آموزش وکس کردن در خانه + مراقبت های قبل و بعد از اپیلاسیون

آموزش وکس کردن در خانه + مراقبت های قبل و بعد از اپیلاسیون


منبع: زیبامون

244

1399/4/2

14:43


ما در این بخش از زیبامون به تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با وکس کردن در خانه بدانید، اشاره کردیم و به شما کمک می‌کنیم تا بتونید این کار رو به بهترین شکل ممکن در منزل انجام بدید. با ما همراه باشید.

آموزش وکس کردن در خانه + مراقبت های قبل و بعد از اپیلاسیون

وکس کردن و اپیلاسیون یکی از کارهای ضروری و لازم هست که هر چند وقت یکبار باید انجام بشه. اگرچه این کار در تمام سالن‌های زیبایی و مراکز تخصصی اپیلاسیون ارائه میشه اما اگر نکات و ترفندهای مخصوص وکس کردن رو یاد بگیرید، می‌تونید این کار رو خیلی راحت در خانه هم انجام بدید.

اگر شما هم تصمیم دارید تا وکس کردن در خانه رو یاد بگیرید، بهتون پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله از زیبامون دات کام رو بخونید و با تمام نکات و فوت و فن‌های مربوط به اپیلاسیون و وکس کردن در منزل آشنا بشید.

 

قبل از شروع به وکس کردن در خانه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

داشتن پوستی صاف، نرم و بدون مو بسیار عالی و جذاب هست. اما برای اینکه یک تجربه عالی از اپیلاسیون داشته باشید و هیچگونه زخم و عفونتی بعد از وکس کردن روی پوست ایجاد نشه، لازمه قبل از وکس کردن به این نکات توجه داشته باشید:

 

1. بلندی موها رو بررسی کنید

موهای بدن باید قبل از وکس شدن تا اندازه معینی (حداقل نیم سانتی‌متر) رشد کرده باشند تا به راحتی روی سطح پوست دیده بشن و بتونید با وکس کردن این موها رو حذف کنید.

علاوه بر این لازمه بدونید که اپیلاسیون بیش از حد هم میتونه باعث شل شدن پوست بشه. پس لازمه قبل از هربار وکس کردن، اندازه موها رو بررسی کنید و وقتی به اندازه کافی رشد کرده بودن، این کار رو انجام بدید.

 

2. چرخه قاعدگی خودتون رو برررسی کنید

بهتره در زمان پریود بودن، وکس انجام ندید. زیرا بدن در این دوران به اندازه کافی درد داره و نیازی نیست درد بیشتری رو تحمل کنید. پس برای وکس کردن بهتره تا تموم شدن قاعدگی صبر کنید.

 

3. به هیچ عنوان از لایه بردار استفاده نکنید

هیچ وقت قبل از وکس کردن پوست، از لایه بردار استفاده نکنید! با این کار پوست شما حساس میشه و درد، سوزش و حساسیت بیشتری رو بعد از وکس کردن تجربه خواهید کرد که این موضوع برای هیچ کسی خوشایند نیست. بهتره لایه برداری رو 2 تا 3 روز قبل از وکس کردن انجام بدید.

 

4. پوست رو مرطوب نکنید

استفاده از مرطوب کننده روی پوست باعث ایجاد یک لایه بین پوست و موم میشه و همین موضوع باعث میشه تا موها خیلی سخت‌تر از روی پوست جدا بشن. شما می‌تونید شب قبل پوستتون رو مرطوب کنید تا روز بعد که قراره وکس انجام بدید، پوستتون خیلی خشک نباشه.

 

5. بهداشت رو رعایت کنید

دست‌ها، محیط و وسایلی که برای وکس کردن در خانه استفاده میشه رو کاملا تمیز کنید. این موضوع خیلی مهمه! چراکه در حین اپیلاسیون کردن ممکنه زخم و جراحتی روی پوست ایجاد بشه و اگر بهداشت رو رعایت نکرده باشید، ممکنه آلودگی و باکتری وارد پوست شده و منجر به ایجاد عفونت بشه. علاوه بر این لازمه ابزار و وسایل اپیلاسون رو هم با الکل ضد عفونی کنید.

 

6. مراقبت از مناطق حساس به درد

قبل از شروع به وکس کردن بهتره قسمت‌هایی از پوست صورت و بدن که نسبت به درد حساس‌تر هستند، مثل بالای لب، زیر بغل و غیره رو با استفاده از مقداری یخ، بی حس کنید تا در طول وکس کردن، درد کمتری رو حس کنید.

 

حتما بخوانید: توصیه های عالی برای وکس موهای زائد صورت و بدن

 

روش درست کردن موم در خانه برای وکس کردن

 

موم شکر

 

مواد مورد نیاز برای درست کردن موم در خانه:

  • 1 فنجان شکر قهوه‌ای
  • 2 قاشق غذاخوری آبلیمو
  • 2 قاشق غذاخوی آب
  • ظرف مناسب

 

مراحل درست کردن موم در خانه

شکر قهوه‌ای رو در ظرف بریزید و آب لیمو و آب رو به آن اضافه کنید و هم بزنید. ظرف رو بر روی حرارت قرار بدید و صبر کنید تا به نقطه جوش برسه. حرارت رو کم کنید و اجازه بدید تا این ترکیب به قوام برسه و رنگ طلایی پیدا کنه. قوام این موم باید کمی غلیط تر از عسل باشه. در این مرحله حرارت رو خاموش کنید، موم رو به ظرف دیگه منتقل کنید و اجازه بدید تا موم کمی خنک بشه. بعد از گذشت 30 تا 45 دقیقه این موم برای وکس کردن آماده هست.

 

حتما بخوانید: وکس موهای زاید - بایدها و نبایدهای قبل و بعد از اپیلاسیون

 

چگونه در خانه وکس کنیم؟

شما هم می‌تونید با استفاده از دستور بالا، موم رو در خانه درست کنید و یا از محصولات آماده‌ای که در فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی وجود داره استفاده نمایید. بعد از آماده کردن موم و رعایت نکاتی که در بالا اشاره شد، می‌تونید وکس کردن در خانه رو شروع کنید.

  • هر قسمت از پوست که قراره وکس بشه، باید کاملا تمیز باشه. بهتره یک پارچه روی میز یا مکانی که قرار هست بنشینید پهن کنید تا فضای اطراف کثیف نشه. 

 

  • مقداری از موم رو بردارید و در جهت رشد موها روی پوست بمالید. این کار رو می‌تونید با اپلیکاتور مخصوص موم انجام بدید. سپس یک لایه پارچه مخصوص وکس کردن رو بر روی موم قرار بدید و کمی روی پوست فشار بدید تا پارچه به موم بچسبه.

 

  • در مرحله بعدی، باید پارچه رو خیلی سریع و در جهت خلاف رشد موها بکشید تا از روی پوست جدا بشه. بلافاصله بعد از این حرکت، پوست وکس شده رو با دست مالش بدید تا احساس درد کمتری داشته باشید.

 

وکس کردن دست

 

  • این کار رو برای هر قسمت از بدن که می‌خواهید وکس کنید، انجام بدید. بعد از پایان کار، بهتره پوست رو ابتدا با یک پارچه خیس شده با آب گرم و سپس با یک پارچه خیس شده با آب سرد تمیز کنید و اجازه بدید تا پوست بدن خشک بشه.

 

حتما بخوانید: ابرو برداشتن با وکس بهتره یا بند؟! + آموزش وکس ابرو در منزل

 

نکاتی که باید در حین وکس کردن در خانه، به یاد داشته باشید

 

بررسی کردن پوست

هنگام وکس کردن بهتره بریدگی، زخم، جوش و غیره که روی پوست وجود داره رو بررسی کنید و از وکس کردن این قسمت‌ها خودداری نمایید و اطراف این قسمت‌ها رو هم با احتیاط کامل وکس کنید. 

 

درجه حرارت موم رو بررسی کنید

موم نباید خیلی سرد و یا خیلی داغ باشه. وقتی موم روی پوست قرار می‌گیره نباید احساس سوختگی داشته باشید ولی باید گرمای موم رو حس کنید. موم باید در طول انجام وکس، دارای دمای ایده آل باشه؛ بنابراین در حین وکس کردن و در فواصل منظم، دمای موم رو بررسی کنید و اگر احساس کردید موم سرد شده، مجددا ظرف رو بر روی حرارت ملایم قرار بدید تا به دمای مناسب برسه.

 

موم رو در جهت درست استفاده کنید

برای اینکه نتیجه نهایی وکس کردن عالی باشه، باید حتما موم رو در جهت رشد موها روی پوست بمالید. این کار برای قسمت‌های صاف بدن راحت هست اما اگر نتونستید جهت رشد موها رو به خوبی تشخیص بدید باید تمرکز و دقت بیشتری داشته باشید و موم رو از چند جهت روی پوست قرار بدید تا تمام موهای زائد به خوبی از روی پوست جدا شوند.

 

وکس کردن پا

 

هر قسمت از پوست رو فقط یک بار وکس کنید

به هیچ عنوان نباید یک قسمت از پوست رو بیشتر از  یک بار وکس کنید. زیرا این کار باعث ایجاد قرمزی، سوزش و یا ایجاد بثورات روی پوست میشه. شما باید با اولین حرکت، وکس کردن رو به خوبی انجام بدید تا نیازی به استفاده مجدد از وکس نداشته باشید. در مرحله آخر می‌تونید موهای باقی مونده رو با بند انداختن از روی پوست بردارید. این کار خیلی بهتر از چند بار وکس کردن هست.

 

استفاده از یخ برای کاهش درد و سوزش پوست

اگر بعد از وکس کردن احساس سوزش و درد زیادی در پوست احساس می‌کنید بهتره وکس کردن رو متوقف کنید و مقداری یخ روی پوست قرار بدید و قبل از شروع مجدد کار، کمی صبر کنید تا قرمزی و سوزش پوست کمتر بشه. 

 

مراقبت‌های ضروری بعد از وکس کردن در منزل

وکس کردن و اپیلاسیون باعث کشیده شدن پوست میشه تا در حین انجام این کار، موهای اضافی از روی پوست جدا بشن. این کشیده شدن پوست میتونه باعث تحریک پوست بشه. بنابراین لازمه بعد از اپیلاسون و وکس کردن از پوستتون به خوبی مراقبت کنید تا پوست به حالت عادی برگرده. 

 

لباس گشاد بپوشید

بعد از وکس کردن پوست شما درد و سوزش پیدا می‌کنه و پوشیدن لباس تنگ هم باعث بدتر شدن این درد خواهد شد. پس بهترین کار این هست که یک لباس پنبه‌ای، سبک و گشاد رو بعد از وکس کردن بپوشید تا فشار اضافی روی پوست نباشه و پوست رو خفه نکنه.

 

در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید

بعد از وکس کردن، پوست آسیب پذیر میشه و به راحتی در معرض آسیب قرار داره. به همین دلیل توصیه که به هیچ عنوان بعد از وکس کردن در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید؛ زیرا این کار باعث آفتاب سوختگی و سوزش وحشتناکی روی پوست میشه.

 

به باشگاه نروید

بعد از وکس کردن منافذ پوستی باز میشه. باشگاه رفتن و انجام تمرینات ورزشی هم باعث تعریق زیاد میشه و این موضوع باعث میشه تا باکتری‌ها و آلودگی‌ها خیلی سریع و راحت وارد پوست تازه وکس شده شما بشن و مشکلاتی رو به همراه بیارن.

 

لایه برداری نکنید

وکس کردن پوست هم نوعی لایه بردای محسوب میشه و باعث از بین رفتن سلول‌های مرده از سطح پوست خواهد شد. بنابراین لایه برداری بعد از وکس کردن، یک کار اضافی هست و فقط باعث ایجاد قرمزی و بثورات روی پوست میشه.

 

نقاط مثبت و منفی وکس کردن پوست

 

نقاط مثبت وکس کردن

  • رشد مجدد موهای زائد رو 2 تا 6 هفته به تعویق می‌اندازه
  • موهای زائد بدن رو کم می‌کنه
  • باعث نازک و کمرنگ شدن موهای زائد میشه
  • سریع و راحته

 

وکس کردن در خانه

 

نقاط منفی وکس کردن

  • باید موها تا مقداری معینی رشد کنن تا بشه با وکس کردن از روی پوست جدا کرد
  • دردناک هست
  • میتونه باعث تحریک شدن پوست حساس بشه
  • اگر در سالن‌های زیبایی انجام بگیره، هزینه زیادی داره

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو