خوشمزه ترین غذاهای دنیا که با تخم مرغ طبخ می‌شوند

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که با تخم مرغ طبخ می‌شوند


منبع: روزیاتو

189

1399/3/29

16:40


خوشمزه ترین غذاهای دنیا

خوشمزه ترین غذاهای دنیا را که با تخم مرغ طبخ می‌شوند در این مطلب بشناسید. تخم مرغ را می‌توان تاج سر بسیاری از غذاها دانست و دو کتاب آشپزی برایش نوشته‌اند: «تخم مرغ: سفری اکتشافی در آشپزخانه با پرکاربردترین مواد غذایی» نوشته‌ی مایکل رولمَن و «از سیر تا پیاز تخم مرغ: مهمترین مواد غذایی شناخته‌شده» نوشته‌ی ریچل کانگ.

رولمن در کتابش نوشته: «شاخص‌ترین مواد غذایی را می‌توان تخم دانست که هم ترکیبی از زیبایی و سادگی است و هم معجزه‌ی طبیعت و هم موهبتی میان مواد غذایی.» کانگ نیز در مورد تخم مرغ نوشته: «انسان از همان نخستین باری که از تخم پرندگان تغذیه کرد با لذتش آشنا شد. تخم مرغ را به شیوه‌های گوناگونی مصرف می‌کنند و در همه جای دنیا طرفداران بسیاری دارد.»

با روزیاتو همراه باشید و از خوشمزه ترین غذاهای دنیا که با تخم مرغ طبخ می‌شوند لذت ببرید.

۱ ) شاک‌شوکا – خاورمیانه و شمال آفریقا

خوشمزه ترین غذاهای دنیا

شاک‌شوکا یکی از انواع املت و از غذاهای مشهور در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود. این املت را در کشورهای غربی اغلب با ماهیتابه‌ای آهنی می‌پزند و هنگام طبخش نیز تکه‌های درشت نان تست در آن می‌ریزند و یکی از لذیذترین صبحانه‌ها به شمار می‌آید. البته آنچه که شاک‌شوکا را به غذایی بی‌نظیر تبدل می‌کند تخم مرغ نرم همراه با سس کچاپ تند است. هرچند تمام مواد افزودنی به این املت یک طرف و آن تکه‌های نان تست یک طرف دیگر!

۲ ) همبرگر با تخم مرغ – استرالیا

خوشمزه ترین غذاهای دنیا

غذاهای استرالیایی به استفاده از مواد تازه مشهورند اما یکی از پرطفدارترین و لذیذترین غذاهای استرالیایی همین همبرگر با تخم مرغ است که عکسش را می‌بینید. در همبرگرهای استرالیایی چند تکه‌ی کوچک بیف دایره‌ای را با پیازداغ و پنیر میان دو تکه نان می‌گذارند در این نوع همبرگر خاص نیز یک لایه تخم مرغ به آن می‌آفزایند. کاهو و گوجه فرنگی نیز در صورت تمایل به این همبرگر اضافه می‌شوند.

۳ ) املت – فرانسه

خوشمزه ترین غذاهای دنیا

هنوز هیچکسی نمی‌داند املت از کجا پدیدار شده، نه ریشه‌ی واژه‌اش مشخص است و نه مبدأ خود غذا. با این حال طبق دانشنامه‌ای که شورای ترویج مصرف تخم مرغ در آمریکا تهیه کرده املت ظاهراً ریشه در روم باستان و واژه‌ی (اووِمِل) به معنای (تخم مرغ و عسل) دارد. اما این املتی که امروزه مصرف می‌کنیم و عاشقش هستیم از خوشمزه ترین غذاهای دنیا است و احتمالاً از فرانسه آمده. املت انواع طبخ متفاوتی هم دارد اما ژاک پیپِن می‌گوید برای پختن املت فرانسوی باید سبزیجات تازه به تخم مرغ هم‌زده افزود و همراه کره در ماهیتابه‌ای داغ بگذارید تا بپزد. سپس هنگامی که صدای جلز و ولزش بلند شد باید ماهیتابه را تکان داد و تخم مرغ را یک دقیقه به هم زد و سپس از یک سمت به روی خودش خم کرد. هاوارد هِلمِر این غذا را طی ۴۲ ثانیه پخته و نامش را در کتاب گینس به ثبت رسانده است.

۴ ) کاربونارا

خوشمزه ترین غذاهای دنیا

غذاهایی که دستور طبخ ساده‌ای دارند اغلب اختلافات گوناگونی میان آشپزها ایجاد می‌کنند و کاربونارا نیز از این قاعده مستثنی نیست. تخم مرغ، پنیر، گوشت خوک دودی، فلفل سیاه و پاستا مواد اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند. کاربونارا ریشه در روم باستان دارد و گفته می‌شود این غذا زمانی احیا شد که ایتالیایی‌ها پس از پایان جنگ جهانی دوم به پاستایشان کمی بیکن و پودر زرده‌ی تخم مرغ (جیره‌ی غذایی آمریکایی) اضافه می‌کردند. به هر حال طبخ کاربونارا حدود ۴۰۰ نوع مختلف دارد و امیلیو دِنته فِراچی مورخ محصولات غذایی گفته مردمان روم باستان به جای بیکن از پانشیتا یا گوآنچاله (نوعی گوشت دودی)، از زرده‌ی تخم مرغ تازه به جای پودر زرده‌ی تخم مرغ و هچنین از پنیر پکورینو رومانو به جای پنیرهای دیگر استفاده می‌کردند. کاربونارا از آن دسته غذاهایی است که هم قدمت بسیار قدیمی دارد و هم طبخش بسیار آسان است.

۵ ) اِگز بِنِدیکت

خوشمزه ترین غذاهای دنیا

اگز بندیکت از دیگر خوشمزه ترین غذاهای دنیا است که هم برای صبحانه و هم برای ناهار می‌توان سرو کرد. ریشه‌ی این غذا به قرن نوزدهم و در نیویورک بازمی‌گردد. ریچل کانگ در کتابش نوشته اگز بندیکت نامش را وامدار لی‌گرَنت بندیکت، صاحب رستوران دِلمونیکوز، است و شاید هم برگرفته از نام یک کارگزار بورس به نام لموئِل بندیکت باشد که در رستورانی در والدورف غذایی سفارش داد تا خماری الکل را از سرش بپراند اما در عوض آنچه برایش سرو کردند تخم مرغ و نان تست و بیکن و سس هالیندز بود.

۶ ) تورتیا اسپانیولا – اسپانیا

خوشمزه ترین غذاهای دنیا

یکی دیگر از خوشمزه ترین غذاهای دنیا تورتیا اسپانیولا است که بیشتر به نام املت اسپانیایی شهرت دارد و گوجه فرنگی و تخم مرغ اجزای اصلی آن را تشکیل می‌دهند. مجله‌ی آشپزی بُن اَپِتیت درباره‌ی دستور طبخ این غذا و نکته‌ی مهمش نوشته: «تخم مرغ باید کمی ناپخته بماند» تا بافت کاستاردی‌اش حفظ شود.

۷ ) اسکاچ اِگ – انگلستان

خوشمزه ترین غذاهای دنیا

نایجلا لاوسون اسکاچ اگ را با چاشنی مایونز انبه و ترشی می‌پسندد. اسکاچ اگ همان تخم مرغ پخته است که اطرافش با گوشت می‌پوشانند و سپس در زرده‌ی تخم مرغ می‌غلتانند و در نهایت نیز آن را به آرد سخاری آغشته و سپس همانند کتلت سرخ می‌کنند. البته در گذشته از ماهی نیز در گوشت اسکاچ اگ استفاده می‌شده اما امروزه که تقریباً همه از گوشت خوک استفاده می‌کنند دیگر کسی سراغ ماهی نمی‌رود، البته گوردون رمزی استفاده از پودینگ سیاه و سیب سبز رنده‌شده را ترجیح می‌دهد.

۸ ) پای کیش – فرانسه و آلمان

خوشمزه ترین غذاهای دنیا

پای کیش نیز از دیگر خوشمزه ترین غذاهای دنیا به حساب می‌آید که از تخم مرغ، شیر و ادویه‌جات تهیه می‌شود. این کیک روباز و خوش طعم را از دیرباز با خمیر شیرینی می‌پزند. گفته می‌شود پای کیش ریشه در اواسط دوران پادشاهی آلمان دارد و بعدها پایش به اقسا نقاط دنیا کشیده شده. این غذا پس از آنکه وارد فرانسه شد نام (لورن) را برایش برگزیدند و پیاز و بیکن به آن افزودند. پس از گذشت زمان بسیاری نیز پنیر به دستور طبخ آن اضافه شد اما سنتی‌ها همچون آلن دوکاسه همان کیش لورین سنتی را ترجیح می‌دهند.

۹ ) ترشی تخم مرغ – آمریکا و انگلستان

خوشمزه ترین غذاهای دنیا

ترشی تخم مرغ در میان مردمان قرن نوزدهم انگلستان بسیار محبوب بود. این چاشنی بعدها وارد کافه‌های آمریکا شد و پایش حتی به انیمیشن سیمسون‌ها نیز رسید. برای تهیه‌ی ترشی تخم مرغ از سرکه، زردچوبه، کلم قرمز و چقندر استفاده می‌شوند.

۱۰ ) املت مِنِمِن – ترکیه

خوشمزه ترین غذاهای دنیا

نام این املت برگرفته از مکانی در ترکیه است، محلی که این املت برای صبحانه شهرت بسیاری دارد و اغلب نیز همراه ماست و نان معمولی یا نان تست سرو می‌شود. منمن را نیز همچون شاکشوکا با تخم مرغ هم‌زده و فلفل و گوجه فرنگی طبخ می‌کنند. این املت خوشمزه را می‌توان همراه پنیر فتا، پیاز و سوجوک (نوعی سوسیس خشک‌شده) میل کرد. اوزلم وارِن، نویسنده‌ی ترک‌زبان، در کتاب (از سیر تا پیاز تخم مرغ) می‌نویسد منمن اغلب در ظروف مسی ترکیه‌ای به اسم ساهان پخته می‌شود و البته نمی‌توان آن را صرفاً غذای صبحانه دانست، اما برای شامی سبک بی‌نظیر است و حتی یک ناهار کامل نیز به حساب می‌آید.

۱۱ ) تخم مرغ با سس رانچرا – مکزیک

لذیذترین غذاهای دنیا

تخم مرغ با سس رانچرا یکی از خوشمزه ترین غذاهای دنیا است که برای صبحانه سرو می‌شود و انواع بسیار گونانی در طبخ دارد. تخم مرغ، ترتیلا، لوبیای آب‌پز و کوبیده و سرخ‌شده، پنیر و سس سالسا مواد مورد نیاز برای طبخ این غذای خوشمزه هستند. سوسیس، گوآکاموله و خامه‌ی ترش نیز از جمله افزودنی‌هایی هستند که می‌توان هنگام سرو غذا به آن افزود. البته اگر از طرفداران پنیر سنتی کوتیجا نیستید تقریباً هر نوع پنیری را می‌توانید جایگزینش کنید. در یکی دیگر از انواع طبخ این صبحانه‌ی مکزیکی از هر دو سس قرمز و سبز سالسا استفاده می‌شود. گابریلا کامارا، سرآشپز مکزیکی، برای تهیه‌ی دو سس قرمز و سبز سالسا دستور پختی بسیار لذیذ دارد که از نوعی گیاه معطر مکزیکی به نام اِپازوته استفاده می‌کند.

۱۲ ) سالاد تخم مرغ – فرانسه

لذیذترین غذاهای دنیا

سس مایونز را انگار ساخته‌اند فقط برای طعم لذیذ سالاد تخم مرغ. البته مایونز ریشه در قرن هجدهم فرانسه دارد اما گفته می‌شود کار یک بریتانیایی بوده که در نهایت تخم مرغ را به سس مایونز افزوده و روی نان مالیده. ساندیوچ‌های سالاد تخم مرغ امروزی که از بایدهای هر اغذیه‌فروشی محسوب می‌شود نسبت به گذشته تقریباً دست‌نخورده باقی مانده. به گفته‌ی سرآشپز نیک مونتگومری دو نوع سالاد تخم مرغ در فروشگاه‌های ژاپنی یافت می‌شود که یا با تخم پخته‌ی سفت تهیه شده‌اند و یا با تخم مرغ عسلی؛ همچنین روی نان ساندویچ نیز هم خردل دیژون می‌ریزند و هم خامه‌ی ترش فرانسوی.

۱۳ ) سوپ تخم مرغ – چین

لذیذترین غذاهای دنیا

از دیگر خوشمزه ترین غذاهای دنیا که با تخم مرغ طبخ می‌شوند می‌توان به  اشاره کرد. سوپ تخم مرغی که آمریکایی‌ها مصرف می‌کنند از جهات بسیاری لطافت اصلی‌اش را از دست داده خصوصاً که در استفاده از نشاسته‌ی ذرت زیاده‌روی شده. اما تهیه‌ی سوپ تخم مرغ اصیل چینی اصلاً کار سختی نیست، درواقع همان سوپ مرغ است که در انتهای مراحل طبخ تکه‌های کوچکی از تخم مرغ خردشده را درونش می‌ریزند. البته پیازچه‌ی تازه و زنجبیل و چند قطره روغن کنجد که در انتها به آن اضافه می‌شود طعمی به‌یادماندنی را به سوپ تخم مرغ می‌افزایند. مگی ژو که از بلاگرهای صنعت آشپزی است و اصالتاً چینی است در وبلاگش به اسم (کتاب آشپزی موجودی همه‌چیزخوار) می‌نویسد این گیاهان معطر «مزه‌ای شیرین به سوپ تخم مرغ می‌افزایند اما اینگونه نیست که تحمل‌ناپذیرش کنند.»

۱۴ ) کُخوک موسیو – فرانسه

لذیذترین غذاهای دنیا

کخوک موسیو که در لغت به معنای (ساندویچ آقایان) است نخستین بار اوایل قرن بیستم در بخشی از پاریس طبخ شد و شامل نان و پنیر و ژامبون می‌شد. اما بعدها فردی عاقل و خوش‌ذوق تخم مرغ را هم به آن افزود و نامش را کخوک مادام یا (ساندوچ خانم‌ها) گذاشتند. سوای تخم مرغ نیمرویی که همچون خورشید روی ساندوچ کخوک مادام می‌درخشد آنچه که این ساندویچ را منحصر به فرد می‌کند جزئیات انکارناپذیر طبخ فرانسوی‌اش است، افزودنی‌هایی از جمله کره‌ی تصفیه‌شده، نان بِریوش، پنیر سوئیسی و سس مورنی و پنیر فراوان و کمی جوز هندی.

۱۵ ) تخم مرغ کاری – هند

لذیذترین غذاهای دنیا

تخم مرغ کاری یکی دیگر از خوشمزه ترین غذاهای دنیا است که مثل تمام غذاهای کاری دیگر نیز فوت و فن خاص خودش را دارد که از نسل به نسل منتقل شده. از هر کسی جویا شوید تقریباً هر کسی می‌گوید همان نوع طبخی را دوست دارد که مادر، پدر یا مادربزرگ و پدربزرگشان درست می‌کردند. پادما لاکشِمی، هنرپیشه و مجری آمریکایی در کتاب «از سیر تا پیاز تخم مرغ» یادآور دستور پختی می‌شود که مادرش داشته و آن زمان کمتر کسی چنان دستوری را می‌دانسته. تخم مرغ کاری از هر نوعش که باشد می‌توان با اطمینان گفت که ترکیبی از تخم مرغ پخته‌شده با حداقال چند مورد از مواد مختلف دیگری است که از جمله‌ی آن‌ها اشاره کرد به: پیاز، سیر، گوجه‌فرنگی، برگ درخت کاری، زنجبیل، زیره سبز، هل، فلفل دلمه‌ای، گَرِم ماسالا، فلفل سیاه و گشنیز. رسماً می‌توان گفت تخم مرغ کاری همچون بهشتی روی بشقابی است.

۱۶ ) لوکو موکو – آمریکا

لذیذترین غذاهای دنیا

اگر نگران مصرف روزانه‌ی کالری‌تان هستید اصلاً سراغ لوکو موکو نروید. این غذا که از خوشمزه ترین غذاهای دنیا است و غذای بسیار پرکالری نیز محسوب می‌شود اصالتش به زمانی برمی‌گردد که گروهی نوجوان گرسنه چند غذای شکم‌پرکن سفارش داده بودند از جمله برنج، گوشت همبرگر و تخم مرغ نیم‌رو. اما از آنجایی که این غذا هم به شدت سنگین بود و هم ارزان و هم طبخش ساده بود طولی نکشید که در هاوایی به یکی از غذاهای محبوب بدل شد و بعد به کالیفورنیا و ژاپن نیز رسید. نسل جدید گوشت دنده و نیمروی بلدرچین را برای لوکو موکو سفارش می‌دهند اما سنتی‌ها همچنان مصرند که از همان مواد غذایی اصلی و سنگین استفاده شود.

۱۷ ) هاپِر – سریلانکا

لذیذترین غذاهای دنیا

هاپر یکی از صبحانه‌های مشهور و پرطرفدار سریلانکاست و شباهت بسیاری با پن‌کیک یا کرِپ دارد اما برای طبخ آن از خمیر آرد برنج استفاده می‌شود و آن را با شیر نارگیل، ادویه‌جات و تخم مرغ سرو می‌کنند. هاپر در طعم‌های شیرین و خوش‌طعمی تهیه می‌شود می‌توان آن را یکی از انواع بی‌نظیر غذاهای کاری دانست.

۱۸ ) پاوُلوا – استرالیا و نیوزلند

لذیذترین غذاهای دنیا

اهالی استرالیا و نیوزلند جفتشان مدعی هستند که تارت سفیده‌ی تخم مرغ به اسم پاولوا به آن‌ها تعلق دارد و دسر محبوب افراد بسیاری  طی تابستان و تعطیلات به حساب می‌آید. اصالت این دسر در استرالیا به زمان سرآشپزی در شهر پِرت برمی‌گردد، فردی که ظاهراً دستور تهیه‌ی آن را در مجله‌ای نیوزلندی دیده و تغییراتی نیز رویش اعمال کرده. از سویی دیگر نیز پاولوا در نیوزلند به سرآشپزی در هتل ولینگتن نسبت داده می‌شود که این دسر را سال ۱۹۲۶  به افتخار حضور آنا پاولوا در نیوزلند درست کرده. به هر روی این تارت از سفیده‌ی تخم مرغ و شکر خامه‌ی همزده یا خامه‌ی ترش تهیه می‌شود و رویش را با میوه‌های خوش‌طعم و تازه و خوش‌رنگ تزئین می‌کنند که البته اغلب اوقات از میوه‌های استرالیایی مثل انواع توت یا میوه‌ی گل ساعتی استفاده می‌شود.

۱۹ ) تارت تخم مرغ – چین

لذیذترین غذاهای دنیا

تارت تخم مرغ یکی دیگر از خوشمزه ترین غذاهای دنیا به شمار می‌آید. این دسر محبوب  افرادی بود که در قرون وسطا در انگلستان می‌زیستند و  در قرن سیزدهم نیز محبوب صومعه‌نشینان پرتقال بوده. اما آن نوع خاصش که امروزه در هنگ‌کنگ طبخ می‌شود ظاهراً به سال ۱۹۲۰ در گوآنگ‌ژو برمی‌گردد که آشپزها برای افزایش استقبال مشتریان فروشگاه‌ها دست به طبخ دسری جدید می‌زنند. کاستارد تخم مرغ در دهه‌ی ۱۹۴۰ میان چایخانه‌های هنگ‌کنگ رواج یافت از همان زمان تا به امروز نیز شهرت و محبوبیتش را حفظ کرده. آنا لینگ در کتاب «از سیر تا پیاز تخم مرغ» نوشته این تارت در ماکائو به گونه‌ای دیگر نیز طبخ می‌شود که خامه‌ی بیشتری دارد و شیرین‌تر از دستور پخت کانتونی‌هاست. دستور پخت تارت تخم مرغ که در کانتونی استفاده می‌شود نوع تغییریافته‌ی تارت تخم مرغ پرتقالی است که یک نانوای بریتانیایی با زن چینی‌اش تغییر داده.

۲۰ ) تاماگویاکی – ژاپن

لذیذترین غذاهای دنیا

تاماگویاکی در لغت به معنای تخم مرغ سرخ‌شده (یا گریل‌شده) است اما پخت آن بسیار بیشتر از این‌هاست. برای تهیه‌ی این غذا تخم مرغ سرخ‌شده را طوری می‌پیچند که چندلایه شود. البته برای انجام چنین کاری ظرف مخصوصی نیز وجود دارد. تاماگویاکی را همچون املت می‌توان با چاشنی‌های متفاوی همراه کرد تا طعم بهتری بگیرد و می‌توان از طعم‌دهنده‌های ماهی یا هر چاشنی دیگری در آن استفاده کرد. تخم مرغ، سویا، شکر و داشی از مواد اولیه‌ی آن هستند.

 

۲۱ ) کوکوت تخم مرغ – فرانسه

محبوب ترین غذاهای دنیا

کوکوت نام یکی از ظروف سفالی کوچک و تخم مرغی‌شکل است که فرانسوی‌ها پیش‌تر تخم مرغ را در آن می‌پختند. قارچ، پیازچه، خامه و البته تخم مرغ را با هم در ظرف کوکوت می‌پزند و یا آن‌ها را جداگانه در ظرف‌های کوچک رامکین آب‌پز می‌کنند. کوکوت تخم مرغ را با نان بریوش سرو می‌کنند که لذت از طعمش را دوچندان خواهد کرد.

 

۲۲ ) وِک وِک – فیلیپین

محبوب ترین غذاهای دنیا

وک وک یکی از خوشمزه ترین غذاهای دنیا است که در فیلیپین طبخ می‌کنند و از آن دسته از خوشمزه‌هایی است که نمی‌توان مقابلش مقاومت کرد. این غذا را روی سیخ کباب می‌کنند و رنگ نارنجی غلیظی دارد و همچنین از انواع سس نیز می‌توان برای خوردنش استفاده کرد. دستفروش‌های فیلیپینی آن را آغشته به خمیرابه (آرد، آب و پودر دانه‌ی گیاه آناتو) می‌کنند و سپس سرخ می‌کنند و به سیخ می‌کشند.

 

۲۳ ) میگاس – مکزیک

محبوب ترین غذاهای دنیا

میگاس لذیذترین غذای تگزاسی-مکزیکی به شمار می‌آید اما دستور طبخ متفاوتی در اسپانیا، پرتقال و مکزیک دارد. میگاس در لغت به معنای (تکه نان) است و تکه‌های ریز تخم مرغ پخته را با ترتیلا، پنیر، پیاز، فلفل‌های چیلی و گوجه‌فرنگی می‌پزند. میگاس از جمله محبوب ترین غذاهای دنیا به حساب می‌آید و زمانی به وجود آمد که فردی هرآنچه برایش مانده بود خرد و با هم مخلوط کرد. لوبیای آب‌پز و کوبیده و سرخ‌شده، بیکن و چوریزو یا آوکادوی خردشده نیز از موادی هستند که می‌توان به آن افزود. البته اگر قصد دارید طعم واقعی این غذا را بچشید بهتر است موادی همچون ترتیلا، سس مکزیکی و خامه را از محصولات اصیل مکزیکی تهیه کنید.

۲۴ ) اِگ فو یان – چین

محبوب ترین غذاهای دنیا

داستان به وجود آمدن اِگ فو یان که از محبوب ترین غذاهای دنیا به حساب می‌آید با دگرگونی رستوران‌های چینی-آمریکایی در هم تنیده شده. خاستگاه اگ فو یان شهر کانتون در گوآنگ‌ژو بوده اما همچون بسیاری دیگر از غذاهای چینی-آمریکایی دستخوش تغییر شد تا به مذاق غربی‌ها خوش بیاید. این غذا که نوعی املت خارق‌العاده به شمار می‌آید با جوانه‌ی لوبیا، پیاز یا پیازچه و همچنین با گوشت یا ماهی تکه‌تکه‌شده تهیه شده و با سس گریوی سرو می‌شود.

۲۵ ) چلبِر – ترکیه

محبوب ترین غذاهای دنیا

چلبر یکی دیگر از محبوب ترین غذاهای دنیا است که در آن تخم مرغ را در آب جوش می‌شکنند و هنگامی که سفیده روی زرده‌ی تخم مرغ را گرفت آن را بلافاصله آز آب جوش خارج می‌کنند، به کره‌ی ذوب‌شده آغشته‌اش می‌کنند و رویش ماست می‌ریزند. گفته می‌شود این غذا ریشه در زمان عثمانی دارد و غذای محبوب شاهان بوده است.

۲۶ ) چاوانماشی – ژاپن

محبوب ترین غذاهای دنیا

چاوانماشی یکی از کاستاردهای خوش‌طعم است که می‌توان به روش‌های متفاوتی آن را پخت و همچون سوپ می‌تواند جایگاه غذای اصلی را داشته باشد. تخم مرغ، داشی و چاشنی‌های متنوع مواد اصلی آن را تشکیل می‌دهند. مایکل رولمَن در کتابش با عنوان «تخم مرغ: سفری اکتشافی در آشپزخانه با پرکاربردترین مواد غذایی» یکی از دستور پخت‌های این غذا را از مَتیو کایاهارا نقل کرده که شامل مرغ، میگو و قارچ می‌شود که در دل کاستاردی ترد قرار گرفته با سس سویا و نوشیدنی ژاپنی میل می‌شود.

۲۷ ) اِگ بریک – تونس

محبوب ترین غذاهای دنیا

اگ بریک یکی از پودینگ‌های تونسی و مثلثی‌شکل است که طبخش به اِمپاندا یا سمبوسه شباهت دارد. تخم مرغ را همراه ماهی تن، کَبَر و جعفری درون نان می‌گذارند و سرخ می‌کنند، گاهی نیز چند قطره آب لیموی تازه یا لیموترش رویش می‌ریزند. اگ بریک تونسی را که در بعضی کشورها به اسم بروک می‌شناسند و درون نان شیرینی خاصی به اسم مَلسوقه سرخ می‌کنند.

۲۸ ) باقالی قاتق – ایران

محبوب ترین غذاهای دنیا

باقالی قاتق از محبوب ترین غذاهای دنیا است و به خطه‌ی شمال ایران اختصاص دارد. ایرانی‌ها با استفاده از سبزیجات مختلفی همچون اسفناج و سبزی طعمی دل‌نشین و فراموش‌نشدنی به این غذا می‌افزایند.

۲۹ ) فلیپ کوکتل – آمریکا و انگلستان

محبوب ترین غذاهای دنیا

باورتان بشود یا نه بعضی از غذاهایی که با تخم مرغ طبخ می‌شوند به شکل مایع هستند، البته منظور صرفاً مخلوط زده و سفیده‌ی تخم مرغ نیست. فلیپ کوکتل را که از دیگر محبوب ترین غذاهای دنیا است اگر بخواهیم با دقت توصیف  کنیم باید بگوییم ترکیبی از مشروبات الکلی، شکر، تخم مرغ خام و یخ است. در قرن هفدهم انگلستان و همچنین اوایل دوران کشف آمریکا این کوکتل محبوبیت بسیاری داشت و در مسافرخانه‌ها سرو می‌شد. نسخه‌ی امروزی این کوکتل تغییراتی نسبت به گذشته داشته است.

۳۰ ) کوئیندیم – برزیل

محبوب ترین غذاهای دنیا

کوئیندیم یکی دیگر از دسرهای کاستاردی است که اصالتش به کشور پرتغال برمی‌گردد و در برزیل نیز بسیار پرطرفدار است. این دسر را با شکر، زرده‌ی تخم مرغ و نارگیل چرخ‌کرده تهیه و معمولاً همراه با کره یا شربت گلوکز سرو می‌کنند، آن هم صرفاً بابت اینکه بتوان مزه‌ی شیرینی‌اش را به قدر دلخواه بیافزاییم. گفته می‌شود در قرن هفدهم بوده که برده‌های آفریقایی نارگیل را به کوئیندیم افزودند. کوئیندیم را این روزها معمولاً‌ در کاپ‌کیک تهیه و سپس آن را سر و ته می‌کنند، بدین‌ترتیب لایه‌ی تردش در زیر قرار می‌گیرد و لایه‌ی بالایی‌اش نیز شیرین است.

۳۱ ) خاگینه – افغانستان و پاکستان

محبوب ترین غذاهای دنیا

تخم مرغ هم‌زده و شبه املت را شاید بتوان غذای مشترک تمام دنیا دانست اما هر منطقه‌ای طرز پخت خاص خودش را برگزیده. خاگینه، یکی از محبوب ترین غذاهای دنیا که با تخم مرغ پخت می‌شود، غذایی بسیار دلچسب و معطر است که چاشنی‌های متفاوتی در آن به کار رفته و با نان روتی طعمی بی‌نظیر را نسیبتان می‌کند. سوای تخم مرغ و کره و نمک که جزء تفکیک‌ناپذیر آن به حساب می‌آیند، در خاگینه معمولاً پیاز خرد‌شده، زیره‌ی سبز، فلفل تند تایلندی، گشنیز خردشده و گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود. خاگینه نیز همچون تمام غذاهایی که بر اساس تخم مرغ طبخ می‌شوند دستور پخت متفاوتی در جای‌جای جهان دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مِنِمِن ترکیه و شاکشوکای تونس یا یمن اشاره کرد.

۳۲ ) کایزِرِشمارن – اتریش و مجارستان

محبوب ترین غذاهای دنیا

کایزرشمارن یکی از محبوب ترین غذاهای دنیا است که با تخم مرغ تهیه می‌شود. نام این دسر در لغت به معنای «پن‌کیک پادشاه» است و منظور از پادشاه نیز پادشاه اتریش فرانسیس (یا فرانز) یوزف اول است که میان سال‌های ۱۸۴۸ تا ۱۹۱۶ بر تخت پادشاهی نشسته بود. فرانز یوزف ظاهراً شیرینی‌های ساده و شیرن دوست داشته که البته جای تعجبی هم ندارد این نوع شیرینی‌ها محبوب افراد بی‌شماری هستند. تخم مرغ، آرد، شیر و شکر اجزای اصلی این دسر محسوب می‌شوند و باقی موارد بسته به سلیقه‌ی آشپز دارد که می‌توان از میانشان به آجیل‌های خردشده، کشمش یا سیب خردشده، توت یا آلوی پخته اشاره کرد.

۳۳ ) اِسکاچ وودکاک – انگلستان

محبوب ترین غذاهای دنیا

اسکاچ وودکاک یکی از غذاهای سنتی بریتانیایی است که اصالتش به دوران ویکتوریا بازمی‌گردد. در این غذا تخم مرغ‌ها را به هم می‌زنند و می‌پزند اما پیش از آنکه خشک شوند روی تکه نانی آغشته به کره می‌ریزند و سرو می‌کنند. جِیمی اُلیوِر درباره‌ی این غذا می‌گوید: «از آن غذاهایی است که وقتی شب خسته و کوفته برمی‌گردید خانه به سادگی می‌توانید بپزید.» او دستور پختی دارد که هنگام طبخ اسکاچ وود از ماهی دودی اسپانیایی، فلفل قرمز، فلفل سفید، کره، آرد سوخاری پانکو و جوز هندی چرخ‌کرده استفاده می‌کند.

۳۴ ) سوپ استراچتِلا – ایتالیا

محبوب ترین غذاهای دنیا

سوپ استراچتلا یکی دیگر از محبوب ترین غذاهای دنیا است و ریشه در روم باستان دارد و از همان دوران از غذاهای عید پاک به شمار می‌رفته و در مراحل تهیه‌اش نیز رگه‌هایی از سوپ تخم مرغ چینی به چشم می‌خورد. در تهیه‌ی این سوپ از پنیرهای ایتالیایی (مثل پنیر پارمیجانو) و آب مرغ استفاده می‌شود و در نهایت نیز تخم مرغ را به آن می‌افزایند.

۳۵ ) ماکاکا کان هیووُز – مکزیک

محبوب ترین غذاهای دنیا

این غذا یکی دیگر از محبوب ترین غذاهای دنیا به حساب می‌آید و صبحانه‌ای بی‌نظر برای خانواده‌های مکزیکی است. تخم مرغ، پیاز، گوحه فرنگی و فلفل تند از مواد اصلی این غذا هستند. امروزه ماکاکا را هم می‌توان آماده از فروشگاه تهیه کرد و هم در آشپزخانه پخت. ماکاکا که مزه‌ای شور دارد و غنی از پروتئنی است همنشینی بسیار لذیذی با تخم مرغ دارد، خصوصاً اگر با ترتیلا سرو شود.

۳۶ ) مَتزو برِی – آمریکا و اروپای شرقی

محبوب ترین غذاهای دنیا

این غذا از دیرباز غذای سنتی عید پِسَح یهودیان محسوب می‌شده. برای تهیه‌ی متزو بری، متزو (خیمیر فطیر) را در آب خیس می‌کنند سپس تخم مرغ به آن می‌افزایند. محصول به دست آمده را سپس سرخ و در نهایت با یک چاشنی شیرین دلخواه سرو می‌کنند.

۳۷ ) هَنگتُن فرای – کالیفورنیا

محبوب ترین غذاهای دنیا

این غذا یکی محبوب ترین غذاهای دنیا است و معجونی به حساب می‌آید که ریشه در دوران تب طلا در آمریکا دارد، دورانی که مردم هم سیری‌ناپذیر بودند و هم ثروت هنگفتی داشتند.

۳۸ ) کای جو مو ساب – تایلند

محبوب ترین غذاهای دنیا

این غذا رسماً املت تایلندی است و در طبخش از تکه‌های ریز گوشت خوک یا مرغ می‌ریزند و حسابی املت را سرخ می‌کنند. کای جو مو ساب چه را چه در آشپزخانه بپزند و چه آماده‌اش را از فروشگاه بخرند در هر حال غذای بسیار پرروغنی است و بیشتر به پن‌کیک شباهت دارد تا املت. نکته‌ی مهم در طبخش نیز این است که گوشت چرخ‌کرده باید درون تخم مرغ بپزد تا چربی‌اش با زرده‌ی تخم مرغ ترکیب شود. این غذا را با دمای بسیار بالا می‌پزند.

۳۹ ) ماتامبره – آرژانتین

محبوب ترین غذاهای دنیا

ماتامبره اصولاً به صورت سرد سرو می‌شود و در موارد بسیاری نیز حکم پیش‌غذا دارد. شایعاتی در مورد اصالت این غذا و نامش (به معنای گرسنه‌کُش) وجود دارد اما از ظاهرش برمی‌آید که هم غذای صبحانه بوده و هم ناهار. اگر خلاصه تعریفش کنیم ماتامبره استیکی نازک است که با سبزیجات و تخم مرغ پخته‌شده رول می‌کنند و سپس مجموعه‌شان را یا در روغن سرخ می‌کنند و یا در فر گریل می‌کنند.

۴۰ ) اونسِن تاماگو – ژاپن

محبوب ترین غذاهای دنیا

فرض کنید در ژاپن هستید و در چشمه‌ی آب گرمی گیر افتاده‌اید. حالا تصور کنید تخم مرغ هستید! اونسن تاماگو دقیقاً همین است، تخم مرغی که بخارپز شده. تخم مرغ را درون آب گرم می‌اندازند تا عسلی شود و رویش نیز داشی سویا می‌ریزند. دما در طبخ این غذا اهمیت بسیاری دارد و در دمای ۶۳ درجه‌ی فارنهایت چیزی حدود ۴۵ تا ۹۰ دقیقه زمان لازم است تا آماده شود.

۴۱ ) خاویار و تخم مرغ – آمریکا و فرانسه

محبوب ترین غذاهای دنیا

خاویار و تخم مرغ از لذیذترین ترین خوراکی های دنیا به حساب می‌آید و همچنین یکی از مشهورترین غذاهای نیویورک است. خاویار و تخم مرغ ترکیبی از خامه، آب لیمو، نوشیدنی‌های الکلی، نمک، کره و فلفل قرمز است. مجموع این‌ها را پس از طبخ درون پوسته‌ی تخم مرغ سرو می‌شود و روی آن را با خامه و دو قاشق غذاخوری خاویار تزئین می‌کنند.

۴۲ ) کوکو – ایران

محبوب ترین غذاهای دنیا

کوکوی ایرانی در زمره لذیذترین خوراکی های دنیا قرار دارد و نسخه‌ی ایرانی فریتاتا است. کوکو را با تخم مرغِ هم‌زده و ترکیبی از انواع سبزیجات و ادویه‌جات تهیه می‌کنند. سرآشپز یُتام آتِلینگهای کتاب آشپزی‌اش به یکی از دستور پخت‌های کوکوی ایرانی اشاره کرده و از مزه‌ی ترش ایرانی‌پسند این غذا گفته است. او پیاز، بادنجان، سیر، زعفران و تخم مرغ را از مواد اولیه‌ی کوکوی ایرانی برشمرده.

۴۳ ) آگولِمونو – یونان

محبوب ترین غذاهای دنیا

آگولمنونو از دیگر لذیذرین خوراکی های دنیا است و یکی از انواع سوپ تخم مرغ به شمار می‌آید که البته با نسخه‌ی ایتالیایی و چینی آن متفاوت است. این غذا ترکیب غلیظتری از آب مرغ، برنج یا ماکارونی، تخم مرغ و لیموست. با اینکه آگولمونو را امروزه غذایی یونانی می‌شناسند اما این غذا ریشه‌ی یهودی و شبه جزیره‌ی ایبری باز می‌گردد و احتمالاً از غذاهای سفاردی‌ها بوده و برای افطار در یوم کیپور طبخ می‌شده. آگولمونو به تنهایی غذای کاملی است که می‌توان در یک وعده میل کرد اما گاهی هم در جایگاه سس برای سبزیجات و ماهی یا دلمه‌ی یونانی استفاده می‌کنند. در ترکیه و اسپانیا نیز سسی مشابه این غذا که اساسش را تخم مرغ و لیمو تشکیل می‌دهد به جای سس مایونز استفاده می‌کنند.

۴۴ )  پودینگ انبه و زرده‌ی تخم مرغ – موزامبیک

پودینگ انبه و زرده‌ی تخم مرغ از لذیذترین خوراکی های دنیا و اصالتاً موزامبیکی است، فرهنگی که معتقدند دسرهای سبک و خامه‌ای بهترین نوع دسر تابستان هستند و آن را سرد سرو می‌کنند. نحوه‌ی طبخ این پودینگ بدین‌ترتیب است که تکه‌های انبه را با آب لیمو مخلوط می‌کنند و سپس همراه آب، شکر، دارچین و گل میخک میکس می‌کنند تا مایع آن آماده شود. سپس مایع به‌دست آمده را درون ترکیبی از تخم مرغ هم‌زده می‌پیچند که باعث می‌شود ترکیب حاصل بافتی پودینگ‌شکل و ضخیم به خود بگیرد که وقتی سرد می‌شود بیشتر پف می‌کند.

۴۵ ) اِگ‌ناگ – انگلیس و آمریکا

محبوب ترین غذاهای دنیا

اگ‌ناگ در آمریکا با جشن کریسمس عجین شده اما گفته می‌شود اصالت آن به قرون وسطی در انگلستان بازمی‌گردد، زمانی که راهب‌ها معجونی شیری با ترکیب تخم مرغ و شراب می‌خوردند، معجونی که نشان از رستگاری داشت. این نوشیدنی در دهه‌ی ۱۷۰۰ وارد آمریکا شد، یعنی زمانی که پای نوشیدنی‌های الکلی را به ترکیب غذاها کشیدند. مشخص نیست که (ناگ) در نام این نوشیدنی به (ناگین – فنجان چوبی) اشاره دارد یا اینکه به واژه‌ی (گراگ – نوعی نوشیدنی الکلی) برمی‌گردد اما به هر حال اگ‌ناگ را نام این نوشیدنی خوش‌خوراک انتخاب کردند و گفته می‌شود از نوشیدنی‌های محبوب جورج واشنگتن بوده.

۴۶ ) تخم مرغ پرشده (یا دِولید اِگ)

محبوب ترین غذاهای دنیا

تخم مرغ پرشده یکی دیگر از لذیذترین خوراکی های دنیا به حساب می‌آید که اصالتش به زمان روم باستان باز می‌گردد، زمانی که تخم مرغ‌های پخته‌شده را با انواع چاشنی‌ها همراه می‌کردند. شبکه‌ی تلویزیونی هیستوری آمریکا رد این غذا را تا قرن سیزدهم آندلوس (اسپانیا) دنبال کرده و درواقع از همان زمان بوده که تخم مرغ پرشده نخستین بار طبخ شد و بعدها به نقاط دیگر دنیا رسید، مثلاً در لهاستان این غذا را به اسم جاجکا فازِرون‌وِی می‌شناسند. واژه‌ی دِویل در نام این غذا اشاره به تندی بسیار زیاد آن دارند و نشانگر رواج غذاهای تند در اوایل قرن نوزدهم است. در همان زمان بوده که این غذا به آمریکا نیز راه یافته. سس مایونز که یکی از مهمترین عناصر تخم مرغ پرشده‌ی امروزی به حساب می‌آید ظاهراً در دهه‌ی ۱۹۴۰به دستور پخت این غذا افزوده شده.

۴۷ ) کره و تخم مرغ – فنلاند و استونی

محبوب ترین غذاهای دنیا

کره-تخم مرغ که به «موناوُی» نیز مشهور است یکی از اجزای خوان فنلاندی و استونیایی به شمار می‌آید. موناوی معمولاً با برنج، یا همراه سیب‌زمینی پرشده با شیرینی‌های تهیه شده از آرد چاودار سرو می‌شود و نوع دیگرش نیز اینگونه است که آن را روی نان چاودار می‌مالند و میل می‌کنند. برخی نیز بر این باورند که موناوی یکی از انواع غذایی به اسم «مایونز و تخم مرغ» است اما این غذا درواقع ترکیب تخم مرغ پخته‌ی همزده با کره است. برای طبخ موناوی باید تخم مرغ را کامل بپرزید و بعد با یک قاشق غذاخوری کره به هم بزنید و سپس با نمک نوش جان کنید.

۴۸ ) بیکن، تخم مرغ و پنیر – آمریکا و انگلستان

محبوب ترین غذاهای دنیا

این غذای بی‌نظر و بی‌نهایت لذیذ ابتدا در انگلستان پخت شد و سپس به آمریکا راه یافت. ساندوچ بیکن، تخم مرغ و پنیر که غذای صبحانه به حساب می‌آید محبوب کارگران یقه‌آبی بود و نیروی جسمی لازم را برایشان فراهم می‌کرد. ترکیب جادویی تخم مرغ نیمرو، بیکن نمک‌اندود و پنیر آب‌شده روی نان ساندویچ لذتی بی‌حد و حصر را برای صبحانه یا ناهار به ارمغان می‌آورد.

۴۹ ) تخم مرغ میسو – ژاپن

محبوب ترین غذاهای دنیا

سمین نصرت در یکی از برنامه‌های آشپزی‌اش در شبکه‌ی نتفلیکس میزبان نانسی سیگلتون بود تا این غذا را بپزند. آن‌ها خمیر میسو را آماده کردند و روی دستشان آن را شبیه گلوله‌ای درآورند و دور تخم مرغی پیچیدند که به مدت ۸ دقیقه پخته پخته بود. سپس ترکیب نهایی را به مدت چهارساعت در یخچال استراحت دادند و بعد آهسته آن را به دو نیم تقسیم کردند.

۵۰ ) مافین تخم مرغ – کره

محبوب ترین غذاهای دنیا

مافین تخم مرغ کره‌ای که «گیران پانگ» نامیده می‌شود یکی از اسنک‌های مشهور است که برای صبحانه میل می‌کنند و برای توصیفش می‌توان گفت نان تخم مرغ کره‌ای است. تکه‌های کوچک ناک را با خمیرابه‌ی تخم مرغ می‌پزند و سپس درونش را با مواد مختلفی از جمله تخم مرغ درسته، ژامبون یا پنیر پر می‌کنند. برای تزئین روی این فافین نیز مواد مختلفی استفاده می‌شود، از سس گرفته تا آجیل‌های رنده‌شده.

دیگر مطالب خواندنی:

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که با تخم مرغ طبخ می‌شوند – (قسمت اول)

کدام یک از نان‌های مرسوم ایران بهترین انتخاب برای مصرف است؟

۱۶ باور غلط اما رایج درباره فواید و مضرات تخم مرغ

۳۰ کتاب درباره تغذیه سالم، تغذیه بارداری، تغذیه کودکان و تغذیه سالمندان

از «بیگوس» تا «کوپیتکا»: شکم‌گردی در لهستان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو