۴ نشانه که می‌گویند شریک عاطفی شما یک سایکوپات است

منبع: روزیاتو

106

1399/4/3

22:45


کم نبوده اند فیلم ها و سریال هایی با محوریت شخصیت های سایکوپات که به تمایلات آزارگرانه ی آن ها پرداخته باشند.

اما خود کلمه ی «سایکوپات» یا همان «روان آزار»، بیانگر یک مشکل پزشکی واقعی نیست.

مردم اغلب از کلمه ی «سایکوپات» اصطلاحاً برای توصیف کسانی استفاده می کنند که رفتارهای آن ها خلاف هنجارهای اجتماعی و برداشت های متعارف از درست و غلط است. در حالی که از دیدگاه بالینی، کلمه ی «سایکوپات» هیچ معنایی ندارد.

در عالم پزشکی، نزدیک ترین مورد به تعریف کلیشه ای از سایکوپات ها در فرهنگ عامه، اختلال شخصیت ضد اجتماعی است. این اختلال روانی فرد را نسبت به درست و غلط، همدلی یا سلامت روحی و جسمی دیگران بی اهمیت می کند.

گرچه افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی رفتارهایی دارند که از آن ها یک شریک عاطفی ناسالم و حتی سمی می سازد، اما آن ها بسیار کاریزماتیک هستند و در تظاهر به همدلی مهارت دارند.

در ادامه به نشانه هایی خواهیم پرداخت که می گویند ممکن است شریک عاطفی شما یک سایکوپات – یا مبتلا به به اختلال شخصیت ضد اجتماعی، باشد.

شریک عاطفی سایکوپات

۱- از لطماتی که به دیگران وارد می زنند احساس پشیمانی نمی کنند – چه این لطمه مالی باشد، چه عاطفی و چه فیزیکی

احتمال فریبکاری و شرکت در جرایم سازمان یافته در افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی بیشتر است چون لطمه دیدن آدم ها هیچ اهمیتی برای آن ها ندارد.

یکی از نشانه های اصلی اختلال شخصیت ضد اجتماعی عدم پایبندی به اصول اخلاقی است و اگر از این مسأله چیزی عاید این افراد شود برای آن ها اهمیتی ندارد که دیگران از نظر مالی، عاطفی و حتی فیزیکی صدمه ببینید.

۲- هر کاری را صرفاً به خاطر منفعت شخصی انجام می دهند

افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی فقط در جهت منافع شخصی خودشان عمل می کنند، که این مسأله می تواند به معنای سوء استفاده از اطرافیان باشد، حتی اگر آن ها عزیزان یا اعضای خانواده خودشان باشند.

این مسأله به شکل بازیچه قرار دادن، دروغگویی، دزدی و انجام هر کار مضر دیگری بر علیه شریک عاطفی خود نمود پیدا می کند. این رفتارها می توانند به حد آزار و اذیت در روابط عاطفی شخص برسند.

۳- هیچی حس همدلی ای ندارند

سایکوپات ها یا همان روان آزارها را در فیلم ها تقریباً همیشه در حال صدمه زدن به دیگران به شکل فیزیکی یا به قتل رساندن کسی به تصویر کشیده اند. و گرچه ممکن است در اغلب موارد افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی این فقدان حس همدلی خود را با رفتارهای خشونت آمیز بروز دهند اما همیشه هم اینگونه نیست.

در حقیقت این فقدان حس همدلی گاهی می تواند به اشکال نامحسوس تری بروز پیدا کند.

این مسأله می تواند به شکل غیر فیزیکی نمود پیدا کند، مثل نحوه ی بچه داری فرد و استفاده ی او از فرزند خود برای برآورده کردن نیازهای خود، آن هم به شیوه ای که آثار به شدت زیان باری بر نیاز های فرزند خود داشته باشد.

۴- سایکوپات ها را به ندرت می توان تشخیص داد و آن ها معمولاً افراد بسیار جذابی هستند

تشخیص علائم پنهانی اختلال شخصیت ضد اجتماعی می تواند بسیار دشوار باشد چون افراد مبتلا به این اختلال می توانند بسیار جذاب باشند و حتی گاهی تظاهر به همدلی کنند.

یکی از مشخصه های اختلال شخصیت ضد اجتماعی این است که افراد نمی دانند با کسی در تعامل اند که واقعاً خطرناک است. چرا که آن شخص جذاب و مهربان است و فرد با ملاحظه ای به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید:

آیا می‌دانید سایکوپات کیست و روابط عاطفی با او چه خطراتی بدنبال دارد؟

«روان‌آزار» کیست و چگونه می‌توان از بدجنسی‌هایش در امان ماند؟

۹ شغل محبوب افراد روان آزار و علت گرایش آن ها به این مشاغل

۱۵ خصوصیت شخصیتی که نشانه «روان آزار» بودن همکارتان است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو