عوارض مصرف خودسرانه دگزامتازون

84

1399/4/4

14:58


عوارض مصرف خودسرانه دگزامتازون

سلامت نیوز:فوق تخصص مراقبت های ویژه، با بیان اینکه اگرچه نتایج مطالعات حکایت از تاثیر دگزامتازون بر درمان بیماران حاد کرونایی دارد، نسبت به مصرف خودسرانه این دارو هشدار داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سیدمحمدرضا هاشمیان، درباره اثربخشی مصرف داروهای ضد التهاب و به ویژه دگزامتازون ها در مبتلایان به کووید ۱۹، گفت: به طورکلی برای بیمارانی که در بخش های مراقبت های ویژه بستری و تحت درمان قرار می گیرند سه آیتم استفاده از داروهای ضد ویروس و ضد التهاب، ویتامین ها و اکسیژن درمانی بi صورت بسیار پیشرفته در دستور کار است.


وی افزود: مطالعاتی که درباره اثربخشی دگزامتازون ها انجام شده بیانگر این مهم است که استفاده از این داروها وضعیت بیماران بستری دچار سندرم حاد تنفسی در بخش های مراقبت های ویژه را بهبود ببخشیده و به میزان قابل توجهی می تواند از وخامت حال بیماران بکاهد.


این فوق تخصص مراقبت های ویژه تاکید کرد: دگزامتازون در درمان بیماران سرپایی کرونایی و افرادی که درمنزل درمان می شوند، بی تاثیر بوده و حتی می تواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد. وی افزود: به طور کلی این دارو تنها برای بیماران بستری و دارای شرایط حاد کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه تجویز می شود.


هاشمیان درباره ارائه آخرین مطالعاتی که در کشور انگستان درباره درمان بیماری سندرم حاد تنفسی صورت گرفته توضیح داد: آخرین نتایج این تحقیقات بیانگراین مهم است که دگزامتازون علاوه بر دسترسی آسان و قیمت پایین اثر بخشی لازم را در مبتلا یان به بیماری های حاد تنفسی دارد.


وی با اشاره به اینکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی دگزامتازون در بیماران مبتلا به کرونا تعداد مرگ و میر را کاهش داده است، افزود: این نتایج به این معنی نیست که با مردم با شنیدن این اخبار نسبت به خریداری دارو و مصرف خودسرانه آن اقدام کنند چرا که عملی نادرست است و می تواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.


هاشمیان یادآور شد: هرگز اثر بخشی داروها صرفا بحث علمی است و به هیچ عنوان نیز به این معنی نیست که مردم عادی این داروها را خود سرانه تهیه کنند چرا که این موارد باید در مسیر های درمانی و بیمارستانی طی شود و حتی در بیمارستانها نیز استفاده از این دارو ها طبقه بندی شده اند.


این فوق تخصص مراقبت های ویژه، افزود: هر دارویی عوارض خاص خود را دارد و دگزا متازون هم از این قاعده مستثنی نیستند این داروها می توانند مشکلات گوارشی، تورم، مشکلات قلبی و یا دردهای قفسه سینه را ایجاد کنند.


به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیماری سندرم حاد تنفسی در بدترین شرایط می تواند ۴۵ درصد و در بهترین شرایط حدود ۳۰ درصد مرگ و میر را به دنبال داشته باشد.


هاشمیان با بیان اینکه بیماری سندرم حاد تنفسی درمان قطعی ندارد، توضیح داد: مطالعات فراوانی برای کاهش نرخ مرگ و میر و عوارض ناشی از این بیماری در دنیا در حال انجام است به شکلی که این بیماری توسط محققان به دو سطح یک و دو تقسیم شده است.


این فوق تخصص مراقبت های ویژه، از اجرای دستورالعمل های تشخیصی و درمانی همگام با آخرین تحقیقات به روز دنیا در بیمارستان مسیح دانشوری خبر داد و خاطرنشان کرد: بیمارانی که دچار سندرم حاد تنفسی در مراحل پیشرفته تر هستند با پیشرفته ترین پروتکل های جهانی و آخرین مطالعات، درمان می شوند.


هاشمیان، درباره روش های درمان سندرم حاد تنفسی نیز توضیح داد: تهویه مکانیکی و دستگاه و اکسیژن درمانی از جمله روش های کمک درمانی در این بیماران است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو