چرا در آستانه بازگشایی سالن‌های سینما دو تهیه‌کننده از اکران منصرف شدند؟

131

1399/4/1

14:02


سمیرا افتخاری: در حالی که ویروس کرونا همچنان چتر خود را بر سر مردم گسترده است، بنا بود سینماها از اول تیر با دو فیلم "شنای پروانه" و "خوب، بد، جلف: ارتش سری" بازگشایی شوند که به دلیل انصراف هر دو تهیه‌کننده این کار به تعویق افتاد.

چرا در آستانه بازگشایی سالن‌های سینما دو تهیه‌کننده از اکران منصرف شدند؟

سرویس سینمایی هنرآنلاین: با شیوع ویروس کرونا سالن‌های سینمایی بسته شدند تا جان مردم به خطر نیفتد. این اتفاق در تمام دنیا رخ داد و حالا پس از چهار ماه تعطیلی قرار است از ابتدای تیرماه سالن‌های سینمایی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی با 50 درصد ظرفیت خود بازگشایی شوند.

بر همین اساس و با توجه به این که کرونا هنوز در کشور ما یکه‌تاز است و برخی از شهرها در حالت قرمز به سر می‌برند، پس از صدور مجوز از سوی ستاد مقابله با کرونا که به ریاست شخص رئیس‌جمهور انجام می‌شود، سینماها بازگشایی می‌شوند و با بخشی از ظرفیت خود و طبق تدابیر شدید بهداشتی این اتفاق رخ می‌دهد.

در پی صدور این مجوز حال سازمان سینمایی باید چاره‌ای برای جذب مخاطب در چنین شرایطی می‌اندیشید که پس از رایزنی‌ها بنا شد دو فیلم" شنای پروانه" به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدر عاملی به همراه "خوب، بد، جلف 2: ارتش سری" به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی و تهیه‌کنندگی محسن چگینی روی پرده بروند.

نهمین جلسه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما با موضوع سیاست‌های بازگشایی سینماها و پیگیری مصوبات قبلی برگزار شد و در این جلسه که به ریاست حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی برگزار شد، درباره استثنائات نظامنامه اکران در شرایط فوق‌العاده بحث و تبادل نظر شد و موارد خاص به تصویب رسید.

در این جلسه که با دعوت از اعضای شورای صنفی نمایش و رئیس انجمن سینماداران تشکیل شد با در نظر گرفتن امتیازاتی برای دو فیلم جدید اکران در بازگشایی سینماها مقرر شد تعداد سالن‌های این دو فیلم در تهران در پردیس‌های هفت سالن به بالا در چهار سالن و در شهرستان‌ها پردیس‌های پنج سالن به بالا در سه سالن اجازه اکران داشته باشند. همچنین مصوب شد برای این دو فیلم تا سه هفته، کف فروش محاسبه نشود و اگر در این اکران شرایط مناسبی ازنظر استقبال به وجود نیامد امکان اکران دوم در زمانی دیگر فراهم باشد. افزایش وام در نظر گرفته‌شده از دیگر امتیازات در نظر گرفته‌شده برای دو فیلم جدید اکران بود که مصوب شد 200 میلیون تومان وام بلاعوض به همراه 300 میلیون تومان وام چهار درصدی در نظر گرفته شود. پیش از این نیز 60 میلیون تومان جهت تبلیغات فیلم‌های اولین اکران سال 99 در نظر گرفته‌شده بود.

حال با توجه به این که تمامی این نکات در جلسه نهم کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما مطرح شده بود، اما رسول صدر عاملی در آستانه اکران با عذرخواهی از مخاطبانش خبر از انصراف اکران این فیلم داد و در گفت‌وگویی از حمایت نکردن سازمان سینمایی سخن گفت.

او در این گفت‌وگو که با ایسنا انجام شد، بیان کرد: طی دو هفته گذشته جلساتی با دکتر انتظامی رئیس سازمان سینمایی، پیروز حناچی شهردار تهران و اعضای هیئت‌مدیره خانه سینما در جهت فراهم آوردن شرایط اکران داشتیم تا حمایت جدی از اکران این دو فیلم "شنای پروانه" و "خوب، بد، جلف 2: ارتش سری" انجام شود، اما حالا که کمتر از چند روز به اکران فیلم باقی مانده است، هیچ خبری از حمایت‌ها نیست، بنابراین با توجه به اینکه هیچ‌کدام از قرارها به سرانجام نرسیده است، فعلاً از اکران فیلم معذوریم. این در حالی است که سینماداران بدون هماهنگی با ما سایت بلیت‌فروشی را باز کردند، درحالی‌که هیچ‌کدام از قول و قرارهایی که طی دو هفته گذشته داشتیم، عملی نشده است.

در ادامه و با فاصله یک روز حالا محسن چگینی تهیه‌کننده فیلم "خوب، بد، جلف 2: ارتش سری" که فیلمش در سال گذشته تنها چهار روز رنگ پرده سینماها را دید و بعد بلافاصله به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن سالن‌های سینمایی از اکران بازماند، در مصاحبه کوتاهی اعلام کرد از اکران فیلم منصرف شده است و اکران آن را به شرایطی بهتر در آینده موکول می‌کند. این در حالی است که به دلیل انصراف از اکران طبق قوانین شورای صنفی نمایش هر دو فیلم به مدت شش ماه از اکران محروم خواهند شد.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که محمد قاصداشرفی رئیس انجمن سینماداران در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت بازگشایی سینماها از یکشنبه اول تیرماه گفت: قرار بود سینماها از ابتدای تیرماه باز شوند، اما همان‌طور که در خبرها آمد رسول صدر عاملی از اکران فیلم سینمایی "شنای پروانه" انصراف داد و به همین دلیل در حال حاضر مشخص نیست که آیا سینماها برای یکشنبه اول تیرماه باز خواهند شد یا نه؛ هیچ‌چیز قطعی نیست و تا تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه صورت نگیرد طبیعتاً هیچ بلیتی فروخته نمی‌شود.

قاصداشرفی یادآور شد: باید مشکلات به وجود آمده برطرف شود تا بتوانیم برای بازگشایی سینماها تصمیم بگیریم. البته سینماهای سراسر کشور به‌طور کامل آماده بازگشایی هستند تا در صورت تأیید نهایی و تصمیم‌گیری از سوی مسئولان سینمایی فعالیت خود را آغاز کنند.

درحالی‌که تهیه‌کنندگان دو فیلم منتخب سازمان سینمایی از اکران انصراف دادند، سعید خانی تهیه‌کننده فیلم"دینامیت" اعلام آمادگی کرده است تا فیلمش را جایگزین یکی از این دو فیلم کند.

حال باید دید آیا با توجه به اتفاقات رخ‌داده فیلم‌های جدید جایگزین این دو فیلم‌ می‌شوند و یا مدیران می‌توانند نظر این دو تهیه‌کننده را جلب کرده و درحالی‌که ویروس کرونا همچنان در کشور چترش گسترده است، درب سالن‌های سینمایی از اول تیرماه به روی مردم بازگشایی می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو