چاق شدن طبیعی چگونه ممکن می شود؟

منبع: روزانه

119

1399/4/2

15:50


در مقابل افرادی که به فکر کاهش وزن هستند و تعداد زیادی دارند، افرادی قرار دارند که نیاز به افزایش وزن دارند و تعداد کمتری را پوشش می‌دهند. البته نباید این نیاز و ضرورت را نادیده گرفت. زیرا همانطور که اضافه وزن مشکلات متعددی را به همراه دارد، کم بودن وزن نیز مشکلاتی را بروز خواهد داد. اما بهتر است بررسی کنیم این مشکل ناشی از چیست و چگونه باید آنرا برطرف کرد که آسیبی برای سلامتی بدن به همراه نداشته باشد؟

چاق شدن طبیعی چگونه ممکن می شود؟

چرا برخی از افراد هر کار می کنند چاق نمی شوند؟

دلایل متعددی برای بالا نرفتن وزن وجود دارد. ان دلایل ممکن است به شرایط جسمی و روحی فرد مربوط شود. حتی در مورادی شرایط محیطی نیز بر این موضوع موثر است. بهتر است این موارد را به طور دقیقتر بررسی کرد.

·        تاثیر شرایط جسمی و بیماری ها بر بالا نرفتن وزن

شرایط جسمانی فرد تا حد بالایی بر بالا نرفتن وزن موثر است. این موضوع به تعادل هورمون ها و ترشح آنها از غدد مربوط می شود. کم کاری یا پرکاری تیروئید یکی از مهمترین دلایل بالا نرفتن وزن است که تا درمان نشود برای وزن گرفتن هر تلاشی بی فایده است

·        مشکلات گوارشی

یکی از مشکلاتی که سبب وزن نگرفتن می شود، ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است. با ابتلا به این مشکل گوارشی، بسیاری از مواد غذایی که فرد مصرف می کند دفع می شود و هیچ یک از مواد مغذی و ویتامینی که به همراه دارد جذب بدن نمی شود. برخی دیگر از انواع مشکلات گوارشی مانند کرم معده و یا ابتلا به سرطان های مربوط به سرطان گوارش و… نیز وجود دارند که سبب وزن نگرفتن می شوند.

·        شرایط روحی و استرس و اضطراب

یکی از موثرترین دلایل بالا نرفتن وزن، به شرایط روحی فرد مربوط می شود. این شرایط باعث می شود فرد اشتهای خود را برای میل کردن غذا از دست دهد و نیاز به رمان برای این مشکل و بهبود وزن بدن ضروری است.

·        مشکلات دهان و دندان

بسیاری از افراد به دلیل اینکه مشکلاتی برای جویدن غذا دارند، از مصرف و خوردن مواد غذایی اجتناب می کنند. بدون آنکه خود بر علت وزن نگرفتن خود مشرف باشند، سبب لاغر بودن خود شده اند. در اولین فرصت باید با رفع این مشکل به سلامت بدن خود منجر شوند.

·        فعالیت بدنی بیش از حد

وقتی کالری دریافتی بدن کمتر از فعالیت بدنی باشد کاهش وزن ایجاد می شود. برخی از مشاغل وجود دارند که به دلیل پر جنب و جوش بودن سبب وزن نگرفتن فرد می شوند. برای پیشگیری و رفع این موضوع باید کمی از کارها را سبک کرد.

چاق شدن طبیعی چگونه ممکن می شود؟

برای بالا رفتن وزن چه باید کرد؟

حالا با وجود این مشکلات، سوال اصلی اینجاست که برای افزایش وزن و چاق شدن چه باید کرد؟ راهکارهای مختلفی وجود دارد که بتوان افزایش وزن ایجاد کرد. در ادامه این راهکارها را برایتان معرفی خواهیم کرد.

1.     میان وعده ها را از دست ندهید

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد چاق نمی شوند از دست دادن میان وعده ها ات. نقش بسیار تعیین کننده ای میان وعده برای لاغری و چاقی دارد. برای چاق شدن باید حتما میان وعده ها را استفاده کرد اما باید بدانید چه میان وعده ای برای این منظور مناسب است؟

2.     میان وعده ها را درست انتخاب کنید

به هیچ وجه تنقلات غیر مفید و مضر نمی توانند یک میان وعده مفید محسوب شوند. گزینه های زیر برای میان وعده چاق کننده بسیار مفید هستند

  • میوه های حاوی کربوهیدرات مانند موز یکی از بهترین منابع برای میان وعده محسوب می شوند
  • انواع میوه خشک برای میان وعده مناسب هستند
  • از آجیل و مغزها برای میان وعده نباید غافل شد
  • سیب زمینی آبپز به همراه تخم مرغ یکی از بهترین میان وعده های عصر محسوب می شود

3.     هیچ وعده اصلی را از دست ندهید

وعده های اصلی غذایی برای افزایش وزن بسیار مهم هستند. در این وعده ها باید مقدار متعادلی پروتئین، کربوهیدرات و انواع سبزیجات را باید مصرف کنید. البته پیش از مصرف غذا نباید شیرینی و شکلات یا آب مصرف کنید که سبب احساس سیری و پری در شما شود.

4.     بعضی موارد را نخورید

همانطوری که برای افزایش وزن باید بسیاری از مواد غذایی را مصرف کرد، باید برخی دیگر را حذف کرد. این موارد سبب سیری کاذب می شوند و اضافه وزن را به همراه ندارند و فقط سبب احساس سیری دروغین می شوند:

  1. نوشابه باید حذف شود؛ به ویژه بین غذا حتی آب هم نباید بین غذا مصرف کرد
  2. شکلات و شیرینیجات را بهتر است برای پیش از غذا به هیچ وجه مصرف نکنید
  3. دونات نخورید
  4. تنقلاتی مانند پفک و چیپس که ارزش غذایی چندانی ندارند نباید مصرف شوند

بهتر است جایگزین این موارد از میوه و سبزیجات مصرف کنید.

5.     حتما پروتئین مصرف کنید

یکی از گزینه های بسیار خوبی که برای افزایش وزن مهم است، پروتئین محسوب می شود. مصرف پروتئین به عضله سازی کمک شایانی می رساند. مواد غذایی مختلفی شامل این ماده مغذی هستند که میتوان از انواع آنها در وعده های غذایی مختلف استفاده کرد. انواع گوشت قرمز، گوشت سفید مانند ماهی و مرغ، تخم مرغ یکی از بهترین منابع، شیر و انواع لبنیات به ویژه پنیر، سویا و توفو و… گزینه های بسیار مناسبی برای وعده های اصلی یا میان وعده ها هستند.

6.     خواب کافی و استراحت لازم

در طول شبانه روز باید 6 الی 8 ساعت خواب شبانه وجود داشته باشد. در غیر این صورت بدن با مشکل سوخت و ساز، عدم متعادل بودن هورمون ها و بسیاری از مشکلات دیگر که روی افزایش وزن موثر خواهد بود مواجه می شوند. استراحت کردن برای بدن لازم و ضروری است. این مورد در صورتی که به دنبال یک رژیم غذایی درست رعایت نشود تاثیر خاصی را روی نتیجه دلخواه شما نخواهد گذاشتو.

7.     آرامش و دوری از استرس

نکته مهم دیگری که برای افزایش وزن و چاق شدن مهم است، مدیریت استرس است. افرادی که دائم مضطرب و با استرس هستند، باید راهکارهایی برای کنترل این موضوع را آموزش دیده و پیش بگیرند. با این وجود می توانند به راحتی وزن خود را افزایش دهند.

در آخر

برای افزایش وزن عجله نکنید. روند متعادلی را پیش گرفته و انجام دهید. برای نتیجه بهتر باید از متخصصین در این زمینه نیز کمک بگیرید تا با ریشه یابی مشکل اصلی بتوانند به برطرف کردن و رفع آن کمک کنند. پایان رپورتاژ آگهی /

منبع : مجله سلامت و تندرسی کوئیک فیت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو