دلیل استرس بدون دلیل چیست و چطور درمان می شود؟

منبع: تاپ ناز

41

1399/3/31

13:34


 استرس بدون دلیل

استرس بدون دلیل می تواند دلیل ریشه ای در وجود و نهاد آدمی داشته باشد و یا ممکن است به دلایل وقایع گذشته باشد، این استرس می تواند ناشی از تفکرات گوناگونی باشد که در فکر پرورش داده می شوند. در این زمان باید بتوانیم با این تنش های بدون دلیل مقابله کنیم.

اضطراب و استرس به طور کل حس ناخوشایند درونی هستند که در ذهن ناخودآگاه انسان ایجاد می شوند، استرس بی دلیل می تواند آنقدر شدید که بعضی از مواقع فرد از پای دربیاورد و زندگی را به طور کل مختل کند به همین دلیل در این بخش روش های درمان و مقابله با استرس را آماده کرده ایم.

دلایل مختلف استرس بدون دلیل در افراد

در دنیای امروزه بیشتر انسان ها مدام در حال کار و تلاش می باشند و مشکلات زیادی را پشت سر می گذراند، تمام اینها ماتوند زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهد و استرس های بدون دلیل را ایجاد کند که می تواند روی انسان اثرات مخرب به جای بگذارد که در ادامه به مهمترین دلایل آن اشاره می کنیم.

هم صحبتی با افراد مضطرب

یکی از چیزهای جالبی که باید در مورد استرس بدانید این است که، استرس تنشی قابل انتقال و مسری می باشد، مانند یک ویروس سرماخوردگی می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، طوری که اگر یک فرد پر استرس و اضطراب دیگر با او همنشین شود می تواند تمام تنش ها را به فرد مقابل منتقل کند که این باعث می شود فرد به صورت ناخودآگاه دچار استرس شود، به همین دلیل بهترین راه برای دوری کردن از این افراد می باشد.

افزایش سن و گذر زمان

با افزایش سن و سپری شدن عمر ممکن است در طول زمان افکار نگران کننده به سمت ما جمله کنند که با ترس و استرس همراه می شوند و می تواند فرد را دچار اضطراب کند، این افکار شامل، ازدواج نکردن، بیماری، نداشتن ثبات مالی، از کار افتادگی و … می باشد که به سراغ افراد میانسال می رود، همانطور که می دانید با افزایش پیداک ردن سن قدرت سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا می کند و به همین دلیل کمترین استرس برای این افراد می تواند خیلی خطرناک باشد به همین دلیل باید تا جای ممکن از استرس بدون دلیل دوری کنید.

استفاده زیاد از فناوری و اینترنت

تحقیقات نشان داده که استفاده بیش از حد از فناوری و در معرض قرار گرفتن آنها مانند فضای مجازی، موبایل، لپ تاپ، رسانه های اجتماعی و … باعث به وجود آمدن استرس بدون دلیل در افراد می شود. ممکن است استفاده از فناوری زندگی را سهل کند ولی باید بانید که تا حدی ضرر هم دارد.

 

مطلب پیشنهادی: معرفی قرص ضد استرس + انواع قرص ضد استرس و اطلاعات کامل در مورد این داروها

 

ارثی بودن

شدت استرس و ارثی بودن به هم ارتباط دارند زیرا مطالعات نشان داده که وقتی پدر و یا مادر دچار تنش می شوند به همان مقدار فرزندان هم به این تنش دچار می شوند. این ویژگی از پدر و مادر به فرزندان قابل انتقال است.

 

ترس از آینده

افرادی هستند که مدام با فکر کردن به روزهای آینده زندگی را برای خود سخت می کنند و به نوعی از آینده می ترسند، این افراد به دلیل مشکلاتی که هنوز اتفاق نیفتاده است دچار استرس بدون دلیل می شوند که علاوه بر خود زندگی افراد خانواده را تلخ می کنند. این افراد باید یاد بگیرند که در لحظه زندگی کنند تا به دور از استرس های بدون دلیل باشند.

 

محیط پیرامون و نحوه زندگی

دلیل استرس بدون دلیل می تواند به دلیل عوامل بیرونی مانند محل کار و یا زندگی باشد، این عوامل می تواند دلایلی مانند رقابت های شغی، درگیری در محل کار، تفاوت در نظر، قوانین کاری، سختگیری کارفرما، تکمیل نکردن کارهای عقب افتاده و کمبود وقت باعث ایجاد استرس شود.

وقتی که فرد مسئولیت های بزرگی را به عهده دارد این استرس با شدت بیشتری ظاهر می شود، معمولا خانه و خانواده جایی است که فرد در آن آرامش پیدا می کند، به همین دلیل به وجود آمدن تنش در میان افراد خانواده باعث به وجود آمدن استرس بی دلیل خواهد شد.

روش های مقابله با استرس ناگهانی و بی دلیل

  • اگر در رابطه ای به سر می برید که مدام برای شما استرس به وجود می آورد بهترین ترک و دوری از آنان است، منظور از روابط، دوستان بی منطق و آزار دهنده ای هستند که شاید برایمان دوست داشتنی هستند اما می توانند بیشترین استرس را به ما وارد کند. در عوض با ادم هایی ارتباط برقرار کنید که بسیار شاد و خوشحال هستند.
  • اغلب زمانی که ذهن آشفته و خسته است برای برقراری آرامش ذهن باید آن را تحریک کنید از این رو با بستن چشم هایتان فضایی را تجسم کنید که باعث آرام ذهنتان می شود گونه ای که با تمام وجود آن را احساس کنید.
  • از باقی ماندن در گذشته و فکر کردن به گذشته دوری کنید، سعی کنید گذشته را رها کنید و در حال زندگی کنید و بگذارید هر چیزی همانگونه که هست پیش برود.
  • در آخر شما می توانید برای کاهش استرس بی دلیل خود از روش های درمان خانگی کاهش استرس و اضطراب برای مقابله با آن استفاده کنید، از جمله این روش ها استفاده از ماساژ درمانی، مصرف دمنوش های آرامش بخش، جوشانده های مفید[، استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین ب، تمرین تنفس عمیق می تواند بسیار موثر باشد.
  • در طول روز سعی کنید زمانی را برای آرامش خودتان در نظر بگیرید، این آرامش می تواند از هر طریقی به دست بیاید، سعی کنید آرامش را با انجام کار هایی که دوست دارید انجام بدهید بدست بیاورید( ورزش، یوگا، نقاشی، خواندن کتاب و …)
  • سعی کنید به بهترین نحو غذا بخورید و از غذا های سالمی استفاده کنید، مصرف غذا های سالم باعث می شو تا اثرات مخرب استرس از بین برود، پس بهتر است از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و تا جای ممکن از مصرف شیرینی جات، غذاهای کنسروی، فست فود و … دوری کنید.
  • سعی کنید ساعات خوشی را در کنار خانواده خود رقم بزنید، از آنجایی که خانواده مهم ترین منبع آرامش است باید بتوانید صمیمیت را در بین افراد خانواده پررنگ تر کنید.
  • سعی کنید در مورد مشکلات و نگرانی های خود با فردی مطمئن حرف بزنید، زیرا حرف نزدن و ریختن مشکلات درون خود می تواند فرد را دچار استرس های ناگهانی و بی دلیلی کنید، سعی کنید در هنگام هم صحبتی با فرد مورد نظر انرژی های منفی را به اون انتقال ندهید.
  • سعی کنید بر روی موضوعاتی که برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است بیشتر تمرکز کنید و موضوعات را برای خود الویت بندی کنید تا وقت و انرژی تان برای موضوعات بی اهمیت هدر نرود.
  • سعی کنید در زندگی تان هدفمند باشید و با برنامه ریزی حرکت کنید، زمانی که شما برای کار های خود برنامه ریزی می کنید از آینده هیچ ترسی نخواهید داشت.
  • به این باور برسید که شما نباید خود را مجبور به تحمل شرایط سخت کنید بلکه باید به نوعی خود را متقاعد کنید که لازم نیس در هر شرایطی به خود سختی دهید. شما باید تعیین کنید که چقدر می خواهید برای یک مسئله مایه بگذارید، بهتر است برای هر موضوعی حد حدود تعین کنید.
  • از آنجایی که زمان زیادی از زندگی های امروزی بیشتر در مقابل صفحات بزرگ نمایشگر سپری می شود حتی در زمان خواب هم ما در جلوی این صفحات به سر می بریم که خود می تواند عامل بزرگی در به وجود آمدن استرس بی دلیل باشد، از این رو برای مقابله با این نوع استرس باید شیوه زندگی خود را تغییر ندهید و به استفاده کمتر از فناوری همچون، گوشی موبایل، کامپیوتر، لپ تاپ و تلوزیون استفاده کنید.
  • سعی کنید از افرادی که به شما افکار منفی و استرس زا انتقال می دهند دوری کنید. و از هم صحبتی با چنین افرادی صرف نظر کنید زیرا اینگونه افراد می توانند افکار نگران کننده ای را در سر شما بپرورانند.
  • سعی کنید در زندگی خود از پنهان کاری دوری کنید، چرا که پنهان کاری می تواند برای شما موجب استرس شود که با گذشت زمان برای شما مشکلات جسمی و روحی را به وجود می آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو