نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهش یافت

منبع: برترین ها

71

1399/4/2

15:41


آمار ارائه شده از سوی وزارت کار نشان می دهد نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته است. اما همچنان ۱۸ استان نرخ بیکاری دو رقمی داشته‌اند.

خبرگزاری مهر: آمار ارائه شده از سوی وزارت کار نشان می دهد نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته است. اما همچنان ۱۸ استان نرخ بیکاری دو رقمی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته با سه رویکرد «تثبیت اشتغال»، «ایجاد اشتغال جدید» و «اشتغال حمایتی»، ۸ برنامه اشتغال را در دستور کار قرار داده بود که توسعه کسب‌وکارهای پراشتغال، اجرای برنامه‌های فعال بازار کار از جمله طرح کارورزی فارغ التحصیلان، ساماندهی و تثبیت اشتغال موجود، اصلاح نظام آموزشی و مهارتی و توسعه کارآفرینی، اشتغال حمایتی و خرد، استفاده از فرصت‌های خارجی و نهادسازی و اطلاعات بازار کار و نظارت بر طرح‌ها و برنامه‌ها هشت اقدام اشتغالزایی و کارآفرینی در سال ۹۸ بود.

دولت برای اجرای برنامه‌های تولید اشتغال‌محور در سال گذشته، ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با هدف ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی در قالب بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۸ کل کشور پیش‌بینی کرده بود که البته در اواخر سال گذشته مسئولان وزارت کار اعلام کردند که «از آنجایی که تحقق اشتغال یک‌میلیون‌نفری در سال ۹۸ غیرممکن است از این رو اصلاحیه‌ای با عنوان برنامه واقع‌بینانه ارائه شده است که در این برنامه ۵۳۷ هزار اشتغالزایی برای سال ۹۸ در نظر گرفته شده است.»

کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان نسبت به سال ۹۷

در این بین بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در ۳۱ استان کشور طی سال ۹۸ (پیش از شیوع ویروس کرونا) نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در کل کشور ۱۰.۷ درصد بوده است اما همچنان ۱۸ استان نرخ بیکاری دو رقمی دارند.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که نرخ بیکاری در ۲۵ استان شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مرکزی، همدان و یزد طی سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته است.

استان‌های دارای نرخ بیکاری ۲ رقمی

بر اساس این آمار، نرخ بیکاری ۱۸ استان در سال ۹۸ دو رقمی بوده است این در حالیست که در سال ۹۷ تعداد ۲۲ استان نرخ بیکاری دو رقمی داشتند.

نکته حائز اهمیت این است که در سال ۹۷ بالاترین نرخ بیکاری ۱۸.۹ درصد (مربوط به استان کرمانشاه) بود اما بالاترین نرخ بیکاری در سال ۹۸ عدد ۱۵.۸ درصد (مربوط به کرمانشاه) است.

به این ترتیب، استان‌های کرمانشاه با ۱۵.۸ درصد، چهارمحال و بختیاری و لرستان با ۱۵.۴ درصد، خوزستان با ۱۴.۵ درصد، کردستان با ۱۴.۴ درصد، هرمزگان با ۱۳.۹ درصد، یزد با ۱۳.۲ درصد، سیستان و بلوچستان با ۱۳.۱ درصد و البرز با ۱۲.۸ درصد بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده اند.

نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهش یافت

همچنین کرمان با ۱۱.۳ درصد، آذربایجان غربی با ۱۱.۲ درصد، گلستان با ۱۰.۹ درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰.۸ درصد، اصفهان با ۱۰.۷ درصد، گیلان با ۱۰.۳ درصد، قم و اردبیل با ۱۰.۱ درصد و آذربایجان شرقی با ۱۰ درصد در رده‌های بعدی دارای نرخ بیکاری دو رقمی هستند.

استان‌های دارای نرخ بیکاری تک رقمی

به گزارش خبرنگار مهر، در مقابل ۱۳ استان در سال ۹۸ نرخ بیکاری تک رقمی داشتند این در حالی است که در سال ۹۷ تعداد ۹ استان نرخ بیکاری تک رقمی داشتند.

نکته قابل ذکر این که در سال ۹۷ پایین‌ترین نرخ بیکاری ۷.۳ درصد (مربوط به استان سمنان) بود اما پایین‌ترین نرخ بیکاری در سال ۹۸ عدد ۶.۹ درصد (مربوط به خراسان جنوبی) است.

به این ترتیب، استان‌های خراسان جنوبی با ۶.۹ درصد، همدان با ۷.۳ درصد، فارس، سمنان و زنجان با ۸ درصد، مرکزی با ۸.۲ درصد و خراسان رضوی و ایلام با ۸.۳ درصد دارای کمترین نرخ بیکاری بوده اند.

نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهش یافت

همچنین خراسان شمالی با ۹.۲ درصد، مازندران با ۹.۴ درصد، تهران با ۹.۸ درصد و قزوین و بوشهر با ۹.۹ درصد در رده‌های بعدی دارای نرخ بیکاری تک رقمی هستند.

بر این اساس، استان‌های ایلام، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی و قزوین در سال ۹۷ نرخ بیکاری دو رقمی داشتند که در سال ۹۸ تک رقمی شده اند.

در جدول زیر شرح کامل نرخ بیکاری در ۳۱ استان کشور به تفکیک فصول مختلف آمده است.

نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهش یافت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو