بواسیر چیست : به قسمت انتهایی روده بزرگ که با شبکه ای از رگ های کوچک که در زیر پوست قرار دارند پوشیده شده است کانال مقعدی می گویند. انجام برخی از فعالیت ها مانند نشستن به طور طولانی و زور زدن در هنگام دفع مدفوع به منظور بیرون راندن آن، باعث بزرگ شدن این رنگ ها می شوند.

رگ های بزرگ شده منجر به ایجاد لایه های متورم بافتی می شوند که به آن ها بواسیر یا هموروئید گفته می شود.

انواع بواسیر

بواسير دارای دو نوع است که عبارتند از:

  • بواسیر داخلی : این نوع از هموروئید به صورت شاخه هایی در اطراف دیواره کانال مقعدی قرار گرفته و در برخی از مواقع به بیرون کانال مقعد گسترش پیدا می کنند.

هموروئید داخلی در بیشتر مواقع بدون درد بوده ولی ممکن است باعث ترشح موکوس و درد در افراد شود.

  • بواسیر خارجی : هموروئید خارجی قابل مشاهده بوده و احساس می شود، احتمال بروز درد ناشی از این نوع هموروئید بسیار کم می باشد.

بواسير خارجی زمانی منجر به درد می شود که در داخل آن لخته خونی ایجاد شود، در چنین حالتی درد ها شدید و ناگهانی خواهند بود.

علائم بیماری بواسیر چیست؟

هموروئید در اکثر مواقع خطر خاصی برای بیمار نداشته و علامت شایع آن خونریزی می باشد.

از جمله علائم هموروئید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سوزش
  • درد
  • خارش
  • تحریک ناحیه اطراف مقعد
  • خونریزی بعد از دفع مدفوع یا در هنگام دفع آن

افراد باید در نظر داشته باشند که هرگونه خونریزی از مقعد نشانه ابتلا شخص به بیماری هموروئید نمی باشد، بنابراین در صورت خونریزی از این ناحیه حتماً به بهترین کلینیک درمان بیماری های نشیمنگاهی مراجعه کنید.

شفا کلینیک آنلاین ، مرکز فوق تخصصی درمان بیماریهای نشیمنگاهی که تجربه زیادی در درمان بیماری های مقعدی و به ویژه بیماری بواسیر دارد همه روزه (حتی روزهای تعطیل) از ساعت 9 صبح الی 11 شب به ارائه مشاوره رایگان تلفنی به افراد می پردازد.

پذیرش بیمار در روزهای شنبه تا سشنبه از ساعت 1 بعد از ظهر تا 7 عصر و روز چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا 2 بعد از ظهر صورت می گیرد.

برای دریافت مشاوره های رایگان و رزرو نوبت با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02166928663

09106865781

 

بواسیر در چه رده سنی شایع تر می باشد؟

باید بگوییم که ابتلا به هموروئید در افراد بالای 50 سال شیوع بیشتری داشته و حدود نیمی از افراد  بالای 50 سال به این عارضه دچار می شوند که البته تنها برخی از آن ها دارای علائم و نشانه خواهند بود.

این به این مفهوم نیست که افراد جوان تر در خطر ابتلا به هموروئید قرار ندارند، باید گفت که خانم های باردار، افراد چاق، ورزشکاران و افرادی که شغل آن ها به گونه ای است که بیش از حد می نشینند یا مبادرت به بلند کردن اجسام سنگین می کنند بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

علت بروز بواسیر چیست؟

تا کنون دلیل قطعی و مشخصی برای ابتلا به این بیماری مشخص نشده است، اما بر کسی پوشیده نیست که داشتن سبک زندگی و اصول تغذیه ای نادرست در بروز این بیماری اثرگذار است. به طور کلی می توان از موارد زیر به عنوان عوامل تاثیرگذار در بروز هموروئید نام برد:

عدم مصرف آب به اندازه کافی:

اگر بدن به طور روزانه آب به میزان کافی دریافت نکند مدفوع موجود درون روده ها سخت و سفت شده و نمی تواند به آسانی درون روده حرکت کند.

سختی حرکت مدفوع در روده ها به سطح دیواره های داخلی کانال مقعد آسیب وارد کرده و موجب ایجاد خراش در آن خواهد شد.

مصرف نوشیدنی های الکلی

مصرف اینگونه نوشیدنی های در عملکرد دستگاه گوارش اختلال ایجاد خواهد نمود.

عدم مصرف میوه و سبزیجات به اندازه کافی: میوه و سبزیجات منابع غنی ماده فیبر هستند، مصرف این مواد سرعت حرکت مواد غذایی داخل روده ها را بیشتر نموده و از ایجاد یبوست در افراد جلوگیری می نماید.

اضافه وزن

داشتن اضافه وزن و چاقی نه تنها موجب کم تحرکی فرد شده که موجب کاهش سرعت حرکات روده ای شده و به موجب آن فشار بیشتری به مقعد وارد می گردد.

فعالیت های بدنی نادرست و سنگین

انجام ورزش های غیراصولی و سنگین، فشار زیادی بر بدن وارد کرده و به دنبال آن به لگن فرد و خروجی دستگاه گوارش فشار وارد خواهد شد.

زندگی ماشینی و پرهیز از انجام فعالیت های بدنی

عادت به زندگی ماشینی و کم تحرکی موجب کم شدن فعالیت دستگاه گوارش و افزایش احتمال ابتلا به عارضه هموروئید می شود.

ایستادن و نشستن به طور طولانی مدت

داشتن شغل هایی همچون رانندگی که نیازمند نشستن های طولانی مدت هستند، مقعد را تحت فشار قرار داده و زمینه ساز بیماری هموروئید می باشد.

زور زدن برای دفع مدفوع

اجابت مزاجی که نیاز به زور زدن و فشار آوردن زیاد باشد، موجب کشیده شدن و تحریک عضلات ناحیه مقعد خواهد شد.

حمل وسایل بیشتر از توانایی فرد و سنگین

حمل اینگونه اجسام به عضلات کف لگن فرد همچون کانال مقعد آسیب وارد می نماید.

 

رابطه جنسی مقعدی

عضلات ناحیه مقعد دریچه ای بوده و در حالت عادی بسته هستند، برای برقراری رابطه جنسی مقعدی آلت تناسلی با زور و فشار این دریچه را باز می نماید که این امر به عضلات این ناحیه فشار وارد نموده، کنترل بر دریچه را کم و اعصاب آن را ضعیف می کند.

همچین انجام رابطه جنسی مقعدی با تعداد دفعات زیاد، موجب تحریک و نازک شدن دیواره عروقی این ناحیه خواهد شد.

آیا امکان منجر شدن یک بیماری به بواسیر وجود دارد؟

بله ابتلا به بیماری هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود ممکن است منجر به بروز هموروئید در فرد شود:

  • یبوست یا اسهال مزمن: خروج سریع اسهال موجب ایجاد اصطکاک شده و دفع سخت مدفوع در هنگام یبوست نیز موجب ایجاد فشار خواهد شد که ممکن است بر اثر این عوامل دریچه مقعد آسیب ببیند.
  • اختلالات کبدی: مشکلات مربوط به کبد در روند طبیعی فعالیت دستگاه گوارش اختلال ایجاد نموده و به این ترتیب زمینه ابتلا به هموروئید را فراهم می کند.
  • کانسر کولون (سرطان قسمتی از روده بزرگ): زمانی که قسمت هایی از روده درگیر سرطان می شوند، هضم فرد با مشکل روبرو شده، حرکات روده ای و دفع مدفوع به سختی انجام می گیرد.
  • بارداری: در دوران حاملگی بدن دچار یکسری تغییرات هورمونی می شود که بر روی دستگاه گوارش تاثیر گذاشته و موجب ایجاد یبوست می شود.

البته باید بگوییم که این تنها تاثیر بارداری در ایجاد هموروئید نبوده و فشاری که به دلیل بزرگی شکم ورحم به ناحیه مقعد ایجاد می کند موجب تحریک این ناحیه خواهد شد.

  • اعتیاد به مواد مخدر: استعمال اینگونه مواد همچون تریاک موجب برهم زدن عملکرد دستگاه گوارش شده و فرد را مستعد هموروئید می کند.
  • اختلالات روحی و روانی
  • مصرف برخی داروها

درمان بواسیر

همانظور که گفتیم در صورت مشاهده علائم بواسیر می بایست به یک کلینیک درمان بیماریهای نشیمنگاهی مراجعه کنید، کادر درمانی کلینیک مورد نظر به انجام معاینات دقیق بر روی شما پرداخته و پس از محرض شدن ابتلا فرد به بیماری هموروئید ، درمان آغاز می شود.

برای درمان هموروئید روش های زیادی همچون:

  • درمان خانگی
  • درمان با دارو
  • جراحی
  • درمان با لیزر و غیره وجود دارد، روش درمان با توجه به شدت بیماری و صلاحدید پزشک مشخص می شود.

اگر بواسیر در مراحل ابتدایی خود بوده و شدت نداشته باشد می توان با انجام کارهایی همچون نشستن در لگن آب گرم و خوردن مواد غذایی پرفیبر آن را بهبود بخشید، اما در صورت پیشرفت این بیماری کادر درمانی متخصص شفا کلینیک آنلاین از روش لیزر که درمانی بدون تهاجم، ایمن و بدون خونریزی است برای درمان این بیماری بهره می گیرند.