دانلود کتاب صوتی شاهنامه با تفسیر و صدای اساتید بزرگ شاهنامه شناسی ایران

منبع: بیتوته

234

1399/4/2

07:53


دانلود کتاب صوتی شاهنامه با تفسیر و صدای اساتید بزرگ شاهنامه شناسی ایران



شاهنامه,شاهنامه خوانی,کتاب صوتی شاهنامه

کتاب صوتی شاهنامه

 

قطعا نام فردوسی را بار ها در مناسبت های مختلف شنیده و یا در کتاب ها خوانده اید . شاعر نام آشنای،قرن چهارم،حماسه سرا و اهل شهر طوس(خراسان). شاهنامه ابومنصور عبد الرزاق معروف به شاهنامه ابومنصوری که قبل از شاهنامه فردوسی به نثر نوشته شده بود مقدمه اثر فردوسی شد.

مجموعه ارزشمند و گرانقدر کتاب صوتی شاهنامه با تفسیر و صدای اساتید بزرگ شاهنامه شناسی به کوشش گروه فرهنگی سلام صدا برای  دوستداران ادبیات کهن پارسی گردآوری شده است. با ما همراه باشید تا برخی آگاهی ها پیرامون شاهنامه فردوسی و مجموعه کتاب صوتی شاهنامه با صدای اساتید بزرگ شاهنامه شناسی پیشکش تان کنیم.

شاهنامه شناسی:
بی گمان نام فردوسی را بار ها در مناسبت های گوناگون  شنیده و یا در کتاب ها خوانده اید . شاعر نام آشنای، سده چهارم، حماسه سرایی از دیار توس (خراسان).هرچند که شاهنامه ابومنصور عبد الرزاق معروف به شاهنامه ابومنصوری که پیش از شاهنامه فردوسی به نثر نوشته شده بود، اما ان نیز دیباچه ی شاهنامه فردوسی شد.


اما آنچه فردوسی بزرگ را دوست داشتنی و سرشناس کرده ، آفرینش سروده  فاخری به نام شاهنامه است که به سزا می توان گفت مانند دژی استوار از ادبیات و زبان پارسی در برابر گزند فرهنگ و زبان های بیگانه  نگهبانی کرده است.


آنچه ما امروز به عنوان زبان و ادبیات غنی داریم دستاورد کوشش و پاسداری کسانی همانند فردوسی و حافظ و سعدی و خیام و...  است که در میانه نابسامانی های زمان خود،  دست به آفرینش آثاری زده اند که در درون آنها ، گوهر فرهنگ و زبان یک ملت نهان بوده تا بی هیچ گزندی به دست آیندگان برسد.


چیزی که ما امروز از شاهنامه شنیده و یا می شناسیم، دستاورد سی سال کوشش فردوسی، سخن سرای بزرگ ایرانی بوده است آنجا که خود گفته است:
بسی رنج بردم در این سال سی     عجم زنده کردم بدین پارسی
شاید در نگاهی ساده و گذرا این تنها یک بیت باشد اما آنچه در ژرفای جان این بیت نهفته است نتیجه سی سال زحمت و کوشش برای زنده نگهداشتن زبان فارسی است. کوششی که امروز مردمان پارسی گوی شاهد آن هستند  و زنده بودن و جان کلام فردوسی و کارایی  شگرف آن در جهان می بینیم.


 فردوسی در جایگاه آفریننده شاهنامه تنها رسالت کنار هم چیدن واژه ها را نداشته بلکه آنچه در این اثر برای ما یادگار مانده است ، انتقال بخشی از آداب و رسوم کهن مردمان ایران زمین است که فردوسی با قلمی نیرومند و با بهره گیری از مایه ی خیال با وزنی دل انگیز و پویا برای آیندگان به نگارش درآورده است.


شاهنامه را می توان کتابی مصور و نقاشی شده از آداب رسوم و رشادت های مردمانی آزاد و پیروز و با فرهنگی کهن دانست که برای زندگی در صلح و دوستی کوشش های فراوان کرده اند.


پنداری که خوانندگان از خواندن و شنیدن شاهنامه درمی یابند تنها  شعر نیست بلکه درک ملیت و زبان غنی یک مردمان یک سرزمین کهن  است که فردوسی در جان شعر قرار داده و البته در پاسداشت نکته های دستوری ، وزن  و هم آوایی واژه ها هم کوشش بسیار کرده است.


ما هر ساله شاهد برگزاری شب شعر و نشست های متفاوت ادبی هستیم که در راستای انتقال مفاهیم ادبی به دوستاران ادبیات پارسی برگزار می شود ، در گروهی از این نشست ها شاعران نامی برای پاسخ گویی و  واکاوی ابیات شاهنامه گرد هم آمده  و در گروهی دیگر نیز استادانی برجسته برای ریشه یابی و کاوش در  ابیات شاعران گذشته ، دور هم گرد آمده  و به بازگویی و  گزارش و روشن گری می پردازند آنچه در این نشست ها ارزشمند است انتقال مفاهیم ادبی و نشان دادن کوشش شاعران برای زنده نگهداشتن ادبیات و زبان فارسی است. در این نشست ها اساتید شاهنامه خوانی نیز  هستند و در میانه ی خواندن ابیات شاهنامه به بیان دیدگاه ها و بازگویی داستان های آن می پردازند.

 

شاهنامه,شاهنامه خوانی,کتاب صوتی شاهنامه

شاهنامه خوانی


مجموعه صوتی شاهنامه با صدای استادان بزرگ شاهنامه شناسی:
امروزه از داستان های شاهنامه مجموعه های سترگی به دست تولید رسیده است . از کتاب های داستانی برای کودکان تا بازگویی و شرح و تفسیر ابیات که به خواست آشنایی همه مردمان ایران زمین با این اثر ارزشمند گردآوری شده است. یکی از آثاری که برای علاقه مندان شاهنامه به دست گروه فرهنگی سلام صدا جمع آوری و تولید شده مجموعه ای صوتی با عنوان کتاب صوتی شاهنامه است که در آن افزون بر خوانش اشعار به شرح و تفسیر آنها نیز پرداخته شده است و به حق می توان گفت رسالت انتقال مفاهیم اثر برجسته فردوسی با چنین دستمایه ای به خوبی ادا شده است.


 کمابیش می توان گفت همه ما دست کم یک بار ابیاتی از شاهنامه را با  آوایی رسا و خوانشی ویژه و شیوا شنیده ایم که بر ژرفای جان ما خوش نشسته است. در همین راستا گروهی از اساتید ادبیات و شاهنامه شناسان بزرگ با خواندن اشعار این اثر برای مجموعه کتاب صوتی در پاسداشت و انتقال زبان و ادبیات فارسی به مردمان امروزین و اینده ، کوششی ارزشمند بجای آورده اند و این امکان برای دوستداران شعر و شاهنامه فراهم شده است تا در سایت سلام صدا این مجموعه بی همتا را دریافت کنند.


دوستداران شاهنامه نیک میدانند که کوشش های بسیاری برای گردآوری و تولید این مجموعه صوتی انجام شده و بی گمان جای چنین مجموعه گرانقدری در میانه ی ساخته های فرهنگی خالی بود . برای نمونه برخی ابیات دشوار نیاز به شرح و تفسیر دارند و در پاره ای از موارد نیز باید مفاهیم و آداب و رسوم نهفته ی نهان در ابیات برای  دوستداران شرح داده شود.


خوانش و شرح و بازگویی استادان بزرگ و نامی شاهنامه شناسی ایران زمین همانند دکتر میرجلال الدین کزازی ، استاد قائم مقامی ، استاد قادرپناه ، استاد محجوب و استاد زاگرس به مجموعه گرانقدر کتاب صوتی  شاهنامه ، ارزش و جان تازه بخشیده است.


این مجموعه را میتوانید همین اینک از پایگاه فرهنگی سلام صدا دریافت نمایید.

 

شاهنامه,شاهنامه خوانی,کتاب صوتی شاهنامه

دانلود کتاب صوتی شاهنامه


شما می توانید با مراجعه به این سایت و کسب اطلاعات جامع در مورد محتواهای تولیدی نسبت به خرید کتاب صوتی شاهنامه اقدام کنید. آنچه به تلاش این مجموعه گردآوری شده به همراه شناسنامه هر محتوا برای آگاهی شما در نظر گرفته شده است. امکان شنیدن صوت هر کدام از اساتید قبل از خرید به صورت آنلاین برای شما فراهم است.


تلاشی که فردوسی برای انتقال فرهنگ و غنای زبان متحمل شده  رسالت سنگین شناخت این اثر سترگ را بر ما به عنوان یک ایرانی واجب میکند،رسالتی که به واسطه آن باید شاهنامه را بشناسیم،بخوانیم،بشنویم و لذت ببریم. و از مجموعه های پر بار و ارزشمندی که در راستای انتقال زبان فارسی و فرهنگ غنی یک دوره تولید می شوند با جان و دل حمایت کنیم.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو