بررسی گوشی ردمی نوت ۹ اس یک محصول جذاب دیگر از شیائومی

بررسی گوشی ردمی نوت ۹ اس یک محصول جذاب دیگر از شیائومی


منبع: آرگا

127

1399/3/29

17:35


گوشی های سری ردمی شیائومی جزو پرفروش ترین محصولات این شرکت می باشند و در این میان ردمی نوت محبوبترین این دسته از گوشی ها می باشد. در این مطلب به بررسی گوشی ردمی نوت ۹ اس می پردازیم که در مارس ۲۰۲۰ به بازار معرفی شد. این اسمارتفون از نمایشگری بزرگ، دوربین چهارگانه، باتری قدرتمند و چیپست جدید بهره می برد.

بررسی گوشی ردمی نوت ۹ اس یک محصول جذاب دیگر از شیائومی

شیائومی در مارس ۲۰۲۰ از نهمین سری گوشی های ردمی نوت به نام ردمی نوت ۹ اس رونمایی و در ماه آوریل این اسمارتفون جذاب را به بازار عرضه کرد.  ردمی نوت ۹ اس از قابلیت های متعددی بهره می برد و قیمتی مقرون به صرفه نیز دارد.

آشنایی و بررسی ردمی نوت ۹ اس

 

امسال شاهد تنوع بسیاری در اسمارتفون های سری ردمی نوت شیائومی هستیم هرچند اختلاف آنچنانی میان آن ها مشاهده نمی شود. اخیرا شیائومی جدیدترین عضو خانواده ردمی نوت را به نام ردمی نوت ۹ اس به بازار عرضه کرده است. این اسمارتفون نسبت به نسل قبلی اش با پیشرفتهایی همراه بوده و با قیمت مناسب، کیفیتی قابل قبول را ارائه می کند.

بهره گیری از نمایشگری ۶.۶۷ اینچی، دوربین های چهارگانه، چیپست اسنپدارگون ۷۲۰G، باتری حجیم با ظرفیت ۵۰۲۰ میلی آمپر ساعت ردمی نوت ۹ اس را گوشی جذاب و هجان انگیزی ساخته است. قابل ذکر است این اسمارتفون نسخه جهانی ردمی نوت پرو در کشور هند بوده هرچند نسخه جهانی ردمی نوت پرو متفاوت تر از ردمی نوت ۹ اس می باشد.  در ادامه ابتدا با مشخصات بیشتر  ردمی نوت ۹ اس آشنا می شوید و سپس آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آشنایی سریع با مشخصات این تلفن هوشمند

  • ابعاد: ۸.۸*۷۶.۷*۱۶۵.۸ میلیمتر
  • وزن: ۲۰۹ گرم
  • نمایشگر: ۶.۶۷ اینچ با تراکم پیکسلی ۱۰۸۰ *۲۴۰۰ پیکسل
  • دوربین اصلی: چهارگانه (۴۸،۸،۵،۲) مگاپیکسل با قابلیت های فلش LED، پانوراما، HDR
  • دوربین سلفی: ۱۶ مگاپیکسل
  • تراشه: Snapdragon 720G
  • پردازنده مرکزی: ۸ هسته ای شامل دو هسته‌ ۲.۳ گیگاهرتز Kryo 465 طلایی و شش هسته‌ ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 465 نقره ای
  • پردازنده گرافیکی: Adreno 618
  • حافظه: رم ۶/۴ گیگابایت با حافظه داخلی ۱۲۸/۶۴ گیگابایت
  • درگاه حافظه: microSDXC
  • سیستم عامل: اندروید ۱۰ با رابط کاربری MIUI 11
  • باتری: ۵۰۲۰ میلی آمپر ساعت با شارژ سریع ۱۸ وات
  • فناوری شبکه: GSM / HSPA / LTE
  • حسگرها: حسگر اثرانگشت (کنار گوشی)، سنسور مجاورت، شتاب سنج، ژیروسکوپ،قطب نما
  • جک ۳.۵ میلیمتری: دارد

طراحی

بررسی ها نشان می دهد ردمی نوت ۹ اس در بین محصولات شیائومی از زبان طراحی نوینی بهره می برد و نسبت به نسل گذشته با تغییراتی همراه شده است. وزن ۲۰۹ گرمی این اسمارتفون با ضخامت ۸.۸ میلی متری، بدنه شیشه ای و باتری حجیم، کاملا مطابق با انتظارات عمل کرده است. برای محافظت از سطوح شیشه ای ردمی نوت ۹ اس شیائومی آن را به پوشش گوریلاگلس ۵ مجهز ساخته است و قابی پلاستیکی پنل رویی و پشتی گوشی را همراهی می کند. بنابر ادعای شرکت سازنده در طراحی ساختار این اسمارتفون استاندارد Splash-proof به کار رفته تا نسبت به نفوذ گرد و غبار و رطوبت مقاوم باشد.

ابعاد ۸.۸*۷۶.۷*۱۶۵.۸ میلیمتر ردمی نوت ۹ اس نشان می دهد با گوشی بزرگی روبرو هستیم و وزن ۲۰۹ گرمی آن حدود ۹ گرم سنگین تر از ردمی نوت ۸ پرو بوده  که یکی از میان رده های سنگین محسوب می شود. البته مجهز بودن آن به باتری ۵۰۲۰ میلی آمپر ساعت این افزایش وزن را منطقی می سازد. ردمی نوت ۹ اس در سه رنگ سفید، آبی و نقره ای به بازار عرضه می شود.

در نمای جلوی دستگاه، نمایشگر ۶.۶۷ اینچی قرار دارد که نخستین صفحه نمایش حفره دار محصولات ردمی محسوب می شود. بهره گیری از حفره به جای بریدگی برای دوربین سلفی، موجب شده تا حاشیه بالایی نسبت به نسل قبلی کوچک تر باشد؛ قابل ذکر است شیائومی از این حفره به نام Tiny DotDisplay یاد می کند. با این وجود حاشیه پایین همچنان کمی بزرگ بوده که سبب شده نسبت مساحت صفحه نمایش به بدنه، با پیشرفت چندانی همراه نباشد.

اجزای قرار گرفته روی فریم تقریبا مشابه نسل قبلی بوده به این صورت که کلید پاور و تنظیم صدا روی لبه سمت راست جای گرفته با این تفاوت که کلید پاور با سنسور اثرانگشت یکی شده اند. در سمت چپ درگاه سیمکارت و کارت حافظه مشاهده می شود.

در قسمت پایین جک هدفون به همراه پورت Type-C، میکروفون و اسپیکر حضور دارند.

در قسمت بالای گوشی میکروفون حذف نویز و فرستنده اینفرارد قرار دارند که این امکان را به ردمی نوت ۹ اس می دهد تا از آن به عنوان ریموت بعضی از دستگاه های دیجیتال استفاده کرد.

می توان گفت خانواده ردمی نوت ۹، نخستین اسمارتفون های شیائومی هستند که از ساختار مربعی شکل برای جای دادن لنزهای دوربین اصلی، استفاده کرده اند و به نوعی سبک جدیدی را ابداع کرده اند. بررسی ها گویای این است که ردمی نوت ۹ اس نیز از این قابلیت برخوردار بوده و در پنل پشتی دوربین های چهارگانه در ساختاری مربعی شکل جای گرفته اند.

ماژول دوربین ها دقیقا در قسمت میانی گوشی قرار گرفته و این امر موجب متفاوت شدن ظاهر این پنل شده است. در این پنل سنسور اثر انگشت حذف شده و به لبه سمت راست دستگاه انتقال یافته است. نکته منفی در این پنل برآمدگی ماژول دوربین بوده که می توانست با توجه به ضخامت گوشی کمتر باشد. اما ناگفته نماند که جلوه براق پنل پشتی و شکست نور داخل آن زیبایی این محصول را دوچندان ساخته است. البته این صفحه شیشه ای اثرانگشت و لک را به راحتی جذب می کند.

نمایشگر

شیائومی ردمی نوت ۹ اس را به نمایشگری ۶.۶۷ اینچی از نوع IPS LCD مجهز ساخته که می‌تواند با نسبت تصویر ۲۰:۹ و رزولوشن ۱۰۸۰ *۲۴۰۰ پیکسل تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل در اینچ را به نمایش بگذارد. اگر از حفره بخش فوقانی نمایشگر چشم پوشی کنیم، این صفحه نمایش فول اسکرین و یکپارچه بوده است که ۸۴ درصد از مساحت پنل جلویی را به خود اختصاص داده است.


بهره گیری از فناوری IPS LCD در این نمایشگر زاویه دید خوب، نمایش گرم رنگ ها را به همراه دارد که در نسخه های اقتصادی بسیار شاهد آن هستیم. ضمنا بهره مندی صفحه نمایش از پوشش گوریلاگلس ۵ یک نقطه قوت برای ردمی نوت ۹ اس به حساب می آید. همچنین به طور پیش فرض یک ضد خش معمولی نیز روی آن قرار دارد تا در مقابل خط و خش محافظت گردد.

طبق ادعای شیائومی، نسبت کنتراست این پنل ۱۵۰۰:۱ بوده که رقم مناسبی برای نمایشگر LCD به شمار می رود، اما توجه  داشته باشید که عمق رنگ مشکی در این صفحه، نسبت به پنل های اولد بکار رفته در میان رده های دیگر خوب نیست.

بیشترین نور صفحه نمایش در حالت خودکار و دستی، به ترتیب حدود ۵۷۰و ۴۲۰نیت بوده که از این لحاظ مشابه بیشتر اسمارتفون های موجود در بازار است و نشان می دهد که در محیط های روشن، برای استفاده از آن با مشکل خاصی مواجه نمی شوید. کمترین نور نمایشگر نیز حدود ۱.۱ نیت  است که همراه با قابلیت فیلتر نور آبی در محیط های تاریک و کم نور، می توان به راحتی از آن بهره برد.

در بررسی ها مشخص شد از لحاظ  دقت رنگی عملکرد نمایشگر ردمی نوت ۹ اس چندان عالی نیست به نحوی که پنل این اسمارتفون رنگ سفید را اندکی  متمایل به آبی نمایش داده و به‌ صورت کلی رنگهای آبی در آن اندکی اغراق شده تر دیده می شوند.  با این وجود برای حل این مشکل می توانید دمای رنگ ها از قسمت تنظیمات روی حالت Warm قرار دهید. ضمنا در بخش تنظیمات، سه حالت  خودکار، increased و استاندارد برای کنتراست وجود دارد که در حالت اول، رنگ ها طبق نور محیط تنظیم شده، در حالت دوم رنگ ها اشباع تر می شوند و در حالت سوم دقت رنگی افزایش می یابد.

دوربین

به بخش هیجان انگیز گوشی ردمی نوت ۹ اس رسیدیم. می توان گفت دوربین گوشی های هوشمند جزو اولویت های مهم برای خریداران محسوب می شود. شیائومی گوشی جدید خود را به دوربین های چهارگانه مجهز کرده است که قابلیتهای متعددی را ارائه می کنند. در پنل پشتی شاهد ساختاری مربعی شکل هستیم که لنز دوربین ها را درخود جای داده است.

دوربین اصلی ردمی نوت ۹ اس شامل یک لنز اصلی واید ۴۸ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.8 (مناسب عکاسی در نور ضعیف)، یک لنز فوق واید ۸ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.2، یک لنز ماکرو ۵ مگا پیکسل با دریچه دیافراگم f/2.4 و در نهایت لنز ۲ مگاپیکسل عمق سنج با دریچه دیافراگم f/2.4 می باشد. باید گفت که دوربین ها از لحاظ ساختار مشابه با ردمی نوت ۸ هستند و اصلی تغییر ایجاد شده در اینجا مربوط به دوربین ماکرو است که رزولوشن آن افزایش یافته و از قابلیت فوکوس خودکار پشتیبانی می کند.

رابط کاربری دوربین نسبت به نسل قبلی، با تغییرات چندانی همراه نبوده و از حالت‌ های مختلف دوربین می توان به پانورما، اسلوموشن، پرتره و … اشاره کرد که روی نواری در ناحیه بالای دکمه شاتر قرار دارند و با سوایپ کردن می‌توان میان آنها حرکت کرد. در قسمت بالا نیز مواردی مانند هوش مصنوعی، HDR، افکت ها، منوی تنظیمات، تایمر و … در دسترس هستند. عکاسی در حالت دستی نیز امکانات خوبی همچون سرعت شاتر، وایت بالانس، ایزو، فوکوس و …را  به همراه دارد.

دوربین ۴۸ مگاپیگسلی این گوشی، به طور پیش فرض تصاویر را با خروجی ۱۲ مگاپیکسل به ثبت می رساند. تصاویر گرفته شده در این حالت و در محیط روشن، نسبت به رده قیمتی اش کیفیت بسیار خوبی داشته و به احتمال زیاد، می توانند رضایت کاربران را جلب نمایند. به طور کلی بررسی ها نشان می دهد با دوربین های ردمی نوت ۹ اس می توان در نور روز و شب تصاویری با جزئیات کافی به ثبت رساند که در بیشتر موارد نویز آن ها به خوبی کنترل شده و رنگهای بازتولیدی نیز شادابی مناسبی دارند. ضمنا کنتراست تصاویر نیز بسیار خوب است. البته برای افزایش کیفیت عکس ها در نور شب می توانید از قابلیت Night Mode بهره بگیرید.

دوربین سلفی ردمی نوت ۹ اس از لنز  ۱۶ مگاپیکسلی گشودگی دیافراگم f/2.5 بهره می برد. بررسی ها نشان می دهد با این دوربین می توانید در محیط های با نور کافی، تصاویری با وضوح و جزئیات قابل قبول به ثبت برسانید، ولی باید گفت میزان جزئیات در حد انتظار یک حسگر ۱۶ مگاپیکسلی نمی باشد. ضمنا به لطف ویژگی HDR، رنج دینامیکی تصاویر سلفی، گسترده بوده و  این دوربین ازنظر تصاویر پرتره عملکرد بسیار خوبی نشان داده است.

سخت افزار

ردمی نوت ۹ اس به پردازنده اسنپدراگون ۷۲۰G هشت نانومتری و پردازنده گرافیکی Adreno 618  مجهز است و جزو نخستین اسمارتفون های بازار است که از این تراشه جدید بهره می برد. اسنپدراگون ۷۲۰G دارای پردازنده مرکزی ۸ هسته ای بوده که شامل ۲ هسته سریع و قدرتمند کرایو ۴۶۵ طلایی با حداکثر فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز  و ۶ هسته پردازشی کم مصرف کرایو ۴۶۵ نقره ای با حداکثر فرکانس کاری ۱.۸ گیگاهرتز برای پردازش امور سبک می باشد. قابل ذکر است بسته به پردازش مورد نیاز، هر دو کلاستر به تنهایی و یا همراه با هم می توانند به فعالیت بپردازند. این گوشی در دو نسخه با رم ۴ و ۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت به بازار عرضه می شود  و از طریق کارت حافظه microSDXC  می توان ظرفیت آن را ارتقا داد. ضمنا سرعت انتقال اطلاعات نیز مطابق با استاندارد UFS 2.1 می باشد.

نرم افزار

بررسی ها حاکی از آن است که ردمی نوت ۹ اس، سیستم عامل به صورت پیش فرض بر پایه اندروید ۱۰  بوده که رابط کاربری MIUI 11 آن را همراهی می کند. MIUI 11 تقریبا همانند MIUI 10  بوده اما در آن تغییراتی در زمینه طراحی، نمایشگر همیشه روشن، سیستم مدیریت فایل، حالت تیره و … صورت گرفته که  MIUI 11  را نسبت به نسل قبلی بهتر ساخته است. با توجه به قابلیتهای متعددی که این رابط کاربری ارائه می دهد و امکان شخصی سازی آن اما در برخی قسمت ها آزاردهنده عمل می کند. به طور مثال باوجود آنتی ویروس گوگل پلی وجود آنتی ویروس برای اسکن برنامه ها گزینه اضافی بوه و پس از نصب هر برنامه زمان زیادی صرف آن می شود. ضمنا شیائومی در بروزرسانی سیستم عامل های اسمارتفون های خود با سرعت العمل خوبی نشان نداده است.

باتری

همانطور که قبلا اشاره شد وزن ۲۰۹ گرمی ردمی نوت ۹ اس، تا حدودی به خاطر باتری غول پیکر آن می باشد. این باتری با ظرفیت ۵۰۲۰ میلی آمپر ساعت از شارژ سریع ۱۸ واتی بهره مند است. باتری عملکرد بسیار خوبی دارد و در تست های صورت گرفته در پخش مداوم ویدئو، حدود ۱۷ ساعت دوام داشته  که در بین محصولات هم رده جزو بهترین نتیجه ها می باشد.

ضمنا شیائومی در داخل جعبه ردمی نوت ۹ اس، شارژری با توان ۲۲.۵ وات با استاندارد جهانی USB PD قرار داده و به نظر می رسد که قصد داشته تا کاربر را از حمل چند آداپتور بی نیاز سازد و کاربر برای شارژ دستگاه های مختلف مانند بعضی لپ تاپ های کوچک، تبلت ها و … از همین آداپتور استفاده کند. همچنین در بررسی ها مشخص شد در عرض ۳۰ دقیقه، می‌توان حدود ۳۷ درصد از باتری ردمی نوت ۹ اس را شارژ نمود و شارژ کامل گوشی نیز حدود یک ساعت و ۵۰ دقیقه زمان می برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو