درمان ریزش مو در زنان پلی کیستیک

منبع: اوما

242

1399/4/3

22:25


درمان ریزش مو در زنان پلی کیستیک

بسیاری از خانم ها در طول دوران زندگی از ریزش موی بیش از حد و یا رویش موهای زائد و مردانه در قسمت های مختلف بدن و بخصوص صورت شکایت دارند و دائما به دنبال روش هایی برای رفع و بهبود این وضعیت هستند. با اینکه عوامل مختلفی مثل نوع شامپو، تغذیه، آب و هوا و ... می تواند در ریزش مو تاثیر بگذارد اما یکی از مهم ترین علل شایع ریزش مو و رشد موهای زائد به هم ریختن هورمون های بدن است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع است که می تواند باعث بروز طیف وسیعی از علائم از جمله هیرسوتیسم شود، که باعث رشد موهای زائد صورت و بدن است. در حالی که بسیاری از این موها با PCOS به صورت ضخیم تر و مردانه بر روی صورت و بدن رشد می کنند، برخی از موهای بدن مانند موهای سر و ابرو نیز دچار ریزش می شوند که به این حالت ریزش مو با الگوی زنانه گفته می شود.

در این مقاله می خواهیم شما اومایی های عزیز را با روش های درمانی ریزش مو در زنان مبتلا به پلی کیستیک آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

چرا PCOS باعث ریزش مو می شود؟

بدن زن در کنار هورمون های زنانه هورمون های مردانه را نیز تولید می کند، که به آن آندروژن می گویند و شامل تستوسترون یعنی مهم ترین هورمون بارداری در مردان است. آندروژن ها در رساندن فرد به بلوغ جسمی و جنسی و تحریک رشد مو در ناحیه زیر بغل و ناحیه های تناسلی نقش دارند. اما در بدن زنان مقدار این هورمون ها بسیار کمتر از هورمون های زنانه است.

اگر به دلایل مختلف مثل بیماری سندرم پلی کیستیک این هورمون ها در بدن زن بیشتر از حد طبیعی شوند باعث می شود که موهای زائد رشد کند و موهای سر هم دچار ریزش شوند. در واقع PCOS باعث تولید آندروژن اضافی و در نتیجه ویروسی شدن بدن می شود. این هورمون اضافی به توسعه ویژگی های مردانه در خانم ها، از جمله موهای زائد در مکان هایی که معمولاً مو رشد نمی کند، کمک می کند. موهای زائد ضمخت و ریش مانند بیش تر در قسمت های زیر دیده می شوند: 

  • صورت بخصوص در قسمت چانه و زیر گلو
  • گردن
  • سینه
  • شکم

این آندروژن های اضافی همچنین می توانند باعث شوند که موهای روی سر شما شروع به نازک شدن نمایند. نازک شدن موها به معنی از دست رفتن مقاومت ساقه های مو است که کم کم به راحتی ریشه مو از سر جدا شده و ریزش زیاد می شود. این ریزش بیشتر در قسمت پیشانی و جلوی سر شما است و به همین دلیل به آن آلوپسی آندروژنی یا ریزش مو با الگوی زنانه می گویند.

آیا موهای از دست رفته به دلیل آندروژن مجددا رشد می کنند؟

هر مویی که بخاطر PCOS از دست بدهید، به خودی خود رشد نمی کند. اما با درمان های موجود و تغذیه مناسب بعد از تنظیم شدن دوباره هورمون ها ممکن است فولیکول های مو در این قسمت ها مجددا تحریک شده و موی جدید رشد کند. به علاوه، چندین کار وجود دارد که می تواند برای پوشاندن موهای ریخته شده مربوط به PCOS انجام دهید. که در ادامه توضیح می دهیم.

 روشهای درمان ریزش مو در پلی کیستیک ها

ریزش مو PCOS به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود، بنابراین تنظیم هورمون و درمان به موقع نقش مهمی در جلوگیری از ریزش مو دارد و این کار با انواع داروها قابل انجام است. به خاطر داشته باشید که شاید لازم باشد قبل از پیدا کردن دارویی که برای شما مفید باشد، چند دارو را امتحان کنید و بیشتر افراد با ترکیبی از داروها بهترین نتیجه را کسب می کنند. البته انتخاب دارو و بررسی نتایج آن وظیفه شما نیست و باید پزشک معالج این کار را انجام دهد.

 

درمان ریزش مو در تنبلی تخمدان

در اینجا به برخی از گزینه های درمانی رایج برای ریزش موی مربوط به PCOS می پردازیم:

1- قرص های ضد بارداری خوراکی

قرص های ضد بارداری می توانند سطح آندروژن را کاهش دهند و با تنظیم هورمون ها به کاهش ریزش موها و رویش مجدد موهای از دست رفته کمک می کنند. به هم ریختگی هورمون ها در چرخه پریودی نیز تاثیر می گذارد و جوش ها را نیز افزایش می دهد. مصرف قرص های ضد بارداری علاوه بر کاهش ریزش مو سایر علائم PCOS مانند پریودهای نامنظم و آکنه را نیز بهبود می بخشد. همچنین اغلب یک داروی ضد آندروژن به همراه داروهای ضد بارداری خوراکی برای رفع ریزش موهای مرتبط با PCOS تجویز می شود. البته باید میزان مصرف این قرص ها دقیقا طبق تجویز پزشک باشند. در غیر این صورت می تواند عوارض جانبی زیادی برای شما ایجاد کند. 

2- اسپیرونولاکتون (آلداکتون)

اسپیرونولاکتون یک داروی خوراکی است که به عنوان یک آنتاگونیست گیرنده آلدوسترون شناخته می شود. در واقع سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در ایالات متحده این دارو را بعنوان یک داروی درمانی برای کاهش احتباسات مایع درون بدن تایید کرده است. با این حال طبق تجربه پزشکان این دارو برای درمان آلوپسی آندروژنیک نیز مفید بوده است. در واقع مصرف این دارو برای تنظیم هورمونی یک مصرف خارج از موارد نوشته روی دارو می باشد و تنها طبق نتایج تجربی به دست آمده است. این دارو اثرات ناشی از افزایش آندروژن را کاهش داده و معمولا همراه با قرص ضد بارداری خوراکی تجویز می شود.

3- مینوکسیدیل (روگائین)

مینوکسیدیل تنها داروی تأیید شده توسط FDA برای درمان طاسی الگوی زنانه است. این دارو یک درمان موضعی است که شما باید بصورت روزانه مقدار تجویز شده را روی پوست سر خود بمالید. این دارو همچنین رشد مجدد مو را تقویت می کند و حتی می تواند ظاهر ضخیم تری به آن ببخشد. در واقع دارویی است که از نازک شدن موها جلوگیری می کند. 

4- فیناستراید (Propecia)

هر دو فیناستراید و دوتاستارید توسط FDA برای درمان ریزش موی الگوی مردانه تأیید شده اند. اما برای ریزش موی الگوی زنانه تأیید نشده اند. با این حال برخی از پزشکان هنوز آن ها را برای خانم هایی که دارای PCOS هستند تجویز می کنند.

در حالی که شواهدی مبنی بر اینكه این داروها می توانند به ریزش مو در الگوی زنانه كمك كنند وجود دارد. اما بسیاری از متخصصان آن ها را به دلیل نتایج متفاوت در مطالعات دیگر و عوارض جانبی شناخته شده در آن ها گزینه مناسبی برای ریزش موی زنانه نمی دانند. 

5- پیوند مو

پیوند مو یک عمل جراحی است که برای کاشت مو روی پوست سر استفاده می شود. در این روش فولیکول های مو با تعداد زیادی مو از یک ناحیه دارای فولیکول های سالم و قوی تر جدا شده و به ناحیه ای که موها نازک شده است یا طاسی مشخص گشته پیوند می شوند. پیوند مو معمولاً به چند جلسه درمانی توسط یک پزشک حاذق نیاز دارد. 

کاشت مو می تواند هزینه زیادی را برای شما ایجاد کند و به دلیل اینکه جزء عمل های زیبایی محسوب می شود تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد. همچنین هیچ ضمانتی برای جواب دهی عالی از پیوندهای انجام شده وجود ندارد. هرچند بسیاری از پزشکان جراحی زیبایی برای تبلیغات گسترده تر ادعای انجام کاشت تضمینی را می دهند اما ایجاد نتیجه مطلوب همیشه امکان پذیر نخواهد بود.

آیا داروی خانگی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل سندرم پلی کیستیک وجود دارد؟

اگر می خواهید مسیر طبیعی تری را با عوارض جانبی کمتری طی کنید، خوشبختانه برخی از داروهای خانگی وجود دارند که می توانند  به کاهش سطح آندروژن کمک کنند و تأثیر آن ها را در ریزش موی شما کم نمایند. البته درمان با داروهای خانگی نیاز به صبوری شما دارد و بعضی وقت ها جوابگو نیست. برخی از داروهای خانگی عبارتند از:

مکمل روی

براساس نتایج یک مطالعه در سال2016، مصرف مکمل روی به ریزش موی ناشی از بیماری PCOS کمک می کند. منبع معتبر این مطالعه به بررسی اثرات مکمل روی در PCOS پرداخته و دریافته است که استفاده از 50 میلی گرم عنصر روی از طریق مکمل ها بصورت روزانه به مدت 8 هفته اثرات مفیدی بر روی کنترل ریزش مو و رویش مجدد موهای ریخته شده دارد. همچنین نتایج تحقیقات نشان داد که روی می تواند میزان موهای زائد در بدن را کاهش دهد. مکمل های روی در همه داروخانه ها یافت می شوند اما بهتر است قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

کاهش وزن

شواهد قابل توجهی وجود دارد که کم کردن وزن  و رساندن آن به حد ایده آل تا حد زیادی می تواند به تنظیم هورمون ها کمک کرده، سطح آندروژن را کاهش داده و اثرات آندروژن های اضافی را در زنان مبتلا به PCOS کم کند. در نتیجه ریزش مو و سایر علائم به هم ریختگی هورمون ها مثل پریودی نامنظم و آکنه نیز بهبود پیدا می کند. 

از دست دادن فقط 5 تا 10 درصد از وزن بدن می تواند علائم PCOS را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. پس اگر اضافه وزن دارید از همین الان به فکر یک رژیم مناسب برای جلوگیری از ریزش موهایتان باشید.

بیوتین

بیوتین یک مکمل محبوب است که اغلب برای سلامتی و رشد مو استفاده می شود. شواهد زیادی وجود ندارد که این دارو بتواند به طور خاص به کاهش ریزش موی PCOS کمک کند، اما ارزش امتحان کردن را دارد. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که مصرف یک مکمل پروتئین دریایی حاوی بیوتین به مدت 90 روز منجر به رشد چشمگیر مو می شود. 

چگونه می توان ریزش مو را کمتر مورد توجه قرار داد؟

مطمئناً ضرورتی برای مراجعه به پزشک برای درمان ریزش موی PCOS وجود ندارد و در بسیاری موارد، شما می توانید با تغییراتی در نحوه استایل موی خود، ظاهر ریزش موی مربوط به PCOS را به حداقل برسانید. البته مصرف به موقع داروهایتان نیز با تنظیم هورمون های بدن اثرات ناشی از این بیماری را کم می کند و حداقل این ریزش ادامه دار نمی شود.  برای این که ریزش موهایتان کمتر جلب توجه کند می توانید:

  • مدل موهای خود را تغییر دهید و از موهای پرتر روی قسمت های خالی بریزید.
  • بخشی از موهای قسمت بالاتر که سالم است را بگیرید و بصورت چتری روی پیشانی خود بریزید.
  • از سایه های پودری هم رنگ موهایتان در قسمت های خالی سر استفاده کنید تا آن را پوشش دهد و خالی بودنش مشخص نباشد.
  • در صورت نازک شدن بیش از حد موها تا قبل از درمان می توانید این کارها را انجام دهید: 
  • پوشیدن یک کلاه گیس تیکه ای، که می توانید در مهمانی ها از آن استفاده کنید که برای پوشاندن موهای نازک خود بدون آسیب زدن به موها با چسب های موجود یا گیره قابل استفاده است. 
  • استفاده از محصولات حجیم کننده مو برای پرپشت نشان دادن موهایتان
  • کوتاه کردن، مدل موی لایه ای و کوتاه باعث می شود موهای شما پر حجم تر نشان داده شود. 

سخن آخر

ریزش موها برای خانم ها واقعا دردناک است و بسیار اهمیت دارد زیرا مو نقش مهمی در زیبایی فرد ایفا می کند. بنابراین اولین کاری که برای جلوگیری و درمان ریزش مو باید بکنید مراجعه به یک پزشک و انجام آزمایشات هورمونی است. اگر ریزش موی شما به دلیل تغییرات هورمونی باشد با دارو هورمون ها تنظیم شده و به راحتی جلوی ان گرفته می شود و حتی عوارض دیگر مثل جوش ها نیز بهبود پیدا می کنند. در صورتی هم که علت ریزش مو هورمون ها نباشند می توانید با خیال راحت به سراغ روش های درمانی دیگر بروید. اما اگر مربوط به هورمون باشد و شما قبل از تنظیم هورمون ها از روش های دیگر استفاده کنید نتایج خوبی نمی گیرید و یا نتایج موقتی و قابل بازگشت هستند.

 Adrienne Santos-Longhurst. How to Manage PCOS-Related Hair Loss. on March 8, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو