کتاب مناسب کودکان، برای مقابله با ترس از تاریکی

منبع: نی نی بان

162

1399/4/1

18:53


کتاب «چراغ‌قوه» کتابی ماجراجویانه است، که کودک را به غلبه بر ترس خود به تاریکی و جست‌وجو در دل شب تشویق می‌کند.
کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
«خوب گوش کن!
بیرون چادر صداهایی می‌آید!
همه جا تاریک است!
هیچ چیزی نمی‌بینی
شاید کمی ترسناک باشد.
اما...
بیرون چادر دنیای بزرگی پر از زیبایی و شگفتی است.
تنها با یک چراغ می‌توانی این زیبایی‌ها را ببینی و کشف کنی.»
کتاب «چراغ‌قوه» یک کتاب تصویری بدون متن است که با تصاویر، داستانی زیبا و ماجراجویانه برای کودک روایت می‌کند. داستان کودکی که در دل طبیعت چادر زده است و شب که فرا می‌رسد تاریکی و صداهای شب او را می‌ترساند. اما او چراغ قوه‌ای به دست می‌گیرد و پا به دل تاریکی می‌گذارد و در نور چراغش دنیای زندگی شبانه در جنگل را کشف می‌کند. کتاب‌های بدون متن، روایت داستات را به عهده خواننده می‌گذارند و جزییات تصاویر زمینه‌ای را فراهم می‌کند که کودک در هر بار ورق زدن کتاب داستانی تازه تعریف کند.
کتاب «چراغ قوه» جایزه راگازای بولونیا را در سال ۲۰۱۵ دریافت کرده است.
 
درباره نویسنده و تصویرگر کتاب «چراغ‌قوه»
«لیزی بوید» نویسنده و تصویرگر پر کار کتاب‌های کودکان است. او علاوه بر کتاب، کارت پستال، دفترچه، نشان کتاب و محصولات کاغذی دیگر را نیز طراحی و تولید می‌کند.
 
گفتگو کنید!
پس از خواندن کتاب با پرسش سوالاتی مانند موارد زیر از کودکان گفتگویی جالب شکل دهید:
چرا پسرک شب را در چادر می‌گذراند؟ شما تابه‌حال به سفر در دل طبیعت رفته‌اید و چادر زده‌اید؟ آیا تابه‌حال شب در چادر خوابیده‌اید؟
شب برای پسرک ترسناک بود؟ به نظر شما شب ترسناک است؟ به نظر شما چرا شب ترسناک است؟
پسرک به جای ماندن در چادر چه کار کرد؟ برای این‌که ببیند، از چه وسیله‌ای کمک گرفت؟ چه چیزهایی در دل شب جنگل دید؟
شب‌ها همهٔ جانورانی که در جنگل زندگی می‌کنند مثل اکثر ما انسان‌ها خواب هستند؟ کدام جانوران شب‌ها بیدار هستند؟ چرا شب‌ها به جای روزها بیدار هستند؟ در شب‌ها چه کارهایی انجام می‌دهند؟

پوستر بسازید!
همراه کودکان دربارهٔ جانوران شب فعال پژوهش کنید و پوستری دربارهٔ آن‌ها بسازید.
 
اردوی شبانه بروید!
به دل طبیعت بروید و چادر بزنید. پس از تاریک شدن هوا با تجهیزات لازم و رعایت نکات ایمنی به یک پیاده‌روی شبانه بروید. به صداهای اطرافتان گوش دهید و به شکل پدیده‌های اطرافتان دقت کنید. دربارهٔ تفاوت حس و تجربه‌تان در روز و شب گفتگو کنید.
 
نقاشی کنید!
تصاویری مشابه تصاویر کتاب خلق کنید. صفحهٔ کاغذ را با با رنگ‌های مختلف پاستل یا مداد رنگی رنگارنگ کنید. سپس با پاستل مشکی روغنی روی آن را کاملا سیاه کنید. حالا با یک جسم نوک تیز پاستل سیاه را بتراشید و نقاشی دلخواهتان را بکشید.
 
کتاب پرنده مجروح
در کتاب «پرنده‌ی مجروح (آموزش به روش مونته‌سوری)» با داستانی دلنشین از مواجه شدن دو خواهر با یک پرندهٔ زخمی و تلاش آن‌ها برای مراقبت از آن روبرو هستیم.
 لیو و امی خواهر هستند. یک روز صبح کنار پنجره نشسته بودند و نقاشی می‌کشیدند که ناگهان پرنده‌ای به شیشهٔ پنجره می‌خورد و می‌افتد. آن‌ها با راهنمایی مادرشان از پرنده مراقبت می‌کنند تا به هوش می‌آید و معلوم می‌شود نمرده است. آن‌ها برای این‌که دیگر پرنده‌ای با شیشهٔ پنجره برخورد نکند، نوارهای رنگی درست می‌کنند و به پنجره آویزان می‌کنند.
پرنده‌ای که به پنجره برخورد می‌کند نوعی چرخ ریسک بوده است و در انتهای کتاب توضیحات بیشتری دربارهٔ چرخ ریسک‌ها آمده است.
«او هرمان» عکاسی است که تخصص خود را در زمینهٔ مونته‌سوری گرفته است. او مدیر مجموعه‌ای است که به ترویج مونته‌سوری می‌پردازد. هرمان بیش از ۲۰ کتاب در زمینهٔ روش آموزشی مونته‌سوری دارد، از جمله داستان‌های کوتاهی مانند «پرندهٔ مجروح» که با الهام از این شیوهٔ آموزشی نوشته است.
کتاب «پرنده‌ مجروح (آموزش به روش مونته‌سوری)» یکی از داستان‌های کوتاه مجموعهٔ «آموزش به روش مونته‌سوری» است. کتای «گردش در طبیعت» یکی دیگر از داستان‌های کوتاه این مجموعه است.
کتاب «پرنده‌ مجروح (آموزش به روش مونته‌سوری)» برای بلندخوانی مناسب است.
 
۱. گفتگو کنید
پس از بلندخوانی کتاب با سوالاتی مانند زیر یک گفتگو شکل دهید.
چرا مامان به لیو و امی گفت که چرخ ریسک اهلی نیست؟ تفاوت جانوران اهلی با حیات‌وحش چیست؟
چرا مامان به لیو و امی گفت که بهتر است به پرنده دست نزنند؟
پرنده چرا بیهوش شده بود؟ لیو و اما برای این‌که دیگر چنین اتفاقی برای پرنده‌ای نیفتد چه راه حلی پیدا کردند؟ شما چه پیشنهادی دارید؟
چه پرنده‌هایی در محل زندگی شما وجود دارد؟ نام چند عدد از آن‌ها را بلد هستید؟
آیا شما تابه‌حال یک پرندهٔ زخمی پیدا کرده‌اید؟ چه کاری برایش کردید؟
اگر یک روز یک پرندهٔ زخمی ببینید، چه کاری برایش می‌کنید؟
 
۲. آلبوم پرندگان
همراه کودکان دربارهٔ پرندگانی که در شهر یا روستای محل سکونتتان یافت می‌شود پژوهش کنید. سپس آلبومی با تصویر و نام هر پرنده درست کنید. با کمک آلبوم سعی کنید پرندگانی که می‌بینید را شناسایی کنید.
 
۳. به پرنده‌نگری بروید
اگر در تهران هستید به پارک شهر بروید و به کمک کارشناسان ایستگاه پرنده‌نگری با پرندگان تهران بیشتر آشنا شوید. اگر در شهرها و روستاهای دیگر هستید سراغ ادارهٔ حفاظت محیط‌زیست منطقهٔ خود بروید و از کارشناسان و محیط‌بانان بخواهید برایتان یک برنامهٔ پرنده‌نگری ترتیب دهند. از حضور راهنمایان کارشناس پرنده‌نگری نیز می‌توانید استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو