در صورت گم شدن پاسپورت در خارج از کشور باید چه کار کنیم و به کجا مراجعه کنیم؟

منبع: تاپ ناز

147

1399/4/3

12:57


گم شدن پاسپورت در خارج از کشور

یکی از اتفاقات بدی که در سفر ممکن است پیش آید گم شدن پاسپورت در خارج از کشور است که ممکن است باعث سردرگمی افراد شود و اگر شما با مراحل دریافت گذرنامه موقت آشنایی داشته باشید دیگر نباید نگران باشید.

امروزه خیلی از افراد به خارج از کشور سفر می کنند و افرادی که به خارج از کشور مسافرت می کنند به خوبی از مدارک خود نگهداری می کنند زیرا می دانند که گم شدن پاسپورت می تواند باعث ایجاد مشکلات شود. اما شاید این سوال در ذهن شما باشد که اگر پاسپورت گم شد چه باید کرد و نیاز به چه اقداماتی می باشد.

در موقع گم شدن پاسپورت در خارج از کشور خیلی از افراد نمی دانند که باید چه کاری انجام دهند و خیلی نگران می شوند ولی نیاز به نگرانی نیست زیرا برای این مشکل راه حل هایی در سطح بین الملل و هم در داخل کشور وجود دارد.

گم شدن پاسپورت در خارج از کشور

اگر به خارج از کشور ایران سفر کرده اید و مدارک خود را گم کرده اید در این شرایط بهتر است در ابتدا آرامشتان را حفظ کنید و به این فکر باشید که چطور مشکل پیش آمده را حل کنید، به هر حال پاسپورت از مدارک مهم است و هویت شما را در کشور خارج برای ماموران آن کشور مشخص می شکند و وقتی که به فرودگاه بروید و تصمیم داشته باشید از مرز کشوری که به آن سفر کرده اید خارج شوید باید پاسپورت خود را به مامور مربوطه نشان دهید پس با گم شدن پاسپورن نباید زیاد نگران و یا خیلی بیخیال باشید.

یکی از نکته های مهم این است که همیشه از مدارک مهم مانند پاسپورت، ویزا و کارت شناسایی یک یا دو صفحه کپی تهیه کنید و در هتل یا محلی که در آن اقامت می کنید نگهداری کنید.

قبل از مسافرت، بیمه مسافرتی را انجام دهید

در موقع گم شدن پاسپورت به خودتان قوت قلب بدهید و این را بدانید که شما نخستین کسی نیستید که دچار این مشکل شده است و به همین دلیل بهتر است که قبل از سفر به خارج از کشور خودتان را بیمه مسافرتی کنید هر چند دیگر بیمه مسافرتی به یکی از موارد ضروری و مهم تبدیل شده است ولی با این وجود در موقع انتخاب نوع بیمه مسافرتی خود به این نکته توجه کنید که نوع بیمه انتخاب شده شامل مفقود شدن پاسپورت هم شود.

 

به پلیس کشور محل اقامت خبر دهید

در مرحله بعد برای گم شدن پاسپورت باید به نزدیک ترین ایستگاه پلیس مراجعه کنید و در آنجا در مورد گم شدن پاسپورت خود اطلاع دهید در این مواقع پلیس یک گزارش رسمی در مورد گم شدن گذرنامه به شما می دهد که در حقیقت این خود یکی از مدارک مهم در مورد مفقود شدن پاسپورت است.

بخوانید: مدارک مورد نیاز صدور، تمدید و تعویض گذرنامه یا پاسپورت

به سفارت ایران مراجعه کنید

بعد از اعلام مفقودی به وب سایت وزارت امور خارجه کشور مراجعه کنید سپس در صفحه مخصوص سایت این وزارت خانه اقدام به پر کردن فرم مخصوص مفقودی گذرنامه به شکل آنلاین کنید و فرم پرینت شده را به کنسولگری ایران در کشور مقصد تحویل بدهید، می توانید بعد از مفقود شدن پاسپورت در خارج از کشور به صورت حضوری به سفارت ایران مراجعه کنید و فرم ها را دریافت کنید و به یاد داشته باشید که در این موقع اگر از مدارک کپی داشته باشید بهتر است.

بعد از گذراندن مراحلی که گفتیم سفارت به شما پاسپورت موقت می دهد که می توانید تا پایان مدت زمان سفر از آن گذرنامه موقت استفاده کنید بعد از برگشتن به کشور می توانید برای دریافت پاسپورت جدید اقدامات لازم را انجام دهید.

گم شدن پول

اگر با مدارکی که داشتید پول شما گم شده و یا دزدیده شده است در این صورت می توانید به سفارت کشور محلی که به آن سفر کرده اید لیستی از شماره تلفن های آشنایان و دوستان خود را بدهید و از آنها درخواست کمک کنید ولی در صورتی که کسی از آنها به شما کمک نکرد با ارئه درخواست می توانید از دولت آن کشور وام بگیرید سپس به کشور خود بگردید و این وام به این معنی است که این پول لطف آن کشور به شما است و در صورت عدم پرداخت این وام قادر به دریافت پاسپورت جدید نیستید و اسم شما در بلک لیست قرار می گیرد.

 

در زمان سفر این اقدامات را انجام دهید

  • در جهت جلوگیری از سرقت و یا به اشتباه باز شدن چمدان ها قفل کردن چمدان ها امری ضروری می باشد.
  • حتما یک کیف جداگانه برای مدارک داشته باشید و در گوشه ای از آن نام، آدرس و شماره تلفن ها را یادداشت کنید.
  • در زمان رفتن به گمرک جزو اولین و  آخرین نفرات صف نباشید.
  • از تحویل دادن مدارک همراه با سایر وسایل دیگر در زمان بارگیری هوایپما خودداری نمایید.

شاید گم شدن گذرنامه باعث خاطره بد در سفر شد ولی همانطور که در این مطلب شرح دادیم می توانید این مسئله را حل کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو