رفتار با کودکان بیش فعال، نحوه مدیریتشان در خانه و مدرسه

منبع: نی نی بان

103

1398/4/11

21:54


نحوه مدیریت و درمان کودکان بیش فعال در کلاس و منزل چگونه است ؟ آیا بیش فعالی و بی قراری مداوم کودکتان در منزل و مدرسه مشکلاتی ایجاد می کند؟ استراتژی هایی که دنبال می شوند می توانند به کنترل فعالیت موتور بیش فعالی کمک کنند و اضطراب کودکان، معلمانش، و والدینش را کاهش دهد.
دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری گاهی اوقات دچار مشکلات بی قراری می شوند. این به طور خاص در مورد دانش آموزانی صدق می کند که دچار اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی (ADHD) هستند. این نکات، چه به تنهایی و چه همراه با یک برنامه مداخله رفتاری جامع، می توانند به مدیریت چنین فعالیت موتوری ای کمک کنند.

کودکان بیش فعال را محروم نکنید
درحالی که محروم کردن از بازی یا زمان بازی فیزیکی به عنوان مجازاتی برای رفتارهای پرخاشگرانه می تواند وسوسه انگیز باشد، انجام این کار به طور کلی ایده خوبی برای معلمان نیست. در واقع، محروم کردن از بازی فیزیکی می تواند بیش فعالی کلاس درس را بدتر کند. اگر شما نیاز به ایجاد نظم برای یک کودک بیش فعال دارید، یک روش جایگزین پیدا کنید. برای مثال می توانید به کودک وظیفه جمع کردن زباله ها بعد از مدرسه را بدهید.
دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی نیاز به فعالیت فیزیکی دارند تا انرژی اضافی خود را دفع کنند. فعالیت داشتن در شرایط مناسب، مانند زمان تنفس یا وقفه در میان مطالعه در منزل، همچنین این پیام که بیش فعالی می تواند در این شرایط و موقعیت ها مناسب باشد را تقویت می کند.

این کودکان را با نزدیک ترین دوستانشان جفت و همراه کنید
در نظر داشته باشید که برای انجام کارهای کلاس درس، پخش کردن کاغذها، تمیزکردن تخته سیاه یا سایر کارهای فیزیکی، دانش آموز مبتلا به بیش فعالی را با یک دوست نزدیکش جفت کنید. در منزل، برای انجام فعالیت های فیزیکی در فضای باز مانند دو، گرگم به هوا، بستکتبال یا سایر ورزش های با فعالیت نسبتا شدید، زمانی در نظر بگیرید. این نوع فعالیت فیزیکی می تواند در حین یک کار نشسته زمان استراحتی ارائه کند، می تواند بی قراری را کاهش دهد و به طور معمول تحمل نسبت به کارهای نشسته را افزایش دهد.

به کودک اجازه دهید تا در کلاس بایستد
استفاده از یک ایستگاه کاری یا محل کار ایستاده با یک صندلی بادی در گوشه یا قسمت عقبی کلاس را در نظر بگیرید تا دانش آموز بتواند کار خود را انجام دهد. اگر این کمک می کند، به دانش آموز اجازه دهید تا انتخاب کند که کار خود را ایستاده انجام دهد یا زمانی که احساس نیاز کرد بر روی صندلی بادی بنشیند. صندلی های بادی گاهی اوقات می توانند به دانش آموزان مبتلا به مشکلات ادغام حسی که در برخی از کودکان دچار بیش فعالی مشاهده می شود، کمک کنند.

از یک توپ استرس استفاده کنید
یک توپ استرس یا اسباب بازی بی صدای دیگر برای کودکتان در نظر بگیرید تا در جیب خود یا روی میزش به همراه داشته باشد. این نوع اسباب بازی ها می توانند توجه آن ها را متمرکز کنند، به ویژه در دانش آموزان مبتلا به مسائل مربوط به ادغام حسی.

توجه به جزئیات را تشویق کنید
اگر دانش آموز مشغول انجام کاری است، از او بخواهید تا قبل از راه اندازی آن به دقت آن را بررسی کند. این به او می آموزد تا برای اجتناب از اشتباهات ناخوشایندی که می توانند به او آسیب برسانند، به جزئیات توجه کند.

شانس دوم بدهید
هنگام امتیاز دادن به کار دانش آموزان، خطاها را علامت گذاری کنید و به دانش آموز اجازه دهید تا برای اصلاح خطاهایش، یک اعتبار جزئی مجدد داشته باشد. این کار همچنین توجه به جزئیات را نیز آموزش می دهد.

زمانی برای استراحت در نظر بگیرید
در مدرسه، بین تکالیف و در طول دوره های طولانی کار نشسته، زمان های استراحتی ارائه کنید. به دانش آموز اجازه دهید تا برای از بین بردن تنش، حداقل یک بار در هر ساعت، در سالن ورزشی قدم بزند، تمرینات ایزومتریک، تمرینات تنفسی و کشش انجام دهد. در حقیقت، در هنگام حضور در مدرسه، کل کلاس می تواند از این روش های از بین بردن تنش بهره مند شود.

پوشش جامعی داشته باشید
بچه های آرام را نیز به یاد داشته باشید! بعضی از کودکان با رفتارهای غلط و بی قراری دانش آموزان دیگر، پریشان شده و حواسشان پرت می شود. به این دانش آموزان اجازه دهید تا به دور از دانش آموزان بی قرار و یا در یک محل مطالعه دلخواه کار کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو