیچ عنوان گاز بزنید ، زیرا باعث آسیب رساندن می شود .

دوم اینکه اکثر گل محبوبه شب در شب رشد می کند و در شب گل زیبا تر می شود . این گل در منطقه اصلی زندگی خودش ، این کار را می کند و در مصرف قند و انرژی خودش صرفه جویی می کند . زمانی که این گیاه در شب گل هایش باز می شود ، باعث بیشتر شدن عطرش نیز می شود .

همچنین یادتان باشد کسایی که حساسیت دارند ، نباید این گیاه را بو کنند که باعث بدتر شدنشان می شود . در کشور استرالیا این گل را یک علف هرزه می شناسند و به چشم گل نگا نمی کنند و این گل بسیار خطر ناک می باشد .

 

گل محبوبه شب (۴)

 

 تعویض گلدان گل محبوبه شب:

برای تعویض گلدان ، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند . زمانی که به نظرتان رسید گلدان برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد ، زمان تعویض آن فرا رسیده است . در این هنگام ابتدا اجازه دهید گلدان گیاه اندکی خشک شود . سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید ، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود . خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید .

گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید . اگر گلدانی که گیاه را در آن می کارید چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد ، رشد گیاه با اختلال مواجه خواهد شد . چرا که گیاه با قرار گیری در گلدان بزرگ جدیدش ، تمام انرژی خود را صرف تولید ریشه برای پر کردن فضای خاک می کند و انرژی اضافه ای برای رشد برایش باقی نمی ماند .

گلدان سرامیک یا سفال مناسب گل محبوبه شب

اگر قصد نگهداری از گل محبوبه شب را در گلدان دارید ، به دلیل بزرگ بودن شاخ سار این گل ، حتما از گلدان های بزرگ سرامیکی یا سفالی استفاده کنید . این گلدان نسبت به گلدن های پلاستیکی بهتر وزن گیاه را تحمل می کنند . همچنین تا زمانی که ریشه های گل از کف گلدان بیرون نزده باشد ، نیاز به تعویض گلدان ندارید و اگر زمان فرا رسید و ریشه ها تمام فضای گلدان را پر کرده بودند فقط یک سایز اندازه گلدانتان را بزرگ تر کنید .

 

گل محبوبه شب (۵)

 

آموزش تکثیر گل محبوبه شب

تکثیر گل محبوبه شب به دو روش قلمه و بذر انجام میشود :

 

روش اول تکثیر گل محبوبه شب>> کاشت بذر

  • در مناطقی که هوای مرطوب و ملایمی دارند تکثیر از طریق کاشت بذر امکان پذیر است .
  • بذر گیاه را می توان در زمین پراکنده کرد .
  • سپس منتظر به وجود آمدن نهال های جوان برای انتقال به خاک باغچه و گلدان شود .
  • برای کاشت بذر ، گلدانی را در اندازه متوسط انتخاب کنید .
  • بذر ها را در عمق ۸ سانتی متری خاک مناسب برای گیاه که در بالا توضیح داده شد ، بکارید.
  • گلدان ها را در معرض نور غیر مستقیم خورشید و در مکانی نیم سایه قرار دهید.
  • تا زمان جوانه زدن بذر ها ، سطح بستر کاشت را همواره مرطوب حفظ کنید.

 

روش دوم تکثیر گل محبوبه شب>> قلمه زدن

  • برای تکثیر گیاه به روش قلمه زدن ، در ابتدای فصل رشد اقدام کنید.
  • چند ساقه قوی ، جوان و سالم گیاه را انتخاب .
  • با کمک قیچی باغبانی یا چاقویی تیز و استریل به طول ۱۰ سانتی متر جدا کنید .
  • قلمه ها باید حداقل دارای ۲ جوانه باشند .
  • برگ های اضافی قلمه را از سمت نیمه پایی ساقه جدا کنید.
  • دو تا سه برگ بالای ساقه را حفظ کنید تا بیشتر انرژی گیاه صرف ریشه زایی شود .
  • قلمه را در ماسه نرم یا کمپوست مخصوص قلمه و یا ترکیبی از شن و پیت بکارید .
  • پس از آن میتوانید گلدان را آبیاری کنید .
  • تا زمان ریشه دار شدن قلمه ،سطح بستر را همواره مرطوب و نه خیس و غرقای حفظ کنید .
  • ۶ تا ۸ هفته طوب می کشد تا قلمه ها ریشه بدهند .
  • می توان با قرار دادن این قلمه ها در آب هم تکثیر کرد .
  • برای این کار بریدن ۱۰ سانتی متر از ساقه گیاه که دارای حداقل ۲ جوانه است جدا کنید.
  • همچنین این گیاه را می توان با استفاده از روش خواباندن ساقه نیز تکثیر کرد .

 

گل محبوبه شب (۷)

 

علت گل ندادن گل محبوبه شب چیست ؟

گلدهی این گل به طول روز ، میزان نور ، سن گیاه ، میزان آبیاری و شرایط دمایی وابسته است . در نگهداری از این گیاه در آپارتمان شرایط زیر می تواند از عوامل به گل گرفتن گیاه باشد :

۱- کمبود در نور و عادی نبودن طول روز و ساعت نور گیری

۲- زیاده روی در اضافه کردن مواد غذایی به خصوص از نیتروژن و اوره

۳- هوای خشک

۴- حمله تریپس ها

۵- یا فرا رسیدن هنگام تعویض گلدان

 

گل محبوبه شب (۶)