رئیسی: تخلف یک نفر را پایِ دستگاه قضا ننویسیم

منبع: برترین ها

62

1399/4/2

21:32


رئیس قوه قضاییه گفت: امروز نقطه قوت قوه قضاییه جمهوری اسلامی این است که اگر فردی در گوشه‌ای از این دستگاه عریض و طویل مرتکب تخلف شد، قاطعانه با او برخورد می‌شود و تخلف یک نفر را نباید به پای سیستم نوشت.

ایرنا: رئیس قوه قضاییه گفت: امروز نقطه قوت قوه قضاییه جمهوری اسلامی این است که اگر فردی در گوشه‌ای از این دستگاه عریض و طویل مرتکب تخلف شد، قاطعانه با او برخورد می‌شود و تخلف یک نفر را نباید به پای سیستم نوشت.

به‌گزارش روز دوشنبه روابط عمومی قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی که در دومین روز از هفته قوه قضاییه و به جای جلسه هفتگی با مسئولان عالی قوه قضائیه، میزبان جمعی از قضات این دستگاه بود، با اشاره به برنامه‌های تحولگرایانه در دستگاه قضایی اظهار داشت: برای هر تحولی برنامه و بودجه مهم است اما «مدیریت» حرف اصلی را می زند و موفقیت هر سیستمی در گرو ایفای نقش مدیران آن مجموعه است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تشکیل ستاد تحول این قوه تصریح کرد: نگاه تحول خواهانه باید مبتنی بر خدمت رسانی بهتر و بیشتر باشد تا شرایط متفاوتی نسبت به گذشته ایجاد شود.

رئیسی: تخلف یک نفر را به پایِ دستگاه قضا ننویسیم

رئیسی همچنین تلاش برای جلب رضایت‌مندی جامعه از دستگاه قضایی را یکی از اولویت‌های دوره تحول قوه قضائیه دانست و گفت: نظرسنجی‌های رسمی و غیررسمی بیانگر تغییر نگرش عمومی به دستگاه قضا و افزایش امید مردم به گره‌گشایی و بهبود عملکرد نظام قضایی است. وی ادامه داد: هرچند میزان رضایت مردم از قوه قضاییه در این دوره به دلیل زحمات ویژه همکاران با سال های گذشته قابل قیاس نیست اما افزایش همین میزان رضایتمندی در گرو کار و تلاش ماست.

رئیس قوه قضاییه آمارگرایی و غلبه نگاه کمی بر کیفیت را از آفات و آسیب‌های هر سازمانی از جمله نظام قضایی دانست و اظهار داشت: عدد و رقم نماد و شاخص خوبی برای ارائه گزارش کمی از عملکرد یک مجموعه است اما نباید کیفیت را فدای آن کرد.

رئیسی یادآور شد: در رسیدگی به پرونده‌ها نباید آمار ملاک باشد و این خطاست که در دستگاه قضایی بخواهیم برای ارائه کارنامه موفق از خود، بدون توجه به اصل دقت در صدور رأی صرفاً عدد و رقم را شاخص قرار دهیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به لزوم تغییر نظام بهره‌وری در دستگاه قضایی از شیوه آماری به شیوه ارزیابی کیفی و ابلاغ آن در دوره جدید، تصریح کرد: حفظ سرمایه‌های انسانی در دستگاه قضایی بسیار مهم است و باید برای آن سازوکار مناسبی طراحی شود.

رئیسی همچنین با اشاره به عزم و اراده دستگاه قضا برای برخورد با تخلفات درون‌سازمانی اظهار داشت: بروز تخلف توسط یک شخص که در قسمتی از دستگاه قضا فعالیت دارد محتمل است اما این موارد استثناء به حساب می آیند.
رئیس قوه قضاییه با تأکید بر عدالت‌خواهی و پاکدستی قاطبه همکاران دستگاه قضا و لزوم تبیین این موضوع برای افکارعمومی اظهار داشت: مقام معظم رهبری یک‌بار در سخنرانی خودشان در مشهد فرمودند اینکه حتی اگر یک روحانی و هم‌صنف ما هم تخلف کرد، با آن برخورد می کنیم، نقطه قوت نظام ما این است

رئیسی افزود: امروز نقطه قوت قوه قضاییه جمهوری اسلامی این است که اگر فردی در گوشه‌ای از این دستگاه عظیم و عریض و طویل مرتکب تخلف شد، قاطعانه با او برخورد می‌شود و در واقع فساد و تخلف رویه نیست، بلکه استثناء است.

رئیس قوه قضاییه در همین راستا به همکاران خود در بخش های نظارتی قوه قضاییه و همچنین متولیان امر قضا متذکر شد هر جا درون سیستم با تخلف و فساد مواجه شدند، با جدیت با آن برخورد کنند و با برخی توجیهات، صورت‌مسأله را پاک نکنند.

رئیسی بار دیگر مبارزه قاطع و بدون تبعیض با فساد را راهبرد قوه قضاییه عنوان کرد و گفت امروز تأثیر راهبرد مبارزه با فساد بر سلامت نظام اداری و اقتصادی کشور مورد پذیرش همگان قرار گرفته است.

رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی در روند مبارزه با فساد مماشات و لاپوشانی نخواهد کرد و مردم در جریان نتیجه اقدامات قوه قضاییه در این زمینه قرار خواهند گرفت و اجازه نمی دهیم افکارعمومی نسبت به جمهوری اسلامی و نظام قضایی آن مخدوش شود و تصور کنند فساد همه‌جا را گرفته است.

رئیسی در پایان سخنانش به برنامه‌های قوه قضاییه برای ارتقاء کرامت و معیشت همکاران دستگاه قضا نیز اشاره کرد و گفت که همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا وضعیت معیشتی کارکنان این دستگاه بهبود یابد.

در ابتدای این نشست ۲۱ نفر از قضات در فضایی صمیمی و نزدیک به دو ساعت، دیدگاه‌ها و راهکارهای مد نظر خود را ارائه کردند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو