همه چیز در مورد هفته هفتم بارداری, تقویم بارداری هفته به هفته

همه چیز در مورد هفته هفتم بارداری, تقویم بارداری هفته به هفته


منبع: آرگا

274

1399/4/4

12:13


در هفته هفتم بارداری، جنین داخل رحم حرکت می کند که برای مادر باردار قابل درک نیست. همه اندام های بدن جنین در حال تکمیل شدن هستند و رحم مادر در حال بزرگ شدن است. اندازه جنین در این هفته حدود یک دانه زغال اخته می باشد.

هفته ۷ بارداری فرا می رسد. تغییراتی که در بدن مادر اتفاق می افتد ملموس تر از قبل می شود و به احتمال زیاد شکم بزرگ تر از قبل می شود. از تغییرات مهم و جدیدی که برای جنین می افتد می توان به تشکیل انگشتان دست و پا اشاره کرد.

رشد جنین در هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری

در هفته ۷ بارداری، کودک در حال رشد، هنوز جنین به شمار می رود و چیزی شبیه یک دم کوچک دارد که در آینده به استخوان دنبالچه او گسترش پیدا می کند. این دم در عرض چند هفته در بارداری هفته به هفته ناپدید می شود و تنها عضوی از جنین است که در حال کوچک شدن می باشد. طول جنین در هفته هفتم بارداری، حدود ۱.۲ سانتی متر می باشد، اندازه ی حدود یک دانه زغال اخته.

 

بارداری هفته به هفته

اگر مادر می توانست در هفته هفتم بارداری، داخل رحم خود را ببیند، مشاهده می کرد که چین پلک چشم ها که تا حدی درون چشم را پوشانده و رنگ آن از قبل مشخص شده، تشکیل شده است و علاوه بر این تشکیل نوک بینی جنین و رگ های کوچک زیر پوست نازک او قابل دیده شدن است.

هفته هفتم بارداری

در این هفته از تقویم بارداری هر دو نیم کره مغز کودک در حال رشد کردن هستند و کبد کودک در حال تولید سلول های قرمز خونی است تا مغز استخوان او را شکل دهد و نقش خود را بر عهده بگیرد. همچنین جنین در هفته ۷ بارداری دارای آپاندیس و لوزالمعده است که در نهایت هورمون انسولین را برای کمک به هضم غذا تولید خواهند کرد. به علاوه یک حلقه در روده های در حال رشد کودک شما، به درون بند ناف کودک برجسته شده است که این بند ناف در حال حاضر دارای رگ های خونی متمایز برای حمل اکسیژن و مواد مغذی از بدن مادر به بدن کودک است.

در این هفته جنین برای اولین بار شروع به حرکت می کند ولی مادر باردار نمی تواند حرکات او را متوجه شود. قلب او در این هفته ۱۷۷ بار در دقیقه می تپد که بیشتر از هر وقت دیگری است. دهان و فضای درون آن در حال شکل گیری هستند.

هفته هفتم حاملگی

تغییرات بدن مادر در هفته ۷ بارداری

در دوران حاملگی علاوه بر جنین تغییراتی در وضعیت بدن مادر نیز رخ می دهد که در ادامه شما را تغییرات در هفته هفتم حاملگی آشنا خواهیم کرد:

بزک شدن رحم

رحم مادر در هفته ۷ بارداری نسبت به پنچ هفته گذشته، دو برابر شده است و به همین دلیل غذا خوردن برای مادر ممکن است سخت و طاقت فرسا باشد و ویار و حالت های تهوع و به اصطلاح بیماری های صبحگاهی ممکن است این شرایط را نیز بدتر کند.

آشنایی با هفته هفتم بارداری

تکرر ادرار

مادر در این هفته ممکن است بیش از هفته های گذشته تکرر ادرار داشته باشد که به دلیل افزایش حجم خون در بدن و افزایش مایعات در کلیه ها رخ می دهد. ( در هفته هفتم بارداری مادر باردار حدود ۱۰ درصد نسبت به قبل بارداری، افزایش حجم خون پیدا کرده است و در پایان بارداری این مقدار به حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد نسبت به قبل بارداری می رسد). از آن جایی که رحم در این هفته دو برابر شده منجر به فشار بر مثانه و تکرر ادرار می شود.

حالت تهوع

در حدود نیمی از زنانی که در سه ماهه اول بارداری حالت تهوع را تجربه می کنند، در حدود هفته چهاردهم بارداری این مشکل به طور کامل رفع خواهد شد و برای نیم دیگر از زنان باردار یک ماه یا بیشتر از یک ماه در مقایسه با آن ها ممکن است این حالت وجود داشته باشد. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که افزایش ادرار در طول بارداری طبیعی است.

بزرگ شدن سایز سینه ها

در این هفته از بارداری به اندازه یک سایز کامل سینه ها رشد می کنند که سبب ناراحتی و خارش در سینه می شود علاوه بر این غده های شیری در سینه شروع به رشد کرده و خون زیاد تری به سمت سینه ها می فرستند و همچنین هاله دور سینه ها بزرگتر و تیره تر می شود که این غده ها ترشح شیر هستند که در زمان شروع رشد باید با روغن آن ها را چرب کنید.

تغییر وضعیت مادر و جنین در هفته هفتم حاملگی

خستگی

در این دوره از بارداری به دلیل اینکه بدن تان هنوز برای رشد جنین آماده نمی باشد احساس خستگی زیادی در خود می کنید بنابراین بهتر است به خودتان استراحت بیشتری دهید

کاهش وزن

ممکن است در دوره از بارداری وزن تان را کمی از دست بدهید که کاملا طبیعی است و اکثر خانم ها بین ۲۵ تا ۳۵ پوند در ماه های ابتدای بارداری وزن کم می کنند.

نشانه های هشدار دهنده در هفته ۷ بارداری

در صورتی که در این دوره از بارداری نشانه های زیر را در خود مشاهده کردید حتما به پزشک تان مراجعه نمایید.

  • درد در زمان ادرار کردن
  • تکرر ادرار شدید همراه با سوزش ادرار و پهلو درد
  • بروز تشنگی زیاد و غیر طبیعی
  • سردرد شدید و مقاوم
  • تهوع و استفراغ شدید
  • تب و لرز
  • خونریزی واژینال، لکه بینی و هر نوع ترشحات خونابه ای
  • درد های شکمی و رحمی

هفته هفتم حاملگی

سونوگرافی در هفته هفتم حاملگی

در این هفته از بارداری طول جنین از سر تا نشیمن گاه پنج تا هشت میلی‌متر می باشد و در این هفته ضربان قلب به طور حتم مشاهده می شود.

غذا های مفید برای هفته هفتم حاملگی

توجه کردن به غذا در بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است که مواد غذایی مقوی عبارتند از :

  • بادام بو داده
  • پسته
  • گوشت های لطیف با ادویه های گرم
  • کشمش
  • سیب
  • به
  • مویز شیرین
  • عرق بیدمشک
  • شربت انار

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با این هفته از بارداری آشنا کنیم می توانید بر روی بارداری هفته به هفته کلیک نمایید تا با هفته های دیگر بارداری به خوبی آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو