چرا باید کالای خود را بعنوان طرح صنعتی ثبت کنیم؟

منبع: نمکستان

243

1399/3/29

15:01


یکی از موضوعاتی که باعث می شود تا مشتریان جذب محصولات شما شوند ، وجود یک طرح ویژه ، منحصربفرد و مبتکرانه است.موفقیت شما در فروش محصولتان سبب می شود تا رقبای شما به فکر تقلید از شما بیفتند.

طرح صنعتی در حقیقت یک هنر کاربردی می باشد که به وسیله آن خلاقان می توانند از جنبه های زیبایی شناختی طراحی محصول جهت پسند بازار و تولید بهره مند گردند و مطمئن باشند کالایی که به عنوان طرح صنعتی به ثبت رسیده است توسط شخص دیگری استفاده نمی شود.به عبارتی مالکیت صنعتی در فرم طرح صنعتی در حقیقت با حمایت از شکل، ظاهر، ساختار و شیوه نمایش در یک کالای صنعتی می باشد که به دنبال ایجاد جذابیت بصری در محصولات خود می باشد.

یکی از موضوعاتی که باعث می شود تا مشتریان جذب محصولات شما شوند ، وجود یک طرح ویژه ، منحصربفرد و مبتکرانه است.موفقیت شما در فروش محصولتان سبب می شود تا رقبای شما به فکر تقلید از شما بیفتند. ثبت طرح صنعتی از این تقلید و سو استفاده جلوگیری می کند.شما با ثبت طرح صنعتی خود از شکل ظاهری محصولات خود حمایت می کنید.

براساس ماده ۲۰ قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری : ” هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط ، رنگ ها و یا بدون آن،به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد،طرح صنعتی است.در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه ی فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی باشد.”

ماده ۷۱ می گوید اگر دو یا چند طرح صنعتی مربوط به یک طبقه از طبقه بندی بین المللی و یا به یک مجموعه یا ترکیبی از اجزاء،ولو مربوط به طبقات مختلف چنانچه با هم استفاده شوند ، را می توان در یک اظهارنامه آورد  و به مرجع ثبت ارائه داد.چنانچه متقاضی،دو اظهارنامه دارای طرح های صنعتی مشابه را در یک تاریخ ارائه دهد ،براساس درخواست متقاضی،مرجع ثبت می تواند یکی از اظهارنامه ها را به عنوان طرح صنعتی اصلی و دیگری را به صورت طرح صنعتی متمم بپذیرد.

چرا باید کالای خود را بعنوان طرح صنعتی ثبت کنیم؟

اظهارنامه طرح صنعتی وفق ماده ۷۰،باید شامل نکات زیر باشد:

۱-اسم،نشانی،کدپستی،شماره ملی،تابعیت و سمت متقاضی یا نماینده قانونی وی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است،ذکر نام،نوع فعالیت،اقامتگاه،محل و شماره ثبت،تابعیت،مرکز اصلی و عنداللزوم هر شناسه دیگر الزامی است.

۲-اسم،اقامتگاه و کدپستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ ها در ایران را دارند،چنانچه متقاضی مقیم ایران نباشد.

۳-اسم و اقامتگاه طراح در صورتی که متقاضی همان طراح نباشد،

۴-ذکر کالا و طبقه ای که متقاضی درخواست ثبت طرح برای آن را دارد.

۵-تاریخ،محل و شماره اظهارنامه یا گواهی نامه طرح صنعتی در خارج،در صورت درخواست حق تقدم.

۶-تعیین ضمائم

تبصره ۱-در صورت ارائه اظهارنامه و دیگر اسناد مربوط توسط اشخاص حقوقی،امضاء آن ها از طرف اشخاص مجاز الزامی است.

تبصره ۲-اسم و نشانی متقاضی مقیم خارج از کشور علاوه بر فارسی باید به حروف لاتین باشد و با همان حروف نیز ثبت و آگهی شود.

براساس ماده ۷۳،مدارک ذیل باید ضمیمه اظهارنامه شوند:

  1. مدارک مثبت هویت متقاضی و طراح
  2. مدارک نمایندگی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
  3. در صورتی که طرح صنعتی دو بعدی باشد،پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج نمونه از طرح رسم شده به عنوان نمونه.
  4. در صورتی که طرح صنعتی سه بعدی باشد،پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده از تمامی جوانب طرح،
  5. در طرح صنعتی سه بعدی،مرجع ثبت می تواند ماکتی از آن را به همراه اظهارنامه تقاضا کند.اندازه ماکتی که متقاضی از مدل طرح خود ارائه می دهد باید حداکثر ۲۰*۲۰*۲۰سانتی متر و وزن آن حداکثر ۲ کیلوگرم و از ماده ای با دوام و غیر فاسد شدنی باشد.شکل های گرافیکی و ترسیم شده باید حداکثر در ابعاد ده در بیست سانتی متر بوده و قابل نصب بر چهار صفحه مقوا در قطع A4 و با جوهر مشکی باشد،
  6. درخواست کتبی به تاخیر انداختن انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی و تعیین مدت آن،در صورت تمایل.
  7. درخواست کتبی مبنی بر عدم ذکر اسم طراح،در صورتی که طراح نخواهد اسم او قید شود.

۸- رسید مربوط به پرداخت هزینه اظهارنامه و چنانچه اظهارنامه شامل دو یا چند طرح صنعتی است ، رسید مربوط به پرداخت هزینه های اضافی؛

۹-مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با ارائه اظهارنامه یا حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از آن تاریخ ارائه شود.

تبصره ۱: طرح چاپ شده اشکال و تصاویر گرافیکی یا ترسیم شده،باید حداکثر در ابعاد ۲۰*۲۰ سانتی متر باشد و در آن رنگی بودن یا نبودن اشکال و تصاویر تصریح شود.

تبصره ۲: در صورت ارائه ماکتی از مدل طرح،مرجع ثبت می تواند ماکت ذکر شده را ممهور به مهر و تاریخ نموده به متقاضی اعاده نماید.

تبصره ۳: در فرضی که اظهارنامه حاوی طرح های صنعتی متعدد باشد،تصاویر یا اشکال یا مدل ها به صورت جداگانه ارائه شده و به وسیله شماره از یکدیگر متمایز می گردند.

چرا باید طرح صنعتی ثبت کنیم ؟

فروش طرح صنعتی

در صورتی که طرح صنعتی خود را به ثبت رسانده باشید از حق واگذاری آن نیز بهرمند می گردید پس می توانند طرح صنعتی خود را به فروش رسانند.بسته به جذابیت طرح صنعتی نیز قیمت آن متفاوت است.

جلوگیری از تقلب

در صورتی که طرح صنعتی را ثبت کنید هیچ شخص ثالثی نمی تواند آن را تقلید کرده به سرقت ببرد زیرا با ثبت طرح صنعتی در حقیقت این طرح را در انحصار خود گرفته اید و هیچ شخص ثالثی نمی تواند از آن سو استفاده نماید.در زمان ثبت طرح صنعتی از طرح شما استعلام گرفته می شود ، در صورتی که قبلا ثبت شده باشد ، دیگر قابل ثبت نیست.

بهره مندی از مزایا و امتیازات

ثبت کردن یک طرح معمولا در ارتقاء برند و سوابق فرد طراح، موثر می باشد. از طرفی ثبت این اثر برای دارندگان حقوقی مانند شرکت‌ ها نیز دارای آثار متعددی می باشد. زیرا این کار باعث بهبود سابقه برند و شاخص شدن محصول مورد نظر خواهد شد.

فروش بالا

ثبت طرح صنعتی می تواند این مزیت را داشته باشد که شما به واسطه انحصاری بودن ، مشهور بودن و اعتبار آن ، بتوانید قیمت آن را به صورت قابل توجهی بالا ببرید.

امتیازات شخصی

اگر شخصاً اقدام به ثبت طرح صنعتی نموده اید می توانید از مزایایی برخوردار گردید ، از جمله این مزایا می توان به استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان یا تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره نمود.

مراحل ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی توسط مرکز مالکیت معنوی انجام می شود که این مرکز به سازمان اسناد و املاک کل کشور وابسته است و کلیه فرآیندها در آن به صورت سیستمی انجام می گیرد.در ادامه به بررسی مراحل ثبت طرح صنعتی توسط این سازمان می پردازیم.

ارائه اظهارنامه ثبت طرح صنعتی

اولین گام در ثبت طرح صنعتی تسلیم اظهارنامه می باشد.

در پرتال مرکز مالکیت معنوی پس از دادن تعهد و انتخاب نوع اظهارنامه، باید نسبت به ثبت مراحل مختلف آن مبادرت نمود که براساس مراحل زیر است:

  1. ورود اطلاعات اظهارنامه: شامل سه بخش اصلی است. بخش اول مربوط به اطلاعات طرح صنعتی مانند عنوان، شرح و توصیف طرح است. در بخش دوم باید اطلاعات افراد حقیقی یا حقوقی متقاضی را وارد کرد و در نهایت در بخش آخر در صورت نیاز تقاضای حق تقدم داده می ‌شود.
  2. بازبینی اطلاعات و ضمائم: در این بخش متقاضی می‌ تواند اطلاعات را بازبینی و بررسی کند
  3. بارگذاری ضمائم: این بخش مربوط به ارائه ضمائم لازم اظهارنامه مانند مدارک هویت متقاضی، مدارم هویت نمایندگی در صورت وجود، تصاویر کالای لازم و همچنین برخی موارد دیگر می باشد. ارائه تصاویر طرح و شیوه توصیف آن در این بخش صورت می پذیرد.
  4. پرداخت هزینه و دریافت شماره اظهارنامه: تمامی هزینه ‌ها باید توسط متقاضی و صرفا به صورت الکترونیکی پرداخت گردد.

رد اظهارنامه ثبت طرح صنعتی

ممکن است اظهارنامه شما به دلایل  مختلفی از جانب کارشناسان مرکز مالکیت معنوی رد شود.در این بخش به بررسی این دلایل می پردازیم.

اکثر طرح های صنعتی به دلیل کپی برداری رد می شوند و در این مورد فرصت اعتراض به شما داده شده که می توانید اعتراض خود را تا یک ماه پس از رد اظهارنامه اعلام کنید.در صورتی که خارج از کشور هستید این فرصت برای شما دو برابر می باشد.شما برای اعتراض به رد اظهارنامه باید حضوراً مراجعه نموده و پرونده فیزیکی تشکیل دهید.

رفع نقص پرونده

در برخی از مواقع اظهارنامه طرح صنعتی شما نه پذیرفته و نه رد می شوند بلکه شما میبایست آن را دوباره تکمیل کنید.اگر به هر دلیلی پرونده شما نقص داشته باشد شما می توانید تا یک ماه آن را اصلاح کنید.متعاقباً این مهلت برای اشخاص خارجی دو برابر است.این امر از طریق پرال مرکز مالکیت معنوی انجام می شود.در صورتی که در مهلت مقرر اقدام به رفع نقص نکنید اظهارنامه شما باطل خواهد شد.

پذیرش طرح صنعتی

در بهترین حالت طرح صنعتی شما پذیرفته می شود و شما تا یک ماه فرصت دارید تا برخی از اقدامات را انجام دهید در غیر این صورت اظهارنامه ثبت طرح صنعتی کان لم یکن تلقی خواهد شد.

اقدامات پس از پذیرش طرح صنعتی

تشکیل پرونده فیزیکی

چاپ آگهی ثبت در روزنامه رسمی

پرداخت حق‌الثبت

دریافت گواهینامه

براساس  ماده ۲۶ آیین نامه اجرایی ثبت طرح های صنعتی : ” استفاده از مهلت ارفاقی مقرر در بند هـ ماده ۴ قانون از جمله ناظر بر موارد زیر است:

  1. افشاء به دلیل یا در نتیجه سوء استفاده اشخاص ثالث یا ذی‌حق قبلی متقاضی انجام شده باشد؛
  2. افشاء در نتیجه شرکت در یک نمایشگاه رسمی باشد که در این فرض متقاضی باید گواهی شرکت در این نمایشگاه را که به تأیید مسئولان ذی‌ربط رسیده همراه با درج این مطلب که اختراع فقط در نمایشگاه مذکور به نمایش گذاشته شده است، ظرف ۳۰ روز از تاریخ تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت تسلیم نماید.

تبصره – منظور از نمایشگاه رسمی نمایشگاهی‌ است که توسط دولت یا ادارات ذی ‌صلاح داخلی تشکیل می‌شود و یا توسط دولت یا اشخاص ذی‌صلاح در یک کشور عضو کنوانسیون پاریس و در سطح بین‌المللی برگزار می‌گردد. در فرض اخیر گواهی مسؤولان ذی ‌ربط نمایشگاه رسمی باید به تأیید نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد.) ”

همچنین بنا بر ماده  ۸۶  همین قانون : ” مرجع ثبت پس از ثبت طرح صنعتی، مراتب را ظرف ۳۰ روز جهت اطلاع عموم در روزنامه رسمی آگهی می‌نماید. آگهی مزبور شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. شماره و تاریخ اظهارنامه؛
  2. شماره و تاریخ ثبت طرح صنعتی؛
  3. اسم و نشانی طراح مگر آن که طراح کتباً درخواست کند که نامش ذکر نشود؛
  4. اسم و اقامتگاه متقاضی یا نماینده وی؛
  5. ذکر کالا و طبقه‌ای که طرح مورد تقاضا مربوط به آن می‌باشد؛
  6. تعیین تاریخ، محل و شماره حق تقدم، در صورت وجود؛
  7. تصویر یا تصاویری که طرح را معرفی کند و تصریح به رنگی یا غیررنگی بودن تصویر؛
  8. اشاره به ماکت طرح، در صورت ارائه؛
  9. مدت اعتبار ثبت.

تبصره- هرگاه درخواستی طبق ماده ۲۵ قانون ارائه شده باشد، پس از ثبت طرح صنعتی، نمونه طرح و مفاد اظهارنامه منتشر نمی‌شود. در این صورت مرجع ثبت، یک آگهی حاوی تأخیر انتشار طرح صنعتی مذکور و اطلاعات مربوط به هویت‌مالک طرح ثبت شده و تاریخ تنظیم اظهارنامه و مدت تأخیر مورد درخواست و سایر امور ضروری را منتشر می‌کند. پس از انقضاء مدت تأخیر درخواست شده، مرجع ثبت آگهی طرح صنعتی ثبت شده را صادر و برای انتشار  تسلیم روزنامه رسمی خواهد کرد. هزینه انتشار آگهی‌های مذکور در این تبصره به عهده متقاضی ثبت طرح صنعتی خواهد بود. ”

در آخر لازم به ذکر است ثبت کریم خان علاوه بر ثبت طرح صنعتی کلیه خدمات مربوط به ثبت شرکت و ثبت برند ، اخذ کارت بازرگانی و کد اقتصادی و دریافت پلمپ دفاتر را ارائه می دهد.

شما می توانید کلیه امور ثبتی خود را به ثبت کریم خان بسپارید.این موسسه با وکلای زبده و کارشناسان مجرب خود امور ثبتی شما را به بهترین نحو انجام می دهد.فقط کافیست از طریق شماره تماس ۰۲۱-۸۷۱۴۶ و یا مراجعه به وبسایت www.sabtkarimkhan.com با ما در ارتباط باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو