سرنوشت آلبوم‌هایی که در ایام کرونا منتشر نشدند

منبع: برترین ها

78

1399/4/5

12:32


یكی از حوزه‌هایی كه بیشترین تاثیرات را از ویروس كرونا پذیرفت، حوزه هنر بود. با تعطیلی سالن‌های كنسرت، سینما و تئاتر عملا در یك بازه زمانی چندماهه اغلب حوزه‌های هنری رو به تعطیلی رفتند. علاوه بر بسته بودن سالن‌ها كه فضای اجرا را از هنرمندان می‌گرفت، تعدادی از هنرمندان كه برنامه‌ریزی كرده بودند در این بازه زمانی آثارشان را منتشر كنند، با مشكل روبه‌رو شدند.

روزنامه جام جم: یكی از حوزه‌هایی كه بیشترین تاثیرات را از ویروس كرونا پذیرفت، حوزه هنر بود. با تعطیلی سالن‌های كنسرت، سینما و تئاتر عملا در یك بازه زمانی چندماهه اغلب حوزه‌های هنری رو به تعطیلی رفتند. علاوه بر بسته بودن سالن‌ها كه فضای اجرا را از هنرمندان می‌گرفت، تعدادی از هنرمندان كه برنامه‌ریزی كرده بودند در این بازه زمانی آثارشان را منتشر كنند، با مشكل روبه‌رو شدند.

آلبوم‌هایی که در ایام کرونا منتشر نشدند در راه بازار

مشكلات عدم انتشار پس از مدتی و تا حدی برای هنرمندان عرصه سینما مرتفع شد و با راه‌اندازی اكران آنلاین، فضای داغ انتشار آثار تازه به شرایط عادی خود بازگشت. اما در فضای موسیقی كماكان تصمیم روشنی برای انتشار آلبوم‌ها گرفته نشده است و این مساله باعث شده كه تعداد قابل‌توجهی آلبوم موسیقی در نوبت انتشار قرار بگیرند. حال مخاطبان موسیقی منتظرند تا پس از ماه‌ها قرنطینه و تعطیلی نسبی موسیقی در كل جهان، خواننده‌های محبوب‌شان با بهتر شدن شرایط آلبوم‌های خود را به بازارعرضه كنند و خوراك تازه‌ای برای گوش‌های تشنه شنیدن مهیا کنند. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به آلبوم‌هایی كه در نوبت انتشار قرار دارند و تولیدكنندگان آنها در این چندماه قرنطینه نتوانستند آنها را به بازار عرضه كنند.

علیرضا قربانی

«با من بخوان» طبق آنچه در ماه‌های گذشته از آثار علیرضا قربانی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شده عنوان جدیدترین پروژه علیرضا قربانی است كه چندی پیش قطعه «نیست شو» به آهنگسازی حسام ناصری در قالب آن منتشر شد. این اثر در حقیقت تنظیم جدیدی از قطعه «جام‌صبوحی» است كه پیش از این در آلبوم «فروغ» به آهنگسازی سامان صمیمی به گوش مخاطبان رسیده بود. این اثر گفتمان تازه‌ای از علیرضا قربانی در فضای موسیقی الكترونیك بود كه با استقبال مخاطبان نیز روبه‌رو شد. در توضیحات پروژه با من بخوان علیرضا قربانی كه چندی پیش گفت‌وگویی به همین بهانه از او در رسانه‌ها منتشر شده‌بود، آمده است: «پروژه جدید علیرضا قربانی با من بخوان نام دارد كه همه قطعات آن تنظیم الكترونیك دارند و در حقیقت تلفیقی از ساز و آواز ایرانی با این ژانر موسیقی است. این خواننده سرشناس موسیقی ایرانی در حالی سراغ چنین آثاری رفته است كه پیش از این هم او در آلبوم‌های «حریق خزان»، «دخت پری‌وار» و «فروغ» و قطعه «چهارراه استانبول» سراغ این تركیب رفته بود و بازخوردهای خوبی نیز از مخاطبان دریافت كرده بود.»

روزگار غریب، ا...مزار، نیست شو، پل، بوی گیسو و عاشقانه نیست تعدادی از قطعات این آلبوم هستند كه پیش از این در فضای مجازی منتشر شده بود و مورد توجه مخاطبان موسیقی قرار گرفت. شنیده‌ها حاكی است كه علاوه‌بر این قطعات، آلبوم جدید قربانی قطعات تازه و شنیده‌نشده‌ای نیز خواهد داشت.

محمد اصفهانی

چند سالی است كه آلبوم تازه‌ای از محمد اصفهانی نشنیده‌ایم. این در حالی است كه اصفهانی در سال 1397 با انتشار پستی در فضای مجازی خبر از انتشار آلبومی تازه داده بود. اكنون از آن پست دو سال می‌گذرد و زمزمه‌های انتشار آلبوم جدید اصفهانی در شرایطی به گوش می‌رسد كه مخاطبان این خواننده بی‌صبرانه منتظر انتشارش هستند. شایعاتی درباره احتمال انتشار این مجموعه در واپسین ماه سال 98 شنیده می‌شد اما سكوت دكتر محمد اصفهانی باعث شد تا فعلا اطلاعات دقیقی از جدیدترین آلبوم در دست نباشد.

البته در آن پست كه در ابتدا از آن سخن به میان آمد، اصفهانی از نام‌هایی چون فؤادحجازى، علیرضا كهن‌دیرى، بهروز صفاریان، علیرضا افكارى، بابك زرین، سیاوش انور، روزبه بمانى، غلامرضا صادقى، تویجان آتاباى و میلاد بابایى به عنوان عوامل آلبوم نام برده بود و باید دید آیا قطعاتی كه بعد از این دو سال به آلبوم اضافه یا از آن حذف شده‌اند، در نهایت چه كسانی را به عنوان عوامل آلبوم تازه اصفهانی لقب خواهند داد. تك‌آهنگ سرباز وطن آخرین اثر اصفهانی بود كه با شعری از عبدالجبار كاكایی و تنظیم محمدرضا عقیلی چندی پیش به مناسبت روز آزادسازی خرمشهر منتشر شد.

سالار عقیلی

سالار عقیلی از جمله خوانندگانی است كه در چند ماه اخیر مشغول همكاری با آهنگسازان مختلفی بوده است كه ماحصل این همكاری‌ها بدون شك بیش از یك قطعه خواهد بود. از این رو پیش‌بینی می‌شود عقیلی در سال 99 بیش از یك آلبوم در راه داشته باشد اما از آنجا كه تاكنون اطلاعاتی از هیچ‌كدام از این پرو‌ژه‌ها منتشر نشده است نمی‌توان با اطلاع كامل گفت كه ابتدا كدام‌یك از این آلبوم‌ها منتشر خواهد شد؟ این خواننده طی ماه‌های اخیر آهنگ و نمآهنگ مادر را با آهنگسازی ابوالفضل صادقی‌نژاد و براساس شعری از محمدرضا یار منتشر كرد. تنظیم مناسب و دلنشین سعید زمانی در این آهنگ، در كنار سایر عوامل سبب شد كه این قطعه با استقبال بسیار خوبی از طرف هواداران سالار عقیلی روبه‌رو شود.

حمید حامی

آخرین آلبوم حمید حامی در بهمن 1392 منتشر شد. این آلبوم كه «یك لحظه عاشق شو» نام داشت و شامل 13 قطعه بود، با توجه به تعدد آهنگ‌هایش توانست تا مدتی هواداران حامی را راضی نگه دارد و با استقبال خوبی مواجه شود. با گذشت هفت سال از آن زمان، وقت آن رسیده كه حامی آثار تازه‌ای را در قالب یك مجموعه در اختیار مخاطبان قرار دهد و همچون رویه سال‌ها پیش خود، بار دیگر به آلبوم روی خوش نشان دهد. حامی در این سال‌ها صرفا با انتشار تك‌آهنگ در فضای مجازی فعالیت موسیقایی خود در زمینه تولید قطعات را دنبال كرده اما شنیده‌ها حاكی است این روزها مراحل پایانی انتشار آلبوم جدیدش را دنبال می‌كند.

از آنجا كه عوامل تولید آلبوم‌های حامی غالبا ثابت هستند، می‌توان حدس زد كه در این آلبوم هم چه كسانی با او همكاری كرده‌اند. هنرمندانی چون رضا تاجبخش، بابك صحرایی، نیكان، ستار اوركی، علیرضا قرایی منش و پوریا ربیعی از كسانی هستند كه احتمال می‌رود در این آلبوم حضور داشته باشند. حامی به‌تازگی در جایی گفته است كه قرار بود آلبومش اردیبهشت‌ماه به بازار عرضه شود اما به دلیل معضلات شیوع كرونا این تاریخ به تعویق افتاده است.

بهنام بانی

اواخر سال گذشته قطعه‌ای از بهنام بانی به نام «قرص قمر 2» منتشر شد كه در بخشی از آهنگ خبر انتشار اولین آلبوم رسمی او اعلام می‌شد. بعد از آن خبر خاصی از این آلبوم در جایی منتشر نشد و تاكنون نیز مخاطبان بانی اطلاع چندانی از روند انتشار آلبوم ندارند. جدی‌ترین و شاید تنها خبری كه در این مدت از آلبوم بهنام بانی منتشر شده درباره عوامل تولید آلبوم است. همان‌طور كه از ابتدا قابل حدس بود در این آلبوم حامد برادران به عنوان تنظیم‌كننده و مدیر هنری حضور دارد. تمامی ترانه‌های آلبوم جدید بانی هم توسط ترانه‌سرای جوانی به نام كارن موسوی سروده شده است. موسوی همكاری‌ خود با حامد برادران و بهنام بانی را از آهنگ «این عشقه» شروع كرد. او در ادامه ترانه قطعات «خوابتو دیدم» و «قرص قمر 2» را سرود. حالا مخاطبان موسیقی پاپ منتظرند ببینند زوج هنری «بانی - برادران» در اولین حضورشان در قالب یك آلبوم، می‌توانند از پس ذائقه مشكل‌پسند مخاطبان موسیقی پاپ این روزها بربیایند یا خیر؟

حامد همایون

مدتی است كه خبر خاصی از حامد همایون یا همان «سیدحامد محمودزاده» نیست. همایون جزء خوانندگانی بود كه خیلی زود به شهرت و محبوبیت رسید اما بعد از مدتی روند صعودی پیشرفتش دچار افت شد. چندی پیش محسن رجب‌پور، مدیر شركت ترانه شرقی و مدیر برنامه‌های همایون خبر از انتشار آلبوم جدیدی از او داد و اضافه كرد كه با انتشار این آلبوم، تور كنسرت‌های جدید این خواننده نیز آغاز خواهد شد. «نارفیق» و «ای عشق» دو قطعه‌ای بود كه همایون در ماه‌های گذشته منتشر كرد و با استقبال چندانی مواجه نشد. حالا باید دید همایون و رجب‌پور برای آلبوم جدید و این ریزش مخاطب چشمگیر چه برنامه‌ای دارند؟

ایوان‌بند

در بین «بند»های موسیقی ما، گروه «ایوان» جزو گروه‌هایی بود كه به لحاظ تشخص ترانه و ملودی می‌توان به آثارش نمره بالاتری اختصاص داد. فؤاد غفاری و حسین شریفی بعد از آلبوم موفق «عالیجناب» كه نخستین آلبوم گروهشان به حساب می‌آمد، حالا در آستانه انتشار آلبوم دوم خود قرار دارند. تاكنون در قطعات منتشرشده از «ایوان‌بند»، ترانه‌سرایی موزیك‌ها به عهده حدیث دهقان و تنظیم به عهده مصطفی مؤمنی بوده است و احتمال زیادی می‌رود كه در آلبوم جدید نیز عوامل تولیدكننده، تغییر چندانی نكنند. این احتمال آنجا قوی‌تر می‌شود كه چند روز پیش قطعه «شاه‌نشین» از این گروه با همین تیم منتشر شد و البته با استقبال مناسبی از طرف هواداران گروه مواجه شد.

مسیح و آرش عدل‌پرور

آلبوم «دریا» اولین آلبوم این دو برادر بود كه در اسفندماه 97 منتشر شد. آنها قرار بود در اسفندماه 98 نیز آلبوم دوم خود را تنها به فاصله یك سال از آلبوم اول منتشر كنند كه به علت شرایط خاص كشور و بازار موسیقی، نتوانستند این كار را انجام دهند. اما گویا آلبوم تازه این دو برادر موفق موسیقی، كاملا آماده است و تنها منتظر یك فرصت مناسب برای انتشار هستند. آرش و مسیح به‌تازگی قطعه‌ای به نام «بوی شمال» منتشر كرده‌اند كه در كمال تعجب «پرواز همای» از خوانندگان موسیقی سنتی با آنها در این آهنگ همخوانی كرده است. این مساله برای هواداران این دو برادر نویدبخش شگفتی‌های بیشتری است كه معتقدند در آلبوم اتفاق خواهد افتاد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو