11 درمان خانگی عفونت هليكوباكترپيلوري ( اچ پیلوری)

11 درمان خانگی عفونت هليكوباكترپيلوري ( اچ پیلوری)


منبع: اوما

336

1399/4/2

22:19


11 درمان خانگی عفونت هليكوباكترپيلوري ( اچ پیلوری)

عفونت هليكوباكترپيلوري (اچ پيلوري) زمانی رخ می دهد که یک نوع باکتری به نام هليكوباكترپيلوري معده شما را آلوده می کند. این عفونت معمولا در دوران کودکی ایجاد می شود و علت اصلی زخم معده است که بیش از نیمی از مردم جهان به آن مبتلا هستند. متاسفانه اکثر مردم متوجه نمی شوند عفونت اچ پيلوري دارند و تنها در مرحله آخر که زخم معده گرفتند متوجه آن خواهند شد. اگر علائم و نشانه های زخم معده را دارید، پزشک احتمالا ابتدا عفونت اچ پيلوري را بررسی می کند. خوشبختانه در صورت تشخیص این عفونت با آنتی بیوتیک برطرف می شود.

در این مقاله می خواهیم شما اومایی عزیز را به طور کامل با این عفونت آشنا کرده و علائم و روش های درمان آن را برایتان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

در این مقاله می خوانیم:

علت ایجاد عفونت هليكوباكترپيلوري

نحوه دقیق عفونی شدن معده به وسیله اچ پيلوري هنوز به طور قطعی مشخص نیست. اما باکتری اچ پيلوري ممکن است از طریق تماس مستقیم با بزاق، استفراغ یا ماده مدفوع از فردی به فرد دیگر منتقل شود. اچ پيلوري همچنین ممکن است از طریق غذا یا آب آلوده وارد معده شما شود.

علائم عفونت هليكوباكترپيلوري

اکثر افراد مبتلا به عفونت اچ پيلوري هیچ علائمی ندارند. برخی از افراد ممکن است به طور طبیعی با مقاومت بیشتری نسبت به اثرات مضر اچ پيلوري متولد شوند. در برخی افراد نیز ممکن است در صورت ابتلا علائم زیر مشاهده شود:

  • درد یا سوزش در شکم 
  • درد شکمی که در هنگام خالی بودن معده بدتر است.
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • نفخ (بخوانید: 6 عادتی که باعث نفخ می شوند!)
  • کاهش وزن غیر طبیعی 

عوامل خطرسازعفونت هليكوباكترپيلوري

اچ پيلوري اغلب در دوران کودکی دیده می شود. عوامل خطر برای عفونت اچ پيلوري مربوط به شرایط زندگی در دوران کودکی هستند، مانند:

زندگی در شرایط شلوغ. اگر در خانه ای شلوغ زندگی می کنید، خطر ابتلا به عفونت اچ پيلوري بیشتر است.

زندگی در کنار منابع آب آلوده. داشتن منبع آب پاکیزه، به کاهش خطر ابتلا به هليكوباكترپيلوري کمک می کند.

زندگی در یک کشور در حال توسعه. افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند خطر ابتلا به عفونت اچ پيلوري  بیشتر تهدیدشان می کند.

زندگی با کسی که عفونت اچ پيلوري دارد. اگر فردی که با او زندگی می کنید دارای اچ پيلوري باشد، بیشتر احتمال دارد که دچار اچ پيلوري شوید زیرا قابل انتقال است.

 

عوامل خطر ساز در عفونت اچ پیلوری

عوارض جانبی عفونت هليكوباكترپيلوري

عوارض ناشی از عفونت اچ پيلوري عبارتند از:

زخم ها

اچ پيلوري می تواند به پوشش محافظتی معده و روده کوچک آسیب برساند و به اسید معده اجازه می دهد زخم باز ایجاد کند. حدود 10 درصد از افراد مبتلا به اچ پيلوري دچار زخم معده یا روده می شوند.

التهاب پوشش معده

عفونت اچ پيلوري می تواند معده شما را تحریک کند و باعث التهاب شود.

سرطان معده

عفونت اچ پيلوري یک عامل خطر قوی برای نوع خاصی از سرطان معده است. بنابراین نباید نسبت به زخم معده بی اهمیت باشید.

 

زخم ناشی از اچ پیلوری

نحوه تشخیص هليكوباكترپيلوري چگونه است؟

تست ها و روش های مورد استفاده برای تعیین اینکه آیا شما دارای عفونت اچ پیلوری هستید یا خیر؟ عبارتند از:

1- آزمایش خون:

تجزیه و تحلیل نمونه خون می تواند شواهدی از یک عفونت فعال یا قبلی اچ پیلوری در بدن شما را نشان دهد. با این حال، آزمایش های تنفس و مدفوع در تشخیص عفونت های فعال اچ پیلوری بهتر از آزمایش خون است.

2- آزمون تنفس:

در حین آزمون نفس، قرص، مایع یا پودینگ که حاوی مولکول های کربن برچسب شده است، مصرف می شود. اگر عفونت اچ پیلوری داشته باشید، وقتی محلول در شکم شما تجزیه می شود، کربن آزاد می شود. بدن شما کربن را جذب می کند و هنگامی که بازدم انجام می دهید، آن را دفع می کند. شما باید در یک کیسه گشاد بازدم انجام دهید و دکتر با استفاده از یک دستگاه خاص به شناسایی مولکول های کربن می پردازد.

داروهای سرکوب کننده اسید مانند مهارکننده های پروتئین (PPIs)، بیسموت سابسیالات (پپتو بیسمول) و آنتی بیوتیک ها می توانند با دقت آزمایش تداخل داشته باشند. بنابراین پزشک از شما میخواهد تا قبل از اینکه تست را انجام دهید، این داروها را به مدت یک یا دو هفته مصرف نکنید. این آزمون برای بزرگسالان و کودکان در دسترس است.

3- آزمایش مدفوع:

 یک تست آزمایشگاهی به نام تست آنتی ژن مدفوع به دنبال پروتئین های خارجی (آنتی ژن) برای تشخیص عفونت اچ پیلوری در مدفوع می باشد. 

4- آزمون دامنه:

 این آزمون به عنوان معاینه آندوسکوپی بالا شناخته می شود. در طول آزمون، دکتر یک لوله انعطاف پذیر مجهز به یک دوربین کوچک (آندوسکوپ) را به گلو و مری و به معده وارد می کند. این دستگاه به پزشک اجازه می دهد تا هر گونه بی نظمی در دستگاه گوارش فوقانی را مشاهده کرده و نمونه های بافتی (بیوپسی) بردارد.

این نمونه ها برای عفونت اچ پیلوری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. این تست به طور کلی برای تشخیص عفونت اچ پیلوری توصیه نمی شود، زیرا این تست تهاجمی تر از تست نفس یا مدفوع است، اما ممکن است برای تشخیص زخم های اچ پیلوری یا برای جلوگیری از سایر بیماری های گوارشی مورد استفاده قرار گیرد.

هليكوباكترپيلوري چگونه درمان می شود؟

عفونت های هلیکوباکترپیلوری معمولا با حداقل دو آنتی بیوتیک متفاوت در یک زمان درمان می شوند تا از ایجاد باکتری در برابر یک آنتی بیوتیک خاص جلوگیری کنند. پزشک همچنین یک داروی سرکوب کننده اسید تجویز می کند تا به بهبود زخم معده کمک کند. داروهایی که می توانند اسید را سرکوب کنند عبارتند از:

  • مهارکننده های پروتون (PPIs). این داروها باعث توقف تولید اسید در معده می شوند. بعضی از نمونه های PPI عبارتند از: امپرازول (Prilosec)، اسموپرازول (Nexium)، لانسورازول (Prevacid) و پانوترازول (Protonix).
  • مسدود کننده های هیستامین (H-2). این داروها یک ماده هیستامین هستند که باعث تولید اسید می شود. نمونه هایی از جمله سایمتیدین (Tagamet) و رانیتیدین (Zantac) از این نوع دارو می باشند.
  • بیسموت سالسیسیلات. به طور معمول به عنوان Pepto-Bismol شناخته شده است، این دارو با پوشش زخم و محافظت از اسید معده کار می کند.

پزشک ممکن است توصیه کند که حداقل چهار هفته پس از درمان باید آزمایش انجام شود. اگر تست ها نشان دهندۀ درمان ناموفق باشد، ممکن است یک دور دیگر از درمان با ترکیب متفاوتی از داروهای آنتی بیوتیک انجام شود.

11 درمان خانگی اچ پیلوری

بین یک سوم تا دو سوم جمعیت جهان تحت تاثیر باکتری اچ پیلوری قرار می گیرند. با توجه به اینکه اچ پیلوری باعث زخم ها و سرطان می شود، باید به آن توجه کرد!   خبر خوب این است که روش های خانگی زیر به شما در بهبود سریع تر کمک می کند. البته جایگزین داروهای پزشکی نیستند اما می توانند بعنوان مکمل استفاده شوند:

1- کران بری (زغال اخته)

کران بری به دو روش به مبارزه با اچ پیلوری می پردازد. اول اینکه آنها حاوی پروآنتی سیانیدین هایی هستند که باکتری را می کشند. در ثانی آنها از چسبیدن باکتری های اچ پیلوری به مخاط معده جلوگیری می کنند. به یاد داشته باشید آب کران بری که می خورید باید بدون قند و افزودنی باشد!

2- کلم بروکلی و کلم 

کلم بروکلی و کلم (و همچنین تربچه و بسیاری از سبزیجات دیگر) متعلق به خانواده Brassica است. این سبزیجات حاوی موادی به نام ایزوتیوسیانات هستند که باکتری ها را از بین می برند. غذاهای غنی از این مواد شامل آب کلم، کلم بروکلی و شربت کلم بروکلی می باشند. 

3- سیر، پیاز، موسیر، تره فرنگی 

بوی قوی که این سبزیجات هنگام برش ایجاد می کند به خاطر ماده ضد باکتری قوی است که برای محافظت از گیاه طراحی شده است و همچنین می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی استفاده شود. مطالعات نشان می دهد افرادی که پیاز می خورند،کمتر مبتلا به عفونت اچ پیلوری می شوند. 

4- چای سبز

مصرف چای سبز به مدت طولانی به عنوان آنتی اکسیدان شناخته شده است و می تواند سلامتی را افزایش دهد. یک دلیل دیگر برای افزودن چای سبز به رژیم غذایی این است که با باکتری های اچ پیلوری مبارزه کرده و التهاب را کاهش می دهد (17 تا از مهمترین خواص چای سبز). 

5- زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین درمان های طبیعی برای مشکلات معده است و باعث بهبود عفونت اچ پیلوری نیز می شود. مطالعات نشان داده اند زنجبیل باعث1) عمل به عنوان عامل ضد باکتری، 2) حفاظت از مخاط معده، 3) کاهش التهاب، و 4) مهار رشد اچ پیلوری می شود. 

6- عسل

عسل حاوی پراکسید هیدروژن است که برای درمان عفونت های باکتریایی مناسب می باشد. توجه داشته باشید که همه نوع عسل دارای ویژگی های ضد باکتری است، اما عسل مانوکا بیشترین تاثیر را دارد.

 

11 درمان خانگی هلیکوباکتر پیلوری

7- روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی یک ماده شیمیایی به نام کارواکرول است که با تخریب غشای سلولی باکتری ها و جلوگیری از تکرار آنها عمل می کند. نکته بسیار خوب در مورد این روغن این است که باکتری های بد را می کشد، در حالی که باکتری های سالم را حفظ می کند. 

8- ویتامین C (به خصوص مرکبات)

مطالعات نشان داده است افرادی که دارای مقدار بالایی از ویتامین C در رژیم غذایی خود هستند کمتر احتمال دچار عفونت اچ پیلوری می شوند. زیرا ویتامین C در مخاط معده بسیار متمرکز می شود. این مسئله احتمالا التهاب را کاهش می دهد و در مقابل اچ پیلوری از بدن محافظت می کند.

9- اسیدهای چرب (به ویژه ماهی)

اسیدهای چرب ضرورتاً باعث از بین رفتن باکتری اچ پیلوری نمی شوند. با این حال، مصرف زیاد چربی های سالم باعث کاهش التهاب می شود. با کاهش التهاب، از ایجاد سرطان جلوگیری خواهد شد.

10- زردچوبه

زردچوبه یک ضد التهاب، ضد انعقاد و آنتی اکسیدان قوی است. مطالعات متعدد نشان داده است زردچوبه می تواند عفونت اچ پیلوری را از بین ببرد. 

11- برخی از پروبیوتیک ها

اچ پیلوری باعث تغييرات عمده اي در محيط معده مي شود، به ويژه pH معده را تغيير مي دهد. این مسئله به نوبه خود باعث تغییر در فلور روده خواهد شد. فلور روده برای سلامت عمومی بسیار مهم است! پروبیوتیک هاباکتری های مفید هستند. بعضی از پروبیوتیک ها می توانند باکتری های مضر را از بین ببرند، در حالی که پوشش معده را بهبود داده و باعث کاهش نشانه ها می شوند. دو نوع پروبیوتیک که برای درمان اچ پیلوری بسیار امیدوار کننده هستند عبارتند از:

  • Saccharomyces boulardii 
  • گونه های لاکتوباسیلوس

مولکول اورتو یک پروبیوتیک واقعا خوب است که حاوی هر دو این پروبیوتیک ها است و همچنین هیچ باکتری که بتواند عفونت اچ پیلوری را تغذیه کند یا مواد مضری برای روده باشد را شامل نمی شود. 

همچنین بخوانید: پروبیوتیک چیست+20 خواص درمانی آن

5 غذایی که نباید در صورت ابتلا به اچ پیلوری بخورید:

رژیم غذایی در درمان این بیماری بسیار مهم است و در صورت ابتلا باید تا حد امکان مواد غذایی زیر را کمتر مصرف کنید:

1- کربوهیدرات:

باکتری ها موجودات زنده ای هستند که زندگی می کنند. درست مثل همه چیزهایی که زندگی می کنند، آنها باید چیزی بخورند و به خصوص کربوهیدرات ها را دوست دارند. بنابراین، جای تعجب نیست که افرادی که بیشتر از مقدار کربوهیدرات مصرف می کنند، میزان بالاتری از عفونت اچ پیلوری را دارند. 

شما نمی توانید به طور کامل از شر کربوهیدرات ها خلاص شوید (میوه های سالم و سبزیجات نیز کربوهیدرات هایی دارند). با این حال، می توانید اطمینان حاصل کنید قندها را به حداقل برسانید.

2- نمک

نمک به طور مستقیم اچ پیلوری را تغذیه نمی کند. با این حال، اگر عفونت اچ پیلوری دارید، نمک خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد!

3- ترشی ها

نباید ترشی مصرف کنید. مطالعات نشان می دهد در صورت وجود اچ پیلوری خوردن ترشی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان معده می شود. 

4- قهوه و الکل

این دو ماده باعث تشدید زخم می شوند. بنابراین اجازه دهید کاملا درمان شوید و بعد دوباره مصرف کنید.

5- غذاهایی که باعث آسیب به معده می شوند:

اچ پیلوری باعث خارش معده و ایجاد التهاب می شود. هر گونه غذائی که بیشتر به دستگاه گوارش آسیب می رساند، برای روند بهبودی شما نامناسب خواهد بود. این به معنای اجتناب از تمام غذاهای فرآوری شده، قندها و گلوتن است. این ها غذاهایی هستند که علاوه بر بدتر کردن عفونت می توانند منجر به سندرم روده تحریک پذیر شوند.

 

غذای غیر مجاز برای اچ پیلوری

چه زمانی باید برای عفونت هليكوباكترپيلوري به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که علائم و نشانه های مداوم دارید که شما را نگران می کنند، به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل موارد زیر می باشند:

  • درد شدید یا مداوم شکم
  • سخت غذا خوردن 
  • خون در مدفوع یا تیرگی مدفوع 
  • استفراغ خونی یا سیاه و یا استفراغ شبیه به دانه های قهوه

نحوه جلوگیری از عفونت هليكوباكترپيلوري

در مناطقی از جهان که عفونت اچ پيلوري و عوارض آن شایع است، پزشکان بعضی اوقات افراد سالم را برای اچ پيلوري آزمایش می کنند.  اگر در مورد عفونت اچ پيلوري نگران هستید یا فکر می کنید احتمال ابتلا به سرطان معده بالا است، با پزشک خود صحبت کنید. با هم می توانید تصمیم بگیرید که آیا باید غربالگری اچ پيلوري را انجام دهید یا خیر. البته نحوه رعایت بهداشت و رژیم غذایی نیز تاثیر به سزایی در جلوگیری از این بیماری دارد.

سخن آخر

درست است که عفونت هلیکوباکترپیلوری بسیار همه گیر است اما این باعث نمی شود بی اهمیت باشد زیرا روزانه هزاران نفر به دلیل بی توجهی به این عفونت دچار سرطان معده می شوند. در صورتی که می توانستند خیلی زودتر با مصرف یک یا چند دوره آنتی بیوتیک آن را از بین ببرند. همچنین شیوه زندگی صحیح مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم و رعایت بهداشت عمومی و فردی تا حد زیادی از این بیماری جلوگیری می کند. 

Mayo Clinic Staff. Helicobacter pylori (H. pylori) infection. April 08, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو