السیسی: دخالت مصر در لیبی قانونی است

منبع: برترین ها

92

1399/4/1

02:57


رییس جمهوری مصر در بازدید از یک پایگاه نظامی دریایی در نزدیکی مرز لیبی، گفت: هر گونه دخالت مستقیم مصر در لیبی قانونی است.

ایرنا: رییس جمهوری مصر در بازدید از یک پایگاه نظامی دریایی در نزدیکی مرز لیبی، گفت: هر گونه دخالت مستقیم مصر در لیبی قانونی است.

به نوشته روزنامه الاهرام مصر، «عبدالفتاح السیسی» روز شنبه افزود: هرگونه دخالت مستقیم از سوی کشور مصر، خواه برای دفاع از خود یا بنا به درخواست حاکمیت قانونی و منتخب لیبی باشد که همان مجلس نمایندگان لیبی بوده، قانونی است.

السیسی ادامه داد: شهرهای سرت واقع در شمال لیبی و پایگاه هوایی الجفره (واقع در مرکز لیبی) خط قرمز است و ما آماده‌ایم که به مردم لیبی کمک و از آنها حمایت کنیم.

السیسی: دخالت مصر در لیبی قانونی است

وی اظهار کرد: در صورتی که مردم لیبی از ما به خواهند که وارد عمل شویم، جهان بداند که مصر و لیبی کشوری واحد با منافع و امنیت و ثباتی واحد هستند.

رییس جمهوری مصر اضافه کرد: هدف ما محافظت از مرزهای غربی و حمایت از امنیت و ثبات در لیبی به عنوان بخشی از امنیت ملی مصر و دفاع از مردم لیبی خواهد بود.

السیسی تأکید کرد که آمادگی رزمی به مسأله‌ای ضروری تبدیل شده است و دخالت‌های غیر قانونی در منطقه ما باعث گسترش شبه‌نظامیان تروریستی شده است.

وی بیان کرد: امنیت ملی عربی و امنیت ملی مصر و لیبی به خطر افتاده است و ما تنها امنیت و ثبات لیبی را می‌خواهیم.

رییس جمهوری مصر خطاب به سران قبایل لیبی گفت: ما هیچ وقت به کسی حمله نکرده و هرگز حاکمیت هیچ کسی را نقض نکرده‌ایم؛ زیرا نمی‌خواهیم تاریخ از ما به عنوان کشوری که در کشور شما دخالت کرده یاد کند.

السیسی خاطر نشان کرد: ما برای شما احترام بسیاری قائلیم و در امور [داخلی] شما دخالت نمی‌کنیم و همواره برای ثبات در لیبی، آماده حمایت از شما هستیم و مصالح ما در امنیت و ثبات شماست.

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی شهر ساحلی سرت را در شمال مرکزی لیبی به محاصره در آورده و حتی بخش‌هایی از آن را از نیروهای ژنرال خلیفه حفتر که مورد حمایت مصر است، آزاد کردند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده‌ای روبه‌رو بوده است.

این کشور در نهایت به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیاست و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو