تکثیر و پرورش شمعدانی اژدر و نکاتی که برای رشد بهتر این گیاه باید رعایت کنید

تکثیر و پرورش شمعدانی اژدر و نکاتی که برای رشد بهتر این گیاه باید رعایت کنید


منبع: آرگا

188

1399/3/29

02:34


همانطور که می دانید گیاه شمعدانی از گیاهان مورد پسند اغلب علاقه مندان به گل و گیاه محسوب می شود که در این مقاله سعی داریم شما را با چگونگی کاشت و پرورش شمعدانی اژدر آشنا نماییم با ما همراه باشید.

تکثیر و پرورش شمعدانی اژدر و نکاتی که برای رشد بهتر این گیاه باید رعایت کنید

به طور کلی پرورش شمعدانی اژدر که بدان گیاه شمعدانی عطری بزرگ هم گفته می شود یکی از گونه های جنس پلارگونیوم به شمار می آید که دارای گل های درشت به رنگ های صورتی و قرمز است و به دلیل زیبایی فراگیری که دارد مورد پسند اغلب علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با چگونگی پرورش شمعدانی اژدر

بهتر است بدانید که در واقع گیاه شمعدانی تنها گیاهی است که در دسته گیاهان تیره شمعدانی قرار گرفته و کشت و پرورش آن در جهان سابقه ای طولانی دارد و همچنین گونه های وحشی آن نیز در ایران مشاهده می شوند. به طور کلی حدود ۲۰۰ سال پیش لینه گیاه شناس معروف ۳۵ گونه شمعدانی را تحت نام ژرانیوم طبقه بندی کرده است و تمامی این گیاهان همگی دائمی و مقاوم در برابر سرما و سایه بوده اند و دارای پنج گلبرگ مساوی می باشند. توجه داشته باشید که معمولا گیاه شمعدانی را با نام شمعدانی آلمانی یا شمعدانی گل درشت نیز شناخته می شود و این گیاه در واقع دارای برگ هایی سبز و چین خورده است و گل هایی درشت به رنگ های صورتی و قرمز دارد که گاهی اوقات نیز گلبرگ ها دارای رگه های ارغوانی نیز می باشند.

چگونگی پرورش شمعدانی اژدر

دستورالعمل و کاشت تکثیر گیاه شمعدانی اژدر:

به طور کلی پرورش و تکثیر گیاه شمعدانی را می توان از طریق قلمه زنی به خوبی انجام داد. برای انجام این روش بایستی هر قلمه را درست از زیر یک گره قطع کنید و جالب است بدانید که این قلمه ها قادر به ریشه دهی حتی درون آب هم می باشند و اغلب توصیه می شود پس از ریشه زایی قلمه ها آن ها را درون ماسه و در محل گلخانه بکارید. در روز های ابتدایی کشت بایستی قلمه ها در فضای سایه قرار بگیرند و سپس به تدریج به آن ها نور کافی داده شود تا رشد و نمو کنند. توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری گیاه کنید که بستر کاملا خشک شده باشد.

روش های تکثیر گیاه شمعدانی اژدر

شرایط مورد نیاز برای پرورش این گیاه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان اصول و شرایط مهم برای پرورش شمعدانی اژدر پرداخته ایم که می توانید در این فرآیند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

به طور کلی گیاه شمعدانی برای رشد و نمو نیاز به محیطی خشک دارد و در نتیجه باید فاصله آبیاری به گونه ای باشد که سطح خاک کاملا خشک شده باشد. اگرچه که شمعدانی پیچی و شمعدانی عطری برای رشد نیاز به محیط مرطوب دارد و به آبیاری بیشتری نیازمند می باشند.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه شمعدانی اژدر

نور:

بهتر است بدانید که گیاه شمعدانی در برابر نور واکنش زیادی نشان می دهد به طوری که نیاز به آفتاب مستقیم دارد و نور آفتاب درصد گلدهی آن را دو چندان می کند. البته که قرار گرفتن بیش از حد گیاه شمعدانی در برابر نور مستقیم خورشید می تواند موجب سوخته شدن برگ ها شود و به همین منظور نیاز است کمی سایه هم برای گیاه خود در نظر بگیرید. همانطور که می دانید در طول فصل زمستان میزان گلدهی گیاه کاهش پیدا می کند ولی می توان با نور مصنوعی روند رویش را افزایش داد.

خاک و تغذیه:

توجه داشته باشید که پرورش شمعدانی اژدر قابلیت رشد در تمامی خاک ها را دارد و در واقع خاک گلدان آن را باید ترکیبی از سه قسمت خاک لومی، یک قسمت کود پوسیده همراه با خاک برگ باشد و همچنین می توانید در بستر این گیاه از مقداری کود شیمیایی شامل سور فسفات نیز استفاده نمایید. برای کوددهی این گیاه بایستی در فص زمستان این کار را انجام ندهید اما در سایر فصول محلول پاشی هر ماه با یک کود کامل و با غلظت کم مناسب خواهد بود. به این نکته توجه داشته باشید که کودپاشی و آبیاری بیش از حد می تواند منجر به رشد و نمو برگی و کمی تعداد گل شود.

تامین خاک مورد نیاز گیاه شمعدانی اژدر

دما:

بهتر است بدانید که پرورش شمعدانی اژدر بایستی در بازه دمایی حدود ۱۰ الی ۲۵ درجه انجام شود اما بسته به نوع شمعدانی و نوع تکثیر آن گستره دمایی گلدهی تغییر خواهد کرد. به طور کلی در صورتی که بخواهید از سرعت رشد گیاه جلوگیری کنید می توانید دمای محیط را بالای ۱۷ الی ۲۰ درجه سانتی گراد قرار دهید و از رشد طولی آن جلوگیری کنید. توصیه می شود که در طول فصل زمستان و شب های پاییز که هوا خنک است حتما گیاه را به خانه بیاورید و فضای گلخانه نگهداری نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو