بهترین و بدترین غذاها هنگام عادت ماهیانه

منبع: اوما

177

1399/3/31

16:11


بهترین و بدترین غذاها هنگام عادت ماهیانه

داشتن احساس خستگی، تحریک پذیری، و التهاب در دوران پریودی می تواند شدید و آزاردهنده باشد. بهتر است برای کاهش این دردها از خوردن مواد غذایی که می تواند باعث اضافه وزن یا بدتر شدن حال شما شود اجتناب کنید و غذاهایی را استفاده کنید که دردهای شما را کاهش دهد. با ما در این مقاله همراه باشید تا بهترین و بدترین غذاها هنگام عادت ماهیانه را به شما معرفی کنیم. 

 -1کربوهیدرات های پیچیده میل کنید.

میوه، سبزیجات و غذاهای کامل همیشه و مخصوصا در دوران قاعدگی دوستان شما هستند. قند موجود در میوه ها می تواند هوس غذاهای شیرین در این دوره را کنترل کند. در این دوره سعی کنید میوه هایی مثل زردآلو، پرتقال، آلو، گلابی، خیار، ذرت و هویج را بیشتر به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

 -2 کافئین ننوشید.

قطع کردن مصرف کافئین می تواند به کاهش التهاب کمک و معده تحریک پذیر را آرام کند. کافئین می تواند اسید معده را افزایش دهد و این اصلا برای معده ای که همین حالا هم به دلیل پریودی تحریک پذیر است مناسب نیست.

- 3 غذاهای سرشار از کلسیم میل کنید.

خانم ها روزانه به 1200 میلی گرم کلسیم نیاز دارند. کلسیم علائم ناخوشایند پریودی را کاهش می دهد. برخی از منابع سالم کلسیم شامل کلم بروکلی، ماست و شیر می باشد. در صورت حساسیت به شیر بهتر است آن را گرم کرده و همراه با کمی گلاب، عسل یا خرما مصرف کنید. این کار انرژی شما را نیز افزایش می دهد.

 -4بیش از حد نمک نخورید.

اگرچه نمک برای سلامت لازم است، اما اگر در مصرفش زیاده روی کنید التهاب و تجمع آب در بدن افزایش می یابد. برنامه غذایی روزانه باید نهایتا حاوی 2300 میلی گرم و یا یک قاشق چای خوری نمک باشد. بهترین روش برای کنترل نمک دریافتی، پرهیز از فست فود ها و غذاهای فرآوری شده است. بیشتر این غذاها حدود دو تا چهار برابر بیشتر از نیاز روزانه تان در خود نمک دارند.

5- شکلات تلخ میل کنید.

در طول دوران قاعدگی روزانه یک قطعه شکلات تلخ ( با مقدار کاکائو 60 درصد یا بیشتر ) می تواند به کاهش هوس غذایی و بهبود حالتان کمک کند. بعلاوه شکلات تلخ آنتی اکسیدان های مفیدی دارد که به تقویت سروتونین کمک می کند. سروتونین خلق و خو را بهبود می دهد.

6- آب را نادیده نگیرید.

جالب است بدانید بیشتر آب خوردن به بدن کمک می کند آبی که در خود حفظ کرده را آزاد کند، در نتیجه التهاب کاهش پیدا می کند. بدن از ترس اینکه آب کافی به آن نرسد در خود آب جمع می کند. پس اگر چیزی را که می خواهد به آن بدهید، بدن نیز آبی که در خود جمع کرده را به راحتی رها می کند.

7- غذاهای سرشار از منیزیم میل کنید.

غذاهای سرشار از منیزیم مانند لوبیاها، موز، بادام زمینی، و پوست سیب زمینی می توانند التهاب را در دوران قاعدگی کاهش دهند.

8- ویتامین ها را فراموش نکنید.

اضافه کردن غذاهای حاوی ویتامین به برنامه غذایی مخصوصا در دوران قاعدگی بسیار مهم است. ویتامین E می تواند به از بین بردن علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند. ویتامین E در شاهدانه و زرده تخم مرغ به وفور یافت می شود. ویتامین  نیزB6 می تواند به التیام التهاب و بهبود خلق و خو کمک کند. B6  در سیب زمینی، موز و غلات وجود دارد. در نهایت ویتامین C و زینک به سلامت تخمدان و دستگاه تناسلی خانم ها کمک می کنند. مواد غذایی مانند گریپ فروت، لیمو و در کل مرکبات شامل ویتامین سی هستند. زینک را نیز می توانید در تخم کدو حلوایی و کدو تنبل پیدا کنید.

 

2084-6

9- کمی هم غذاهایی که دوست دارید بخورید.

قبل از اینکه از جای خود بپرید و به سراغ غذاهای پنیر دار و ماکارونی بروید، اجازه دهید توضیح دهم: در این دوره تنها چیزی که می تواند باعث آرامش خیلی از خانم ها شود همین تنقلات و غذاهای پرکالری است. پس باید مواظب باشیم دچار پرخوری نشویم اما در کنارش خود را محروم هم نسازیم. خوردن پروتئین بدون چربی و فیبر می تواند به ثبات قند خون کمک کند و جلوی پرخوری در این دوران را می گیرد.

سخن آخر

در پایان باید بگویم با اینکه می دانم دوران پریودی ممکن است برای شما سخت و طاقت فرسا باشد اما اگر در ابتدا آن را بپذیرید کمک بزرگی به خودتان کرده اید و با راهکارهای فراوان مثل رعایت رژیم غذایی و ورزش های سبک و انجام کارهایی که دوست دارید مانند تماشای فیلم یا کتاب خواندن و یا گوش دادن به موسیقی می توانید تا حد زیادی شرایط این چند روز را بهتر کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو