درخواست اعلام وضعیت فوق‌العاده در لبنان

منبع: برترین ها

177

1399/4/5

05:12


"نبیه بری" رییس مجلس لبنان در پی کاهش شدید ارزش پول ملی (لیره)، خواستار اعلام وضعیت فوق العاده در کشورش شد. نبیه بری روز چهارشنبه گفت: فروپاشی مشکوک ارزش لیره در قبال دلار آمریکا ایجاب می‌کند که دولت، بانک مرکزی و اتحادیه بانکداران وضعیت فوق العاده اعلام و در تمامی اقداماتی که تاکنون برای حمایت از پول ملی اتخاذ شده، تجدید نظر کنند.

ایرنا: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نبیه بری روز چهارشنبه گفت: فروپاشی مشکوک ارزش لیره در قبال دلار آمریکا ایجاب می‌کند که دولت، بانک مرکزی و اتحادیه بانکداران وضعیت فوق العاده اعلام و در تمامی اقداماتی که تاکنون برای حمایت از پول ملی اتخاذ شده، تجدید نظر کنند.

وی افزود: پیش از اینکه فرصت از دست برود حوزه برق کشور باید فورا اصلاح، حیف و میل اموال عمومی متوقف، قانون استقلال قضایی هرچه سریع‌تر تصویت و مناقصات عمومی به طور شفاف و معتبر برگزار شود.

رییس مجلس لبنان تاکید کرد: قابل قبول نیست که از این پس مردم لبنان گروگان بازار‌های سیاه ارز، غذا، دارو و سوخت باشند. دارایی کشور و قوت مردم لبنان نباید در حال حاضر به میدانی برای نظریه‌های برخی مشاوران چه در داخل و یا خارج قرار گیرد.

درخواست اعلام وضعیت فوق‌العاده در لبنان

بری خاطرنشان کرد که در سال ۱۹۸۲ در چنین روزهایی، لبنان و بیروت در برابر یورش رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کردند و پرچم سفید (تسلیم) بالا نبردند، بلکه برای همه ما پیروزی به ارمغان آورند و لبنانی‌ها به خاطر آن‌ها پیروز شدند. من امروز نگرانی خودم را پنهان نمی‌کنم که در شرایطی مشابه آن زمان بسر می‌بریم که هدف ساقط کردن لبنان و وادار کردن آن به تسلیم و اشغال کشور با سلاح‌های گوناگون و شاید سلاح نرم است.

وی افزود: لبنان در برابر چالش‌های جدی قرار دارد و سنگ بنای نجات آن در گرو همکاری تمامی نیرو‌های سیاسی و آگاهی و پایبندی آن‌ها به گفت: وگو به عنوان تنها راه حل برای حل و فصل تمامی اختلافات موجود است.

لبنان این روز‌ها بدترین بحران مالی و اقتصادی خود را تجربه می‌کند.

کاهش بی سابقه ارزش پول ملی به یک سوم آن، بیکاری، ضعف در خدمات رسانی در بخش‌های برق و دفع زباله، گرانی‌های افسار گسیخته، کمبود شدید دلار و بالا رفتن قیمت آن و کاهش میزان اعتبار بین المللی مالی لبنان باعث شده تا بخش‌هایی از مردم این کشور پس از چند ماه بار دیگر در خیابان‌ها تظاهرات کرده و علیه گرانی و فساد اقتصادی و دولتی اعتراض کنند.

پیش از ناآرامی ها، هر دلار با یک هزار و ۵۰۰ لیره لبنانی مبادله می‌شد و اکنون این رقم از مرز ۳ هزار و ۲۰۰ لیره در برابر یک دلار نیز فراتر رفته است.

دلیل بخشی از این نابسامانی اقتصادی انتقال غیرقانونی میلیارد‌ها دلار سرمایه‌های مردمی و بانکی این کشور به خارج و به ویژه به سوئیس است و یکی از خواسته‌های اصلی مردم و مسوولان این کشور شناسایی عاملان این موضوع و بازگشت این اموال به داخل لبنان است.

لبنان از اواسط سال ۱۳۹۸ شاهد ناآرامی بود که برای مدتی کاهش یافت و بار دیگر در روز‌های اخیر ناآرامی‌ها در لبنان آغاز شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو