آشنایی با مهارت های ده گانه زندگی و نحوه تقویت آن ها

آشنایی با مهارت های ده گانه زندگی و نحوه تقویت آن ها


منبع: آرگا

281

1399/4/5

00:33


در این مقاله مهارت های زندگی را برای شما مطرح می کنیم تا بتوانید با استفاده از آن ها توانایی بسیار زیادی در مسائلی که برای شما پیش می آید را رفع و بتوانید هیجانات خود را کنترل کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

مهارت های زندگی معانی بسیار متنوعی دارد. گاها مهارت به معنای توانایی انجام کاری را داشتن می باشد و وقتی گفته می شود یک فرد توانایی انجام کاری را دارد در واقع ما اعتقاد داریم که آن فرد می تواند یک کار را به بهترین نحو  ممکن انجام بدهد.

مهارت های ده گانه زندگی

مهمترین مهارت های زندگی که باید بیاموزیم

مهارت هایی هستند که افراد برای افزایش توانایی های روانی و اجتماعی کسب می کند و گاها آموزش می بیند و فرد با فراگیری این مهارت ها بهتر و مناسب تر با کشمکش های زندگی رو به رو می شود و برخورد مناسب تری از خود بروز می دهد.  در واقع مهارت های زندگی به روابط بین فردی محدود نمی شود و فعالیت های دیگری را در بر می گیرد که شامل انجام مسئولیت های اجتماعی، تصمیمی گیری های مناسب و حل تعارض و کشمکش ها بدون انجام کار هایی که موجب آسیب زدن به خود و دیگران است. در واقع یکی دیگر از تعاریف این مهارت ها توانایی انجام مثبت مهارت ها به طوری که فرد با زندگی های روز مره خود به خوبی برخورد کند و آن ها را بپذیرد. تاریخچه مهارت های زندگی یه سال ۱۹۳۳ بر می گردد که سازمان بهداشت برای پیشرفت و ارتقاء بهداشت روانی برنامه ای را با همسن نان تدارک دیده است. امروزه با توجه به تغییرات اساسی که در فرهنگ و نگرش افراد ایجاد شده است باز هم افرادی هستند که این نوع از نهارت ها را یاد ندارند و نمی توانند با مسائل پیش آمده  به خوبی برخورد کرده و آن ها را حل کنند. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که مشکلات واختلالات روانی ریشه های اجتماعی دارند. با توجه به تحقیقات می توان گفت فردی که دچار مصرف مواد مخدر شده است چهار دلیل برای این کار داشته است که این چهار مشکل شامل نداشتن عزت نفس، ناتوانی در بیان احساسات، کمبود مهارت های ارتباطی و تاثیر پذیری بیش از حد از جامعه می باشد. همه ما در طول زندگی با مشکلات و تعارضات بسیار زیادی رو به رو می شویم بهتر است مهارت های زندگی را یاد داشته باشیم و از آن ها برای حامل مشکلاتمان به خوبی استفاده کنیم. این مهارت ها رشد و تحول ما را به دنبال دارند. آموزش های مهارت زندگی به دو صورت صورت می گیرد که این دو صورت عبارت اند از :

مدل اول

این مدل توسط سازمان جهانی بهداشت ارائه شده است و بر مهارت های ده گانه زندگی تاکید بسیار زیادی دارد در ادامه این ده مهارت را برای شما مطرح می کنیم.

نحوه آموزش مهارت های زندگی

مدل دوم

این مدل به آموزش جوانان و نوجوانان تاکید دارد و به H4 معروف است. باید بدانید که H4یکی از سازمان های ایالت متحده است که بنیاد ملی غذا و کشاورزی و وزارت کشاورزی این سازمان را اداره می کند. یکی ازهدف هایی که این سازمان دارد این است که بتواند استعداد های جوانان را افزایش دهد و به فعلیت برساند و پیشبرد این حوزه اکثرا جوانان می باشند. این حوزه چهار زیر مجموعه دارد که عبارت اند از :

سر

حیطه اول این سازمان سر می باشد. افراد در این حوزه یاد می گیرند که چگونه بیاموزند و تصمیم بگیرند و به حل مسائل بپردازند.

قلب

حیطه دوم قلب است که به افراد یاد می دهد چگونه ارتباط بر قرار کنند و با یکدیگر همکاری کنند. این همکاری مهارت های اجتماعی را افزایش می دهد و با حل کردن تعارض های بیرونی به افراد یاد می دهد که تفاوت ها را بپذیرند.

دست ها

حوزه سوم در این سازمان دست ها می باشند که در کار ها داوطلبانه شرکت می کنند و باعث مسئولیت پذیری می شود و همکاری را بین گروه بالا می برد.

سلامتی

در نظر داشته باشید که این حوزه از مهم ترین حوزه های اسن سازمان می با‌شد و به افراد کار هایی مانند سبک زندگی سالم، مدیریت استرس، پیشکیری از بیماری ها و امنیت شخصی را یاد می دهد.

مهارت های ده گانه زندگی

این مهارت ها توسط سازمان جهانی بهداشت ارائه شده است و با مهارت های ارائه شده توسط سازمان H4 نوعی همپوشانی دارد. در ادامه این مهارت ها را برای شما مطرح می کنیم.

مهارت های زندگی

خود شناسی

در نظر داشته باشید که خود آگاهی و شناخت خود یکی از مهم ترین مهارت هایی می باشد که افراد آن ها را فرا می گیرند و پایه و اساس مهارت های دیگر می باشند. انسان با شناخت صحیح از خود می فهمد که نقاط ضعف و نقاط قدرت او چیست و در مواقع بحرانی قادر به حفظ هیجانات خود می شود در نتیجه تصمیم گیری های او صحیح و منطقی می شود. خود شناسی یعنی شناختن و آگاهی داشتن ازنقاط ضعف و قدرت خود، دیدن خود واقعی، آگاهی از مسئولیت ها و توضیح ارزش های زندگی می باشد.

همدلی

باید بدانید که انسان موجودی است که باید برای رفع نیاز های خودش با دیگران ارتباط برقرار کند. این تعامل ها باعث بوجود آمدن جامعه می شود و در عین حال که دارای مزایای بسیار زیادی هستند معایبی هم دارند یکی از این معایب داشتن اختلاف با یکدیگر می باشد. در این بخش از مهارت های ده گانه زندگی به شما یاد می دهد که در تعامل با دیگران باید اختلافات آن ها را بپذیرید و به آن ها علاقه نشان بدهید و بتوانید رفتار های پرخاشگری خود را کاهش دهید تا دیگران به شما احترام بگذارند و شما بتوانید دوست های بسیار زیادی برای خود پیدا کنید.

مهارت های ارتباطی

با فرا گیری این مهارت ها می توانید به روابطی که دارید استحکام ببخشید. این مهارت ها می توانند به شما کمک کنند تا در سطوح فردی و اجتماعی عملکردی بهتر داشته باشید و بتوانید ابراز وجود کنید. البته از فواید دیگر این مهارت ها می توان به غلبه کردن به خجالت و توانایی نه گفتن اشاره کرد. در واقع این کار ها با افزایش اعتماد به نفس همراه است.

مهارت های ارتباطی

مهارت های بین فردی

باید بدانید که بسیاری از موفقیت ها از کار گروهی ایجاد می شود و امروزه نیازمند این کار ها هستیم. باید بدانید که چگونه می توان یک گروه تشکیل داد و آن را مدیریت کرد و چه رفتار هایی باید از خود نشان بدهید تا بتوانید حدود و مرز های افراد را به آن ها نشان بدهید. برخی از این مهارت های بین فردی شامل همکاری و مشارکت کردن در کار ها، اعتماد کردن به تیم و گروه، دوست یابی در گروه و شروع و خاتمه دادن به ارتباطات می شود.

حل مسئله

حل مسئله در انسان ها برخی از حیوانات وجود دارد و همه توانایی این کار را ندارند. دنیای امروزه با داشتن چالش های گوناگون نیازمند ان است که مغز و هوش خود را به کار بگیرید تا بتوانید به راحتی زندگی کنید. باید بتوانید به مشکلات به عنوان یک فرصت نگاه کنید و از آن ها بیش ترین استفاده را ببرید. باید بدانید که نباید برای حل مسائل از راه های هیجان محور استفاده کنید. برخی از راه حل هستند که مانند یک مسکن عمل می کنند. در نظر داشته باشید که نباید از این راه حل ها به صورت همیشگی استفاده کنید زیرا استفاده بیش از حد از آن ها ممکن است پیامد های نا به هنجاری داشته باشد و باعث روی آوردن شما به مواد مخدر شود.

تصمیم گیری

ششمین مرحله از مهارت های ده گانه زندگی، مهارت تصمیم گیری می باشد. در این مرحله باید یاد بگیرید که چگونه رویداد ها را تحلیل کنید و تصمیمات صحیحی بگیرید. در واقع در این مرحله نیازمند مرحله یک یعنی خود شناسی هستیم تا تصمیم های درست و منطقی بگیریم.

مقابله با هیجانات منفی

این نوع از مهارت ها به شما یاد می دهد که بتوانید هیجانات خود را کنترل کنرد و هیجان های منفی را از خود دور کنید. باید بدانید که این نوع از هیجان ها در زندگی روز مره ما چندان خوشایند نیستند و می توانند اثرات بسیار زیادی داشته باشند. در این بخش یاد می گیرید که چگونه باید با هیجانات مقابله کنید و راه های درستی را در پیش بگیرید و بتوانید با رویداد های غیر قابل تغییر مقابله کنید.

یادگیری مهارت های ده گانه به ما کمک می کند تا استرس را کنترل کنیم

کنترل استرس

در نظر داشته باشید که برای کنترل استرس نیازمند تکنیک های خاصی هستید. باید بدانید که ضرورت استفاده از این کار ها انکار پذیر می باشد. استرس بی دلیل می تواند باعث ناراحتی شما شود و کیفیت زندگی شما را کاهش دهد. در واقع با استفاده از روش های جدید می توانید با کنترل استرس آرامش را به زندگی بر گردانید و سلامتی جسم را تامین کنید.

تفکر نقادانه

در نظر داشته باشید که همیشه نباید از کلمه چشم استفاده کنید. بهتر است اطلاعاتی که در اختیار ما قرار می گیرد را با تفکر درست نقد کنیم و از صحت آن ها اطلاع پیدا کنیم. این تفکر نقادانه به ما کمک می کند تا در تصمیم گیری ها بهترین راه را انتخاب کنید. این افکار به ما کمک می کند تا همیشه به شنیده ها اعتماد نکنیم و آن ها را خوب بررسی کنیم. در واقع این تفکر می تواند در نگرش های ما اثر گذار باشد.

تفکر خلاق

آخرین مرحله از مهارت های ده گانه زندگی تفکر خلاق می باشد. در واقع این تفکرات به ما نشان می دهند تا با داشتن خلاقیت بتوانید مشکلات را حل کنیم و از آن ها به عنوان یک فرصت استفاده کنیم. این نوع تفکر در زمینه های مختلفی مانند خانواده، تربیت فرزندان و … به کمک افراد می آید. در واقع علاوه بر این که می توانیم به رفع مشکلات خود بپردازیم می توانیم مشکلات دیگران را نیز حل کنیم.

یادگیری مهارت های اجتماعی

فواید یادگیری این مهارت ها

یادگیری این مهارت ها به شما یاد می دهد تا بتوانید با استفاده از روش هایی که یاد گرفتید مشکلات خود را حل کنید و از آن ها به عنوان بهترین فرصت زندگی استفاده کنید. در واقع این مهارت ها می تواند به بهداشت روانی افراد کمک کند و پرخاشگری را تا حدود بسیار زیادی در جامعه کاهش بدهد. در نظر داشته باشید عدم توانایی در کنترل هیجانات می تواند باعث بروز برخی از بیماری های جسمی و روانی می شود و در بیش تر موارد افسردگی مزمن ایجاد می کند. باید بدانید که این مهارت ها می تواند باعث افزایش توانمندی در افراد می شود و افراد با شناختن خود می توانند تصمیم های درستی بگیرند و نگرش های خود را تغییر می دهند. مهارت های ده گانه زندگی باعث افزایش توانای بالقوه فرد می شود و می تواند فرد را در تطابق با تغییرات زندگی سازگار تر کند. این مهارت ها بیش تر در مواقع هیجانی به کار می آیند تا بتوانید شرایط را به خوبی کنترل کنید و از آن ها استفاده کنید.

سن یادگیری مهارت های زندگی

شاید این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که در چه سنی باید این مهارت ها را یاد بگیریم؟ باید بدانید که یادگیری مهارت های ده گانه زندگی مخصوص همه افراد جامعه می باشد و شرایط سنی خاصی ندارد. همه ما باید در تمام طول زندگی خود یاد بگیریم که چگونه می توان تصمیم های مهم گرفت و با هیجانات منفی کنار بیاییم زندگی دارای چالش های بسیار زیادی می باشد و ما باید بتوانیم بات حل مسئله و به کار بردن روش های کاربردی از این چالش ها عبور کنیم بنابراین به این مهارت ها نیاز داریم.

یادگیری مهارت های اجتماعی

نحوه یادگیری مهارت ها

باید بدانید که مراکز بسیار زیادی هستند که می توانید با استفاده از آن ها مهارت های ده گانه زندگی را یاد بگیرید. این مراکز شامل کلینیک های تخصصی روانشناسی تا فرهنگ سرا ها و محله ای که در آن زندگی می کنید، می باشد.البته برنامه های تلویزیونی و رادیویی بسیار زیادی هستند که می توانید آن ها را ببینید و گوش کنید تا روش های یادگیری این  مهارت ها را بیاموزید. البته برخی از کتاب های خود آموزی هم وجود دارد که می تواند شما را در یادگیری این مهارت ها یاری کنند. در نظر داشته باشید که مهارت داشتن یعنی این که بدانید چگونه یک کاری را درست و صحیح انجام بدهید و صرفا دانستن این که مهارت زندگی چیست کمک زیادی به شما نمی کند بلکه باید از این مهارت ها در زندگی روز مره خود هم استفاده کنید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل سایر مقالات آرگا را در زمینه روانشناسی مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو