ارتباط سن با چند قلو زایی و شناخت خطراتی که در سنین بالا دارد

ارتباط سن با چند قلو زایی و شناخت خطراتی که در سنین بالا دارد


منبع: آرگا

108

1399/3/30

13:33


چند قلو زایی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. بارداری چند قلو به دلایلی مثل وراثت، سن بالا، روش های کمک باروری و تعداد بارداری های قبلی اتفاق می افتد. در این مطلب با بررسی ارتباط سن با چند قلو زایی همراه ما باشید.

ارتباط سن با چند قلو زایی و شناخت خطراتی که در سنین بالا دارد

 بارداری یک موضوع کاملا طبیعی است که اغلب زنان آن را تجربه خواهند کرد. اکثر بارداری ها به یک فرزند منجر خواهد شد. اما تعداد نسبتا کمی ار بارداری ها به چند قلو زایی یا دو قلو زایی منجر می شود. عوامل مختلفی بر چند قلو زایی تاثیر دارد که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم.

ارتباط سن با موضوع چند قلو زایی

بارداری که باعث تولد دو یا چند فرزند شود چند قلو زایی نامیده می شود. نوزادان متولد شده امکان دارد همسان یا غیر همسان باشند. دو یا چند قلو های همسان نتیجه لقاح یک تخمک با یک اسپرم هستند که به دلایل نامشخص تخمک لقاح یافته به دو یا چند جنین تقسیم خواهد شد. چند قلو های غیر همسان از لقاح چند تخمک و اسپرم متفاوت به وجود می آیند. چند قلو زایی به دلایل مختلف اتفاق می افتد که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

 ارتباط سن بالا با چند قلو زایی

دلایل چند قلوزایی

عوامل مختلفی در ایجاد بارداری چند قلو دخالت دارند که بعضی از آنها عبارتند از:

  • وراثت: سابقه خانوادگی و داشتن چند قلوزایی در اطرافیان نزدیک و خانواده به ویژه خانواده مادری باعث افزایش شانس چند قلوزایی می شود.
  • تعداد بارداری های قبلی: داشتن سابقه بارداری به خصوص بیشتر از یک بارداری در گذشته و همچنین داشتن بارداری دو قلو، باعث افزایش شانس بارداری چند قلو می شود.
  • سن بارداری: بارداری در سنین بالا و در پیری احتمال چند قلو زایی را بالاتر می برد.

بررسی عوامل مرتبط سن با چند قلو زایی

  • روش های درمانی ناباروری: داروها و روش های درمان ناباروری، باعث تقویت تخمدان ها به جهت آزاد سازی تخمک های چندگانه می شود. همچنین روش های کمک باروری باعث افزایش چند قلوزایی به میزان زیادی می شود.

در ادامه مطلب به بررسی ارتباط سن با چند قلو زایی می پردازیم.

بررسی رابطه سن با چند قلو زایی

افزایش سن

همانطور که اشاره کردیم یکی از عوامل چند قلو زایی بالارفتن سن مادر می باشد. بالا رفتن سن مادر با چند قلو زایی رابطه ویژه دارد. در سنین بالا فعالیت تخمدان ها کاهش می یابد و این موضوع باعث می شود تا هورمون تحریک کننده فولیکول، فولیکول بیشتری نسبت به قبل آزاد کند. بالا رفتن سطح هورمون فولیکول یکی از نتایج از کار افتادن تدریجی و کم کم تخمک ها و کاهش میزان باروری می باشد. احتمال باروری در زنان مسن با این وجود کاهش می یابد اما اگر زنان در سنین بالا باردار شوند احتمال چند قلو زایی در آنها بیشتر خواهد بود.

بررسی ارتباط سن با چند قلو زایی

خطرات چند قلوزایی

چند قلوزایی نسبت به بارداری تک فرزندی دارای خطرات بیشتری می باشد. از مهمترین خطرات چند قلو زایی زایمان زود رس و یا تولد نوزادان نارس می باشد. در حالت کلی حدود نیمی از دو قلو ها نارس به دنیا می آیند و خطر زایمان زود رس با افزایش قل ها بیشتر می شود. این خطر در سنین بالا بسیار بیشتر بوده و خطرناک می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو