نقش تغذیه در بیماری ام اس

69

1399/3/31

15:47


نقش تغذیه در بیماری ام اس

سلامت نیوز:همان ام اس ،یکی از شایع ترین اختلالات سیستم اعصاب مرکزی است . شیوع بیماری ام اس در سراسر جهان روند رو به رشدی را نشان می‌دهد و در طی سالیان اخیر در ایران نیز بسیارافزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،علت ابتلا به این بیماری به خوبی شناخته نشده است و عوامل مختلفی و همچنین رژیم غذایی به عنوان دلایل احتمالی مطرح شده‌اند. تغذیه در بیماری ام اس یکی از اولین سوال‌هایی است که یک بیمار بعد از مواجهه با بیماری خود از پزشک می‌پرسد و به قول معروف سوال می‌کند که چه چیزی را بخورم و چه چیزی را نخورم.با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر محبوبه آقایی، متخصص مغز و اعصاب گفت و گو کرده است.وی در این باره می گوید : ام اس ( مولتیپل اسکلروزیس) یک بیماری التهابی و خودایمن سیستم عصبی مرکزی می باشد.

در بیماری‌های خودایمن، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بدن خود فرد حمله می‌کند.دکتر آقایی خاطرنشان کرد : سیستم عصبی شامل مغز و نخاع و اعصاب محیطی هست که به عضلات و بخش های مختلف بدنپیام ها را منتقل می کنند. این سیستم ، از سلول های عصبی به نام نورون تشکیل شده است. آکسون نورون ها که مسئول انتقال پیام عصبیمی باشند با یک لایه پروتئین به نام "میلین" پوشیده شدند. میلین کمک می کند که پیام های عصبی با سرعت بیشتری منتقل شوند.این متخصص مغزو اعصاب اضافه کرد :

در بیماری ام اس این میلین آسیب می بیند. میلین توسط سلول های ایمنی خود بدن هدف قرار گرفته و تخریب می شود لذا به همین علت به ام اس ، بیماری خودایمنی گفته می شود.وی عنوان کرد : پس با آسیب دیدن میلین در سیستم عصبی ، اولین چیزی که آسیب می بیند سرعت هدایت پیام در سلول های عصبی است و همین مسئله باعث به وجود آمدن علائم بیماری ام اس در افراد می شود.دکترآقایی ادامه داد : به مرور با پیشرفت بیماری ام اس ، خود آکسون ها نیز آسیب می بینند.

شیوع این بیماری در زنان تقریبا سه تا چهار برابر بیشتر از مردان است.این متخصص مغزواعصاب مطرح کرد : سن بروز ابتلا به بیماریام اس به‌طور معمول بین بیست تا چهل سالگی است.علائم در مردان معمولا در سنین بالاتری نسبت به زنان آغاز می‌شوند اما بیماریام اس ممکن است در هر سنی بروز یابد.وی اظهار داشت : بالاترین شیوع بیماری ام اس در شمال اسکاتلند دیده شده است.

در مقابل در نواحی گرمسیری مثل آسیا، آفریقایی استوایی و خاورمیانه، شیوع بیماری ده تا بیست برابر کمتر است. شیوع بیماری ام اس در برخی از مناطق دنیا طی نیم قرن گذشته به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است که احتمالاً به‌ دلیل اثرات برخی از عوامل محیطی است.دکترآقایی ابراز کرد: طبق تحقیقات انجام شده اکنون هفتاد و دو هزار نفر در کشورمان به ام اس مبتلا هستند و تهران و اصفهان بیشتر از استان های دیگر دارای مبتلایان به این بیماری است. سالانه سه تا پنج هزار بیمار جدید مبتلا در کشور ثبت می شود.این متخصص مغزواعصاب بیان کرد :

ایران از نظر بروز و شیوع ام اس، در مقایسه با کشورهای غربی در حد متوسطی قرار گرفته، البته در خاورمیانه ایران بیشترین میزان شیوع ام اس را به خود اختصاص داده است. شیوع ام اس در شهرهای بزرگ کشور، صدوبیست نفر در هر صد هزار نفر است و در شهرهای کوچک هفتاد نفر در هرصد هزار نفر گزارش می‌شود که این آمار در مقایسه با کشورهایی نظیر اسکاتلند که دویست و پنجاه نفر در هر صد هزار نفر گزارش می‌شوند، بسیار پایین‌تر است.وی تصریح کرد : امروزه شواهد علمی بسیاری وجود دارد که اهمیت و نقش تغذیه را در حفظ سلامت بیماران مبتلا به ام اس ثابت کرده است.

اگرچه اکثر دستورات توصیه های عمومی است ، ولی مواردی نیز وجود دارد که در بیماران ام اس بر آنها تاکید شده است.‌دکترآقایی افزود : یکی از توصیه های تغذیه ای برای افراد مبتلا به بیماری ام اس، داشتن رژیم غذایی متنوع و استفاده از تمامگروه های غذایی با نسبت مناسب ، اولین اقدام برای پیشگیری از بروزسوء تغذیه در این بیماران است.این متخصص مغزواعصاب توصیه کرد : کمبود ویتامین دی یکی از عوامل مهم ایجاد بیماری ام اس است.

مهم ترین منبع این ویتامین ، نور مستقیم آفتاب است و همچنین از منابع خوراکی ویتامین دی مثل غلات غنی شده، جگر گاو و روغن کبد ماهی و... هم می توان استفاده کرد.وی اظهار کرد : مصرف ویتامین های "ث" و "ای" و گروهویتامین های"ب " و املاح معدنی مثل منگنز، منیزیم، سلنیم و روی برای تامین سلامت افراد مبتلا به بیماری ضروری است. میوه ها و سبزی های تازه مخصوصا سبزی های دارای برگ سبز مثل اسفناج منبع خوبی برای دریافت املاح و ویتامین های مورد نیاز است.دکترآقایی عنوان کرد:

مصرف انواع ماهی به خصوص ماهی ساردین و سالمون و روغن ماهی، روغن دانه کتان، روغن کانولا و ذرت ، روغن کنجد و روغن زیتون منبع خوبی از اسیدهای چرب غیر اشباع هستند و برای مبتلایان به ام اس مفیدند.این متخصص مغزواعصاب توصیه کرد: مصرف مایعات به خصوص آب ( هشت لیوان در روز ) در فصل گرما یکی از نکاتی است که افراد مبتلا به ام اس باید به آن توجه داشته باشند تا بدنشان دچار کم آبی نشود.

وی عنوان کرد : با توجه به اینکه خستگی از جمله اختلالات شایع در بیماران مبتلا به MS است،برای کاهش خستگی در زمان صرف غذا، مصرف وعده‌های کوچک و متعدد به جای وعده‌های حجیم توصیه می‌شود.

دکترآقایی در پایان گفت : هیچ ماده غذایی و داروی گیاهی برای درمان بیماری ام اس ( بدون مصرف داروهای شیمیایی) و برای پیشگیری قطعی از بروز حملات بیماری ، وجود ندارد فقط به عنوان مکمل توصیه می شود و مصرف دارو به میزان توصیه شده یکی از مهمترین نکات جهت بهبودی بیمار می باشد لذا توصیه می شود افراد مبتلا به این بیماری از قطع خودسرانه دارو خودداری نمایند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو