18 علت عقب افتادن پریود و درد زیر شکم

منبع: اوما

189

1399/3/31

16:11


18 علت عقب افتادن پریود و درد زیر شکم

در برخی از سیکل های قاعدگی ممکن است شما به طور جدی نفخ کنید، بد خلق و خسته شوید. گرفتگی های سختی را تجربه کنید و به عبارت دیگر، از تمام نشانه های کلاسیک پریودی رنج ببرید اما همچنان خونریزی اتفاق نیفتد و شما پریود نشوید. نگران نباشید دلایل متعددی وجود دارد که شما درد های پریودی را تجربه کرده اید اما پریود نشده اید. "تغییرات هورمونی مربوط به تخمک گذاری ممکن است بر برخی از مسیرهای مشابه مغز که تحت تاثیر بیماری ها هستند تأثیر بگذارد و باعث ایجاد تغییرات خلقی شوند که مشابه پریودی است اما مربوط به تخمک گذاری نیست".

علاوه بر این، برخی از اختلالات فیزیکی در رحم و تخمدان مانند PMS یا سندرم پیش از قاعدگی نیز می تواند موجب درد و گرفتگی عضلانی در نزدیکی پریودی شود. در حالی که پریود نشدن نگران کننده نیست، اما در صورت تب، تهوع و استفراغ شدید و یا وجود دردی که نتوان آن را با داروهای ساده بدون نسخه کنترل نمود و یا دردی که در عرض یک هفته بهبود نیابد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد. همچنین در صورتی که سه بار پشت سر هم پریود نشدید، حتما دلیل خاصی دارد و باید به پزشک مراجعه کنید.

در این مقاله می خواهیم شما اومایی عزیز را با دلایل احتمالی عقب افتادن پریود همراه با دردهای شکمی و علائم پریود آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

عوامل ایجاد کننده درد شکم و عدم پریودی

عواملی كه باعث ایجاد گرفتگی های مشابه پریودی می شوند اما پریودی اتفاق نمی افتد عبارتند از:

1. عدم تخمک گذاری

هر چند وقت یک بار، بدن شما دچار تغییرات هورمونی مرتبط با سندرم قبل از قاعدگی (PMS) می شود. اگر به دلیل تغییرات هورمونی در آن ماه تخمک گذاری نداشته باشید، پریود نخواهید شد. 

2. بارداری

اگر در ماه گذشته رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و در مورد مصرف قرص های ضد بارداری کم توجه بوده اید و یا خودتان تصمیم به بارداری داشته اید و برای آن اقدام کردید در صورت پریود نشدن باید تست بارداری انجام دهید. بسیاری از علائم اولیه بارداری، از جمله حساسیت سینه، نوسانات خلقی، خستگی و گرفتگی، همان هایی هستند که در سیکل های قبلی درست نزدیک به پریود شدن تجربه کرده اید. بنابراین خیلی قابل تشخیص نیستند و تنها تست بارداری می تواند جواب دقیقی به شما بدهد.

3. بیماری تیروئید

تیروئید شما، یک غده پروانه ای شکل کوچک در گردن است که بسیاری از عملکردهای بدن شما از جمله متابولیسم و چرخه های پریودی را تنظیم می کند. اگر تیروئید شما بی نظم عمل کند، چرخه های شما نیز بی نظم می شوند. در نتیجه ممکن است فاصله پریودی های شما طولانی شود و در عین حال گرفتگی های پریودی را تجربه کنید. 

از آنجایی که تیروئید شما عملکرد مغز را نیز تنظیم می کند، در صورت اختلالات تیروئیدی تغییرات خلقی که فکر می کنید مربوط به PMS بوده است به عملکرد عصبی شما مرتبط می شود. ممکن است در این حالت لکه بینی یا گرفتگی عضلانی اتفاق بیفتد. درواقع پوشش رحم شما ساخته شده است اما فرو نریخته است زیرا شما تخمک گذاری نمی کنید. در صورت مشاهده علائم بیماری های تیروئید مانند کاهش وزن یا افزایش وزن ناگهانی غیر قابل توضیح، لرز، تپش قلب یا خستگی، به پزشک مراجعه کنید.

4. روش های جلوگیری بارداری هورمونی

یکی از عوارض جانبی بسیار رایج آی یو دی های هورمونی، قطع پریودی است. این به این دلیل است که این دستگاه پوشش رحم را نازک کرده و بنابراین چیزی برای فرو ریختن وجود ندارد.

5. استرس

استرس یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل قطع پریودی است. استرس سطح کورتیزول شما را افزایش می دهد که بر تعادل هورمون ها از جمله هورمون هایی که تخمدان ها و رحم را تنظیم می کنند تأثیر می گذارد. امتحانات، مرگ و میر و حتی شکست در روابط عاطفی استرس زیادی در خانم ها ایجاد می کنند که می تواند باعث قطع پریودی شود. 

6. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

قطع مکرر پریودی می تواند به دلیل PCOS ایجاد شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری هورمونی است که هورمون آندروژن بیش از حد طبیعی در بدن فرد مبتلا تولید می شود. آندروژن ها مواد شیمیایی در بدن هستند که عملکرد تخمدان، رشد مو، افزایش وزن و حساسیت به انسولین را تحت تاثیر قرار می دهند. حدود 20 درصد زنان در جهان مبتلا به PCOS هستند.

PCOS می تواند منجر به چرخه های بدون تخمک گذاری و لکه بینی نامنظم شود. این مسئله معمولا باعث می شود کیست در تخمدان رشد کند، که اگر آنها پاره شوند، می تواند باعث درد لگنی شبیه به گرفتگی های پریودی شود. 

زنان دارای اضافه وزن یا افرادی که مادر یا خواهر آن ها دچار این مشکل شده اند بیشتر تحت تاثیر این بیماری هستند. اگر فکر می کنید از PCOS رنج می برید، با پزشک خود مشورت کنید. متاسفانه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما قابل کنترل است. 

 

5783-4

7. پولیپ رحم

ممکن است پولیپ همراه با کولون که از تومورهای خوش خیم کوچک هستند در رحم ایجاد شود، اما همان تومورهای خوش خیم کوچک می تواند در رحم شما رشد کند. در این حالت پوشش رحم بیش از حد ضخیم می شود . پولیپ ها در رحم شما می توانند باعث ایجاد دردهایی مانند پریودی شوند. از آنجایی که پولیپ ها می توانند باردار شدن را سخت تر کنند و خطر سرطان رحم نیز وجود دارد، پزشک آنها را با دارو یا جراحی از بین می برد. اغلب برداشتن پولیپ با یک روش نسبتا ساده به نام جراحی هیستروسکوپی انجام می شود. در طی هیستروسکوپی دکتر یک لوله طولانی را از طریق مهبل به رحم وارد می کند و پولیپ را بر می دارد. 

8. کیست تخمدان

هر ماه تخمدان ها برای آماده سازی تخمک گذاری چندین کیست ایجاد می کنند، اما فقط یک کیست تخمک بالغ را آزاد می کند. بیشتر این کیست های تخمدان به طور طبیعی تا سیکل بعدی از بین می روند اما در مواردی ممکن است این کیست ها ماندگار شوند و دردهایی مانند درد پریودی را ایجاد کنند. 

9. بیماری التهابی لگن (PID)

گرفتگی عضلانی علامت رایج بیماری التهابی لگن است که به معنی وجود عفونت رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها است که معمولا هنگامی رخ می دهد که باکتری های منتقله از راه جنسی از واژن در اعضای تولید مثل شما پخش می شوند. در این صورت باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و درمان را شروع کنید. 

10. عفونت های دستگاه ادراری (UTI)

یک علامت رایج از UTI، گرفتگی لگن است. اما معمولا این عفونت ها علائم دیگری نیز مانند تکرر ادرار، درد و سوزش ادرار و همچنین خونریزی با ادرار دارند. اگر فکر می کنید گرفتگی های شما ممکن است با عفونت ادراری مرتبط باشد، به متخصص مراجعه کنید؛ درمان نکردن این مشکل می تواند با ایجاد عفونت های کلیوی تهدید کننده زندگی باشند. پس مراقب باشید. 

11.Mittelschmerz 

اگر در معرض گرفتگی شبیه PMS ، نفخ و حساسیت سینه قرار داشتید، اما پریود نشدید، ممکن است زمان پریودی نرسیده باشد. معمولا  حدود 20 درصد از خانم ها در حدود روز 14 پریودی که تخمک گذاری انجام می شود دچار دردهای "mittelschmerz" می شوند که می تواند شبیه دردهای پریودی باشد. این درد بیشتر از یک روز طول نمی کشد و کاملا طبیعی است و نمی توانید کاری برای جلوگیری از آن انجام دهید. تنها کاری که می توانید برای کاهش این درد بکنید این است که مثل پریودی از مسکن یا کیسه آب گرم استفاده کنید. اما در صورتی که درد خیلی شدید شد و یا بیشتر از یک روز طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید. 

12. ورزش بیش از حد

ورزش منظم یکی از بهترین روش هایی است که می توانید برای کمک به مقابله با PMS انجام دهید، اما ورزش بیش از حد  نیز می تواند پریودی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث قطع پریود می شود.

 

2594-5

13. موقعیت های خاص جنسی

بدیهی است که گاهی حتی چیزی بسیار لذت بخش نیز می تواند به درد منجر شود. تجربه درد یا گرفتگی بعد از رابطه جنسی کاملا طبیعی است. برخی از موقعیت های جنسی مرتبط به مهبل و ارگان های زن از جمله رحم و تخمدان باعث ایجاد این گرفتگی ها می شوند. به عنوان مثال، سبک سگی باعث نفوذ عمیق تر می شود و می تواند باعث ناراحتی در بسیاری از زنان شود، در حالی که موقعیت مسیحی برای زنان بسیار ساده تر و راحت تر است. با شریک زندگی خود موقعیت هایی که برای بدن شما مناسب است را بررسی کنید و آن ها را انجام دهید تا درد کمتری را تجربه کنید. 

14. کیستیت بینابینی

این سندرم دردناک مثانه، که بیشتر بر زنان تاثیر می گذارد، می تواند باعث درد در ناحیه پایین شکم شود. همچنین این مشکل به عنوان "سندرم مثانه دردناک،" شناخته شده است که علائم آن شبیه به علائم عفونت دستگاه ادراری است. از جمله نشانه های این بیماری درد لگن، درد در بین واژن و مقعد در زنان، درد در هنگام مقاربت و تمایل شدید به ادرار کردن مداوم است. علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نیست، اما ممکن است با نقص در پوشش محافظ (اپیتلیوم) مثانه، واکنش خود ایمنی، عفونت یا آلرژی در ارتباط باشد و یا حتی ارثی باشد.

15. سقط جنین

سقط جنین یکی از دلایل رایج دردهای شدید پریودی است و در 25 درصد خانم ها احتمال سقط وجود دارد. حتی در برخی خانم ها قبل از اینکه متوجه بارداری خود بشوند سقط انجام می شود که منجر به دردهای شدید پریودی خواهد شد. اگر باردار هستید و دچار گرفتگی های شدید مانند پریودی هستید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

16. اندومتریوز

آندومتریوز هنگامی رخ می دهد که بافتی که به طور معمول داخل رحم رشد می کند، خارج از آن و معمولا در ناحیه لگن رشد کند، که می تواند باعث گرفتگی شدید شود. درد لگن همراه با آندومتریوز با درد منظم PMS متفاوت است و ممکن است گاهی مواقع شدید باشد. در هر صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مورد بررسی و درمان قرار بگیرد. 

17. سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

گرفتگی در قسمت پایین شکم شکایت رایج در زنان مبتلا به IBS است. اختلال روده ای باعث درد و ناراحتی ناگهانی شکم همراه با تغییرات حالات روده در طی حداقل سه ماه دوره پریودی می شود. این عادات می توانند شامل یبوست و اسهال باشند.

18. سرطان تخمدان

 سرطان تخمدان نسبتا نادر است و تنها در حدود 22000 زن در سال در ایالات متحده رخ می دهد، اما یکی از کشنده ترین سرطان ها برای زنان است و سالانه حدود 14000 زن را می کشد.  قطع پریودی شایع ترین نشانه سرطان تخمدان نیست و باید همراه با علائمی مانند نفخ شکم، مشکلات ادراری، کاهش وزن و درد زیاد باشد. بنابراین اگر پریودی شما به مدت سه ماه یا بیشتر قطع شد یا علائم پریودی وجود دارد اما پریود نمی شوید حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید. 

سخن آخر

در پایان باید یک توصیه مهم خدمت شما عزیزان اومایی داشته باشیم و آن هم این است که با اینکه در اکثر موارد دردهای پریودی و تاخیر چند روزه در آن کاملا طبیعی است اما اگر دچار هرگونه حالت غیر عادی یا غیر قابل کنترل شدید باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن بررسی شده و از عوارض خطرناک و احتمالی آن جلوگیری نمایید. ورزش مداوم و سبک و رژیم غذایی مناسب نیز تا حد زیادی می تواند این علائم ناراحت کننده را کاهش دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو