اطلاعات دارویی قرص ایزوپرین و مصرف آن در بارداری

اطلاعات دارویی قرص ایزوپرین و مصرف آن در بارداری


منبع: آرگا

205

1399/4/2

10:40


قرص ایزوپرین از سری داروهای گشاد کننده عروق به شمار می رود. از این دارو برای درمان بیماری های مربوط به عروق محیطی استفاده می شود. مصرف این دارو از بروز زایمان زودرس جلوگیری می کند. در ادامه با نحوه مصرف و عوارض جانبی این دارو آشنا می شوید.

مصرف قرص ایزوپرین، در زنان باردار معمولا تا هفته ۳۴ بارداری ادامه دارد و موارد تجویز آن برای زنانی است که دچار انقباضات رحمی می شوند. زایمان زودرس علاوه بر خطراتی که برای زنان باردار دارد ممکن است باعث سقط جنین شود. در مواردی نیز ممکن است رشد جنین کامل نبوده و بعد از به دنیا آمدن باعث بروز مشکلات جسمی متعدد شود.

یکی از دارو های گشاد کننده عروق ایزوپرین می باشد و علاوه بر اینکه به منظور درمان بیماری های مرتبط با عروق محیطی مورد استفاده قرار گرفته می شود و سبب افزایش رگ های خونی می شود اما از مهم ترین موارد مصرف پیشگیری از زایمان زود رس و انقباضات رحمی است که در ادامه مطلب شما را با هر آنچه که باید در مورد این دارو بدانید آشنا خواهیم کرد.

قرص ایزوپرین

مقدار مصرف قرص ایزوپرین

همانطور که گفته شد مهمترین مورد مصرف این دارو جلوگیری از انقباضات رحمی و زایمان زودرس است. تشخیص و تجویز این دارو باید با نظر و صلاح دید پزشک صورت گیرد و مدت زمان مصرف آن نیز با نظر پزشک است. معمولا مقدار مصرف این دارو در حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم بوده و سه الی چهار مرتبه در طی روز باید مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض جانبی

مصرف این دارو ممکن است باعث بروز عوارضی برای زنان باردار شود. مهمترین عارضه گزارش شده از مصرف قرص ایزوپرین, طپش قلب است. در صورتی که بعد از مصرف این دارو فرد دچار طپش شدید قلب شد باید مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به پزشک مراجعه کند.

مصرف این دارو ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی و عوارض ناشی از آن شود. نفخ، یبوست، دل درد و یا اسهال ممکن است در اثر مصرف این دارو به جود آید که در صورت بروز عوارض گفته شده مصرف دارو را قطع کرده و به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید.

قرص ایزوپرین چیست

در صورت مشاهده عوارضی مانند درد در ناحیه قفسه سینه، خارش پوست و سایر حساسیت های پوستی، کاهش میزان فشار خون، بالا رفتن شدید ضربان قلب و سرگیجه فرد را باید سریعا به یک مرکز اورژانس انتقال داد و در مورد ادامه مصرف دارو باید نظر پزشک را جویا شد.

همانطور که گفته شد مصرف این قرص ممکن است باعث بروز سرگیجه شود که برای کاهش خطرات سرگیجه زنان باردار باید مراقبت های ویژه ایی داشته باشند. هنگام تغییر حالت بدن از حالت نشسته به ایستاده باید با احتیاط عمل کرده و از عصا نیز استفاده کنند.

توصیه های مهم

۱. از مصرف این دارو برای سایر موارد و ناراحتی های جسمی خودداری کنید. همچنین از مصرف خودسرانه و بدون نسخه پزشک نیز باید اجتناب شود. دوز و مقدار مصرف دارو باید با نظر پزشک باشد و از بالا بردن میزان دوز مصرف دارو خودداری کنید. در صورت داشتن سابقه هر گونه بیماری یا سابقه حساسیت به سایر داروها پزشک را در جریان قرار دهید.

۲. بالا بودن سن سبب بالا رفتن افزایش دمای بدن می شود که در این شرایط نیز باید در مورد مصرف ایزوپرین احتیاط کرد زیرا ممکن است باعث عوارض ناخوشایند شود.

مهمترین مورد مصرف داروی ایزوپرین

۳. اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید بلافاصله بعد از یادآوری آن را مصرف کنید. در صورتی که تا نوبت بعدی مصرف دارو زمان کمی مانده بود صبر کنید و در همان زمان تعیین شده دارو را مصرف کنید و از دو برابر کردن مقدار آن خودداری کنید.

۴. برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی مربوط که دستگاه گوارش توصیه می شود که قرص ایزوپرین را همراه با شیر، غذا و یا داروهای آنتاسید مصرف کنید تا احتمال بروز عوارضی مانند تهوع و یا مشکلات گوارشی کاهش یابد.

۵. از استعامل دخانیات همراه با مصرف این دارو خودداری کنید زیرا باعث تشدید عوارض این دارو شده و ممکن است باعث بروز خطراتی نیز شود.

۶. از قطع خودسرانه این دارو بپرهیزید. زمان و مقدار مصرف این دارو حتما باید با نظر پزشک باشد و قطع زودتر دارو ممکن است باعث بروز مشکلاتی شوند.

۷. زنان بارداری که از داروی ایزوپرین برای پیشگیری از زایمان زودرس استفاده می کنند باید انقباضات رحم را کنترل کنند. در صورت مشاهده انقباضات رحمی بعد از مصرف این دارو حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

مقدار مصرف داروهای ایزوپرین

۸. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

۹. قبل از مصرف این دارو لیستی از تمام دارو هایی که استفاده می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

۱۰. به منظور اثر گذاری بهتر دارو را به صورت منظم و در زمان مشخص مصرف کنید.

۱۱. اگر پس از مصرف ایزوپرین دچار تپش قلب شدید مصرف دارو را بلافاصله قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید.

۱۲. به دلیل اینکه سرگیجه یکی از عوارض مصرف ایزوپرین می باشد لذا خانم های باردار باید در زمان تغییر حالت بدن از نشسته به ایستاده احتیاط کنند.

۱۳. قبل از مصرف این دارو، در صورتی که در دوران شیردهی به سر می برید به پزشک تان اطلاع دهید.

۱۴. در زمان مصرف این دارو از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارد پرهیز نمایید مانند : رانندگی، کار با ماشین آلات و ….

۱۵. مصرف ایزوپرین در افراد سن بالا توصیه نمی شود.

۱۶. در صورت حساسیت داشتن به هر نوع دارو یا غذایی حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

نکاتی در مورد ایزوپرین

موارد احتیاط

مصرف این قرص ها در افرادی که بیماری های پرکاری تیروئید، دیابت، بیماری های قلبی، مسمومیت بارداری، مشکلات ریوی، عفونت دستگاه تنفسی و یا خونریزی دارند ممکن است باعث تشدید این بیماری ها شود.

در طول مدت مصرف این دارو باید فشار خون بویژه در زنان باردار کنترل شود. همچنین میزان قند خون، غلظت خون، فعالیت رحم و ضربان قلب باید کنترل شود.

نحوه مصرف قرص ایزوپرین

شرایط نگهداری

داروی ایزوپرین را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. دارو را در بسته بندی مخصوص خودش نگهداری و از مصرف داروهای تاریخ مصرف گذشته خودداری شود.

از قرار دادن قرص ایزوپرین در معرض تابش مستقیم آفتاب و گرما خودداری کنید و آن را در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم در مورد این دارو اطلاعات کافی به دست آورده باشید و مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو