نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری

منبع: اوما

278

1399/4/1

22:14


نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری

یکی از تاثیرگذارترین موارد در بالا رفتن احتمال بارداری، تشخیص روزهای تخمک گذاری است زیرا تخمک قابل باروری بعد از آزاد شدن 24 ساعت بیشتر فعال نیست و اگر در این زمان محدود نتواند با اسپرم قوی و سالمی ملاقات کند بارداری شما به سیکل بعدی موکول می شود. بنابراین باید بتوانید زمان تخمک گذاری خود را تشخیص دهید. تشخیص این زمان کار آسانی نیست و بخصوص افرادی که سیکل نامنظم دارند سخت تر می توانند این روز را مشخص کنند. به همین دلیل دانشمندان یک کیت تشخیص دهنده به نام کیت تخمک گذاری اختراع کردند تا به وسیله آن راحت تر زمان تخمک گذاری را مشخص نموده و احتمال بارداری خود را افزایش دهید. 

در این مقاله می خواهیم شما اومایی عزیز را با کیت تخمک گذاری و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید. 

چرا باید از کیت تخمک گذاری استفاده کنم؟

کیت تخمک گذاری به شما کمک می کند روزهای باروری را در طول ماه شناسایی کنید؛ یعنی یک یا دو روز پیش از تخمک گذاری که احتمال لقاح یا حاملگی بیشتر است. البته تخمک بیشتر از 24 ساعت زنده نمی ماند اما اسپرم می تواند 3 الی 5 روز در بدن زن فعال باشد و به همین دلیل می گوییم از چند رو قبل از تخمک گذاری باید نزدیکی های مرتب داشته باشید تا احتمال بارداری افزایش یابد. 

البته مجبور نیستید برای باردار شدن در زمان مشخصی نزدیکی داشته باشید و برنامه ریزی کنید. نزدیکی جنسی در طول دو هفته بصورت مرتب در وسط چرخه شما مناسب است. اما شاید بخواهید روزهای با احتمال بیشتر بارداری خود را نیز مشخص کنید. معمولا حساسیت تشخیص این زمان در موارد زیر بالاتر می رود:

  • شما و همسرتان بچه دارید یا برنامه ریزی به هم ریخته دارید و برای شما امکان پذیر نیست در هر زمانی نزدیکی جنسی داشته باشید.
  • در حال تلاش برای باردار شدن از طریق لقاح مصنوعی هستید.

کیت تخمک گذاری راهی سریع و آسان برای پیش بینی زمان تخمک گذاری (بخوانید: دوران تخمک گذاری در زنان) است. می توانید این کیت ها را به صورت آنلاین و یا از داروخانه ها خریداری کنید.

کیت های تخمک گذاری چگونه کار می کنند؟

دو نوع کیت تخمک گذاری وجود دارد:

1- استفاده از کیت تخمک گذاری مبتنی بر ادرار

می توانید یک بار در روز، کیت را در جریان ادرار خود نگه دارید و یا داخل یک ظرف ادرار فرو کنید. باند های رنگی یا نمادی که بر روی کیت ظاهر می شوند که افزایش هورمون LH را نشان می دهد. این هورمون در نزدیکی تخمک گذاری به بالاترین حد خود می رسد.

  • سعی کنید هر روز در زمانی یکسان ادرار خود را جمع آوری کنید. اما بهتر است مراحل را طبق دستورالعمل کیت انجام دهید.
  • در طول دو ساعت قبل از آزمایش مایعات زیاد نخورید. مایع بیش از حد ادرار را رقیق می کند و تشخیص سخت تر می شود.
  • نتایج را ظرف 10 دقیقه بخوانید. نتیجه مثبت ناپدید نخواهد شد، اما بعضی از نتایج منفی ممکن است کم رنگ شوند.

همان طور که گفتیم کیت تخمک گذاری مبتنی بر ادرار افزایش هورمون لوتئینیزه را بررسی می کند. این افزایش معمولا یک و نیم روز قبل از تخمک گذاری اتفاق می افتد. همیشه مقدار کمی از این هورمون در خون و ادرار وجود دارد اما این مقدار دو تا پنج روز قبل از تخمک گذاری به شدت افزایش می یابد.

معمولا 24 تا 36 ساعت قبل از آزاد شدن تخمک ها، کیت نتیجه را مثبت نشان می دهد بنابراین سعی کنید در این زمان نزدیکی جنسی داشته باشید تا شانس شما برای باردار شدن افزایش بیابد. همچنین بهتر است تا زمانی که کیت در روزهای بعدی نتیجه مثبت را نشان می دهد نزدیکی را ادامه دهید. زیرا این کیت فقط احتمال زمان تخمک گذاری را مشخص می کند و به ما نمی گوید این اتفاق دقیقا در چه موقعی رخ می دهد.

2- استفاده از کیت تخمک گذاری مبتنی بر بزاق

در این روش با استفاده از انگشت کمی بزاق بر روی یک کیت قرار دهید. این کار را صبح  پیش از آنکه چیزی بخورید یا بنوشید، انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که نمونه خالی از حباب های هوا است. صبر کنید تا بزاق خشک شود سپس از میکروسکوپ استفاده کنید تا ببینید آیا الگویی وجود دارد یا خیر؟ الگوهای خود را با نمونه های دستورالعمل مقایسه کنید تا نتیجه را متوجه شوید.

کیت های بزاق با توجه به تغییرات بزاق نشان می دهد چه زمانی تخمک گذاری انجام می شود. با افزایش میزان استروژن در روزهای قبل از تخمک گذاری، محتوای نمک بزاق شما نیز افزایش می یابد. اگر یک قطره بزاق بر روی یک اسلایدر شیشه ای قرار دهید، نمک خشک و کریستالی می شود و الگوی سرخس مانند آن در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است. این الگو نشان می دهد در چند روز آینده تخمک گذاری می کنید (هرچند ممکن است تا دو روز بعد از تخمک گذرای نیز این مدل را مشاهده کنید).

کیت تخمک گذاری از روز چندم استفاده شود

بهترین راه این است که دستورالعمل های کیت را بخوانید و از آن پیروی کنید. مهم نیست از چه نوع کیتی استفاده می کنید، برای انجام تست باید بدانید در چه روزی از چرخه می توانید تست کردن را شروع کنید. برای برخی از کیت ها باید 18 روز قبل از پریودی بعدی تست روزانه را شروع نمایید. بنابراین اگر فاصله بین پریودی های شما 28 روز است، از روز 10 باید آزمایش را شروع نمایید و تا زمانی که نتیجه مثبت حاصل شود و مثبت می ماند کار را ادامه دهید.

 

تفسیر کیت تخمک گذاری

روش جمع آوری نمونه:

برای این آزمایش نمونه ادرار روزی یک بار در زمان مشخص (بین 10 صبح تا 8 شب) جمع آوری می شود. ادرار اول صبح به هیچ وجه توصیه نمی شود. حداکثر مدت نگه داری نمونه قبل از انجام تست در حرارت اتاق تا 8 ساعت و در یخچال تا 24 ساعت است.

روش انجام تست:

ابتدا باید طول دوره قاعدگی هر فرد مشخص شود. طول سیکل قاعدگی از اولین روز شروع پریودی تا روز قبل از آغاز قاعدگی بعدی می باشد. با توجه به سابقه چند ماه گذشته متوسط طول دوره قاعدگی مشخص شده و طبق جدول سیکل قاعدگی روز آغاز انجام تست تعیین می شود. برای این کار بهتر است طی چند ماه پشت سر هم تاریخ شروع و پایان پریودی های خود را یادداشت نمایید تا الگوی مشخصی به دست آورید. در زیر نمونه ای از انواع دوره ها و زمان مناسب برای تست را آورده ایم که اگر الگوی پریودی شما با یکی از آن ها مطابقت دارد می توانید از همین جدول استفاده کنید:

جدول سیکل قاعدگی

طول دوره قاعدگی

روز آغاز تست

طول دوره قاعدگی

روز آغاز تست

21 روزه

روز پنجم

31 روزه

روز پانزدهم

22 روزه

روز ششم

32 روزه

روز شانزدهم

23 روزه

روز هفتم

33 روزه

روز هفدهم

24 روزه

روز هشتم

34 روزه

روز هجدهم

25 روزه

روز نهم

35 روزه

روز نوزدهم

26 روزه

روز دهم

36 روزه

روز بیستم

27 روزه

روز یازدهم

37 روزه

روز بیست و یکم

28 روزه

روز دواردهم

38 روزه

روز بیست و دوم

29 روزه

روز سیزدهم

39 روزه

روز بیست و سوم

30 روزه

روز چهاردهم

40 روزه

روز بیست و چهارم

هر کیت دارای تعداد محدودی نوار است بنابراین بهتر است برای استفاده از تاریخ های بالا و نشانه های تخمک گذاری مثل ترشحات شفاف استفاده کنید. زمانی که کیت مثبت می شود یعنی در 12-36 ساعت آینده تخمک گذاری انجام خواهد شد.

 

تفسیر کیت تخمک گذاری

به طور معمول اگر رنگ خط تست به رنگ خط کنترل نزدیک بود ,نشان می دهد که سطح LH بدنتان بالاست، به این معنی که به زمان تخمک گذاری نزدیک هستید . اگر خط تست کمرنگ تر از رنگ خط کنترل بود معمولا بدان معناست که شما هنوز با تخمک گذاری بیشتر از 36 ساعت فاصله زمانی دارید.

مثبت شدن کاذب کیت تخمک گذاری

شرایط زیر ممکن است نتیجه ای نادرست در آزمایشات ایجاد کند:

  •  اگر باردار هستید.
  •  اگر اخیرا باردار شده اید.
  •  اگر یائسه هستید.

بعضی از داروهای تجویزی مانند منوترروپین (Pergonal) دانازول (Danocrine) و تزریق های حاوی hCG  نیز ممکن است بر نتیجه کیت تاثیر بگذارند. اگر در معرض درمان کلومیفن سیترات (کلومیفن : داروی رایج داروی تحریک کننده تخمک گذاری ) هستید لطفا با پزشک خود برای زمان مناسب برای شروع آزمایش صحبت کنید. در بیشتر موارد، باید 3 روز پس از مصرف آخرین قرص آزمایش را شروع کنید.

میزان دقت کیت های تخمک گذاری

- آزمایشات کیت مبتنی بر ادرار دقیق تر از کیت های بزاق هستند. برای دقت بیشتر سعی کنید دقیقا از دستورالعمل کیت پیروی کنید. اطمینان حاصل کنید که تست را در زمانی یکسان در روز انجام می دهید و نتایج را در زمان مشخص شده می خوانید.

- همچنین در نظر داشته باشید از آنجایی که هورمون ها نزدیک به آزاد شدن تخمک نمایان می شوند آزمایش به طور دقیق مشخص نمی کند تخمک گذاری انجام می شود یا خیر؟ نکته مهم این است که از این کیت ها برای جلوگیری از بارداری استفاده نکنید زیرا این کیت ها نمی توانند دقیقا زمان تخمک گذاری را مشخص کنند. 

- آزمایش بزاق نسبت به آزمایش ادرار دقت کمتری دارد. الگوهای بزاق ممکن است شش روز قبل از تخمک گذاری یا در دوره پریودی هم نمایان شوند (به خصوص اگر داروهای باروری مصرف می کنید). همچنین تشخیص الگوها بر روی کیت، مخصوصا اگر چشمان شما ضعیف باشد، کار دشواری است.

- در نهایت باید بگوییم این کیت ها برای خانم هایی که نزدیک دوران یائسگی آن ها است یا سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند دقیق نیستند.

 آیا استفاده از کیت تخمک گذاری به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری مناسب است؟

همان طور که در مقاله هم توضیح دادیم توصیه می شود از تست تخمک گذاری یا بررسی باروری به عنوان روشی برای جلوگیری از بارداری استفاده نکنید. آزمایشات تخمک گذاری تنها بالا رفتن میزان هورمون LH را  24 تا 48 ساعت قبل از تخمک گذاری نشان می دهد و اسپرم در بدن می تواند  3 تا 5 روز زنده بماند. بنابراین، اگر قبل از افزایش LH هم مراقبت داشته باشید، تخمک هنوز می تواند بارور شود.

 آیا قرص های ضد بارداری هورمونی بر نتایج تاثیر می گذارد؟

در خصوص استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، با پزشک خود مشورت کنید. پس از استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی، ممکن است یک چرخه نامنظم داشته باشید. در حالت ایده آل بهتر است منتظر بمانید تا چرخه تثبیت شود. ممکن است لازم باشد قبل از شروع استفاده از کیت تخمک گذاری دو دوره طبیعی داشته باشید.

 چقدر سریع می توانم متوجه شوم باردار هستم؟

توصیه می شود حداقل قبل از انجام آزمایش حاملگی منتظر بمانید تا یکی دو روز پریودتان به تاخیر بیفتد. زیرا هورمون بارداری hCG طول می کشد تا به اندازه کافی بالا برود و در تست های بارداری نشان داده شود، بنابراین اگر خیلی زود تست انجام دهید، ممکن است نتیجه منفی نادرست باشد. 

 اگر چند ماه تخمک گذاری را بررسی کردم و بارداری رخ نداد چه کاری باید انجام دهم؟

اولا به یاد داشته باشیم که این امر طبیعی است. حتی اگر در طول بارورترین زمان مقاربت داشته باشید، بسیاری از عوامل دیگر بر توانایی شما برای باردار شدن تاثیر می گذارد. اگر چند ماه تلاش کرده اید اما موفق به بارداری نشدید با دکتر خود مشورت کنید. در صورت استفاده از آزمایشات تخمک گذاری، پزشک خود را مطلع سازید. این به پزشک کمک خواهد کرد تا مشخص کند که عوامل دیگر چه تاثیری بر توانایی شما برای باردار شدن دارد.

 

سوالات رایج کیت تخمک گذاری

بهترین زمان برای مقاربت چه زمانی است؟

سه روز بعد از آزمایش مثبت بهترین زمان برای مقاربت برای افزایش احتمال حاملگی است. تخمک گذاری معمولا یک یا دو روز پس از افزایش LH اتفاق می افتد.

بهترین زمان برای استفاده از کیت های تخمک گذاری چه موقعی است؟

برای برخی از زنان استفاده از آزمایشات تخمک گذاری دشوار است. بیشتر آزمایشات تخمک گذاری در هر زمان از روز می تواند استفاده شود. 

دقت آزمایش تخمک گذاری چقدر است؟

دقت آزمایشات تخمک گذاری در تشخیص هورمون LH قبل از تخمک گذاری حدود 99٪ است. با این حال، این آزمایش ها نمی توانند تأیید کنند که آیا تخمک گذاری حتما یک یا دو روز بعد رخ می دهد یا خیر؟ بعضی از زنان ممکن است بدون آزادسازی تخمک، افزایش هورمون LH را داشته باشند. این وضعیت به عنوان سندرم فولیکول ناشی از لوتینیزه (LUFS) شناخته شده است (هورمون LH و FSH چیست؟)

اگر تمام تست ها را استفاده کردم و هیچ هورمونی نبینم چه کاری باید انجام دهم؟

اگر در طول روزهای آزمایشی تخمک گذاری نداشته باشید، LH تشخیص داده نخواهد شد. در برخی خانم ها در بعضی از سیکل ها احتمال دارد تخمک گذاری رخ نداده باشد. بهترین کاری که باید بکنید ادامه دادن تست است. توصیه می شود صبر کنید تا ترشحات مخاطی دهانه رحم را مشاهده کنید سپس آزمایش را شروع کنید.

BabyCenter Medical Advisory Board. Ovulation predictor kits.2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو