علت لکه بینی در زمان تخمک گذاری چیست؟

منبع: اوما

228

1399/3/31

22:11


علت لکه بینی در زمان تخمک گذاری چیست؟

تخمک گذاری در بین زنان مختلف علائم متفاوتی دارد. گاهی یک فرد همه علائم مثل افزایش دمای بدن، افزایش ترشحات واژن، دردهای خفیف تا شدید یک روزه و ... را با هم دارد و گاهی نیز تنها یک یا چند نشانه ممکن است ظاهر شود. یکی از علائم تخمک گذاری نیز لکه بینی است که بصورت خفیف و کوتاه مدت اتفاق می افتد. 

در این مقاله می خواهیم شما اومایی عزیز را به طور کامل با لکه بینی دوران تخمک گذاری آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

در این مقاله می خوانیم:

نحوه تشخیص لکه بینی تخمک گذاری

اگر در اواسط چرخه خود متوجه لکه بینی شدید، به احتمال زیاد لکه بینی تخمک گذاری است. لکه بینی خونریزی سبک واژینال است که در خارج از دوره های منظم اتفاق می افتد. به طور معمول، این خونریزی بسیار سبک تر از آنچه شما در طول پریودی تجربه می کنید است.

از طرفی رنگ خون می تواند سرنخ هایی را برای علت ایجاد لکه بینی نشان دهد. به همین دلیل است که تغییر رنگ به سرعت جریان خون بستگی دارد. برخی از زنان لکه بینی تخمک گذاری را به رنگ صورتی یا قرمز مشاهده می کنند. لکه بینی صورتی به این دلیل است که خون با مایع دهانه رحم مخلوط می شود. زیرا به طور طبیعی مایع دهانه رحم در زمان تخمک گذاری بیشتر خواهد شد. لکه بینی تخمک گذاری معمولا یک یا دو روز بیشتر طول نمی کشد. اگر بیشتر از این طول کشید یا مقدار آن از لکه بینی گذشت باید به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی لکه بینی تخمک گذاری رخ می دهد؟

تخمک گذاری معمولا بین روز 11 تا 21 پس از اولین روز پریودی اخیر شما اتفاق می افتد. این روز به طول سیکل قاعدگی شما و نظم آن بستگی دارد. به طوری که در افراد با سیکل قاعدگی منظم در روزهای مشخصی تخمک گذاری انجام می شود اما در افراد با پریودی های نامنظم ممکن است در هر زمان از ماه اتفاق بیفتد. 

پیگیری و تشخیص روز تخمک گذاری می تواند شانس بارداری را افزایش دهد. برخی از زنان نیز تخمک گذاری را به عنوان راه پیشگیری از بارداری دنبال می کنند. اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید، لکه بینی خفیف در حین تخمک گذاری نشانه ای است که می تواند به شما کمک کند تا با نزدیکی در این روزها احتمال بارداری را افزایش دهید. 

به یاد داشته باشید که تخمک تنها در حدود 12 الی 24 ساعت بعد از آزاد شدن فعال است . اما، به دلیل اینکه اسپرم می تواند به مدت 3 تا 5 روز در بدن زن زندگی کند، فرصت باروری شما در هر ماه حدود 5 یا 6 روز است. این بدان معنی است که اگر چهار روز قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، هنوز هم شانس بارداری زیاد است.

اگر روز بعد از تخمک گذاری یعنی بعد از 24 ساعت که از تخمک گذاری می گذرد رابطه جنسی داشته باشید، بعید است باردار شوید، مگر اینکه یک دوره بسیار کوتاه داشته باشید. با این حال پیشنهاد می شود از یک هفته قبل تا چند روز بعد از زمانی که فکر می کنید تخمک گذاری انجام می شود به طور مرتب رابطه داشته باشید زیرا دقیقا مشخص نیست در چه ساعت و زمانی این اتفاق می افتد.

چرا لکه بینی تخمک گذاری رخ می دهد؟

لکه بینی تخمک گذاری ممکن است ناشی از تغییرات سریع هورمونی باشد که در طی تخمک گذاری اتفاق می افتد. در نتایج یک مطالعه نشان داد که سطح پروژسترون و هورمون LH در زمان تخمک گذاری در زنانی که خونریزی تخمک گذاری داشتند بالاتر بوده است. داشتن سطوح بالاتر یا پایین تر این هورمون ها در حد معمول نگران کننده نبوده و کاملا طبیعی است.

علائم و نشانه های دیگر تخمک گذاری

علاوه بر لکه بینی ممکن است علائم و نشانه های دیگری را نیز در زمان تخمک گذاری مشاهده کنید، از جمله:

  •  افزایش مایع دهانه رحم
  •  مایع دهانه رحم که شبیه به سفیده تخم مرغ است.
  •  تغییر در موقعیت یا سفتی دهانه رحم
  •  تغییر در درجه حرارت پایه بدن (کاهش اندک دمای بدن قبل از تخمک گذاری و افزایش شدید آن پس از تخمک گذاری)
  •  افزایش میل جنسی
  •  درد خفیف در یک طرف شکم
  •  سطوح بالاتر LH، که می تواند با آزمایش تخمک گذاری اندازه گیری شود. ( برای این کار کیت های تشخیص تخمک گذاری در داروخانه ها وجود دارند.)
  • حساسیت سینه
  •  نفخ
  •  حس بویایی، طعم یا بینایی شدید

توجه دقیق به این علائم می تواند به شما کمک کند تا زمان تخمک گذاری را متوجه شوید و شانس بارداری خود را افزایش دهید.

تفاوت لکه بینی تخمک گذاری و لکه بینی لانه گزینی

 لکه بینی تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که بدن شما تخمک را آزاد می کند اما لکه بینی لانه گزینی زمانی اتفاق می افتد که لقاح انجام شده و یک تخمک بارور به لایه داخلی رحم شما متصل می شود تا رشد جنین را شروع کند. لکه بینی لانه گزینی یکی از اولین نشانه های بارداری است و حدود یک سوم زنان باردار در ابتدای بارداری آن را تجربه خواهند کرد.

بر خلاف لکه بینی تخمک گذاری، که معمولا در اواسط چرخه اتفاق می افتد، لکه بینی لانه گزینی چند روز قبل از پریودی بعدی اتفاق می افتد و حتی ممکن است آن را با لکه بینی پریودی اشتباه بگیرید. تفاوت های خونریزی پریودی و لانه گزینی عبارتند از:

  •  خونریزی لانه گزینی به رنگ صورتی تا قهوه ای تیره است. خونریزی قاعدگی معمولا به رنگ قرمز تیره است.
  •  جریان خونریزی لانه گزینی بسیار سبک تر از پریودی است.
  •  خونریزی لانه گزینی تنها نصف روز تا نهایتا 2 الی 3 روز طول می کشد. پریودی معمولا طولانی تر از این است.

 

لکه بینی تخمک گذاری

در صورت بارداری ممکن است علائم زیر را نیز علاوه بر خونریزی لانه گزینی تجربه کنید:

  •  سردرد
  • حالت تهوع
  • نوسانات خلقی
  •  گرفتگی سبک
  • حساسیت پستان ها
  •  کمر درد
  • خستگی

خونریزی لانه گزینی نگران کننده نیست و هیچ گونه خطری برای جنین ایجاد نمی کند و کاملا طبیعی است.

لکه بینی در مقابل پریودی

لکه بینی با خونریزی پریودی متفاوت است. به طور معمول،خصوصیات لکه بینی عبارتند از:

  •  از نظر جریان سبک تر است.
  •  رنگ آن صورتی، قرمز یا قهوه ای است.
  •  تنها یک یا دو روز طول می کشد.

خونریزی به علت دوره پریودی معمولا به اندازه ای سنگین است که نیاز به یک پد، تامپون یا فنجان قاعدگی دارد. متوسط دوره پریودی حدود 5 روز است و میزان خونریزی کل دوره حدود 30 تا 80 میلی لیتر می باشد. پریودی معمولا هر 21 تا 35 روز اتفاق می افتد (زمان تخمک گذاری در پریود نامنظم).

چه زمانی باید آزمایش بارداری را انجام دهید؟

اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، تا روز اول پس از پریودی صبر کنید سپس آزمایش را انجام دهید. اگر خونریزی تخمک گذاری داشته باشید، ممکن است حدود 15 تا 16 روز پس از خونریزی بارداری مشخص شود. انجام تست زودهنگام باعث نتیجه منفی کاذب می شود (آزمایش خون برای تست بارداری).

زیرا آزمایش های بارداری مقدار گنادوتروپین کوریونی انسان (hCG) را در ادرار اندازه گیری می کنند. این هورمون هنگام بارداری به سرعت در حال افزایش است، اما در اولین روزهای بارداری، میزان آن در ادرار شما هنوز کم می باشد و در آزمایش مشخص نمی شود. اگر تست شما مثبت باشد، برای تأیید نتایج، باید به پزشک زنان مراجعه کنید تا با آزمایش خون بارداری شما را تایید کند و مراقبت های بارداری را شروع کنید.

اگر آزمون شما منفی بوده و پریودی شما هنوز آغاز نشده است، یک هفته دیگر دوباره آزمایش را انجام دهید. اگر تست شما هنوز منفی است،به پزشک مراجعه کنید. ممکن است عقب افتادن پریود شما دلایل دیگری داشته باشد.

سخن آخر

تشخیص روزهای تخمک گذاری چه برای زوج های سالم و چه برای زوج های تحت درمان باروری بسیار مهم است. زیرا تخمک آزاد شده نمی تواند بیشتر از 24 ساعت فعال بماند و حتما باید در این زمان کوتاه با یک اسپرم سالم و قوی ملاقات کند تا لقاح انجام شود.

در روز های خیلی با فاصله از تخمک گذاری احتمال بارداری بسیار بسیار کم است و آن معدود بارداری هایی هم که اتفاق می افتد به دلیل اشتباه خود فرد در تشخیص روز تخمک گذاری می باشد.

Julie Marks. What Is Ovulation Bleeding? on May 8, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو