نگاهی به خواص روغن کانولا و کاربردهای آن در زیبایی پوست و مو

نگاهی به خواص روغن کانولا و کاربردهای آن در زیبایی پوست و مو


منبع: آرگا

179

1399/3/29

11:04


روغن کانولا یکی از انواع روغن های گیاهی است که به عنوان بهترین روغن برای پخت و پز معرفی می شود. این روغن دارای خواص مختلفی از جمله بهبود دهنده کلسترول، سلامت قلب، سلامت پوست و مو، پیشگیری از سرطان و بهبود دهنده التهاب می باشد.

نگاهی به خواص روغن کانولا و کاربردهای آن در زیبایی پوست و مو

کانولا یکی از انواع روغن های گیاهی است که دارای خاصیت های منحصر بفردی برای سلامت بدن می باشد. روغن کانولا به عنوان یک روغن سالم در کنار روغن زیتون قرار می گیرد و مانند زیتون چربی اشباع شده کمی دارد.

آشنایی با خواص روغن کانولا

چربی هایی که در رژیم های غذایی وجود دارند اغلب مهم بوده و بدون آنها بدن نمی تواند به خوبی عمل کند، با این وجود در رابطه با تاثیر بهداشتی چربی ها و روغن های مختلف ابهاماتی وجود دارد. در حال حاضر یکی از روغن های پخت و پز که انتخابی سالم در این رابطه است روغن کانولا می باشد. کانولا دارای میزان کمی چربی اشباع شده و مقدار خیلی زیادی چربی اشباع نشده به ویژه اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. تولید کنندگان این روغن آن را جزء سالم ترین روغن پخت و پز جهان می دانند، اما برخی از متخصصان با این موضوع مخالف هستند.برای آشنایی بیشتر با این روغن و خواص مفید آن در ادامه مطالب همراه ما باشید.

خاصیت هایی برای روغن کانولا

روغن کانولا چیست

کانولا روغنی است سبک و به رنگ زرد که بدون طعم است. دانه های کانولا با استفاده از روش های سنتی فشردگی سرد و یا در مقیاس بزرگتر به روش جداسازی هگزان فشرده می گردند. در روش سنتی فشردگی سرد روغن رنگ، بو و طعم خیلی بهتری نسبت به نوع پالایش شده آن دارد. وزن مخصوص این روغن در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد در محدوده ۰/۹۱۶ تا ۰/۹۲۱ می باشد و میزان ید آن حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ و همچنین میزان تصفیه آن ۱۸۸ تا ۱۹۸ است. روغن های خوراکی استخراج شده از گیاهان با دانه های روغنی و نام های مختلف شناخته می شوند. مثلا روغن کانولا از دانه های روغنی، روغن با اسید اوریک پایین، روغن lear، روغن معادل دانه ای روغنی کانولا و … گرفته شده است.  در حال حاضر میزان اسید اوریک در روغن های خوراکی که از دانه های روغنی گرفته شده اند، بنا به قانون در امریکا به ۲ درصد وزن و در اروپا به ۵ درصد وزن محدود گشته اند.

آشنایی با خواص روغن کانولا

ترکیبات اسید چرب در روغن کانولا

روغن کانولا دارای ترکیبات زیر اسیدهای چرب می باشد:

  • ۷ درصد چربی اشباع شده
  • ۶۳ درصد چربی های غیر اشباع
  • ۲۸ درصد چربی با حلقه های اشباع نشده (امگا ۶ و امگا ۳ به نسبت ۲:۱)

ارقام اعلام شده بین دسته های مختلف ممکن است متفاوت باشند، بر طبق منطق و نتایج به عمل آمده چربی اشباع شده مفید نیست اما چربی های اشباع نشده مفید هستند به همین دلیل این روغن ترکیب چربی خیلی خوبی داشته و دارای خواص بسیاری است.

آشنایی با خاصیت های روغن کانولا

کانوما روغن سالم

یکی از مهمترین ویژگی های روغن کانولا دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می باشد که این موضوع سبب شده تا این روغن به سالم ترین روغن پخت و پز تبدیل شود. همانطور که کفتیم کانولا مثل روغن زیتون دارای چربی اشباع شده کمی است و این موضوع نیز سلامت آن را اثبات می کند.

قلبی سالم

روغن کانولا دارای بالاترین سطح استرول های گیاهی می باشد که استرول بتا و کمپسترول از مهمترین آنها هستند. بر طبق تحقیقات انجام شده مواد خوراکی که دارای غلظت بالای استرول ها باشند باعث می شوند تا ریسک ابتلا به بیماری های قلبی کاهش یاید، در نتیجه با مصرف این روغن قلبی سالم خواهید داشت.

خاصیت های ضد سرطانی روغن کانولا

خاصیت پایین آورندگی سطح کلسترول

وجود استرول گیاهی از جذب کلسترول در بدن جلوگیری می نماید، و باعث می شود تا سطح کلسترول در بدن بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر شود. روغن کانوما غنی از چربی های تک اشباع نشده  MUFA می باشد و این موضوع باعث پایین امدن کلسترول بد LDL در بدن شده و به همان اندازه سطح کلسترول خوب HDL را بیشتر می کند.

خاصیت های روغن کانولا

کاهش دهنده تورم و التهاب

با کمک روغن کانولا می توانید حساسیت و سفت شدگی عضلات را کاهش دهید، افرادی که از التهاب ناشی از آرتریت مزمن رنج می برند می توانند از این روغن استفاده نمایند و تا حدودی به بهبود آن کمک کنند. بعلاوه این روغن التهابات به وجود آمده از آسم و اختلالات شکمی را کمتر خواهد کرد.

برطرف کننده مشکلات پوستی

از دیگر خواص کانولا کمک به مشکلات پوستی می باشد. روغن کانولا دارای مقادیر بالایی از ویتامین E و ویتامین K می باشد که این ویتامین ها باعث برطرف شده مشکلات پوستی مثل چین و چروک، خط خنده، آکنه و … می شوند. از این روغن به عنوان پایه اصلی در خیلی از کرم ها و لوسیون های پوستی استفاده می گردد، زیرا این روغن باعث درخشان شدن و نرمی پوست نیز می شود.

  • مبارزه با پیری و آکنه: وجود ویتامین های K و E  در کانوما آسیب های پوستی و نشانه های پیری را در پوست کمتر کرده و با پیری مبارزه می کند.
  • پوست سالم: روغن کانولا دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های ویتامین E می باشد. این آنتی اکسیدان دارای چربی قابل حل قدرتمندی می باشد که در مقابل رادیکال های آزاد اکسیژن از پوست مراقبت می نماید و باعث می شود تا پوستی نرم و لطیف داشته باشید. یک قاشق چایخوری روغن کانولا دارای ۱۵ درصد از نیاز روزانه ویتامین E برای بدن می باشد.
  • روغن بدن: روغن کانولا را می توان جایگزینی سالم و ارزان برای روغن زیتون دانست. اسیدهای چرب موجود در کانولا باعث تسکین و تقویت پوست های خشک می شود. برای استفاده از این روغن می توانید آن را با چند قطره روغن معطر مورد علاقه خود ترکیب کرده و به جای روغن بدن از آن استفاده نمایید. این روغن باعث می شود تا رطوبت پوست حفظ شود.

خاصیت هایی برای روغن کانولا

درمان کننده عفونت های پوستی

یکی دیگر از خواص روغن کانولا برطرف کردن عفونت های پوستی می باشد. اسیدهای چرب این روغن باعث درمان پوست های خشک و اسیب دیده می شوند. با کمک این روغن می توانید ترک های پوستی در پاشنه پا، اگزما و آکنه را درمان کنید. همچنین تحقیقات مشخص کرده اند که لوپوس که نوعی بیماری خود ایمنی می باشد با ترکیب روغن ماهی و کانولا درمان خواهد شد. می توانید برای استفاده از این روغن یک قاشق غذاخوری از ان را با چند قطره روغن اسطخودوس ترکیب کرده و بر کل بدن بعد از حمام مالید.

خاصیت روغن کانولا برای مو

روغن حاصل شده از دانه های کانولا بسیار مفید برای موها می باشد. استفاده از یک روغن گرم برای موها ی خشک و آسیب دیده، فر و یا دوشاخه بسیار مفید است. کانولا روغن ازانی است و تاثیرات درمانی بالایی برای موهای ضعیف شده و آسیب دیده دارد. این روغن بر روی مو پوششی ایجاد می کند که آنها را از آسیب های نور خورشید در امان نگه می دارد.

انواع خاصیت های مفید روغن کانولا

بهبود موها با کانوما

همانطور که گفتیم یکی دیگر از خواص روغن کانوما درمان موهای آسیب دیده می باشد. برای بهره بردن از این خواص نصف فنجان از روغن کانولا را حرارت دهید تا گرم شود، روغن گرم شده را به موهای خود مالیده و به خوبی ماساژ دهید و سپس موها را با کمک پلاستیک یا کلاه رنگ بپوشانید تا روغن به خوبی در موها نفوذ نماید، بعد از ۲۰ دقیقه موها را با شامپو و آب گرم بشویید، با این روش موهایی حجیم و نرم دارید که رطوبت بالایی نیز دارد.

بهبود موهای وز شده

برای اینکه موهای وز شده خود را بهبود دهید می توانید از روغن کانوما بهره بگیرید. برای این کار چند قاشق از روغن را در یک پیمانه آب گرم ریخته و مخلوط نمایید و با کمک اسپری بر روی موهای خود اسپری نمایید. کانوما به عنوان یک نرم کننده طبیعی باعث نرم شدن موهای وز می شود و همانطور که گفتیم رطوبت موها را حفظ می نماید و از خشک شدن آنها پیشگیری می نماید.

بررسی خواص روغن کانولا

ترمیم موهای آسیب دیده

وجود مقدار بالای استرول ها در روغن کانوما باعث ترمیم موهای آسیب دیده می شود. برای از بین بردن موخوره و تشکیل لایه محافظ بر روی موها نیز می توانید از روغن کانوما استفاده نمایید. برای ترمیم موهای آسیب دیده مقداری از روغن را بر روی موهایتان بمالید و سر را با حوله ای بپوشانید و بگذارید تا در طول شب روی موهایتان بماند و در صبح موها را بشویید.

برطرف کننده شوره سر

برای درمان شوره سر به کمک روغن کانودرما می توانید ۱۰ قاشق چایخوری از این روغن را با ۳ قاشق چایخوری روغن درخت چای ترمیب نموده و بعد از گرم کردن مخلوط به پوست سر بمالید. بعد از ده دقیقه ماساژ سر بگذارید تا نیم ساعت دیگر روی پوست سر بماند و بعد از آن ب شامپویی ملایم شست و شو دهید.

خواص مفید روغن کانولا

پیشگیری کننده از ریزش مو

به منظور پیشگیری از ریزش موها و بیشتر شدن رشد آنها می توان از خواص روغن کانولا استفاده کرد. برای این منظور روغن کانولا، روغن زیتون و روغن بادام را به نسبت مساوی با هم مخلوط نمایید و بعد چند قطره روغن اسطخودوس به آن اضافه نمایید و سپس موها را با این مواد ماساژ دهید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب و شامپویی ملایم شستو شو دهید.

خواص روغن کانولا برای مو

خاصیت ضد سرطانی روغن کانولا

یکی دیگر از خواص روغن کانولا خاصیت ضد سرطانی آن است. با استفاده از این روغن می توان سرطان را در مادر و نوزاد کمتر نمود. استفاده از این روغن در رژیم غذایی مادران باردار باعث می شود تا خطر ابتلا به سرطان سینه در مادر و حتی جنین کمتر شود. با تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات مشخص شده است که اندازه تومورهای روده بزرگ با مصرف این روغن کوچک می شوند. استفاده از این روغن در پخت و پز باعث پیشگیری از سرطان روده و رشد تومورهای روده بزرگ می شود.

روغن کانولا و خاصیت های ان

روغن کانوما و بهبود سندروم متابولیک

روغن کانولا و روغن کانولای غنی از اسید چرب اولئیک می تواند باعث کاهش چربی های شکمی شود. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که استفاده از این روغن روشی ساده برای پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری سندروم متابولیک می باشد. بر طبق گفته دکتر پنی کریس متخصص تغذیه: اسیدهای چرب با پیوند دوگانه موجود در این نوع از روغن ها باعث کاهش چربی شکمی شده و در نتیجه باعث کاهش خطر ابتلا به سندروم متابولیک می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو