ماجرای تدفین فوت‌ شدگان کرونا در خرمشهر چیست؟

منبع: سیمرغ

81

1399/4/1

16:19


ماجرای تدفین فوت‌ شدگان کرونا در خرمشهر چیست؟

کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در این فیلم کوتاه تعدادی از مردم خرمشهر با لباس سیاه در حال تدفین یکی از بستگان‌شان هستند که بر اثر کرونا فوت شده است

ماجرای تدفین فوت‌ شدگان کرونا در خرمشهر

یکی از اعضای خانواده داغدار با فریاد، نسبت به اخذ هزینه گزاف بیمارستان (مدت بستری بیماری) و شهرداری‌ (غسل و دفن) اعتراض می‌کرد. در این کلیپ عنوان شده بود که بیمارستان برای چند روز بستری مبلغی را اخذ کرده در حالی که درمان بیماران کرونایی بر اساس نظر هیات دولت رایگان است و همچنین شهرداری خرمشهر برای هزینه کفن و دفن و غسل مبلغی را اخذ کرده در حالی که خود خانواده متوفی در حال دفن فرد فوت شده بودند، با انتشار این ویدئو طولی نکشید که بسیاری از مردم و رسانه‌ها به آن واکنش نشان دادند.

برای پیگیری این موضوع با یکی از خانواده‌های خرمشهری که چندی پیش پدرشان که مبتلا به کرونا بود را از دست داده‌اند، تماس گرفتیم، آنها نیز مباحث مطرح شده در این کلیپ را تایید کردند و تجربه‌ای مشابه با این خانواده داشتند. یکی از اعضای این خانواده می‌گوید: زمانی‌که پدرم از دنیا رفت، مسئولان بیمارستان به شکل خیلی غیرمحترمانه‌ای جنازه را به ما تحویل دادند و حتی چسب‌های دوره درمان و بستری را از بدن او جدا نکرده بودند. با وجود اینکه پدرم دفترچه بیمه سلامت داشت برای 10 روز بستری چند‌میلیون تومان هزینه به بیمارستان پرداخت کردیم، ما خودمان جسد را در صندلی عقب خودرو گذاشتیم و به غسالخانه بردیم و در آنجا نیز فقط یک نفر، مسئول غسل بود و ما باید به آن فرد کمک می‌کردیم و البته پول کامل را از ما طلب کردند.

حدود 550‌هزار تومان پول آهک از ما گرفتند درحالی که مقدار خیلی کمی آهک (به‌اندازه چند کف دست) در قبر ریختند. من چندی پیش یک مراسم تدفین در بهشت زهرای تهران دیده بودم و موضوع کاملا با اینجا متفاوت بود. ظاهرا وضعیت در این شهر فرق دارد و با وجود اینکه یک‌میلیون تومان هزینه کفن و دفن پدرمان را دادیم اما خودمان متوفی را غسل دادیم، زیر تابوت را گرفتیم و عزیزمان با کمترین میزان آهک به خاک سپرده شد. در این رابطه داود دارابی، شهردار خرمشهر می‌گوید: دریافت هزینه توسط آرامستان بدون ارائه خدمات ممنوع است و برای هرکس که این اتفاق افتاده و یا مدعی چنین امری است به من ارجاع کند چرا که وظیفه دارم تا با بهره‌بردار و مسئول آرامستان برخورد کنم و علاوه بر آن از خانواده متوفی عذرخواهی کنم و هزینه دریافت شده را می دهم. قرار نیست خانواده‌ای که عزیز خود را از دست داده است با مشکلات ثانویه نیز مواجه شود.

واکنش استاندار خوزستان

همچنین روز گذشته در پی این سهل انگاری فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر از دستور استاندار خوزستان برای برخورد جدی و قاطعانه با شهردار خرمشهر و عوامل دخیل در تدفین بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و سپردن این امر به خانواده متوفیان خبر داد. محمد حیدری، فرماندار ویژه خرمشهر در این رابطه گفت: هیچ‌هزینه‌ای از خانواده متوفیان بر اثر کرونا دریافت نخواهد شد.

پیرو دستور اکید استاندار خوزستان نسبت به دلجویی از خانواده متوفایی که امر خاکسپاری عزیز از دست رفته شان به خودشان سپرده شده بود، دستور برخورد جدی و قاطعانه‌ای توسط بنده با شهردار خرمشهر و عوامل دخیل در تدفین بدون رعایت نکات بهداشتی و سپردن این امر به خانواده متوفیان انجام شد. همچنین مقرر شد تا زمان تصمیم‌گیری‌های بیشتر حجت‌الاسلام عادل‌پور امام جمعه خرمشهر با حضور شهردار، هیچگونه هزینه‌ای از خانواده‌های محترم متوفیان توسط شهرداری اخذ نگردد و در صورت اخذ هر هزینه‌ای که خدماتی در مقابل آن انجام نشده است شهرداری مکلف به بازگشت هزینه‌هاست.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه آرمان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو