سازمان حج: زائران پول خود را پس نگیرند

منبع: برترین ها

87

1399/4/4

15:40


رئیس سازمان حج ‌و زیارت با اشاره به‌ پرداخت هزینه‌های حج دریافتی از حجاج به بانک مرکزی گفت: اگر زائران حج امسال، قسط اول خود را پس بگیرند، سال آینده با نرخ همان سال به حج می‌روند.

خبرگزاری فارس: علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری، امروز چهارم تیرماه با بیان اینکه با تصمیم عربستان مردم کشورهای اسلامی از توفیق حج تمتع محروم شدند، گفت: در مکاتبات مختلف از عربستان پیگیر وضعیت حج تمتع بودیم و تلاش شد از تهدید کرونا در جهت تعامل بیشتر برای هم‌اندیشی استفاده کنیم، اما سعودی‌ها نامه‌های ما را بی‌‌پاسخ گذاشتند.

وی‌ با بیان اینکه بعد از حج گذشته مباحث اجرایی حج سال بعد را کلید می‌زنیم، افزود: پس از امضای تفاهم‌نامه کار اجرایی شروع شد و ‌زمانی که عربستان اعلام‌کرد تعهد جدیدی ایجاد نکنید، تمام برنامه‌های ما صورت پذیرفته بودند.

رشیدیان به آمادگی ایران برای تهیه دستورالعمل بهداشتی برای برپایی حج اشاره و خاطرنشان کرد: حتی در نامه رسمی اولویت اصلی را سلامت حجاج اعلام کردیم و برای این امر نیز برای همکاری در پایش اپیدمی کرونا و تعیین معیارهای بهداشتی برای تمام کشورها اعلام آمادگی کردیم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای شیوع کرونا سیاست ما پرهیزی و سلبی بود، گفت: پس از مدتی از این رویکرد به سمت اقدامات هوشمندانه رفتیم تا با این ویروس هم‌زیستی توام با سلامت و‌فعالیت‌های مختلف داشته باشیم که با کمک دستگاه‌های صاحب‌نظر و‌ همکاری وزارت بهداشت دستورالعمل‌هایی به منظور مراحل مختلف تهیه کنند.

رشیدیان با بیان اینکه مراجع عظام با درک شرایط و ‌تاثیرات آن ‌نظرات خود برای حج تمتع در شرایط اضطرار اعلام کردند، خاطرنشان کرد: این مجموعه ارزشمندی شد که نشانگر پویا بودن فقه شیعه در مدیریت مسایل است. بر همین اساس هم سناریوهای متنوعی پیش‌بینی کردیم.

وی با اشاره به اینکه ما بر اساس سناریوهایی که بعد از شیوع ویروس کرونا لحاظ کردیم، ‌اولویت را سلامت حجاج و‌ بعد از آن در نظر گرفتن صرفه و ‌صلاح زائر در نظر گرفتیم، گفت: در روزهای نخست پیش‌بینی می‌شد که در فصل گرما ویروس از بین می‌رود و تمام زائران به حج مشرف می‌شوند. از اعزام ۱۰۰ درصدی تا توقف کامل پیش بینی لازم شده بود.

رشیدیان با بیان اینکه هزینه‌های دریافتی از زائران به حساب بانک مرکزی واریز شده است، افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت برای ارز تخصیص یافته برای اعزام زائران به حج تمتع، هزینه حج اعلام شد و تاکنون ۷۶ هزار و‌ ۸۲۸ نفر ثبت‌نام کردند که ۹۵ درصد با واریز وجه ثبت‌نام‌خود را قطعی کرده‌‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ میلیون دلار به بانک‌ مرکزی واریز شده است، گفت: ۷۲ هزار و ‌۹۱۴ زائر با پرداخت قسط اول هزینه حج ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند که هر کدام ۲۵ میلیون شامل یک میلیون تومان سپرده اولیه و حدود ۲ میلیون تومان سود سپرده و باقی هزینه را پرداخت کردند که حدود یک هزار ۸۲۲ میلیارد تومان واریز شده که از این مبلغ یک هزار و ‌۸۰۰ میلیارد تومان به حساب بانک مرکزی واریز شده است.

وی با بیان اینکه ما آینده روشنی برای ارز نمی‌بینیم، تصریح کرد: با تغییرات قیمت ارز شاید بزرگ‌ترین کمک به زائران این بود که بتوانیم با ارز تخصیص یافته به حج امسال این پول ذخیره شود تا مشمول افزایش هزینه حج سال آینده نشوند.

رشیدیان با اشاره به اینکه تمام زائرانی که ثبت‌نام کرده‌اند، به نوبت سال بعد موکول می‌شوند، گفت: اگر زائری درخواست بازگرداندن هزینه پرداختی را داشته باشد، هزینه عودت داشته می‌شود و سایر مشتاقان می‌توانند با پرداخت هزینه به نرخ ارز امسال برای سال آینده به حج مشرف شوند.

وی با بیان اینکه با تغییرات ارز نمی‌دانیم حج آینده چقدر می‌شود، افزود: اگر کسی انصراف دهد و حج سال آینده با ظرفیت بیشتری برپا شود، ثبت‌نام‌ مجدد با قیمت سال آینده انجام خواهد شد.

رشیدیان با بیان اینکه بر اساس تفاهم‌نامه دولت سعودی برای استقبال حجاج امکانات خودرا در مکه، مدینه و‌ مشاعر باید به نحوی به کار ببرند که راحتی، عزت، سلامت و کرامت حجاج را تامین کند، به پیگیری حقوق شهدای منا و ‌مسجدالحرام اشاره و خاطرنشان کرد: ما همچنان پیگیر حقوق شهدای منا و مسجدالحرام هستیم. چک‌های مربوط به شهدای سقوط جرثقیل نیز از طریق دفتر نمایندگی عربستان به ایران تحویل داده شد و در جلسه با خانواده شهدا این چک‌ها تقدیم شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه باید بحث‌ نقد کردن چک‌ها را خانواده‌ها ‌دنبال می‌کردند، گفت: وزارت خارجه مسیرهایی را آماده کرد و در نهایت مقرر شد وکالتی را از خانواده‌ها بگیریم و در عربستان نقد کنیم. برای این کار از طریق سفارت سوییس به عربستان درخواستی ارسال شد و با توجه به مشکلات قرار شد تا وزارت خارجه سوییس آن را برای وصول تایید کند که در واقع سنگ دیگری برای نقد کردن چک‌ها بود. همچنین هفته گذشته قرار بود سفیر سوییس به سازمان حج و زیارت بیاید که امیدواریم هفته آینده این جلسه برگزار شود.

وی در ادامه به زمان ادامه ثبت‌نام از مشمولان حج اشاره کرد و گفت: توقف ثبت‌نام از مشمولان حج تا زمان برپایی جلسه شورای عالی حج و تصمیم نهایی دولت ادامه دارد. ما در نظر داریم که هزینه‌ حج تمتع به صورت کامل پرداخت شود تا بتوانیم این هزینه را به بانک مرکزی واریز کرده و زائران دیگر مشمول افزایش هزینه حج نشوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو