علایم تغییرات هورمونی در زنان و نحوه درمان

علایم تغییرات هورمونی در زنان و نحوه درمان


منبع: آرگا

110

1399/3/29

16:05


بروز تغییرات هورمونی در خانم ها باعث ایجاد مشکلاتی مثل بی خوابی،تغییر اندازه و سایز سینه، چاقی، تب و تعریق بالا، بروز جوش و آکنه، مشکلات گوارشی، خستگی دائمی و … شود.

علایم تغییرات هورمونی در زنان و نحوه درمان

خیلی از فعالیت های مهم در بدن انسان ها توسط هورمون ها کنترل می شود، زمانیکه تولید یک هورمون متوقف شود مسلما بر روحیه، رفتار و سلامتی و همچنین زیبایی تاثیر گذار خواهد بود.

علائم تغییرات هورمونی

زنان، دارای جنسی ظریف و نحیف هستند، طوری که با کوچکترین تغییرات هورمونی رو ح ورانشان به هم می ریزد. خلق و خو در خانم ها تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر می کند و از عوامل بسیاری تاثیر می گیرد، در این بین هورمون ها نشق بالایی در خلق و خو خانم ها ایفا می کنند. هورمون های زنانه بر روی قسمت های مختلفی از رفتار و بدن او مثل خلق و خو، میزان انرژی، پوست و مو تاثیر گذارند، تغییر در هورمون ها باعث می شود تا خانم ها به شکل ناگهانی و بدون دلیل به شکل واضحی به مشکلات غیر قابل انتظاری دچار می شوند که شاید در ظاهر اهمیت زیادی نداشته باشند ولی همه آنها نشان دهنده تغییرهای هورمونی در آنها می باشند. در این مطلب می خواهیم با علائم و نشانه های تغییرات هورمونی بیشتر آشنا شویم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

نشانه های تغییرهای هورمونی

بروز ناگهانی آکنه و جوش

یکی از دلایل بروز جوش های سر سیاه و آکنه ممکن است بسته شدن منافذ پوست باشد اما برخی از پزشکان بروز ناگهانی این جوش ها را اغلب به دلایل تغییرهای ناگهانی هورمون ها می دانند. به عنوان نمونه کم بودن هورمون آندروژن باعث ایجاد آکنه در سراسر بدن خواهد شد، این موضوع در بیشتر موارد دلیل بروز جوش های زیاد در دوران نوجوانی می شود.

علائم تغییر هورمونی در زنان

بروز سردردهای مکرر

متخصصان غدد داخلی بر این عقیده هستند که کم شدن هورمون استروژن در خانم ها می تواند دلیل سردردهای مکرر باشد البته بجر مواردی که خسته باشید یا اضطراب داشته باشید. استروژن نام هورمونی است زنانه که در تخمدان خانم ها تولید و ترشح می شود و کلیه فعالیت های مربوط به سوخت و ساز در مغز و نخاع را کنترل می نماید، به همین دلیل است که بالا رفتن یا پایین آمدن زیاد این هورمون می تواند به میگرن منجر شود و یا بد بودن روحیه را به دنبال داشته باشد.

تغییرات هورمونی مختلف در زنان

بی خوابی دائمی

بی خوابی یکی از نشانه ای هورمونی بسیار خطرناک می باشد زیرا ممکن است به خاطر پایین بودن هورمون پروژسترون در خانم ها باشد. متخصصان در این باره می گویند هورمون پروژسترون یک نوع آرام بخش طبیعی در زنان است. این هورمون باعث آرامش فرد می شود و خواب او را تنظیم می کند، تغییر در میزان ترشح این هورمون در بیشتر موارد باعث بی خوابی می شود. پزشکان بر این باورند که سطح هورمون های پروژسترون و استروژن در خانم ها بعد از زایمان خیلی پایین می آید به همین دلیل برخی از خانم ها در این دوران دچار بی خوابی می شوند، بجز این مورد ر دیگر مواقع بی خوابی مساله ای عادی نیست و باید بررسی شود.

علائم تغییرات هورمونی

بیشتر شدن تعریق بدن

یکی از شایعترین نشانه های تغییرات هورمونی تعریق یا تب ناگهانی می باشد. هورمون ها باعث کنترل دمای بدن می شوند و به همین دلیل اگر هورمون ها دچار تغییر شوند، به احتمال زیاد دمای بدن به شکل ناگهانی بالا می رود و فرد عرق می کند. بالا رفتن دمای بدن یکی از شایعترین نشانه های یائسگی در خانم ها می باشد، زیرا در دوران یائسگی سطح هورمون های بدن خانم ها بسیار ناپایدار می شود، بجر مورد یائسگی بروز این مشکل در زنان ممکن است نشان دهنده مشکلی در بدن او باشد.

تغییرات هورمونی در زنان

خستگی دائمی

اغلب ما گهگاهی دچار خستگی می شویم که کاملا عادی است و با کمی استراحت قابل حل می باشد، اما در برخی موارد خستگی همیشگی ممکن است به خاطر تغییر در هورمون های بدن باشد. خستگی مزمن به خاطر وجود مشکلاتی در تولید هورمون تیروئید اتفاق می افتد که باید مورد بررسی و معالجه قرار بگیرد.

تغییرهای هورمونی

تغییر ناگهانی وزن

در برخی موارد به خاطر تغییر های هورمونی افراد ممکن است جدا از مواد غذایی که مصرف می کنند به افزایش وزن دچار شوند، کمبود یا بیشتر شدن تولید برخی از هورمون ها ممکن است باعث ذخیره بیشتر چربی شده و توده های عضلانی را از بین ببرد، به عنوان مثال ترشح بالای هورمون های استروژن، کورتیزول یا انسولین باعث افزایش چربی در ناحیه شکم می شود و میزان کم ترشح هورمون های تیروئید سوخت و ساز بدن را کند کرده و به افزایش توده بدنی می انجامد.

ریزش موها

در برخی موارد یکی از نشانه های تغییر در هورمون ها ریزش موی شدید می باشد. تغییر در هورمون های تیروئید، انسولین یا تستوسترون می تواند باعث ریزش شدید موها شود، تولید هورمون تستوسترون در آقایان باعث درشت هیکل شدن آنها و زیاد شدن موهای بدنشان می شود. یا این وجود زمانیکه هورمون تستوسترون در خانم ها بالا می رود باعث می شود تا ریزش مو در آنها افزایش یافته و دچار کچلی شوند. این هورمون در شرایط خاصی سعی در از بین بردن پیاز مو دارد به همین دلیل باعث ریزش مو در افراد می شود.

بررسی انواع تغییر هورمونی

مشکلات گوارشی

اغلب مردم و خانم ها تجربه دردهای معده را در زمان عصبی بودن دارند، این موضوع مسلما به دلیل اضطراب و در نتیجه تولید بسیار بالای برخی از هورمون ها می باشد.بر طبق تحقیقات انجام شده در این مورد بالا بودن سطح هورمون استروژن باعث تاثیر بر میکروفلور در روده ها می شود، همچنین سطح بالای هورمون ها در تخمدان باعث حمله های ناگهانی به معده ودردهای شدید معده می شود.

داشتن اشتهای غیر قابل کنترل

بدن انسان ها هورمون های در ارتباط با اشتها و گرسنگی را با هم ترکیب می نماید، به وجود آمدن تغییر در برخی هورمون ها باعث بی اشتهایی غیر قابل کنترل در افراد می شود. بر طبق تحقیقات انجام شده دو هورمون لپتین و گرلین برای کنترل گرسنگی باید در تعادل قرار بگیرند. هورمون لیپتین سبب می شود با وجود خوردن غذای زیاد حس سیری نداشته باشید، همچنین هورمون گرلین بر عکس لیپتین عمل می نماید یعنی باعث می شود تا فرد متوجه شود که چه زمانی گرسنه است و باید غذا بخورد.

فراموشی

فراموشی مداوم و داشتن تمرکز پایین ممکن است به خاطر مسائل مختلفی مثل تغییر در هورمون ها اتفاق بیافتد. این موضوع نیز به خاطر پایین بودن هورمون های کوتیزول و استروزن ممکن است پیش بیاید. بر طبق تحقیقات انجام شده پایین بودن سطح هورمون استروژن ممکن است باعث فراموشکاری، نداشتن تمرکز و آشفتگی های ذهنی شود. پایین بودن هورمون کورتیزول تاثیری بر حافظه کوتاه مدت دارد.

بررسی تغییر هورمون ها

تغییرات در سینه ها

یکی دیگر از مهمترین نشانه های تغییرات هورمونی تغییر در سایز و اندازه سینه ها می باشد، که در برخی موارد نشان از وجود مشکلی در بدن دارد، افزایش یکباره و ناگهانی هورمون استروژن بر روی رطوبت و خاصیت کشسانی پوست تاثیر گذار است، به همین دلیل باعث تغییر شکل و از دست رفتن حجم سینه ها می شود و اندازه آنها را تغییر می دهد. همچنین تغییر در هورمون می تواند وجود چیزی سفت در سینه ها را به همراه داشته باشد که باعث بروز ناراحتی های مختلفی خواهد شد. تغییر در سینه ها خیلی کم اتفاق می افتد و در بیشتر موارد با سرطان در ارتباط نیست. این موضوع تنها به دلایل تغییر هورمونی قبل از یائسگی اتفاق می افتد.

بررسی تغییرات هورمونی درزنان

کاهش میل جنسی

در هر سنی ممکن است بنا به دلایلی بی میلی جنسی ایجاد شود و این موضوع ربطی به سرد مزاج بودن خانم ها ندارد، کاهش میل جنسی ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی در خانم ها باشد که در بیشتر موارد با بی خوابی و بی میلی شروع می شود، خانم ها ممکن است در دوران بارداری، شیردهی یا یائسگی  و یا در شرایط استرس آور و خسته کننده دچار بی میلی جنسی شوند که ناشی از تغییر هورمون ها می باشد، البته این موضوع جای نگرانی ندارد و با کمی مراقبت به خوبی حل و برطرف خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو