حالت تهوع بارداری کی تموم میشه

منبع: اوما

239

1399/4/1

22:14


حالت تهوع بارداری کی تموم میشه

یکی از علائم شایع دوران بارداری بیماری صبحگاهی است که فرد ممکن است فقط بعد از بیدار شدن در صبح دچار حالت تهوع شود و یا ممکن است در هر ساعت از روز این اتفاق برایش بیفتد. از آنجایی که شرایط بارداری برای خانم های مختلف کاملا متفاوت است طول حالت تهوع و شدت آن نیز متفاوت خواهد بود. به طور عمومی گفته می شود با وارد شدن مادر به سه ماهه دوم بارداری بیشتر علائم اولیه مثل حالت تهوع به پایان می رسد. اما باز هم صد در صد نیست و در برخی خانم ها می تواند تا پایان بارداری ادامه پیدا کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم همه موارد مربوط به تهوع بارداری و اینکه این حالت کی تموم میشه را بررسی کنیم.

در این مقاله می خوانیم:

زمان شروع حالت تهوع در بارداری

بیشتر اوقات حالت تهوع از  هفته ششم بارداری شروع می شود. اما در برخی افراد نیز حالت تهوع در هفته چهارم بارداری شروع خواهد شد. بطور معمول حالت تهوع تا هفته چهاردهم بارداری تمام میشود اما باید بگوییم این مسئله غیر معمول است، اما برای برخی از مادران باردار رخ می دهد. به طوری که در تعداد کمی از خانم ها بیماری صبحگاهی به دومین و حتی سومین سه ماهه بارداری می رسد. با این حال، اگر از حالت تهوع یا استفراغ در سه ماهه اول بارداری رنج می برید و شدید است با پزشک خود صحبت کنید. بیماری صبحگاهی طولانی مدت می تواند باعث ناراحتی شما شود و حالت بسیار شدید بیماری می تواند منجر به کم آبی بدن و جلوگیری از افزایش وزن سالم شود. بنابراین در حالت شدید حتما باید به پزشک خود بگویید تا راه حلی پیش پایتان بگذارد.

چه چیزی باعث حالت تهوع بارداری می شود؟

دلیل حالت تهوع در بارداری هنوز به طور قطعی مشخص نیست. اما دلایل محتمل حالت تهوع و استفراغ در بارداری عبارتند از:

1- گنادوتروپین جفتی انسان

مهم ترین هورمونی که در بارداری ترشح می شود هورمون گنادوتروپین جفتی است. این هورمون توسط جفت و در هفته 9 بارداری تا هفته 12 بارداری تولید می شود. علت حالت تهوع نیز افزایش تولید این هورمون است. بیشتر خانم ها در سه ماهه اول بارداری حالت تهوع زیادی دارند. خانم هایی که بیشتر از حالت تهوع بارداری رنج می برند بدنشان مقدار هورمون گنادوتروپین بیشتری تولید می کند. 

2- بارداری چند قلویی

اگر دو قلو یا چند قلو باردار باشید، احتمال حالت تهوع شدید در شما بیشتر است. هنگامی که دو قلو باردار هستید مقدار هورمون گنادوتروپین بیشتری نسبت به حالتی که یک بچه باردار هستید تولید می شود. با این هورمون اضافی در بدن، حالت تهوع و استفراغ بیشتری را در بارداری تجربه می کنید.

3- حساسیت به بو

در بارداری مقدار استروژن بدن نیز افزایش می یابد. این مسئله باعث قوی شدن حس بویایی می شود. بوی شدید و اذیت کننده اولین عامل ایجاد حالت تهوع می باشد. 

4- سیستم گوارش حساس

حساس شدن سیستم گوارش در طول بارداری باعث حالت تهوع می شود. در برخی خانم ها، عفونت هلیکوباکتر پیلوری مربوط به سیستم گوارشی باعث حالت تهوع و استفراغ می شود.

5- استرس

استرس در طول بارداری امری طبیعی است. اما در بیشتر خانم ها استرس زیاد باعث حالت تهوع می شود.

6- رژیم غذایی پرچربی

مطالعات نشان می دهد غذای چرب باعث حالت تهوع بارداری می شود. به همین دلیل توصیه می شود در طول بارداری از رژیم غذایی متعادلی استفاده کنید که نفع شما و فرزندتان باشد.

 

6840-4

کدام زنان باردار بیشتر مستعد حالت تهوع هستند؟

در حین بارداری احتمال تهوع و استفراغ برای خانم هایی که در شرایط زیر قرار می گیرند بیشتر می شود:

- دوقلو یا چندقلو باردار باشید. این مسئله به خاطر سطوح بالاتر hCG استروژن و یا هورمون های دیگر در سیستم شما می باشد. همچنین در این حالت بیشتر از دیگر افراد در معرض بیماری صبحگاهی قرار می گیرید. البته استثنا هم وجود دارد و برخی از زنانی که دوقلو باردار هستند تهوع و استفراغ ندارند.

-  تهوع و استفراغ در حاملگی قبلی داشته اید.

-  سابقه تهوع یا استفراغ به عنوان عارضه جانبی قرص های ضدبارداری دارید. این مسئله احتمالا مربوط به واکنش بدن شما به استروژن است.

-  مستعد ابتلا به بیماری حرکتی هستید.

-  در طول بارداری سابقه خانوادگی تهوع دارید. اگر مادر یا خواهر شما در بارداری بیماری صبحگاهی شدید را تجربه کرده است، احتمال بیشتری برای این مشکل برای شما وجود دارد.

-  سابقه سردرد میگرنی   دارید.

- فرزند شما دختر است. مطالعات متعدد نشان داده است که حدود 55 درصد از زنانی که دختر باردار هستند، در سه ماهه اول مشکل تهوع و استفراغ شدید دارند.

علائم حالت تهوع بارداری

حالت تهوع بارداری همراه با علائمی است که عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • بیزاری از غذا
  • استفراغ
  • افسردگی
  • از دست دادن وزن
  • کم آب شدن بدن

تمام خانم ها همه این علائم را تجربه نمی کنند. برخی از خانم ها علائم را به صورت خفیف تر و برخی به صورت شدید تر مشاهده می کنند. معمولا خانم های باردار در سه ماهه اول بارداری، بیزاری از غذا و از دست دادن وزن را تجربه می کنند. در موارد شدید، حالت تهوع در کل بارداری دیده می شود و گاهی نیاز به بستری دارد.

چند توصیه برای راحت تر شدن حالت تهوع در بارداری

با استفاده از روش های زیر حالت تهوع در بارداری را کمتر کنید:

1- قرص دمیترون و یا ب6

اگرچه توصیه می شود در طول بارداری قرص مصرف نکنید اما استثناء نیز وجود دارد. اگر حالت تهوع بارداری باعث مختل شدن زندگی شما شده است می توانید با مشورت پزشک از قرص دمیترون یا ب6 استفاده کنید.

2- رژیم غذایی مناسب

به جای سه وعده غذا، در طول روز چند وعده غذای سبک بخورید. این کار باعث جلوگیری از حالت تهوع می شود. از غذاهای چرب بپرهیزید و غذاهای پر پروتئین مصرف کنید. ویتامین ب 6 را نیز حتما در رژیم غذایی خود جای دهید. 

3- خواب مناسب 

چگونگی خواب شما می تواند باعث حالت تهوع شود. اگر می خواهید از حالت تهوع و مشکلات گوارشی جلوگیری کنید بلافاصله پس از غذا خوردن دراز نکشید. 

4- از عواملی که باعث حالت تهوع می شوند دوری کنید!

هر فردی با عوامل مشخصی بیشتر دچار حالت تهوع می شود. برای برخی افراد بو باعث حالت تهوع می شود و برای برخی دیگر مزه مشخص یک غذا. هنگامی که عامل بدتر شدن حالت تهوع را فهمیدید از آن اجتناب کنید.

5- از غذاهای تند بپرهیزید!

غذای تند برای علائم حالت تهوع و دستگاه گوارش در بارداری خوب نمی باشد. بنابراین سعی کنید از غذاهای تند بپرهیزید. 

6- بهداشت دهان را حفظ کنید.

پس از غذا خوردن دندان ها را مسواک بزنید تا از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری کنید.

7- جامدات و مایعات را مخلوط نکنید.

سعی کنید مقدار مایعات را در طول غذا خوردن کم کنید. مخلوط کردن مایع و جامد باعث بدتر شدن حالت تهوع می شود.

8- مزه مزه کنید .

نوشیدنی و غذای مورد علاقه خود را ابتدا مزه مزه کنید و آن را یک دفعه نخورید.

9- مراقب مقدار مایع مصرفی باشید.

باید روزی حداقل دو و نیم لیتر مایعات مصرف کنید. می توانید آب یا آبمیوه بخورید. 

10- از عوامل خارجی که باعث بدتر شدن حالت تهوع می شوند دوری کنید!

علاوه بر غذا عوامل دیگری مانند بوهای عجیب، حرکات ناگهانی و نور شدید نیز باعث حالت تهوع می شوند که باید از آن ها اجتناب کنید.

11- هوای آزاد

پیاده روی کنید و هوای آزاد استشمام کنید تا حالتان بهتر شود. 

12- آرام باشید.

استرس یکی از دلایل اصلی حالت تهوع در خانم ها است. بنابراین سعی کنید آرام باشید، موزیک گوش دهید، کتاب بخوانید یا با دوستانتان حرف بزنید. 

13- هیپنوتیسم را امتحان کنید.

در بیشتر خانم ها هیپنوتیسم باعث کاهش علائم حالت تهوع می شود. اما این کار باید توسط یک فرد مجرب انجام شود تا خطری به وجود نیاید. 

14- مصرف ویتامین های لازم

ویتامین های مصرفی پیش از تولد باعث حالت تهوع می شوند. سعی کنید ویتامین ها را پیش از خوابیدن بخورید. اگر این کار فایده نداشت با پزشک مشورت کنید. بهترین راه تغییر نوع قرص می باشد.

15- زنجبیل بخورید.

زنجبیل درمانی عالی برای حالت تهوع است. 

16- طب فشاری

طب فشاری باعث کاهش حالت تهوع می شود. 

17- آروماتراپی 

بوهای شدید باعث افزایش حالت تهوع می شوند. اما می توانید آروماتراپی را امتحان کنید. برخی بوها مانند بوی روغن لیمو باعث کاهش حالت تهوع می شود. برای این کار باید یک یا دو قطره از روغن مورد علاقه خود را بو کنید.

18- لباس های راحت بپوشید

لباس های تنگ باعث حالت تهوع بیشتر  در بارداری می شوند. بنابراین لباس های راحت و گشاد بپوشید.

19- استراحت کنید.

بدن در بارداری نیاز به استراحت بیشتری دارد. بنابراین سعی کنید به خوبی استراحت کنید.

20- پیشگیری بهتر از درمان است!

سعی کنید پیش از بارداری مولتی ویتامین مصرف کنید. این کار بهترین روش برای جلوگیری از حالت تهوع است.

نگرانی در خصوص حالت تهوع در دوران بارداری

اگر تهوع و استفراغ شدید دارید و درمان های فوق به شما کمک نمی کند، با پزشک خود مشورت کنید . مثال هایی از شرایط بالقوه ناشی از تهوع شدید عبارتند از:

  • گراویداروم حالت تهوع شدید، که یک بیماری پزشکی است که باعث می شود مواد مغذی ضروری را در طول بارداری از دست بدهید.
  •  بارداری مولار که هنگامی رخ می دهد که رشد غیرطبیعی بافت در داخل رحم رخ ده و در صورت تشخیص بارداری باید متوقف شود. 

 

6840-3

چه زمانی نیاز است برای حالت تهوع بارداری به پزشک مراجعه کنید؟

اگر حالت تهوع شدید دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. استفراغ شدید بارداری امری نادر است و باعث مشکلات زیر می شود:

  • کم آبی بدن
  • افسردگی
  • سوء تغذیه جنین

پزشک برای درمان این مشکل قرص تجویز می کند.

حالت تهوع در بارداری نشانه دختر یا پسر

تهوع صبحگاهی نمی‌تواند چیزهای زیادی در مورد سلامتی جنین به شما بگوید، اما آیا می‌تواند به شما در تشخیص جنسیت جنین کمک کند؟ احتمالاً شما هم این داستان قدیمی را از مادران شنیده‌اید که: تهوع شدید صبحگاهی= دختر، عدم وجود تهوع صبحگاهی= پسر. 

جواب به این پرسش کمی سخت است، زیرا هنوز به صورت قطعی تأیید نشده، پس باید گفت خیر، داشتن یا نداشتن حالت تهوع شما حتماً و ضرورتاً نشانه پسر یا دختر نیست. 

علت نداشتن حالت تهوع در دوران بارداری

نداشتن تهوع صبحگاهی به معنای سقط جنین نیست. بسیاری از بانوان در دوران بارداری حالت تهوع و استفراغ دارند، در صورتی‌که عده‌ای دیگر در هیچ دوره‌ای از بارداری به این حالات دچار نمی‌شوند. به علاوه، شروع و پایان این ناخوشی‌ها غیر طبیعی نیست. به همان صورت، پایان یافتن این ناخوشی‌ها نیز، دلیلی برای سقط جنین نخواهد بود.

قطع یا کم شدن حالت تهوع در بارداری

حالت تهوع صبحگاهی یکی از علائمی ست که در بارداری دیده می شود اما لزوماً تمام بارداری ها این علامت را ندارند، پس نبود آن غیر طبیعی تلقی نمی شود. چیزی که اهمیت دارد این است که چنانچه مادری این حالت را داشته اما ناگهان همه علائم قطع شده است، حتماً باید فوراً پیگیری نماید

حالت تهوع بارداری کی تموم میشه؟

زمان پایان آن کاملا مشخص نیست و بسته به تغییرات هورمونی شما متغییر خواهد بود. اما معمولا تا هفته 16 بارداری یعنی ماه چهارم بارداری ادامه خواهد داشت که همان طور که گفتیم در برخی از مادران تا ماه پنجم بارداری و یا حتی تا آخر بارداری ادامه دار می باشد.

آیا حالت تهوع در کل روز اتفاق می افتد؟

یکی از مشکلات حالت تهوع ادامه داشتن آن در کل روز است اما در بیشتر موارد حالت تهوع در ابتدای روز دیده می شود. شدت علائم بارداری های مختلف متفاوت است.

 آیا نکته مثبتی در خصوص حالت تهوع وجود دارد؟

حالت تهوع جنین را از بیماری های منتقله از غذا مصون نگه می دارد. بیشتر بیزاری از غذا در بارداری بیزاری نسبت به غذاهایی است که برای بدن مادر یا جنین ضرر دارد. نکته جالب دیگر در خصوص حالت تهوع بارداری این است که حالت تهوع در هفته 6 تا 18 بارداری مشاهده می شود. در این زمان جنین با سرعت در حال رشد است و نسبت به تغییرات شیمیایی حساس است. خانم هایی که در طول بارداری حالت تهوع را تجربه می کنند، احتمال باهوش شدن فرزندشان بیشتر است.

آیا بین حالت تهوع و سقط جنین ارتباطی وجود دارد؟

حالت تهوع نشانه بارداری سالم است. مطالعات نشان می دهد احتمال سقط جنین در خانم هایی که در بارداری حالت تهوع را تجربه می کنند کمتر است. اما این مسئله به این معنی نیست که افرادی که حالت تهوع ندارند حتما سقط جنین را تجربه می کنند. 

آیا برای بیماری صبحگاهی دارو وجود دارد؟

بله. اگر هیچ چیز دیگری کمک نکرد، با پزشک خود در مورد داروها برای از بین بردن حالت تهوع خود صحبت کنید.  اگر قصد دارید دوباره باردار شوید، ابتدا قبل از بارداری و در دوران بارداری شروع به مصرف مولتی ویتامین کنید. این کار به جلوگیری از بیماری صبحگاهی کمک می کند.

 آیا بیماری صبحگاهی نشانه ای از بارداری سالم است؟

لزوما این گونه نیست. اما تعدادی از مطالعات نشان داده اند که زنانی که سقط جنین داشته اند کمتر در معرض تهوع بارداری قرار گرفته اند. 

1- Dr. Subhashis Samajder (MD, OB/GYN). Nausea And Vomiting Of Pregnancy: Causes, Treatment And Remedies. January 13, 2020

2- babycenter editor team. Morning sickness: Causes, concerns, treatments. 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو