مجازات مشارکت در قتل چیست؟

منبع: آرگا

94

1399/4/4

02:48


در این مقاله شما را با یکی از جرم های اساسی آشنا می کنیم. مشارکت در قتل و مجازات در آن یکی از جرم هایی می باشد که مجازات های مختلفی برای دیه د. نظر می گیرند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

شریک شدن در قتل یکی از کار های جزایی می باشد که ابعاد گوناگونی را در بر می گرد و شامل یک سری موارد خاص است که باید فرد آن ها را انجام دهد تا قاضی دادگاه از شریک بودن وی اطمینان حاصل کند.

مجازات مشارکت در قتل

شرکت در قتل

باید بدانید که این کار را نمی توان ساده بیان کرد و نیازمند یک سری کار های خاصی می باشد. قوانینی وجود دارد که مشخص و مدون در رابطه با افرادی می باشد که در قتل شریک هستند. باید بدانید که طبق قوانینی که در ایران وجود دارد افرادی را می تو آن شریک قتل اعلام کرد که کار های آن ها دلیلی بر مرگ مقتول شده باشد. البته هر نوع مشارکت در قتل حکم قصاص را به دنبال ندارد و بر اساس متناسب بودن نوع جرم کیفری، نحوه مشارکت در قتل و کار هایی که شریک انجام داده است جزای مشارکت در قتل  متفاوت خواهد بود.

شرایط مشارکت در قتل

سه نوع مشارکت در قتل وجود دارد که طبق آن شرایط افراد شریک به جزای کار خود می رسند که در ادامه به آن می پردازیم.

علم و عمد

باید بدانید که یکی از مهم ترین شرایط شریک بودن در قتل این است که فرد از کار خود آگاهی داشته باشد و فرد را در حین مرتکب شدن به جرم دستگیر کرده باشند. در این صورت می توان گفت این قتل عمدی صورت گرفته است.

عملیات اجرایی

باید بدانی که عملیات اجرایی تشکیل دهنده هر جرم مشخص و معین می باشد افرادی هستند که در این مورد دیگران را همراهی می کنند. باید بدانید که این افراد در قتل شریک اند و یکی از شرایط اضطراری برای شرکت در قتل مداخله در عملیات اجرایی می باشد.

مشارکت در یک جرم

برای شرکت در قتل باید شخص با شخصی که کار اصلی را انجام می دهد در یکی از جرم های قابل تعزیز و بازدارنده همکاری کند و مشارکت داشته باشد.

معاونت در قتل

به طور کلی برای شرکت در قتل که وقوع جرم یکی از صور های معین قانونی بدون مداخله در عملیات اجرایی قبل یا مقارن با وقوع جرم لازم است. برای تعریف کردن معاونت در قتل فرد نباید در عملیات اجرایی شرکت داشته باشد. در ماده ۴۳ قانون مجازات کشورمان اگر فردی در انجام جرم کمک کرده باشد از مجرمان اصلی شمرده می شود.

معاونت در قتل

مجازات مشارکت در قتل

در قانون ۱۳۷۵ بیان شده است اگر دو یا چند نفر مرد مسلمانی را بکشند ولی دم می تواند با اذن به ولی امر همه آن ها را قصاص کند. نحوه پرداخت دیه در قتل های مشارکتی به این صورت است که اگر دو نفر قاتل باشند، هرکدام باید نصف دیه را بپردازند و اگر سه نفر باشند هر کدام دو سوم دیه را می پردازند و اگر چهار نفر باشند هر گدام سه چهارم دیه را می پردازند و به همین صورت ادامه پیدا می کند. بر اساس مواد ۲۱۴ و ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی درباره قتل مشارکت در قتل و همچنین ماده ۱۲۵ قانون مجازات اسلامی در شرایط قابل تعزیز و یا مجازات های بازدارنده مشارکت کند و جرم استناد به اعمال همه آن ها باشد شریک در جرم محسوب می شود و مجازات او مجازات فاعل مستقل آن جرم خواهد شد. با توجه به قانون ۲۱۵شرکت در قتل در زمانی تحقق پیدا می کند که کسی در اثر ضرب و جرح عده ای کشته شود و مرگ او به عمل همه افراد باشد. در  ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه دانستنی های حقوقی مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو