درمان چین و چروک دور چشم با 12 راهکار شگفت انگیز

92

1399/3/31

20:57


چروک دور چشم یک پدیده عادی در طی روند افزایش سن بوده که به دلیل از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست با گذشت زمان حاصل می شود.

درمان چین و چروک دور چشم با 12 راهکار شگفت انگیز

به گزارش بهداشت نیوز، چروک دور چشم یک پدیده عادی در طی روند افزایش سن بوده که به دلیل از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست با گذشت زمان حاصل می شود.پوست اطراف چشم نازک بوده و به همین دلیل است که علائم پیری را سریعتر نشان می دهد و البته ژنتیک و عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز در بروز این چروک ها نقش دارند.

ظاهر شدن چروک دور چشم اجتناب ناپذیر است اما روش هایی وجود دارد که می توان زمان بروز آنها را به تعویق انداخت و یا اگر ظاهر شدند، برای مدتی محو و کمرنگشان کرد.ما قصد داریم در این مقاله به علل ایجاد چروک دور چشم و ارائه راههای برای درمان آن بپردازد.

علل شکل گیری چروک دور چشم
شایع ترین علت ایجاد این چین و شکن ها، پیر شدن است. اما سایر عوامل موثر در شکل گیری زودهنگام این چروکها عبارتند از:
اشعه ماوراء بنفش (UV)
پرتوهای فرا بنفش (UV) موجود در نور خورشید و همچنین اشعه های برنزه کننده، کلاژن موجود در پوست را تجزیه می کنند.کلاژن پروتئین اصلی در بافت پوست است که باعث حفظ ساختار صورت می شود. طبق اطلاعات سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش محافظت نشده، منجر به بروز زودهنگام چروک دور چشم می شود.

سیگار کشیدن و چروک دور چشم
طبق گزارش کلینیک مایو، سیگار کشیدن یکی دیگر از دلایل ایجاد چین و چروک در زنان و مردان است. سیگار، پوست را در معرض استرس اکسیداتیو اضافی قرار داده و باعث آسیب به کلاژن و الاستین آن می شود.همچنین با محدود کردن رگ های خونی صورت، مانع گردش خون مناسب در رگ ها شده و پوست را از دریافت ویتامین A محروم می کند.

حرکات صورت
حالت های صورت مانند لبخند زدن، اخم کردن و حرکات مکرر ابرو نیز می تواند باعث ایجاد خطوط ریز و چروک دور چشم شود. حتی نحوه قرار گرفتن و فشار عضلات صورت بر روی یک بالش هم می تواند سبب ایجاد این چین و شکن ها شود.

تغذیه نامناسب
چنانچه بدن نتواند ویتامین ها و مواد مغذی را برای حفظ ساختارهای پوستی خود تامین کند، پوست خیلی زود خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و چروک می شود.

عدم مراقبت های پوستی و بهداشتی
هر چیزی برای بهتر ماندن و دوام آوردن به مدت طولانی، نیازمند توجه و مراقبت است. پوست انسان نیز از این قائده مستثنی نبوده و رسیدگی مستمر در طی سال های جوانی، به قوام و شادابی آن در سنین بالاتر کمک خواهد کرد.

راه های رفع چروک دور چشم
برای خلاص شدن از شر چروک دور چشم، برخی از فعالیت ها، داروهای خانگی و یا عمل های زیبایی، تا حد زیادی موثر می باشد:
ماساژ و ورزش های پوستی نظیر یوگای صورت
ماساژ و ورزش های پوستی سبب ایجاد گردش خون بهتر در رگهای صورت شده و به تبع آن مواد مغذی و ویتامین های بیشتری به پوست صورت می رسند. لذا در قوام و انسجام ساختار پوستی بسیار موثر است.

درمان آلرژی
آلرژی سبب ایجاد التهاب و خارش در اطراف چشم ها شده و باعث می شود به طور مکرر نیاز به خاراندن داشته باشند که همین امر مقدمات زودهنگام ایجاد چروک چشم را فراهم می کند.

لایه برداری پوست و کرم های ضد چروک
محصولات گیاهی یا شیمیایی که برای لایه برداری پوست تولید شده اند، یک راه حل خوب برای کاهش چین و شکن های پوستی هستند. آنها با برداشتن سلول های مرده پوست، امکان رشد سلوهای جدید را فراهم می کنند.

داشتن رژیم غذایی سالم
ویتامین C ، ویتامین A و ویتامین E اغلب در محصولات مراقبت پوستی مورد استفاده قرار می گیرند. با قرار دادن غذاهایی سرشار از این ویتامین ها در رژیم غذایی خود، به پوست صورت (و بقیه بدن) کمک می کنید تا سلول های جدید و سالم بسازند.

استفاده از مرطوب کننده برای رفع چروک دور چشم
کمبود رطوبت سبب افزایش چروک دور چشم می شود. به دنبال مرطوب کننده هایی باشید که سرشار از ترکیباتی هستند که برای تقویت گردش خون و رشد سلول های جدید موثر می باشند. رتینول (مشتقات ویتامین A)، پپتیدها و اسید هیالورونیک همگی مورد حمایت پژوهشگران و زیبایی شناسان هستند.

قرار نگرفتن در معرض آفتاب
بدون کرم ها و وسایل محافظت کننده، در معرض آفتاب قرار نگیرید. برای خارج شدن از منزل حتما از کرم های ضد آفتاب مناسب و کلاه های آفتابگیر استفاده کنید تا پوست خود را کمتر در معرض اشعه UV قرار دهید.

لایه برداری شیمیایی
برای از بین بردن سلول های مرده پوست و رشد سلول جدید می توان از لایه برداری شیمیایی استفاده کرد. این لایه برداری نمی تواند چین و چروک های عمیق را درمان کنند اما می تواند خطوط ریز اطراف چشم را کاهش دهد.

استفاده از فیلر برای رفع چروک دور چشم
پرکننده های پوستی یک روش موقتی برای رفع چروک دور چشم می باشد که با تزریف آن به اطراف چشم و بسته به نوع فیلر تزریق شده می توان از ۶ تا ۱۸ ماه از شر این چروک ها راحت شد.

میکرودرمابراسیون
میکرودرمابراسیون یک روش محبوب لایه برداری پوستی می باشد که اغلب برای مناطق حساس پوست مانند اطراف چشم از این روش درمانی استفاده می شود.

رفع چروک دور چشم با لیزر
این روش درمانی قدیمی سالهاست که برای کاهش و رفع چروک های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد و انواع متفاوتی دارد. مثلا لیزرهای فراکشنال Fractional lasers با ایجاد سوراخ های میکروسکوپی در پوست برای تحریک ساخت کلاژن و تولید الاستین کار می کند.

بوتاکس
روشی آشنا و شناخته شده که با تزریق آن به عضلات اطراف چشم باعث کاهش چین و چروک می شود. درد نه چندان زیاد، هزینه مناسب، دیدن نتایج سریع و ماندگاری آن تا حدود ۳ تا ۴ ماه، یکی از دلایلی است که اقبال خانم ها به استفاده از این روش زیاد است.برای آشنایی بیشتر با روش های انجام بوتاکس مقاله بوتاکس چیست؟ را مطالعه کنید.

میکرونیدلینگ
میکرونیدلینگ درمانیست که به طور فزاینده، ظاهر خطوط و چین و چروک ها را کاهش می دهد. در این روش از سوزن های ریزی برای تحریک کلاژن سازی استفاده می شود که باعث بهبود خطوط ریز و بافت پوست شده و چروک دور چشم را تا حد زیادی رفع می کند.

چروک دور چشم
اگر می خواهید پوستی داشته باشید که قوام و شادابی خود را در دوران میان سالی و حتی پیری تا حد زیادی حفظ کند، باید از جوانی آن را تحت مراقبت و رسیدگی قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو