کم‌آبی بدن و خطرات جدی برای مهمترین اعضای بدن‌تان

137

1399/4/1

02:06


با تمام توصیه هایی که در مورد زندگی سالم می کنید ، آبرسانی یکی از اصول اساسی است که بارها و بارها تکرار می شو، اما شاید از خودتان سوال کنید این همه تاکید بر آبرسانی به بدن چیست؟

کم‌آبی بدن و خطرات جدی برای مهمترین اعضای بدن‌تان

به گزارش بهداشت نیوز، زاخ بوش، پزشک متخصص در پزشکی داخلی و غدد درون می گوید: "از نظر ساختاری یا عملکردی ، آب یک ماده شوینده و تمیز کننده بدن است." او توضیح می دهد که هر سلول بدن شما برای عملکرد صحیح نیاز به آب دارد و به بدن ما کمک می کند تا با وجود سمومی که هر روز تنفس می کنیم و می خوریم، بتوانیم به کار و زندگی معمولی ادامه دهیم.

در ادامه از اثرات کم آبی بدن را اطلاع پیدا کنید و نکاتی در مورد چگونگی نگه داشتن مایعات بدن اطلاعاتی کسب کنید.

1-مغز
وقتی بدن شما دچار کمبود آب بدن می شود ، سلول های شما سیگنالی را به مغز شما می فرستند که به شما می گوید تشنه هستید. اما کمبود آب بدن به طرز غافلگیر کننده تر مغز شما را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

اگرچه ساز و کار کاملاً درک مشخص نیست اما به طور کلی کم آبی با کاهش خلق و خو و عملکرد شناختی مرتبط است. بررسی ها در ژوئن 2013 در ژورنال کالج آمریکایی تغذیه نشان داد که کمبود آب بدن فقط 2 درصد کافی است تا عملکردهایی را که به مغز متکی هستند، مختل می کند. در مطالعه دیگری در سال 2012 به این نتیجه رسیدند که حتی کم آبی به میزانی کمتر از 2 درصد هم می تواند اثرات خود را براختلالات خلقی بگذارد.

2-کلیه و سیستم ادراری
هنگامی که دچار کمبود آب بدن می شوید ، سلولهای شما سیگنالی را به هیپوتالاموس شما می فرستند که هورمونی به نام وازوپرسین ، معروف به هورمون ضد ادرار (ADH) را آزاد می کند. این هورمون به کلیه ها می گوید که آب کمتری از خون خارج کنند ، بنابراین ادرار تیره تر و غلیظ تر می شود.

دکتر بوش می گوید ، کلیه ها فیلتر اصلی خون شما هستند و بدون داشتن مایعات کافی ، آنها نمی توانند سموم را از جریان خون شما بیرون کنند. "به طرز شگفت آور ، کلیه های شما قادر است به اندازه 55 گالن مایع در روز حرکت دهد." اگر به طور مداوم در طولانی مدت دچار کمبود آب بدن شوید ، کلیه های شما باید سخت کار  خواهند کرد. به گفته بنیاد ملی کلیه ، این می تواند چیزی به نام آسیب حاد کلیه ، نوعی آسیب ایجاد کند که شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری های کلیوی قرار دهد.

3-خون
بدن شما برای تولید خون تازه و تمیز به مایعات احتیاج دارد ، بنابراین وقتی میزان مایعات شما کاهش می یابد ، حجم خون مانده در بدن شما نیز افزایش می یابد. استفانسکی می گوید: "جریان خون برای حفظ فشار خون مناسب به مایعات کافی در بدن نیاز دارد." کم آبی بدن می تواند منجر به افت فشار خون یا فشار خون پایین شود که می تواند باعث ضعف شما شود.

زمانی که این کم آبی و در نتیجه غلظت خون و فشار پاییت به حالت شدید در بیاید به وضعیت اضطراری بنام شوک هیپوولمی منجر شود ، جایی که حجم کم خون منجر به افت شدید فشار خون و افت میزان اکسیژن خون می شود، قلب قادر به پمپ کردن خون کافی در بدن نیست در آخر منجر به نارسایی اندام شود.با غلیظ شدن خون بدن ، بدن شما ضربان قلب و تنفس شما را برای جبران افزایش می دهد ، در نتیجه بدن را در حالت استرس قرار می دهد.

دکتر بوش می گوید: "تجربه علائمی مانند سردرد ، خستگی ، فشار چشم ، کاهش میل جنسی و کاهش کیفیت خواب غیر معمول نیست زیرا مغز در حالت جنگ با وضعیت موجود قرار دارد."

4-دستگاه گوارش شما
روده شما برای عملکرد صحیح به آبی کافی احتیاج دارد. آب برای تحرک و سلامت روده مورد نیاز است.استفانسکی می گوید: "بدون مصرف منظم مایعات ، حرکت روده ها دشوار و دشوارتر می شود." کمبود آب بدن همچنین می تواند به مخاط روده و میکروبیوم شما آسیب برساند که هم برای هضم و هم برای سلامتی کلی شما مهم است.
5-پوست
استفانسکی می گوید اگرچه ممکن است متوجه آن نشوید ، اما پوست شما بزرگترین عضو سیستم ایمنی بدن است.  پوست سالم به عنوان یک مانع طبیعی در برابر میکروب های محیط ما عمل می کند ، بنابراین مصرف کافی مایعات از ترک خوردن لب ها و خشکی پوست جلوگیری می کند، جایی که عوامل بیماری زا می توانند از طریق آن وارد بدن شوند.

هیدراتاسیون مناسب برای پوست سالم ضروری است، مطالعه ای در آگوست 2015 نشان داد که میان سلامت پوست که عوض حیاتی از سیستم ایمنیبدن مان است و مصرف به اندازه آب ارتباط مثبت و مستقیم وجود دارد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو